Jump to content

Hjelp jeg har begynnt med briller.


FrG

Recommended Posts

Hallo. Nå har jeg som 45 åring blitt nødt til å ta meg en tur til optikeren jeg også. Etter flere år med mysing bak rattet har jeg erkjent at briller måtte til. Bedre og bedre arbeidslys måtte til og tilslutt kjøpte jeg meg noen billige lesebriller.

 

- 2 på begge øya, med progresiv felt for å lese og svak toning i glassene sa optikeren. 6000 kr betalte jeg for herligheta. For en forandring. Nå ser jeg jo konturene på andre siden av fjorden (noe jeg aldri har sett før) Og bilkjøringa ble vel også enklere nå, det må jeg innrømme. Kjørebriller kaller jeg dem for.

For det å gå med dem blir jeg ikke fortrolig med, da er det faktisk mye bedre å gå uten å heller myse litt.

Brillene ble også prøvd under høstjakta på villrein, - ikke gikk det an å gå med dem i terrenget pga progresivfeltet, og dogget gjorde det. Det endte med at jeg ble svimmel og la driten ned i sekken.

Nei for meg blir det kun kjørebriller og en god tilpasset kikkert.

Er det flere som har samme erfaring, evt tips å gi meg. Gjorde jeg en tabbe ved å gå rett på progresive, skal jeg heller innvistere i noen gode enstyrkebriller til jakta til høsten? Eller spiller ikke pris noen rolle, kan man likeså godt kjøpe noen til 50 kr på nille?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også -2 på begge øya, og bruker briller til vanlig, men kjøper inn en ladning engangslinser i ny og ne som jeg bruker "utendørs"!.

 

Vet ikke om du har prøvd linser, men om du ikke har reservasjoner mot det, kan det varmt anbefales. Null dogg, null pussing og null som sklir av nesa når du minst trenger det.

Link to comment
Share on other sites

Briller er en direkte konsekvens av for mye napping i løken, noe alle vet.

Selv er jeg laseroperert, men den nærsyntheten kom helt av seg selv, æresord.

Joda, briller gjør livet lettere, og det er utrolig for en overgang det er å plutselig se skikkelig når man gradvis har fått dårligere syn, slik at man ikke egentlig har reagert på at ting har forverret seg.

Det var også en positiv overgang da jeg gikk over til linser.

Deilig å slippe gnaging på nesa, dugging og fingermerker samt få full synsvinkel.

Nok en positiv overgang var laseroperasjon, siden man slipper alt rundt linsebruken, men rent synsmessig hadde det ikke noe å si i forhold til linsene.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg kan godt forstå det med linser når man går i terrenget, men å gå med dem til daglig? Da må jeg ihvertfall ha lesebriller og brille på jobb. (Reparerer radiosendere og leser mye koblinskjema)

Men er villig til å prøve. Engangslinser er det det beste, bruk og kast?

 

Uansett er jeg litt skuffet over rådene jeg fikk med meg ifra optiker, at dette ville jeg fort venne meg til. Når jeg bruker brillene i terrenget ser det ut som bakken reiser seg foran meg, ting blir så små og det er såå langt ned til bakken. Men på avstand ser jeg godt.

Link to comment
Share on other sites

Mener det koster rundt 15 lapper for ett øye og 25 for to.

Jeg var så heldig å få det dekket av folketrygden pga. jobben jeg har.

 

Nå skal det sies at jeg kun opererte ett øye.

Laserlegen sa noe sånt som at siden jeg hadde passert 40, kunne jeg regne med å bli langsynt i løpet av noen år.

Da var det bedre om venstreøyet fikk lov til å fortsatt være nærsynt slik at når høyreøyet (som han opererte) begynte å bli langsynt ville fortsatt venstreøyet være litt nærsynt og funke på kort avstand.

Da kunne jeg unngå å måtte ha lesebriller i løpet av noen år.

Derfor bruker jeg linse (av og til) på venstreøyet, men kroppen er så snedig at den glatt venner seg til forskjellig syn på de to øynene slik at jeg ikke merker noe ubehag uten linse.

