Jump to content

Krutt til lading i .243 Win og spørsmål om lading


243 winchester

Recommended Posts

Da er ladesettet på vei i posten. :D Så da blir det sikkert noen spørsmål i nærmeste fremtid. :lol: .

 

Det jeg har tenkt til å lade i første omgang er v-max, Hornady 80 grain FMJ, og ei god sp kule på 100 grain til rådyr. Så mine spm er: Hvilket krutt bør jeg velge til min Tikka 595 all-weather? Kan jeg bruke en kruttsort til alle kulene, eller må jeg ha forskjellig? Noen som har erfaring med lading til Tikka, og hvilket krutt gjør at kulene går best?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka i .243 Win. Jeg har fått best presisjon med N-140 krutt. Rifla mi spiser rett å slett 140 kruttet bedre enn 160 kruttet. 80 grs. Hornady gikk ekstremt godt i rifla mi. Men så en tendens til stygge utgangs sår. Sprengte en rev totalt med den kula. Samt en tiur. Grunnen er vel at det er en kort kule som tipper lett. Liker den butte kula godt, men kula skulle vært en anelse lengere.

Link to comment
Share on other sites

Leser om 140 krutt her, helt grei så lenge man vet eksakt hva man driver med, enkelte piper i dette kaliberet kan være utrolig kilne, og trykket kan komme fort med for raskt krutt.

 

Vi snakker her om en mangnumpatron, med de kulevektene denne patronen fortjener, (ikke lettere enn 75grs. spør du meg) for fult potensiale er 204 det raskeste kruttet jeg ville brukt.

Til 100grs. kuler er MRP det kruttet som gir desidert høyest hastighet. (MRP2 blir for seint)

Link to comment
Share on other sites

Da er krutt og RCBS 243 diesett handlet :D . Selvfølgelig var det tomt for tennhetter hos jaktdepotet og xxl i Drammen. Sykt kjipt :cry: .

 

Men har iallefall begynt å øve litt med 20 av de 100 hylsene jeg har, samt funnet max lengde som går i kammeret, ved å krympe ei hylse rundt kula ørlite, så for å kjøre den inn i kammeret, og trekke den rolig ut igjen....

 

Men som en blod fersk lader jeg er, melder deg seg "noen" spørsmål :oops:

 

1.Endte på Norma 204 på handlerunden, ingen hadde N-160, så spm er -hvor ligger Norma 204 i brennhastighet i forhold til N-140 og N-160?

 

2. Har et standar diesett fra RCBS. Justerer sizer die, slik at kun hylse halsen formpresses. Når jeg soter hylsene er det ca 1 mm til die treffer skulder på patronen. Bør hele flaskehalsen presses til overgang flaskehals/skulder, eller holder det som jeg har gjort det? Kammrer hylsa glatt uten problem :D

Etter det jeg har forstått av Jørun og gjengen, er det "riktig" måte å presse hylsene på. Er jeg i vater eller helt på tyttebærtur :mrgreen: :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du er langt i fra bærtur .243 Win. :wink:

 

Fremgangsmåten du beskriver er en såkalt delvis ompressing som ikke presser hylse og hals mer enn du behøver.

Så lenge hylsa kamrer glatt og fint, så fortsetter du på samme måte. Det vil kanskje etterhvert bli tyngre å kamre hylsene dine etter noen omladinger. Da helpresser du alle sammen og justerer dien opp igjen til delvis ompressing for videre omlading. Men du må prøve ei hylse for hver gang du justerer sizer-dien din. Dermed slipper du å lade masse patroner som er trege å kamre.

 

Når det gjelder den relative brennhastigheten på N-160 og 204, så er de såpass like at de faktisk bytter plass i enkelte ladedata avhengig av kaliber og kulevekt.

Men ikke bytt helt ukritisk om disse kruttsortene. Finner du ladedata med din kulevekt med N-160 , så ikke bruk 204 ... Så enkelt er det.

Som fersk hjemmelader må du bruke sikre ladedata til du begynner å bli dreven.

Link to comment
Share on other sites

Men har iallefall begynt å øve litt med 20 av de 100 hylsene jeg har, samt funnet max lengde som går i kammeret, ved å krympe ei hylse rundt kula ørlite, så for å kjøre den inn i kammeret, og trekke den rolig ut igjen....

