Jump to content

6,5x55 eller 30-06?


AmundS

Recommended Posts

Jeg har en 6,5x55 med lyddemper og justerbar kolbe fra før,

og så lurer jeg på å kjøpe en rustri tikka t3 til Hjortejakt og elgjakt, montere en liten kikkert slik at den er hendig å ha med opp i bratte lier.

Men skal jeg velge 6,5 og kunne bruke samme patroner eller velge en 30-06 å få litt mer kraft.

Hva synes dere??

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig ville gått for 30-06. Spesielt siden du sier du har en 6,5x55 pra før, men også fordi 30-06 er regnet for å være en av verdens mest allsidige patroner. Som du selv sier har du litt mer kraft i en 30-06, og det er ingen ulempe å ha litt ekstra margin, selv om 6,5 både er lovlig, og duger, også til elg.

Det er vel knapt noe kaliber det finnes et bredere kuleutvalg til heller, enn til et våpen i .30 kaliber.

 

Jeg ville valgt 30-06 ut fra de opplysningene du kommer med.

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 lite S/S selv i .308 og må jo være ærlig å si det merkes etter en kveld på skytebanen etter en 30-40 skudd i div. posisjoner,men det er ikke noe enormt problem.

Vil tro rekylen i .308 ligger midt imellom de kalibrene du nevner.

Lett børse er behagelig å dra rundt i lia etter Hjort-Leif med,ulempen blir jo som sagt et litt rapt trykk i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Ein slektning kjøpte seg T3 SS Lite i 30-06. Den var litt rikeleg rekyl i, men kom seg når han fekk montert på ei skikkeleg kolbekappe. So ver obs på at den børsa kan sparke litt i 30-06.

 

Men i og med at du har ei børse i 6,5 frå før, ville eg gått for 30-06. Rekylen merka du ikkje mykje til på jakt uansett, og mengdetreninga di kan du ta med 6,5'en din.

Eg ville og vurdert 308, viss det kan vere aktuelt med kapping og demping.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en T3 i .308 og det går helt fint, ikke noe problem. Man kjenner det naturligvis etter 100 skudd på banen, men på jakt er det ikke noe stress. Tror ikke du vil merke stor forskjell mellom .308 og 30-06.

 

Jeg har en 9.3x62 i en rifle på 3-3.5kg, dette går også helt fint til jakt. Men ville ikke anbefalt det som noe banevåpen. Spørs om det ikke blir en kickstop til banebruk etterhvert. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du vil merke stor forskjell mellom .308 og 30-06.
Helt riktig, i like tunge børser og med fabrikkpatroner er de så godt som like. Det er med hjemmeladde 3006 med samme arbeidstrykk som i 308 man virkelig vil kunne merke forskell i ytelse og fra spark.

 

Har den i 30/06 og ja den sparker, har begynt og vurdert vekt innlegg i stokken! 2,8 kilo rifle blir for lett for 30/06!
?????

Min gamle Rem. Alaskawilderness i 375HH veide det sammen, og jeg lever enda, ligeså Sendero her på forumet som har den nå. Tror man skal se nærmere på tilpassing av kolbe og kolbekappens beskaffenhet, hvis det er så ille.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel gjerne ikke alle som tåler like mye juling?De fleste skyter bedre med lite rekyl :)

God tilpassing er undervurdert, spesilt kolbekammen syns jeg er viktig har god kinnkontakt(ellers kan man jo i uoppmersomme øyeblikk få blåveis av denne).

Det vil gi mye bedre resultater under skyting å ikke skyte med "vinglehode".

En for myk eller for hard kolbekappe er heller ikke bra, Packmayer deaccelerator(eller hva de heter) vil gi en helt annen skyteopplevelse.

Skyter man i f.eks T-sjorte vil man få mere bank enn om en har på godt med tøy f.eks.

Og ikke mindst trening med lett kule vil skape mye mindre rekyl, ligeså en sittende på sekk skytestilling.

 

Så det er ikke bare toleranse for rekyl som spiller inn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan det hjelpe på følt rekyl.Men føler at det blir å begynne i feil ende når det er snakk om to såpass like kaliber og som skal brukes til samme formål.Tror det er penger jeg heller ville brukt på noe annet feks. trenings ammo da det er det som hjelper mest hva skyteferdigheter angår.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke noen særlig grunn til å ikke anbefale 30-06 til AmundS, han har sikkert fått med seg at godt justert kolbe er bra siden han alt har en. Bare gleden med ett nytt våpen og kaliber er jo nok, jo flere gleder des bedre. At 30-06 er et storvilt kaliber som har utmerket seg over hele verden er jo ikke til å kimse av. Lader han i tillegg selv kan han jo trene med pusekatt- og jakte med rett så morsomme ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Litt utenfor tema, men.. Siden 350RM tar frem "vår" kjære AWR i 375H&H så må jeg få bekrefte at den riflen på ca 3kg faktisk er god å skyte med både liggende og i benk med fulladet 270 grains kuler. Noe lengre i rekylen enn min 3006, men ikke ubehaglig. Jeg lever fortsatt ganske bra etter en kveld på skytebanen med denne rifla noe som jeg også gjør etter en pakke med 3006 eller 270W samme skytekvelden.

Kjøp 3006 dette er en patron som avgir noe mer energi enn6.5 og den har da ikke så mye mer rekyl. Lakelanderen min veier 3,8kg med kikkert og den er en nytelse å skyte med på jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å ta gleden ifra noen jeg.At 30-06 er et populært kaliber er det liten tvil om men du verden for et oppskrytt kaliber har hørt en del uttalelser som 7.62 lang har MYE mere drep en 7.62 kort osv.Ville kanskje heller da gått for 338Federal eller 338-06 da det er mere potente patroner og du vil få en mye stærre spennvidde i kulevekter.

Beklager at dette gjerne ble litt OT.

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke til det aktuelle våpenet, så jeg baserer mitt svar på min mening......

 

Siden du har en 6.5x55 fra før, så blir det "smør på flesk" å velge en ny i samme kaliber. Derfor ville jeg definitivt valgt 30-06. Og hvis du ikke trives med rekyl, så setter du på en lett og fin lyddemper.

 

Men men, det får være opptil hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...