"Systemet" gjør det bare sånn at det venstre tar seg av alt på nært hold mens det høyre tar alt på lang avstand samtidig som dybdesyn og avstandsbedømmelse er i orden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt synskorreksjon siden jeg var 13 (er nå 45). Briller fram til 18-20-årsalderen, etter det har det gått i både linser og briller. Linser er genialt på tur når man er vant til all dr*tten som er med briller i regn og kulde. Ligger nå på -2.25 samt -1 sylinder på venstre, -2 samt -0.5 sylinder på høyre. Laser er jeg skeptisk til, siden det visstnok er litt for vanlig at mørkesynet kan bli noe dårligere av slikt, og etter over tjue år med linser synes jeg ikke det er så vanvittig mye prakk. Det finnes også døgnlinser som man kan sove med ei natt eller to, de er finfine på korte overnattingsturer. Det er flere år siden jeg begynte å ta av brillene når jeg skulle drive med skikkelig finmekking. Har kjøpt sånne drittbillige plussbriller, men de er ikke gode. Har ett par fra Polariod, de kosta et par-tre hundrelapper på en flyplass, de er OK. Briller er som annen optikk, billig er ikke bra.

 

Da jeg fikk sylinderkorreksjon på venstrelinsa, var jeg redd for å få dominant venstreøye siden jeg har litt sylinder på høyre som ikke er særlig greit å korrigere med linser og nokså sterkt venstreøye (måtte jobbe litt med å trene opp høyreøyet da jeg begynte å skyte med hagle). Derfor ba jeg om å få venstrelinsa litt for svak (0.25 eller 0.5, husker ikke helt). Det viste seg å være lurt, for nå har jeg litt bedre syn på nært hold med venstre for å kikke på kart, GPS m.m., mens høyre fremdeles er klart sterkest for å se orrhanen når den går opp. Ikkeno' tull med kryssdominans! :D Det kan være et trick som du kan prøve hvis du kunne tenke deg linser.

 

Når det gjelder tilvenningsproblemene dine, har jeg hørt flere slite med å bli vant med progressive briller. Cluet er å bruke dem så mye som mulig, helst hele tida. Hvis du ikke bruker dem blir du ikke vant til dem!

Link to comment
Share on other sites

Takker for råd om noe så vanlig og hverdagslig som det å måtte begynne med briller.

 

Jeg gikk vel for lenge før jeg oppsøkte optiker kanskje?

 

Jeg vet det tar tid å venne seg til, og jeg vil tro at optikeren gjorde en god jobb med å utforme glassene mine. (glemte å si at jeg fikk korreksjon for skjeve hornhinner bygget inn også) Kanskje det er der problemet ligger.

 

Jeg blir ikke fortrolig med dem, annet en til kjørebriller (hvis jeg passer på å bøye hodet ned når jeg ser i sidespeilene)og til nød som lesebriller. Faktisk er det bedre å bruke noen billige + 1 briller til å lese med.

Link to comment
Share on other sites

Ørnøyer hele gjengen! Jeg har - 4 på begge øyne, og hadde nok vært en ubrukelig type i steinalderen. Jeg bruker døgnlinser som jeg ikke tenker på annet enn at jeg skifter dem hver 30. dag. For meg funker det perfekt.

 

Må faktisk ha et par briller i sekken som nødutstyr :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt briller siden eg var 24, nå 42. Fikk laser operert meg i fjor, og er nå kjempefornøyd.Bannet i mange år av denne duggingen på brillene.Ble alldrig fortrolig med linser. Hadde skjeve hornhinner, og littminus. Kjempefornøyd. Fikk det på et tilbud i Haugesund. 20000 for begge øynene. Og det er bare det eg har måttet betale til tannlegen de siste 3 årene. God oppfølging,og reklamasjonsrett. Men som det ble nevnt, alderslangsynhet ville komme med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt briller siden barneskolen, og det er som de sier. Det lønner seg å kjøpe kvalitet. Høyindex plast med ripeherding varer lenge og holder vekten nede, med ramme i titan veier paret mitt under 20g. Og dette er med -2.75 og -4.25.