 

Husk at dette kun gjelder for denne ene kula. Andre kulekonstruksjoner (fasong på kula, butt eller spiss) vil gi variasjon i makslengden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

beste krutt i 243 er etter min mening norma 204.nosler partition 95gr.er ei topp kule til rådyr.best presisjon har jeg fått med 70gr sierra match king :D

Link to comment
Share on other sites

MRP fyller hylsa godt og egner seg bra til de tyngste kulene.

Har brukt 44-45 grs MRP til det meste av 100 grs kuler.

Sierra Pro Hunter er ei kule som ofte gir god presisjon og egner seg fint til rådyrjakt, i tillegg er den relativt rimelig.

Ellers er 100 grs Partition også en klassiker 8)

Har skutt flere rådyr med 243 og disse to kulene og det var lite forskjell på slaktet og effekt.

Norma SP er sikkert fin den og, men hold deg unna 90 grs Sako SP!! Det er bogsprenger av rang :evil:

Link to comment
Share on other sites

Håper det er ok å svippe innom med et spørsmål her...

 

Har liggende noe N560 krutt, og ser i Vihtavuoris ladetabeller at dette kan brukes i 243.

Noen som har prøvd? Evt med hvilke erfaringer?

 

Gjelder 90 grs Swift Scirocco og 80 grs Winchester psp. Fikk noen tips på et annet forum, men der

er det litt vanskelig å finne ting just nu...

Link to comment
Share on other sites

Til Sako 75

 

Har prøvd litt 560 krutt, da til jaktladninger som ett alternativ til mrp.

Eneste fordelen jeg kunne trekke fram var prisen, men merkostnadene ved bruk av mrp er så liten da jeg kun bruker dette kruttet til jaktladniinger. (160 krutt og 90 grs. scenar til trening)

 

Fikk brukbare hastigheter med 560, men det kunne ikke måle seg med mrp, en annen ting er at det gir en enorm munningflamme, spesielt ved bruk sammen med lettere kuler.

Mulig jeg var ekstra plaget av dette da jeg ladet til en Blaser med 57 cm pipe.

Husker fortsatt med gru den dagen jeg skulle teste 75 vmax forran full hylse med 560, munningstrykk og flamme hadde gjort skam selv på en Lapamag med brems.

Etter tre skudd med både propper,klokker og lue var jeg så kvalm og uvell at det bare var å pakke sammen.

 

Har litt erfaring med Scirocco før den forbedrede utgave II kom.

Den holdt meget godt i sammen med liten til ingen fragmentering, problemet var att den var alt for bløt i fulle 243Win hastigeter.

Ladet den til rundt 980ms mener jeg å huske,selv på litt hold hadde rådyra en lei tendens til å sprekke i buken.

:shock::oops:

(I 6mmbr. og litt over 900ms fungerer den ypperlig)

Link to comment
Share on other sites

Det er samlinger som bør holde tild et meste, ja :D

 

Fant ingen ordentlige ladedata for N160 og Swift Scirrocco, så jeg har prøvd meg før jeg fikk svar her.

Har lagt i 42 grs bak 90 grs kula. Noen som har formening om den kombinasjonen?

Ser jo at jeg ligger ganske langt bak deg i mengde...

 

Blir spennende å prøve.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 2 weeks later...

har tidligere brukt norma sp 100grs til rådyr, men ikke helt fornøyd med kula. dyra detter jo, men det blir mye som må skjæres bort. er ikke gnien på kjøttmengde, men er kjedelig å drive med uansett. brukte rhino 75grs solid shank et år og denne funket også veldig fint. fant igjen ei kule i skinnet på utgangssida på dyret med perfekt soppform. men syns nå helt det bør bli gjennomskyting på rådyr med 243 på rene sideskudd, og i siste liten etter å ha vært bortreist hele sommeren ble det kjøpt en pakke ferdigladd federal fusion i 95 grs i år. det datt en del rådyr med denne også, og fant igjen ei kule i ei gammel geit som hadde fått kula på langs i kroppen. fin form og 90%restvekt. har mest tro på lodda kuler selv til smått vilt som rådyr. ble en del rare utgangshull med norma sp'en, så nå blir det rhino solid shank i 100grs til neste høst. mangler ladedata til denne, så hvis noen har det så send det gjerne på pm eller post det her:)

 

ellers lader jeg 58 grs og 65 grs v-max, 80 grs hornady fmj, 90 grs sierra gameking fmj og den nevnte 75 grs rhino i 243. har ikke ladedataene foran meg nå, men hvis du (trådstarter) eller andre er interessert kan jeg godt poste dem en annen gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drar denna til tops igjen

 

Som Frost lurte på gode ladninger til 58gr V-Max?

