Jump to content

Langholdskyting på LYGNA (Hadeland).


Buster

Recommended Posts

Vi hadde en liten uformell test av langhols-skyting på Lygna i dag.

Det ble bare drittværet. Det er IKKE lett å skyte på noe man nesten ikke ser....... :roll:

Det var undertegnede, Jofla, og Glenn m/frue(for de som vet hvem han er).

Det har vært så mye om og men, og div. utsettelser på dette, at nå fant vi ut at nå SKAL vi!! Derfor reiste vi opp, uansett vær. Jeg vet at det sikkert er mange som er interessert etterhvert, men jeg synes det var litt for tidlig å invitere for mange da jeg ikke visste om vi fikk skutt noe i det hele tatt.

Men det fikk vi altså......litt i allefall...... Jeg hadde fått låne en scooter som vi brukte til å frakte bort skivestativer, skiver, vindflagg, og gonger med. Etter litt rigging så kom vi da igang.

Dette skal gjøres bedre etterhvert, når vi får barmark å bygge stativene på, slik at det blir lettere å henge opp rammene. Vi snakket også om å lage et oppheng til gongene, av stål.

Det var så mye løs snø i dag, at det var nesten problemer med å kjøre scooter. Man måtte ha full fres, for å få laget et spor, og da gikk det etterhvert.

Vi fikk da skutt litt, og klanget fra gongene var som musikk i våre ører. "Jaggu artig detta gitt", sa Glenn! :wink:

Noen brukbare grupper ble det da også, og fruen til Glenn, Mona, satte ei grei 10 skuddsgruppe på akkurat 10cm borti der, i stri sidevind, med en 300 WinMag. Så hun får ikke lov å være med mere......... 8)

Trur detta kan bli bra jeg, hvis vi bare får litt bedre vær nå så.......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er det noen som kunne være interessert i å "smug-trene" noen skudd på Lygna en dag til uka?? 8)

 

Jeg vurderer å teste litt, hvis været er brukbart.

 

Dette vil måtte foregå på dagtid, dessverre......

(Det er begrenset antall selvfølgelig, men vi tar det etterhvert. Jeg regner ikke med at ALLE kan disponere dagene sine slik de selv ønsker.)

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Er det mulig så blir jeg gjerne med. Har fri hele året så bare si en dag. Mitt i uka er jo perfekt. Skulle vert veldig morro og få prøvd jatmatchen på det holdet. Mvh graahund

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kunne være interessert i å "smug-trene" noen skudd på Lygna en dag til uka?? 8)

Jaa!! Det hadde vært bra!

Jeg sitter akkurat her og gremmes over at det 500m stevnet kommer brått på i år også.

Jeg har noe mer å teste for å få litt gjevnere hastigheter, og skulle gjerne vite hvor mange klikk jeg egentlig trenger på kikkerten, men trenger skytetid!!

Jeg kan trolig stille med to kryssfinerbenker som er sånn passe stabile, hvis jeg å få kanselert noen greier..

Link to comment
Share on other sites

Vi får nok plass alle tenker jeg, det er nok ikke SÅ mange som kan sånn midt i uka.

 

Her er en link til en værstasjon som forteller deg hav slags vær du kan regne med å møte når du kommer dit:

http://www.hadeland-ski.no/vaerstasjon/wx.htm

 

Denne sjekker jeg altid før jeg ev. reiser om morran. Det har til tider også medført at jeg IKKE har reist... :wink:

 

På langtidsmeldinga: http://www.yr.no/sted/Norge/Oppland/Gra ... arsel.html

så ser torsdag fristende ut......

Men som sagt; vi ser ann!

Link to comment
Share on other sites

Det KAN se ut som at jeg revurderer hele planen,.............dessverre...

 

Vi har diskutert dette litt, Glenn og jeg, og vi har også snakket litt med Jofla. Det er ønskelig med litt hjelp oppe i Numedalen, på fredag. Så det kan hende vi reiser tidlig på morran for å hjelpe til litt der oppe. Da håper vi også at det gir seg en mulighet til å få prøveskutt litt der litt utpå ettermiddagen ev.

 

Hvis jeg da skal skyte på Lygna på torsdag, så blir dette bare stress tror jeg. Jeg har et par ting som jeg ønsker å bli mest mulig ferdig med før jeg drar også.

Jeg håper det går greit at jeg avlyser dette denne gangen?

Det blir flere muligheter der oppe etterhvert, så ingen panikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har nettopp vært innom oppe på Lygna, og det ser ut som sola virkelig har gjort en god jobb ang. snøen i det siste. :D

Dette, mine venner, betyr at vi må se å komme igang med litt langholds / benke-skyting. :wink:

 

Min plan er at jeg skal snakke med skytterlaget om det er en lørdag som banen er ledig nå uti mai, slik at vi kan ta "et møte" der oppe for alle som er intersserte. Da kan vi skyte litt, og snakke litt, og se om vi blir en gjeng. Da kan vi etterhvert legge en plan over hvordan vi kan, bør, og ønsker å ha dette.

 

Jeg kommer tilbake med ev. dag, så fort jeg har hørt fra skytterlaget. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå på førstkommende lørdag, 24/5 tar vi en liten "aften" for de som kan! Jeg blir der oppe fra kl. 10 på formiddagen.

Alle som har interessen kan ta en tur, også "blir veien til mens vi går". Det må ordnes litt med noen skiverstativer og div, men det er fort gjort. Vi har 3 gonger, men kan alltids trenge noen til. Vindflagg er også kjekt å ha.

Det er 3 benker der (to betong, og en tre), og det også muligheter for å rigge opp litt ladeutstyr der for den som vil lade på stedet.