 

Linser har jeg prøvd det meste av, fungerer dessverre dårlig. Kan bruke engangslinser av og til, men i lengden er det bare briller som duger. Prøvde det som var av månedslinser, de beste holdt vel i en uke før de begynte å irritere. Jaja, det finnes verre skjebner, slipper jo maset med vernebriller på jobb og bane.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har linse, trenger kun på ve.øye -0,5, gutta lo da de hørte det og mente at jeg begynte å bli vel økonomisk siden jeg bare trengte en linse.. :shock:

Det er ikke rare "synsfeilen", men jeg merket det etter noen timer på landeveien og etter halv dag på jakt, begynte liksom å rynke panna, litt mysing. I begynnelsen lånte jeg konas utdaterte briller(har nogenlunde samme syn), de bærer preg av noe Harry Potter greier og jeg fikk mange heftige kommentarer på turer med jaktkompisene 8)

Jeg har brukt linse i 1,5 år(engangs) og synes det funker utmerket, men skal man være noen dager i felt bør man ha med et lommespeil og en boks med antibac for å rense fingrene. Laseroperasjon har jeg bare sånn passe tro på, bør vel være siste utvei dersom man f.eks er skikkelig hemmet i arbeids-og dagliglivet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lignede type briller som Fulmen, dvs. plast og titan (ikke progressive) og jeg har vært lite plaget med dugg og det som måtte komme, forsvinner fort.

 

Uten at jeg har nedlagt noe større vitenskapelig arbeid i dette, vil jeg anta at formen på brillen har litt å si. Siden dugg oppstår ved temperaturforskjeller vil jeg mene at det er gunstig med god luftgjennomstrømming mellom brille og ansikt.

 

Hvis jeg skulle konstruere et brilleproblem måtte det bli regndråper, men med mindre det blåser hjelper en cap e.l. godt mot dette.

 

Etter å ha sett en lett skjelven linse-nybegynner forsøke å ta på seg linser "tidlig" en søndagsmorgen tror jeg at jeg står over det :)

Link to comment
Share on other sites

Begynnte med briller for 7 år siden, er nå 38.

-1,5

Bruker briller og linser om hverandre.

Linser ute og på jakt.

Men er ikke helt komfortabel med linser til baneskyting.

Skal prøve Monoframe i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg bruker og briller og har forbannet dem mer en en gang pga dugg . fikk et råd av en kompis om og smøre flytende håndsåpe på glassa og tørke dem rene uten og skylle dem og det virker faktisk klare og fine ingen dugg :D

ps Heller ingen såpe bobler i regnvær :lol:

Link to comment
Share on other sites

Johnson Pledge virker godt på visir.

 

Fikk briller i 5:e klasse. Med briller må en sjå i senter av glaset ellers blir inget "rett". Prøvte med skytterbriller men ble aldrig komfortabel med det.

Ved jakt blev det lett dugg på brillerna. Bytte til linser i midten av 20 års aldern som så blev brukt med forskjellige typer i 30 år. Fungerte overraskende greit for meg etter en litt kranglete innkjøringsperiode.

Brukte de supermjuke opp til 8 uker i støyten uten problemer. Men det var noen optiker som fikk problemer å forlangte at jag måtte kjøpe en pakke med 12 stk linser til 2500kr hver 6:e måned.

 

Da blev det enkel matematikk å satse på en laseroperasjon. Har aldri angret en sekund på det.

Opplevde den første tiden at fokus pendlet litt frem å at over null men det ble lenger å lenger ettersom tiden gikk. Har ikke noe problem med mørker syn i dag.

Nå kjøper jag lesebriller på nille til 60kr istedenfor dobbelslipte til 8000kr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte briller og linser i mange år, linser på jakt/tur og briller hjemme og på jobb. Men ble i grunn dritt lei både briller og linser. Brillene dugget og ble fulle av regndrypp, alltid en eller annen "død-vinkel"... Linser som som skulle av og på under telt-turer på vidda, uten speil og skikkelig lys... Hendte til og med de var frosset i beholderen når man våknet om morran. Så for et par år siden laseroppererte jeg begge øynene, og har ikke angret et sekund! Vil vel hevde at dette er de best anvendte penger noen gang.