Har prøvd N140 kruttet etter alle mulige variabler, men får det ikke til å gå no særlig godt.

Så spørsmålet er egentlig om det er noen som har noe tips til annet krutt med startladning, f.eks 203 må vel gå an å bruke, er vel ganske likt N140? Har stående en boks med N150, brukanes?

 

Så langt har jeg prøvd N140 og 202. 202 var jo egentlig å banke på døra til helvete, trykktaket kom fort og under 1000m/s

 

Ladningen skal brukes på rev, så jeg ønsker litt fart, rundt 1100m/s så jeg må jo bruke et litt tregt krutt.

 

Er egentlig ikke redd for å eksprimentere, men etter mange skudd med N140 begynner motivasjonen å synke. Så vil gjerne ha noen tips og synspunkter om emnet, for alt jeg veit kan et jo hende noen har syssla med dette før meg.

 

Takker og bukker

 

Kim-André

Link to comment
Share on other sites

Ja det ser ut som dere har oppdaget at 243W er et kaliber der det blir endel testing. Synd da at pipa knapt holder 1000 skudd :twisted::twisted:

 

Kim-André:

Hvordan er treffbildene? Har du horisontalspredning? Da har du kanskje oppdaget at vindavdrifta er noe større enn hva du er vant med fra andre kaliber.

 

Post litt mer info så kan du få mer hjelp.

Link to comment
Share on other sites

hei gutter flott med en tråd om 243! har kjøpt en ruger MKII rustfri i dette kaliberet. skal bestille ladesett ved neste lønning.;)

 

snakka med en kompis som har samme børsa,(en annen fyr lader for han)

i dette kal. han fikk lada opp med sirocco II og mente dettte ga meget god presision og er ei meget god jaktkule til rådyr

, vet jo at alle børser går veldig forskjellig og de sikkert ikke går likens i min ruger , men noen her som har tips til kuler og krutt i 243 win. ruger MKII?

 

et annet spm.:

 

1. skal kjøpe dette LEE sette for 1200 kr og rcbs dier i kal 243 og 308.

en erfaren lader sa til meg at jeg i tilegg burde kjøpe necksizer. hva synes dere?

er dette nødvendig sånn helt til å bynne med?

har mange hylser som er skutt i børsene min på loftet som jeg tenkte å bruke(av varierende fabrikat)

 

2 sånn generelt hvilke hylsefabrikater er av god kvalitet. i 308 har jeg skutt mye amerikansk ammo(fedelar, wincester)

og europeisk(norma, selliot) og i 243 har jeg hylser fra winchester, sako og norma)

 

 

 

takker for svar på mine teite nybegynner spm!!!

 

mvh joakim

Link to comment
Share on other sites

Hylser ja, har skutt med Norma, Whinchester, Federal og Norma 308 Win som er formet om og fått dreid halser.

 

Federal hylsene er vel dem som har fått flest omladninger hitill (7-8 ganger) uten at det merkes på dem.

 

308 hylsene ble frest til samme utvendig dia som Federal hylsene med kule isatt.

Mulig det hadde vært noe å tjent med å prøve tight neck prinsippet. Men kunnskapen var/er ikke tilstede for slikt. Men kunne sette i kuler uten å presse hylsene ikke var frest. Så nok gods til det var det (kanskje)

 

Etter det jeg har lest så hadde jeg satsa på Lapua hylser om jeg skulle handla nye hylser

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått N140 til å gi god presisjon med 58grn V-max jeg heller...Men vapen tidningen nr 3 2008 la 47,5grn 204 bak en 55grns Nosler BT, og dette gav god presisjon..... Skal prøve dette med en 58grns V-max, så får vi se....

