Jump to content

Ny rifle. Sako 85 eller Tikka T3


makri

Recommended Posts

Hei

 

Skal ha meg ny rifle. Jeg skyter links, men ikke ha links rifle. Regner med det blir .308

 

Har sett på Sako 85 Finnlight, Sako 85 Rustfri Synt og diverse Tikka T3 modeller.

 

Leveres Finnlight i links?

 

Ser att Finnlight har "ventilert" løp eller hva jeg skal kalle det, hvordan er fungerer dette mot det tunge løpet T3 varmint? Kan man regne med mange skudd i serie før det begynner å kaste?

 

Magnus

 

Edit: Hvis jeg tråkker noen på tærne så kan tråden slettes. Har prøvd søkefunksjonen

Link to comment
Share on other sites

For ille om noen blir støtt av en sådan tråd...

Da må i såfall søk-funksjonen bli noe bedre...

Samma søren rent skytemessig, men Sako gir noe mer kvalitetsmessig i og med at alt er i stål, mens Tikka kjører en del deler i plast, noe som gjenspeiler seg i prisen.

Flutet løp er greit nok, det gir bedre kjøling enn tilsvarende rundt løp med samme masse, men et tykt løp er bedre for varmskyting.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har selv to Sako 85 en laminated ss og en laminated varmint ss.

Er meget fornøyd med disse og kan varmt anbefale Sako 85 til hvem som helst :D

 

Disse "ventilene" som du kaller det er for og lette løpet litt samt at det sprer varmen bedre pga økt overflate.

 

Et søskenebarn av meg har Tikka T3 syntet og er knakende fornøyd med den.

 

Fordelen jeg ser med Sakoen er at det er plast kun i stokken på noen modeller samt at låskassen er tilpasset kalibret, men våpen er smak og behag så det beste er å ta seg en tur for å se og kjenne i butikken før mann bestemmer seg :wink:

 

Jeg synes Sako er verdt pengene :roll:

 

Edit: Omformulerte meg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

liker ikke noen av disse, har og har hold i alle disse riflene! Hvorfor ikke gå for en halv auto i steden! Det er et bra utvalg i halv auto i dag som er meget bra, skyter presist som en bolt og som ikke koster mer en Sako 85 for ex!

 

øh...........hva? Det blir vel som å anbefale en gressklipper når noen spør om snøfresere?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, jeg får ta meg en tur i butikk å se litt med fingrene.

Er usikker på om jeg skal satse på flutet løp eller tyngre varmint utgave, er jo helt klart en fordel med lav vekt. Sparer jo 1 kilo.

 

Hadde sikker vært kurrant med halvauto, slipper å tenke på links eller ikke. Men tror jeg vill satse på boltrifle, ser for meg att en boltrifle vs en halvauto i samme prisklasse så er kvaliteten bedre på boltriflen.

Link to comment
Share on other sites

jeg får ta meg en tur i butikk å se litt med fingrene.
Det er nok mye lurere enn å spørre folk her inne til råds ;) Begge børser er kjent for å være bra, men det finnes ulike meninger om slikt. Særlig om Tikka. Når det gjelder tjukk kontra tynn kontra fluta pipe, kommer det an på hvor tungt du vil du bære og hvor mye du varmskyter. De varmintmodellene er ikke førstevalget for reinsjakt, for å si det sånn 8)

 

Sjøl har jeg både Tikka og (eldre) Sako, og selv om Tikkaen kanskje blir mest brukt, er det ikke den børsa jeg er mest glad i. Sako gir meg mer av go'følelsen :)

 

Forresten, hvis du skyter links synes jeg du skal kjøpe ei linksbørse. Ikke tenk på rechtsbørse en gang :!:

Link to comment
Share on other sites

liker ikke noen av disse, har og har hold i alle disse riflene! Hvorfor ikke gå for en halv auto i steden! Det er et bra utvalg i halv auto i dag som er meget bra, skyter presist som en bolt og som ikke koster mer en Sako 85 for ex!