Link to comment
Share on other sites

Laseoperasjon er verdt kronene, fra -4,75 og -2,5 til lese bilskilt 50 meter unna uten briller på 2 dager. Men nå, etter 5-6år merker jeg at jeg trenger briller til endel ting (bla jobbe på PC, og ikke minst-jeg trenger briller for å skyte med åpne sikter).

Link to comment
Share on other sites

Må nok prøve linser ja. Er litt skeptisk på laseroperasjon nå som synet er i så rask endring. På ett år har jeg gått fra forholdsvis greit syn til å måtte bruke arbeids / lesebriller og til å ha ett helt annet par som kjørebriller.

 

Ser ut som vi er enig om at progresive briller ikke hører hjemme i skogen på jakt etter tiuren, eller på høyfjellet på reinsdyrjakt. Trenger vel ikke lesesyn da....., har jo lange armer.

Kikkertbruk blir jo akkurat det samme, - å stille til klarest mulig på det man vil fokusere på. Briller og kikkert er uansett noe klundrete.

 

Finnes det endags-linser (bruk og kast) med polaroidvirkning?

Link to comment
Share on other sites

Finnes det endags-linser (bruk og kast) med polaroidvirkning?
Ikke det jeg veit. Men jeg tror det finnes dagslinser med UV-filter. Etter å ha vært snøblind to ganger pga. solbrilleslurv og utstrakt kikkertbruk under vinterrypejakta, sverger jeg nå til linser med UV-filter. Har ikke vært snøblind siden :)
Link to comment
Share on other sites

Har nok egentlig vore heldig og klart meg uten briller inntil nå.

Har sikkert venta forlenge med å gå til optiker men nå måtte eg berre, og resultatet vart at eg trengde både avstandsbriller til bilkjøring/dagligbruk og lesebriller.

 

Altså må det lærast å takle brillebruk og sidan jakta er ein av mine fritidssysler så lurer eg på erfaringer med brillebruk og kikkertsikte, ser at mange her har erfaringer med brille/linsebruk og set pris på råd til ein nykomlig i "faget"

 

methusalem

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har og brukt briller i en 20 års tid. Går greit når man venner seg til det. Men, som mange påpeker, er noe dritt når det regner. Var i kontakt med en optiker på Vinterbrosenteret og han påsto at jeg måtte gå et kurs for og lære og bruke linser. I en uke, kan det være mulig det da ??

Link to comment
Share on other sites

Du kan hilse optikeren din og si: Bullshit !

Jeg fikk et lynkurs på en halvtime hos optikeren og øvde hjemme selv.

Det er ingenting hokuspokus med linsebruk, men bøygen er å kunne stappe fingeren inn i øyet uten å blunke.

Tro meg, du vil nok bruke litt tid til å begynne med, men etter kort tid kan du legge fingeren inn på øyet uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og er nærsynt og har skjeve hornhinner (litt trangsynt også påstår enkelte) Bruker briller og linser om hverandre. Har mnd linser som jeg kan sove med 5 dager tror jeg, og det funker helt fint. Har litt saltvann jeg drypper øya med om morgenen for å få vekk "gruffet". På jobb bruker jeg mest briller, men det er fordi jeg sitter foran pc ti-tolv timer på jobb, og da blir jeg veldig tørr og trøtt med linser.

Noe stort heft er det igrunn ikke, annet enn som nevnt her med dugg på briller når man er ute. Jeg liker ikke å skyte med brillene på da, selv om det går det og. Men det finnes værre ting å slites med enn briller

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg og tar av meg brillene når jeg skyter. Både på jakt og i konkuranse. Ikkeno problem det, men uansett så er brillene en ting jeg gjerne skulle bli kvitt. Prøver en annen optiker.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter: Ser du har noen problemer med og begynne med progresive, velkjent fenomen for og si det sånn, men det kan på problemene dine(bøyer hodet etc fr og se klart, eller missforstod jeg?) høres ut som om du kanskje skulle gått tilbake til optikerene din og få de regulert litt, kan høres ut som om de ikke sitter helt som de skal, slik at du kommer i feil felt etc.

