Jump to content

småviltjakt med revolver?


steffen

Recommended Posts

jeg er fullt klar over at man ikke får ervervet denne typen våpen med jakt som grunnlag.

men siden man får ikke ervervet .22 pistol til avlivning. men likevel kan man bruke en til avlivning til fellefanget vilt.

så drister jeg meg å spørre.

 

sett at en person er i lovlig besittelse av en revolver.

 

kan han bære den meg seg i utmark, hvor vedkommende har jaktrettigheter?

hvis sjansen skulle by seg, kan han da skyte frittgående(altså ikke fellefanget vilt) småvilt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg var så heldig å kunne jakte med håndvåpen i Norge :) - før loven ble forandret :( .

 

Antar at lovgiverene mener at jeg ikke er like egnet for den type jakt i dag - som jeg var den gang :roll:

 

Derfor må man nok reise til Sør Afrika/Mozambique/Zimbabwe eller Spania :( for å gjøre det man gjorde her i Norge "in the good old days" :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Webley .38. Jeg treffer stort sett ingenting, men med rifle går det bedre. Sannsynligheten for skadeskyting med revolver/pistol er (uavhengig av mine ferdigheter) mye større enn for rifle. Så hva er poenget med slik jakt? Hensynet til viltet bør gå foran egne lyster. Det er en grunn til at det er forbudt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

hele poenget er jo at du ikke har riflen tilgjengelig.

la oss si at man er på fisketur, bærplukking, vedsaging eller hva slags grunn man enn måtte ha.

så kommer man over en nyskjerrig rev evt. annet matvilt, da kan man jo ta fram den kjekke, hendige revolveren som henger på hoften.

 

hvis formålet med turen er jakt, så velger jeg et våpen som er mer passende til den aktuelle jaktformen.

men på f.eks en tur til div fjellvann for og fiske ørret, så kan man ha den i beltet for det er ikke usannsynlig at man kan snike seg innpå en rype e.l.

 

det er endel ihuga håndvåpenjegere der ute, å for min del må de bare gjøre det.

jeg fordømmer dem ikke.

 

 

 

Det er en grunn til at det er forbudt i Norge.

ja, staten liker ikke våpen som kan skjules.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter min leten etter land hvor jeg kan jakte med det våpen som "gir meg noe" - er det kun de land jeg nevnte ovenfor - som tillater det.

Hvis noen har annen info - ville jeg satt pris på om jeg kunne få innsyn :D

 

I Zimbabwe er det ingen regler som er "helt klare" - og derfor er det greit å vite at man kan få med seg håndvåpen inn - ved å betale noen kroner.

 

Og da er det selvsagt med USD - da landet ikke godtar sin egen valuta - om det er hotell eller gebyr :roll:

 

Hadde det ikke vært for feilopererte skuldre - skulle jeg "kastet meg på bue-bølgen" - for å slippe å reise verden på langs for å jakte med noe annet enn rifle.

Link to comment
Share on other sites

"Sannsynligheten for skadeskyting med revolver/pistol er (uavhengig av mine ferdigheter) mye større enn for rifle. Så hva er poenget med slik jakt? Hensynet til viltet bør gå foran egne lyster. Det er en grunn til at det er forbudt i Norge."

 

Tja!!!!

 

Når jeg ser på noen av de som jakter med rifle - og hvilke avstander de skyter på (med noen få skudd utover de 30) - er jeg sannelig ikke sikker på om du har så rett.

 

Den som jakter med håndvåpen - skyter tusener av skudd - da dette er en utvidet interesse i forhold til riflejakt.

Det samme tror jeg gjelder buejegere - uten at jeg har peiling på dette.

 

Jeg har jaktet Afrika i mange år - og avlivet dyr som riflejegere har påskutt p.g.a. ulike årsaker.

 

Jeg tror man kan dele inn jegerstanden i ulike grupperinger.

 

Som f.eksempel:

 

De som bare skal ha seg en hjort/elg eller to - og ikke bryr seg så mye mer om at 5 skudd sitter innenfor HELE 30 cm.

De som er interessert i våpen og skyting - samt jakt.

 

Når det gjelder håndvåpen og skadeskytingfrekvens - er jeg selvsagt uenig med deg.

 

Jeg har skutt 99 storvilt med håndvåpen i div. kaliber - og har 3 skadeskytinger.

2 ble funnet.

Ett vortesvin forsvant i et eller annet hull.

 

Iløpet av mine år som jeger - har jeg vært med på adskillige jakter her til lands (og andre europeiske).

Og må faktisk si at inntrykket mitt er så som så - m.h.t. skytekompetanse hos den "vanlige" jeger.