Det kan skytes på alle hold ut til 490m.(Må ikke skyte på langt hold hele tiden.)

Jeg vet at dette ble litt kort varsel, men vi må bare komme igang litt forsiktig, og få opp litt stæsj, så blir det mere ornings etterhvert.

Hadde vært fint om det kunne passe for flest mulig.

Ble litt inspirert av trønder-banden.

Hadde vært moro å fått til noe liknende etterhvert. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var som POKKER!!!

 

Jeg som har lada og alt.... :o

 

Beklager Buster.....vi kommer ikke.... :|

Vi har lovet å stille som mannskap på banen da barne og ungdomsgruppa har åpen dag for barn og ungdom i morgen...(kort tid føre jeg fikk sms'n fra deg) :(:(

Link to comment
Share on other sites

hmmmm hvis jeg kommer ned fra granåsen tar jeg da mot gran sentrum eller mot grua?er det kjappere og kjøre over hønefoss? :roll:

 

Hmm....

Skjønner ikke helt hvor du kommer fra jeg nå, men du skal kjøre mot Gjøvik på RV4.

Link to comment
Share on other sites

Er litt vått i dag, ser jeg, der jeg sitter med kaffekoppen min og glåmer ut på gardsplassen....... :roll:

 

Men pytt, det gjør ingenting! Bare vi får opp skivene så holder vi oss under tak. Det er neggu ikke så mye annet man får gjort på en slik dag heller. Så skyting er så greit atte.

 

Som sagt, bare kom. Jeg er der fra kl. 10 og litt utover. Men hvis det blir nesten bare meg så vet jeg ikke hvor lenge jeg blir der da. Da reiser jeg når jeg er ferdig med mitt.

 

Nei,........da får jeg begynne å pakke i bilen.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det i dag, Buster?

Ble det gonget og stanset hull i papp på de lengste holda av flere enn deg?

Jeg hadde møtt opp i dag hadde det ikke vært for at jeg tok på meg ekstra lørdagsjobbing tidligere i uken.

 

Bilder? :)

Link to comment
Share on other sites

Bilder ble det lite av..

 

Det kom èn. Og det var fint for da fikk jeg litt hjelp til å sette opp et par skivestativer, og henge opp gongene (3stk) på 490m'ern.

En hyggelig kar som jobber på jaktpartner på Gjøvik. :D

Vi fikk rigga oss til, og etterhvert så kom en kompis av meg (Glenn, for de som kjenner ham).

Vi ble tre stykker. Vi skaut, og var rett som det var borti gongen også. Sikkert bare en rikosjett, men pytt. Gonga gjorde det!

Jeg hadde oppe skiver også, men det ble skutt bare ei gruppe på den.(Det forbigåes i stillhet.) :lol:

Det var grisete forhold der oppe i dag, og kaldt som F.... Vinden blaffra rundt i ring, og regnskurene kom tett, med litt innblanding av sludd. Vi var jo under tak, og varmebu er det der, men det ble liksom litt mørkt og utrivelig inne på standplass. Det er vel nesten bare skyting jeg hadde giddi å drevet med på en slik dag. Hadde det vært noe annet, så hadde jeg reist hjem... :lol:

Jeg hadde som sagt med meg ei rifle som jeg tenkte jeg skulle utvikle litt ladninger til, men jeg ga beng i det i dag. Jeg skaut litt 6,5-06, også gonga jeg litt med 308'n.

Vi får legge opp til en dag litt seinere, når det er litt varmere i været, og med litt lengre forvarsel. For det var massivt mannefall i dag gitt. 8)

Vi skal ha opp noen få flere gonger også etterhvert. Hadde vært fint med f.eks. 5 på 490m, og ett par tre på 300m. På 100 og 200m så holder det med enkle skivestativer som folk kan stifte opp skiver selv. Husk for ettertid at det IKKE er skiver der oppe. Inntil ev. videre så må du ha med skive selv.

En tanke er å ha ei litt stor plate også (ca 60x60cm), på 490m. Som kan lakkes hvit, og med et svart punkt midt på. På denne måten kan man "lære" vinden, og se hvor treffet forflytter seg ved skiftende vind. :wink:

 

Vi får se..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

har ladet opp noen skudd i dag, samt at jeg kjører rundt med noe ekstra stål i bilen som kansje kan få ny eier :mrgreen:

det jeg prøver og si er at jeg er klar for noe skyting snart :mrgreen:

 

Kan ikke love noe førstkommende helg, men vi ser ann. :wink:

Hvis noen har tid på dagtid en eller annen gang, så ta kontakt. Kanskje jeg kan overtales til å bli med en tur hvis jeg har tid. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Er litt "bug" med en banemester som tolker lovverket på sin måte, men jeg regner med å få en avklaring i løpet av uken.

Det er litt disens rundt selvanviserne våre som han ser noen "spøkelser" rundt, men det ligger ingen begrensninger i lovverket om disse, og de er brukt overalt i DFS sammenheng. :roll:

Han har vært ute i området og beslaglagt stålgongene våre. Dette er bare tull, og formannen i skytterlaget har tatt saken, og sier at dette "skal vi få orden på". Så jeg må avvente til dette er iorden, før vi sparker igang.

JA!!! Dette tar tid, men jeg må bare kjøre prosessen og ha tålmodighet.

Kan videre røpe at ALLE andre som har med anlegget å gjøre er positive til dette tiltaket, og det har blitt søkt om midler for å utvikle hele området for langholdsskyting ut til 700m, med elektronikk og greier. Men det blir uansett litt ut i tid. Inntil slike ting ev. kommer iorden, så Må vi ha stålgonger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...