 

Når det gjelder linser så er det jo mye og velge i, finnes daglinser som korrigerer for skjev hornhinne. Finnes døgnlinser man kan sove med, det finnes progresive linser som burde fungerer til det meste.

 

Opplæring på linser er ganske viktig, er jo ikke bare det og sette de på, de må tilpasses, med tanke på krumminng etc, at de ligger rett. ikke irriterer hornhinnen slik at det blir sår som kan skape infeksjonenr som i verste fall kan gi blindhet. Også viktig og gå igjennom hjva man skal og ikke skal gjøre;-)

Men en uke opplæring var jo og ta i, jeg bruker og sette opp en klokketime på selve opplæringa, og en klokketime på linseuttaket. Hender at vi bruker enda litt lengre tid, men oftere mindre.

 

MVh

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter har så store problemer med å kunne bruke brillene som er kjøpt, ville jeg vurdert å få en annen optiker til å se på innfestingen av glassene i de brillene.

 

Ettersom du beskriver følgende, sitat:

"Jeg vet det tar tid å venne seg til, og jeg vil tro at optikeren gjorde en god jobb med å utforme glassene mine. (glemte å si at jeg fikk korreksjon for skjeve hornhinner bygget inn også) Kanskje det er der problemet ligger.

 

Jeg blir ikke fortrolig med dem, annet en til kjørebriller (hvis jeg passer på å bøye hodet ned når jeg ser i sidespeilene)og til nød som lesebriller. Faktisk er det bedre å bruke noen billige + 1 briller til å lese med."

 

Høres ut som feltet for nærsyn i brillen er feilplassert i glasset i forhold til dine øyne.

Dvs at nærsyn feltet blir for stort/ ligger for høyt i glasset.

Har vært ute for det der en gang selv. (Har brukt briller i mange år, og bifokale de siste ti åra.)

Det skal ikke være så vanskelig å tilvenne seg bifokale briller.

 

Ut fra din beskrivelse ser jeg at jeg har svært likt behov for korreksjon av synet som det du har.

Personlig forerekker jeg briller til daglig, og har en egen brille til bruk foran pc etc.

På jakt og ved jaktskyting bruker jeg linser og tilvenningen tar litt tid men er ikke uverkommelig :wink:

 

Second opinion hos en annen optiker er mitt tips.

PS. Hun som har hjulpet meg kjenner pistolgutta her inne på forumet til vil jeg tro. Hun bor på Steinkjer

Link to comment
Share on other sites

Hei, - det er mulig jeg svartmaler dette her noe, - for det er ikke til å legge skjul på at jeg synes briller er noe h......, men etterhvert har jeg forstått også at det er en nødvendighet. Det er nok bare tilvenning som skal til, brillene er antageligvis riktig tilpasset. Og de er greie nok å lese med også....bare jeg vil.

 

Kanskje nødt til å presisere hva jeg mente med " å bikke hodet ned" når jeg ser i sidespeilene i bilen når jeg er ute å kjører med mine progressive briller : Normal avstandsyn er rett fram, og når man ser i speilet skal man jo se langt fram (bakover) men det dumme er at når jeg sitter og ser rett fram og kaster ett blikk ned i sidespeilet på venstresiden kommer dette normalt i det progressive feltet og jeg ser bare grøt (selve omrammingen til speilet er focusert, men i speilet er det grumset....) derfor må jeg bikke hodet litt ned slik at jeg ser over det progressive feltet. Alternativet hadde jo blitt å senke brillen på nesen.