Men så har man selvsagt de som gjennom hele året tenker ladninger/presisjon og trener til kommende sesong.

 

Og de er nok på samme nivå som håndvåpen- og buejegere er - når det gjelder entusiasme og interesse.

 

Nå må du ikke misforstå meg :) - da jeg bruker hele høsten på div. jakt med rifle etter storvilt også.

Og synes det er moro - men langt fra like spennende og krevende som å IKKE HA MULIGHET til å la et skudd gå på litt lang avstand.

Link to comment
Share on other sites

Bra innlegg du hadde, Shadob! Mine refleksjoner er utelukkende basert på mine egne erfaringer. Jeg skyter relativt bra med pistol (dog lenge siden), men revolver er svart hav.

 

I et annet innlegg over ble det nevnt "hele poenget er jo at du ikke har riflen tilgjengelig.la oss si at man er på fisketur, bærplukking, vedsaging eller hva slags grunn man enn måtte ha.

så kommer man over en nyskjerrig rev evt. annet matvilt, da kan man jo ta fram den kjekke, hendige revolveren som henger på hoften."

 

Å dra med seg pistol/revolver når man er på blåbærtur er helt på trynet, "i tilfelle" det skulle dukke opp en rev eller noe. Gud bedre, går det an å gå på tur uten å måtte skyte ned alt som er så uheldig å krysse ens sti?

Link to comment
Share on other sites

Shdob:

Med håndvåpen regner jeg med du mener pistol/revolver?!

 

Rifle/hagle er jo vitterlig håndvåpen....

 

Hadde det vært åpnet for jakt med revolver/pistol kunne du ikke gjemt deg bak at pistolskyttere generelt er gode skyttere fordi de er ivrige i hobbyen sin, da vile også den "dårlige" riflejegeren kjøpt pistol og løpt ut i skogen uten at han nødvendigvis treffer...

 

Jeg velger å tro regelen er til for at presisjonsskyting med rifle krever mindre trening (er lettere å få tilfredstillende presisjon til jakt) enn for pistol/revolver...

Link to comment
Share on other sites

hele poenget er jo at du ikke har riflen tilgjengelig.

la oss si at man er på fisketur, bærplukking, vedsaging eller hva slags grunn man enn måtte ha.

så kommer man over en nyskjerrig rev evt. annet matvilt, da kan man jo ta fram den kjekke, hendige revolveren som henger på hoften.

 

hvis formålet med turen er jakt, så velger jeg et våpen som er mer passende til den aktuelle jaktformen.

men på f.eks en tur til div fjellvann for og fiske ørret, så kan man ha den i beltet for det er ikke så usannsynlig at man kan snike seg innpå en rype e.l.

 

:shock::shock:

Er du på fisketur tar du med fikeutstyr, å FISKER :!:

Er du på bærtur tar du med spann og bærplukker, å PLUKKER BÆR :!:

Er du på vedhogst tar du med øks og sag, å HUGGER VED :!:

Er du på jakt tar du med "børsa", å JAKTER :!:

 

Nå er du på bærtur så finn frem bærplukkern og spanna :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Å dra med seg pistol/revolver når man er på blåbærtur er helt på trynet, "i tilfelle" det skulle dukke opp en rev eller noe. Gud bedre, går det an å gå på tur uten å måtte skyte ned alt som er så uheldig å krysse ens sti?"

 

Det blir sånn amerikansk style dette med å ta med seg et backpackvåpen :roll: - så jeg deler din mening :) .

 

For 2 dager siden - løste min tyske j. terrierhalp ut en rev :) .

Jeg så at den kom - og på 2 m sa jeg bø!

Det var ikke i mine tanker at jeg skulle hatt med meg en pistol/revolver :? - for å skyte den.

Og den var fin i pelsen :D

 

Det jeg skriver om - er jakt med håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

Er du på fisketur tar du med fikeutstyr, å FISKER :!:

Er du på bærtur tar du med spann og bærplukker, å PLUKKER BÆR :!:

Er du på vedhogst tar du med øks og sag, å HUGGER VED :!:

Er du på jakt tar du med "børsa", å JAKTER :!:

 

Nå er du på bærtur så finn frem bærplukkern og spanna :mrgreen::mrgreen:

du kan ikke komme bort fra at det er kjekt og ha med seg + at det ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko for samfunnet om det hadde vært tillatt i ubebygde områder.

