Jump to content

.22wmr eller .17hmr til mitt bruk?


JanTore55

Recommended Posts

Jeg har en Sako Quad i .22 lr og .17 hmr. Dette er ei rifle som kan leveres med fire forskjellige kalibre i lett utskiftbare piper. Kalibrene er som følger: .17 mach 2, .17 hmr, .22 lr og .22 wmr. Alt er randtente patroner. Til ditt bruk ville jeg valgt .17 hmr p.g.a. at kulebanen er mye flatere enn .22 wmr. Det er sikrere når holdene begynner å strekke seg, hvis du tenker å jakte skarv i fjæra, eller ryper på fjellet. Men jeg vil absolutt ikke anbefale v-max ammo hvis viltet skal spises etterpå... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og en Quad, jeg har 3 løp 22lr, 22wmr og 17hmr. Men jeg må tilstå at da jeg var på skarvejakt fra kajakken i november var det 22-250'en som ble med i det vanntette skottet. Da jeg gikk i land og plukket en skarv på drøyt hold som satt og solet seg på en annen holme (synes å huske det var 247 meter) var jeg glad det ikke var 17HMR jeg hadde med på jakt. på 22-250'en kjenner jeg klikkene, og kunne ratte rett inn. Det var ikke vind, så det gikk fint. Helt umulig med en 17hmr.

Jeg kan egentlig ikke se noen fordel med 17hmr eller 22wmr i forhold til en 223, en 22-250 eller for den saks skyld en 6.5x55, slik M67 nevner. Hvorfor jeg kjøpte de kalibrene? Vel, fordi jeg hadde lyst... :D kommer de til å bli brukt på jakt? Vel, mulig? Men skulle jeg ha handlet en rifle til det formålet trådstarter nevner hadde jeg nok tatt en 223

Link to comment
Share on other sites

Drømmen må være 17hmr med lyddemper. Er min drøm blant salongene som "rype-sniper" under vinterjakta.

Kan jo plassere skuddene utrolig presist, er kraftigere enn 22lr og 22wmr på lengre hold+mer stabil iforhold til vind.

Gir lite lapskaus (riktig kule)

Men 223 og 6,5 er veldig gode alternativer, samt at disse er kraftigere, mer stabile i forhold til vind og har lengre rekkevidde. Mer anvendige, men det er jo både ulemper med fordeler med hvert kaliber. :wink:

Dermed blir mange lett disponert for den noe uheldige og kroniske have-syken :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jeg ligger i akkurat samme knipa.. tror nok det blir 17 hmr. men det som avgjører er hvilken av dem som lager mest støy med demper. virker ikke som om det er noen her som vet om det er mye forskjell på smellen på 22wmr og 17hmr? :shock:

 

jeg ville ikke ha kjøpt 222,223 eller 22-250 som en erstatning for 22wmr eller 17.hmr .. pga med førstenevne kan du aldri være sikker på at det du skyter på ikke sprenges.selv med helmantel. du må ofte gå 50 meter tilbake for å få hastigheten på kula til å gå ned til da den treffer rypa. men på større vilt, sikkert perfekt.

 

ettersom hva folk sier her inne ville jeg ha valgt en av randtenningspatronene, pluss en 6,5x55. da har man riflene man trenger til småvilt spør du meg. :D

pluss at 6,5x55 funker til storvilt også!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...