Likedan må jeg kanskje beskrive følelsen jeg opplever i terrenget bedre ved bruk av de progressive brillene: hvis jeg går på en sti og ser langt fram er allt greit, - med brillene ser jeg skarpt og fint på avstand. Men så skal man jo også se ned eller nær foran seg, der er det progresive feltet igjen og ødelegger slik at det ser ut som flate bakken heller nedover, beina mine er blitt så små og det er så langt ned dit hvor jeg skal sette beina oppå eller bak steinene i stien. Problemet er nok at det progressive feltet i brillen er berengnet på leseavstand, og ikke til presisjonsfotarbeid på en kronglete fjellsti. I en skogsjakt situasjon er man vannt til at blikket stadig vandrer, man ser opp i trærne, langt fram, under busker...overallt hele tiden fokusert på det man bedriver.

 

Derfor blir det nok enstyrke linser på meg til jaktbruk, da unngår jeg å stadig pusse brillene, problem med dogg og , regndråper, og jeg kan enklere bruke håndkikkert og optikk på rifla, og jeg ser klart på avstand. Nå må jeg undersøke vareutvalget og kjøpe meg noen slike engangslinser, og prøve dem ut både på skytterbana og i felt, i god tid før jakta. Ikke minst venne meg til å gå med dem.

 

Jeg forstår at det er erfarne (optikere?) folk her på tråden som kanskje kunne komme med råd om dagens vareutvalg til en som ikke er så godt skolert i linsebruk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. :-)

 

Problemene du skisserer i siste innlegg høres mere ut som normale tilvenningsproblemer og ikke feil tilpassing. Problemet er ofte at man må skifte måten man ser på, man kan ikke flytte like mye på øynene som før, for da kommer man i feil felt. Man må rett og slett venne seg til og flytte mere på hodet, og holde øynene mere i ro.

 

Når det gjelder linser så er det umulig og svare på, det som fungerer til en person kan være helt feil og skadelig for hornhinene for en annen. Det beste rådet der er og ta en linseuttak- time til din optiker. Når det gjelder valg av linsetype så er det ikke bare refraksjon\styrke som er viktig, men også krummning på hornhinnen og tårefilmens beskaffenhet etc. Masse forskjellig vi ser på.:-)

 

MVH

K(ja, jeg er optiker)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen. :-)

MVH

K(ja, jeg er optiker)

Jeg tenkte meg nesten det, - bare synd du bor så langt unna , ellers skulle jeg bestillt meg en time med det samme.

Best å få dette tilpasset i god tid før jakta starter.

Da har jeg to ting jeg skal til optikker for; - å ta ut databrille (som jeg slipper å betale for sjøl) :) og for å tilpasse "jaktlinser" . Hva ligger en slik tilpassning av linser på i ca pris? og hva koster slik ca ett sett med daglinser da?

 

Kona gliser av meg og gjør litt narr: Hun sier; - du har flere par lesebrller i fra Nille som du bruker på jobb og de glemmer du igjen over allt, dyre progressive som du bare bruker når du kjører bil eller ser tv, jåle - solbriller med styrke når du skal på skitur / biltur og nå skal du attpåtil ha databrille og egne "jaktlinser"

Selv har hun ett par og greier seg med dem.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Da er reinsjakta på snaufjellet over for i år. Har hatt noen kjempefine jaktdager.

Det ble både Simle og kalv etterhvert.

 

Og problemet jeg fryktet ville komme i mitt første jaktår som avhengig av briller viste seg å ikke bli noe problem.

 

Jeg valgte å ikke benytte de progressive brillene på jaktturene. Til bilkjøring har jeg en enstyrke minus brille som passer meg utmerket. Den viste seg å fungere veldig bra også i fjellet.

kunne jeg se reinsflokken i det fjerne igjen, uten å stadig måtte bruke kikkerten.

Regn og dugg ble ikke noe stort problem, likedann det med kikkertbruk. Kikkerten jeg bruker lar seg fint benytte med brillene på, og skulle jeg sitte lenge i ro og mak og studere terrenget med kikkert brukte jeg å ta av meg brillene. Focus skruen på kikkerten blir jo flittig brukt uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...