 

øh...........hva? Det blir vel som å anbefale en gressklipper når noen spør om snøfresere?

 

Ja, det var en vettig sammenligning! Hvorfor kjøpe båt når du eier badekar logikk! :roll:

 

Forøvrig er det heller ikke mange halvauto rifler som kaster hylsene så langt bak (hvis noen i dag) att en links skytter får tomhylsene i ansiktet!

Dagens halv auto rifler samler nesten like bra som bolt+ att rekylen blir langt mindre noe som igjen gjør rifla mer presis og skyte med! Browning Longtrack, Sauer 303, Merkel SR1 (12795,-, H&K SLB 2000 (11250,- Svenske. Riflene er hvert en titt, alle bortsett fra Saueren har en overkomlig pris sammenlingnet med prisen på riflene trådstarter nevner .

Link to comment
Share on other sites

Har Tikka T3 SV i 223r. Viktigste bakdel for meg er: Magasin løsning og åpningen i låsekassa.

 

Enkeltrekke magasinet gjør at topp lading ikke er muligt (ikke er det plass til fingrene heller).

Uten om dette er det en topp børse som gir meg sånn omtrent null og niks i følelses departemanget (omtrent som Beretta hagla mi, en Urika2 synth). Men jeg er vel en slik som ikke klarer å føle så mye for ting av plast. Men at disse våpnene er sykt gode arbeidshester, er det ikke til å komme fra.

 

I dag ville jeg ha gått for Sakoen, p.g.a magasin løsningen, og plass til fingrene for blandt annet våpenpuss.

Link to comment
Share on other sites

Ville nok valgt en Sako 85 da eg ikke liker Tikka T3 noe særlig p.g.a alle plastdelene. At Tikka T3 skytemaskin, og kansje er en av de børsene du får mest igjen i forhold til pris, er et godt "objektivt" argument for å kjøpe den. Men den "subjektiv" argument med den gode "eie" følelsen om at dette er den "riktige" riflen for DEG, er også viktig.

Da jeg skulle kjøpe min første storvilt rifle, hadde eg valgt meg ut Tikka 595 Master Pro (en flott børse med ikke formye plast), som det beste kjøpet for meg.

Men da eg fikk prøve en Sauer 202, var eg "forelsket" og hadde funnet "god" børsen min. Derfor vil eg anbefale deg å se på Sauer 202 modellene. Det eneste eg angrer på var at eg ikke kjøpte meg en Tikka 695 i 6,5x55 når de var å få tak i.

 

Vil sidestille Sauer 202 med Sako 75/85 kvalitetsmessig.

Tikka T3 ser eg på som en effektiv og presis skytemaskin med mye plastløsninger :cry::cry: .

 

Det viktigste er at du finner hva du synes passer til deg og dine behov, og ikke hva vi andre besservissere mener.

Hvis du kjøper en T3, vil du sikkert være fornøyd med kjøpet, men vil nok altid anger noe når du får se eller prøve en Sako 85 eller

Sauer 202.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Har du råd til det - sako 85. Som andre skriver - mer følesle av kvalitet. Men sørg for å ha noen tusen klar til et greit kikkertsikte også.

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket ut litt i dag å ser ikke ut som det er mulig å oppdrive Sako 85 i links.

 

Har fått dette tilbudet på Tikka

 

Tikka T3 Lite rustfri .308 Links 8490.-

Warne Tikka 1" medium QD SS 945.-

Frakt med postoppkrav 209.-

 

Har en Zeiss Conquest jeg tenker å bruke på rifla.

 

Vurderer også å få kappet løpet til 47cm og gjenget opp til lyddemper.