Gjør omvendt. 140 bak 55 Nosler BT ;-)

Link to comment
Share on other sites

joda takker for tips. har bestilt lee collet die i kal 243 og 308;) er de vanskelig å stille inn?

 

lite nybegynner spm:

etter jeg hadde lest ladeboken utg 6 fra perm til perm så gikk jeg opp på loftet og rotet litt med hylsene jeg hadde tatt vare på. broren min har 243 børsa og en del ammo og hylser med seg nede på rena nå, men hadde en pakning med winchester hylser av samme lot liggende. da jeg studerte de så jeg at alle disse hylsene(20stk) hadde et lite utvendig hakk tversover hyla på ca 2 mm bredt, allesammen på akkurat samme plassen(litt ovenfor trykkringen)hva kan dette bety? er det rett og slett dårlige hylser?

hakket er så lite at man så vidt kjenner det når man drar neglen over det. bør disse hylsene kastet eller er de brukbare?

mener å huske at disse hylsene var litt trange å kamre.

 

takker for alle svar(ladesettet er på vei i posten:)

 

mvh joakim

 

(edit)

 

lite spm til:

 

ser i ladeboken at test våpenet i lade data på 243 har riflestigning 1på12

 

mens mi ruger m77 har riflestigning 1på9 vil dette gi økt kammertrykk?

altså bør holde meg godt nedenfor disse dataene til å begynne med?

Link to comment
Share on other sites

Osse: Når det gjelder spredingen så går de som regel jevnt rundt omkring på skiva. Noen av testladningene ble skutt i litt vind, men tror ikke det er problemet siden det spres jevnt. Generelt så er det få av ladningene som går under 20mm, nå vil vel mange si at det er godt nok og jeg kan være enig med det. Men som sagt skal jeg bruke den til varminting og og de er jo ikke de størtse målene, og i tilleg synes jeg det er artig med presisjon. Jeg har fått 41gr N140 i lapua hylser med COL på 65,5mm til å samle på 12mm, det er bra nok men hastigheten er litt lav synes jeg, 1050m/s som er start hastighet i VV manualen. Neste stopp som gir presisjon på ca 20mm er 43gr, men mye vil ha "mindre", hastigheten er bra 1130m/s.

Men jeg har kun prøvd 9 1/2 tennhetter, men er i vente på 210M hetter, så får prøve med dem når de kommer

 

Makkieboy: hvilken hastighet får du med den ladningen? omtrent samme effekt på den kulen som med v-max?

Får forøvri takke deg for ladningen med N110 og 80gr FMJ, virka knall! :D

Link to comment
Share on other sites

@ Kim, hastighet vet jeg ikke, siden Cronoen min blei henrettet av en bekjent sist jeg var hjemme. Han har kjøpt ny, så jeg kan måle når jeg kommer hjem fra jobb ca 27 mars.

Effekt er vel på høyde med V-Max, samt at presisjonen er bedre.

 

Hva presisjon får du med FMJ og N-110? Min går knallbra, men jeg har ikke målt enda.

 

Legge ved linken til tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8898&st=0&sk=t&sd=a&hilit=243+n110&start=0

 

Men bruk dette med vet, ikke noe for helt nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

@ Kim, hastighet vet jeg ikke, siden Cronoen min blei henrettet av en bekjent sist jeg var hjemme. Han har kjøpt ny, så jeg kan måle når jeg kommer hjem fra jobb ca 27 mars.

Effekt er vel på høyde med V-Max, samt at presisjonen er bedre.

 

Hva presisjon får du med FMJ og N-110? Min går knallbra, men jeg har ikke målt enda.

 

Legge ved linken til tråden:http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=8898&st=0&sk=t&sd=a&hilit=243+n110&start=0

 

Men bruk dette med vet, ikke noe for helt nybegynnere.

 

Endte med ladingen 23gr med col på 67mm, sammler 6mm/100m, så den gikk grisebra :D Hastigheten ble forøvrig 820m/s med en tempratur på -3 grader, ekstremt jevn utgangshastighet.

 

FROSTFOX: Du får ta å fortelle oss resultatet med 204 kruttet da, venter i spenning :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...