 

jeg er tydeligvis født 120 år for sent og på feil kontinent.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Shadob i det han skriver. Har "skutt opp" til storviltprøve med revolver 3 ganger. Bare for å vise noen venner at det går an å treffe på 100m hold. Satte 5 skudd i ringen med en Casull i .454, og to ganger med en .44 mag. Begge hadde selvfølgelig kikkertsikte. Skal til Afrika å jakte med håndvåpen i juli. Gleder meg stort! :D Er ikke problem å treffe godt når man tar hensyn til avstand, og sine egne begrensninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er tydeligvis (og kjempe!!!) at flere og flere - velger litt uortodokse våpen :roll: .

 

Jeg ville satt pris på at alle som viser interesse for denne type jakt - tok kontakt.

 

Kanskje vi kan etablere et forbund - og overbevise direktoratet om at vi er i stand til å gjøre samme jobben med håndvåpen som hva vi gjør med en 30-06?

 

Jeg forespurte en skotsk outfitter om jeg kunne ta med meg min Winchester 30-30, men han mente at dette ikke var egnet kaliber for hjort :roll: .

 

Jeg sendte ham bilder av felt zebra (som er to ganger vekten på normal hjort) med en Contender i 30-30 - samt et par bilder av større afrikanske dyr som var nedlagt med samme kaliber på hold over 100 m.

 

Fikk ikke svar - og ga selvsagt blanken i å spørre om mer.

Og visiterte heller en annen kontakt der borte.

 

Får man ikke svar - antar jeg at dette ikke skyldes det tekniske :?

 

Ihvertfall:

 

Alle som er interessert i håndvåpenjakt - synes jeg bør skape en allianse - og hvordan skal vi gjøre dette?

Jeg har ingen organisatorisk erfaring - men mye annen erfaring :) .

 

Hvis noen andre enn meg - brenner for håndvåpenjakt:

 

Er det da mulig å samordne noe?

Link to comment
Share on other sites

Shdob: Med dine betraktninger om hva som er håndvåpen er hagle (med pistolgrep) og gode gamle Carl Gustav 84 også håndvåpen da...

 

Pirk dette her, skjønner veldig godt hva du mener :)

 

Men om det bli åpnet for jakt med pistol/revolver vil jo gjennomsnittsferdighetene med pistol dale til det "elendige" nivået du mener noen rifleskyttere er (uten at jeg sier det er så mye bedre, det kan jeg ikke uttale meg om) og det medfører jo det ingen ønsker; mer skadeskyting av vilt...

Grunnen til at ikke alle rifleskyttere har like gode samlinger er jo akkurat det at de som vil jakte (og har jegerprøve etc.) har lov til å erverve rifle. Det problemet kommer jo også med pistol/revolver hvis det blir tillatt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter Shadob fullt ut.

Det hadde vært topp om vi kunne få til ett eget forbund for håndvåpenjakt.

Jeg skjønner også skepsisen til noen når det gjelder ferdigheter med håndvåpen. Dette må kontrolleres å avlegge X antall trenings skudd å en egnet skyteprøve.

Har ikke hatt gleden av å jakte på denne måten selv ennå men når økonomien sier ja så reiser også jeg til afrika på håndvåpenjakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette støtter jeg fullt ut.

Ta en titt på kampen buejegerene kjemper. Sakte men sikkert nærmer det seg noe. Saken deres blir hørt og blir ting hørt mange nok ganger kan endring være innen rekkevidde.

Et obligatorisk kurs for å få "lisens" til å jakte med håndvåpen kan være på sin plass. Da eliminerer du de som ikke har en genuin interesse for dette. Jeg vet ikke hvem du er Shadob, men min kontakt og bekjent for reise til SA er Cali, en person som absolutt burde innlempes i et slikt arbeid. Men det vet du sikkert :wink:

Kunne norges håndvåpenjegerforbund være i startgropen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Shdob: Med dine betraktninger om hva som er håndvåpen er hagle (med pistolgrep) og gode gamle Carl Gustav 84 også håndvåpen da...

 

Pirk dette her, skjønner veldig godt hva du mener :)

 

Men om det bli åpnet for jakt med pistol/revolver vil jo gjennomsnittsferdighetene med pistol dale til det "elendige" nivået du mener noen rifleskyttere er (uten at jeg sier det er så mye bedre, det kan jeg ikke uttale meg om) og det medfører jo det ingen ønsker; mer skadeskyting av vilt...

Grunnen til at ikke alle rifleskyttere har like gode samlinger er jo akkurat det at de som vil jakte (og har jegerprøve etc.) har lov til å erverve rifle. Det problemet kommer jo også med pistol/revolver hvis det blir tillatt...

 

Man kan ikke holde håndvåpen jakt ulovlig på det grunnlag at det kommer til å være useriøse jegere som skadeskyter!?