 

Dette virker for meg som en god pris

Link to comment
Share on other sites

Du kan vel skrive jakt her også, men det er vel en grunn til at du vil ha nytt gevær? Legg ved et papir der du skriver hvorfor du trenger nytt gevær og det burde gå greit. T3 lite er jo en lett og "vedlikeholdsfri" rifle som sikkert er forskjellig fra den du har fra før. (hvilken er det?). En grunn kan for eksempel være at den du har blir for tung for deg under den jaktformen du bedriver, eller at du trenger en ny tikka fordi du trenger en mer presis rifle for å jakte småvilt eller...noe slikt. Snakk med personen i skranken, spør om det vil være nødvendig med en ekstra grunngivning og forklar hvorfor du skal kjøpe, så ordner det seg sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Syns det der verka som eit bra børsevalg, alt i alt. Er einig i at det ikkje er noko å lure på anna enn å kjøpe links-rifle.

Støttar deg og på kapping og demping. .308 går veldig bra på korte løp og du får eit hendig våpen som samtidig ikkje øydelegge hørselen.

 

På søknaden kan du argumentere for at du trenger ei kort og hendig rifle til hundeførerrifle, driv- og smygjakt etc.

Link to comment
Share on other sites

Eller du kan gjøre som meg når jeg søkte på en rifle i kaliber 308W og si at du trenger en reserve rifle. Jeg har en rifle i kaliber 30-06 fra før. Skrev på søknaden at jeg hadde et stykke å reise før jeg kom fram til jaktvaldet og hadde behov for en reserve rifle hvis noe skulle skje med 30-06. Trasig om hele jakta skulle gå i vasken hvis man er uheldig og tryner i steinura med rifla. Funka fint for meg den forklaringa.

Link to comment
Share on other sites

Bare for ordens skyld: Jeg tror ikke omfattende diskusjoner om "hvordan få tillatelse til et våpen man egentlig ikke trenger" er særlig lurt. Ikke dermed sagt at slikt skjer her, men jeg tror det kan være greit å ha i bakhodet.

 

Vi har en relativt liberal våpenlovgivning i Norge sammenlignet med en del andre europeiske land, og jeg for min del ønsker ikke innstramninger på grunn av at Visse Personer™ skulle få det for seg at det bedrives utstrakt misbruk/villedning av den behovsvurderingen vi må gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Kom tilbake fra politi no, jeg skrev att jeg trengte en kort og lett rifle til smygjakt samt hundeførerrifle.

Nevnte for hun bak disken att jeg hadde en 30-06 fra før, å spurte om begrunnelsen for å annskaffe en ny i .308 var god nok.

Hun forsvant inn på ett kontor i ett par tre minutter, kom tilbake med beskjed om att det var i orden å att jeg skulle få søknaden i posten om ei ukes tid.

 

Skal foresten kvitte meg med .30-06en en Zastava, hvis ingen byr på den så blir den spiker.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

Kjøpte meg SR1 i 9.3x62 pga av Sauer 303 er ALT for dyr.

fikk rifla til 8500,- på intersport

skinne kommer med merkelen gratis!!!

 

Hos griske landrø skulle de ha over 30000,- for en Sauer 303 med montasje og aimpoint 9000L.

 

Da brukt jeg heller pengene på en Merkel til 8500,-

Da hadde jeg penger til å kjøpe en Swarovski Z6i til 12000.-Kan desverre ikke si hvordan jeg fikk denne så billig :P

 

Merkelen er kickass! og det er 9.3 også. Har skutt 2 rådyr på over 150m. Hjerteskudd på begge. Jeg er ikke noe super god skytter, men den treffer der du plasserer stråkorset.

På elgprøven overlappet alle 5 skuddene der de skulle. Jeg vil påstå at avtrekket er nydelig. Jeg liker at skuddet "skremmer meg" og jeg unngår napp.

ER MEGET FORNØYD med min SR1. Ønsker du halvauto og ikke vil betale for tusenvis for design, men heller bruke mer penger på en bedre kikkert, kjøp merkel!

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg penger til å kjøpe en Swarovski Z6i til 12000.-Kan desverre ikke si hvordan jeg fikk denne så billig :P

 

lett, du kjenner en som driver en butikk som forhandler våpen (kanskje familie?) og du fikk den til innkjøps pris :)

 

Edit: i stede får å formelere det på den måten å ikke si hvordan du fikk den så billig, så kunne du ha sakt at du hadde kjøpt den brukt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...