Jump to content

Bird&Trout kniv


Flashman

Recommended Posts

Falt litt for denne Bird&Trout kniven fra en engelsk knivmaker, kjøpt den brukt uten slire for 40 pund...

 

mickspain_bird_and_trout.jpg

 

O1 stål, tror jeg, ser ut som det er standard stålet til engelskmennene samt noe stabilisert, fancy trevirke. Laget etter "stock removal"prisnippet. Virker relativt ok, skarp, godt grep selv med store hender. Har brukt den litt til kjøkkentjeneste og den snitter fint og kutter bløte tomater som en drøm.

 

Har såvidt begynt å lete litt i kjellern for å se om jeg har noe høvelig lærrester slik at jeg kan få sydd en slire til den, før våren står for døren. Har da tenkt litt på en kombinasjonsslire med høy/lav bæremulighet... :D

Link to comment
Share on other sites

Minnet mye om disse "Bushcraft" knivene som er ganske populære i England for tia. Bare med litt spissere blad.

Sikkert grei som generell tur- og brukskniv også.

 

O1 er mye brukt både i skandinavia, England og USA.

O1 er det verktøystålet som er lettest tilgjengelig, og kommer i mange dimmensjoner i passende størrelser.

Ikke prøv å fleks det for mye, ved høyere hardheter kan det være litt sprøtt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Var litt fin den ja :D Kniver får en aldri nok av. Men skal ikke Bird&Trout kniver ha krumm egg mot spissen?

 

Selv har jeg brukt denne endel, (Kasumi 3" Paring Knife) Den funker, men er ikke helt ideell.

AAAAAju2HnUAAAAAAKQlLw.jpg

Men kunne egentlig godt tenkte meg en med sving på eggen, og tykkere blad, noe som dette..:

DSC_0001.jpg

 

K

 

 

Denne var lekker...

Er det noen som kan opplyse meg om hvem, hvor, hvorfra og sist men ikke minst hvor mye?

Link to comment
Share on other sites

Det er flere andre bird and trout tilgjengelige også, til en lav pris:

http://www.coldsteel.com/birdtroutknife.html

http://www.tacklebargains.co.uk/acatalog/info_4991.html

Outdoor edge har også en variant lik den minste til Mossberg.

 

Jeg og Loddfåvne lagde opp noe slike, og fant ut at ringen burde forskyves nedover for et bedre grep (som på Mossbergs variant.)

bat-rwl34

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Her er en liten review av de Birdiene jeg har liggende.

Fra venstre: Mossberg bird & trout knife set (2 stk), Outdoor life bird & trout, Marble's trout/bird knife og Cold Steel bird & trout. Slengte også med den egenproduserte Metallurgen/Loddfåvne's birdie t.h..

Prisene på de fabrikkproduserte varierer mellom 150,- og 250,- Nok.

 

Mossberg er laget i Kina til Meyerco, og skal visstnok være "stainless", men det står ikke på baldet eller forpakninga. Totallengde 141/173 mm, bladlengde 46/68 mm, bladtykkelse 2,2/2,7 mm. Nylonslire med plass til begge kniver.

Outdoor Life er laget i Taiwan, United cutlery brands, i 420 J2. Totallengde 143 mm, bladlengde 45 mm, bladtykkelse 2,9 mm. Nylon slire.

Marble's er laga i Kina, i 420 HC oppgitt til 54 HRC. Totallengde 140 mm, bladlengde 53 mm, bladtykkelse 2,9 mm. Plastikk slire.

Cold Steel er laget i Japan i AUS6A. Totallengde 160 mm, bladlengde 55 mm, bladtykkelse 2,4 mm. Plastikk slire.

Metallurgen/Loddfåvne chipperstål ca 61 HRC. Totallengde 153 mm, bladlengde 60 mm, bladtykkelse 2,7 mm. (Tykkelse kan variere etter dagsformen.) Kydex slire.

 

Cold Steels variant har "best stål" av de fabrikkproduserte, men har også dårligst konstruksjon.

Skal du ha en billigvariant vil jeg foreslå enten Marble's eller Outdoor Life.

(Cold Steel Pendleton mini hunter, A.G. Russel hunter scalpel eller A.G Russell bird and trout er andre rimelige alternativ, med en mer tradisjonell konstruksjon.)

 

 

birdie1

 

birdie2

 

birdie3

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...