 

Da mener jeg vi må forby motorsykkler for folk kjører som idioter på dem, desuten kan de heller bruke bil!! Blir det samme argumentet.

 

En "jeger" som skyter på et rådyr i full fart på 120 meter med pistol er den samme idioten som skyter på 300 meter i full fart med rifle.

Uansett våpen type så vil det alltid være mannen bak det er noe galt med, uansett om det gjelder håndvåpen, rifle, haggle eller pil og bue..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Rune: Jeg er helt enig med deg, men presisjon og gode treff er mye lettere med rifle uansett treningsgrunnlag. At det er gode og vettuge pistol-/revolverskyttere vet jeg, men om det blir lovlig på jakt vil det også komme til en god del "useriøse cowboyer" (helt sikkert de samme som driver riflejakt i grenseland nå) og de vil gjøre mye skade for de som gjør det skikkelig og terper skyting hele året.

 

Ps! For å pirke littegranne ;) Defisnisjon på håndvåpen: "håndvåpen, fellesbet. på våpentyper som er en del av en soldats enkeltmannsutrustning og ikke tyngre avdelingsvåpen. Vanligvis er h. gevær, pistol eller maskinpistol." I jaktsammenheng er det rifle, hagle og pistol+++

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som helst grunn til å tro at ved en eventuell åpning for håndvåpen jakt at denne ikke blir regulert med skyteprøver, treningskudd ol på samme måte som riflejakta ??

 

Er du så dårlig til å skyte at du sliter med rifleoppskytingen og ikke trener som F..n med håndvåpenet slipper du rett og slett ikke til i skogen med pistol/revolver, lovlig.

 

Klarer du kravene er lovlig, klarer du det ikke, er det ulovlig - hva er så problemet ??

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening skulle jakt med håndvåpen ikke være ervervsgrunnlag.

Man måtte være godkjent pistol/revolverskytter fra før.

Slik at ikke det blir et argument at "landet oversvømmes av håndvåpen"

Ved å forlange klubbtilhørighet og aktivitet ville også sikkerheten være noen lunde ivaretatt...

Så tilkommer, selvfølgelig, en pålagt prøve og treningsskudd a la den storviltprøven vi har idag, gjerne den samme.

 

Er jo slik idag med våpen til avliving av fellefanget vilt.

Har du en .22lr pistol/revolver kan du bruke den, men det er ikke ervervsgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Håndvåpenjakt er lovlig i Norge pr.def.

 

Det er jo mange som klarer skyteprøven med rifle som allikevel ikke burde gått på jakt og slik blir det også med ett-håndsvåpen.

 

Jeg er absolutt ikke imot ett-håndsvåpenjakt, men det var noen som skrev at det burde vært lov med pistol/revolver fordi gj.snittsferdighetene blant pistol/revolverskyttere i dag er mye høyere enn snittet for rifle. Forskjellen i ferdigheter vil jo utjevne seg ettersom det kommer flere og kanskje ikke fullt så ivrige pistol/revolverskyttere...

Det er det eneste jeg ømsker å belyse ;)

 

Tunderbrd's forslag hørtes meget fornuftig ut!

 

Men for all del; kjemp for det dere brenner for, kjemper dere ikke skjer det heller ingenting :)

Stå på

Link to comment
Share on other sites

Å kunne fått aksept for bruk av revolver til jakt i Norge hadde vært helt suverent, men det er nok ikke gjort over natta.

Dette blir jo en jaktform for de spesiellt interesserte, og slik bør det også kanskje være. Skal ikke så mye fantasi til for å skjønne hva som skjer om et rådyr rammler ut av skogen med hull gjennom vomma. Dette skjer jo under utøvelse av riflejakt, men det er en jaktform som er innarbeid over lang tid og derfor "akseptert"

Så lista for å "kvalifisere" seg til hådvåpenjakt bør kanskje legges noe høyere enn for riflejakt. Men hvilke kriterier som bør være tilstede,tja si det...

Skyteferdighet selvfølgelig, minimumskaliber,hold,teori,tror nok å skule mot det opplegget buejegerne har ikke er dumt.

Min erfaring med håndvåpenjakt er begrenset, en liten håndfull afrikanske dyr er ikke allverden.Men har overbevist meg om at håndvåpen med rett kaliber/kule

er veldig godt egnet til jakt.

Og ved hvilke dyrearter bør grensen gå? Allt norsk vilt kan felles sikkert med håndvåpen, men det er kanskje naturlig å sette grensen ved rådyr?

Der skulle det være mulig å nå kravet for anslagsenergi og om det skulle bli tema.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...