Jump to content

Dunker tråden


dunkern

Recommended Posts

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Se der ja :) Det så ut som en artig kar. Glassøye? Vet du hvem som er foreldre til den?

 

Har fått ny dunker hjem vi også

 

628494.jpeg

 

Virker som en rolig om stødig kar. Han skal få bjeffe mange bjeff i de dype nordtrønderske skoger.... 8)

 

 

han har ikke helt glassøye men splint. Faren heter NUCH NJCH 15328/04 Warg og moren 00301/04Tyra

 

 

Grattis m ny dunker du også:):)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

I denne tråden har det vært lite fart i det siste. Har ingen dunkereiere noe å berette fra årets jaktstart?

Selv har jeg vært ute endel og trimmet pus. Forrige helg var vi på distriksmesterskap i Snåsa. Det gikk bra tross vanskelige forhold. 318 poeng og 2 Elite. 3 poeng til og vi hadde vært direktekvalifisert til NM, ok det for en treåring. Vel, vel det blir nok flere sjanser..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har tips om tisper som skall parest i nermeste fremtid, ønsker meg hvalp til våren(tispe)

Heretter stoler jeg mest på egne erfaringer,og ser etter linjer jeg har tro på selv!Drit i avlsråd..snakk heller med oppdrettere,og de som har hatt Dunker i maange år!Ser at en hannhund jeg har stor tro på,skal parres med to gode tisper i disse dager,er klare til våren de valpene da,om de ikke går tom da(tispa)Slenglias Måffelåffen,alternativ på ene ser jeg er kullbror Slenglias Kaiser,solide linjer,ble vel Jaktchampion litt over to år gamle..du kan få noen tlfnr om du vil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler deg å gå gjennom avlsråd og hvalpeformidler. Ta en titt her http://www.dunkerringen.org/ og du finner de kontaktdetaljene du trenger. Her når du kompetente folk som har jobbet for rasens beste i mange år. Tror vi er tjent med en solid raseorganisasjon som koordinerer innsats og videre utvikling. Kullene som ble nevt i tidligere innlegg er anbefalt av avlsrådet og har klart spennende kombinasjoner av meget gode hunder.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente,er at det finnes folk der ute som faktisk kjenner blodslinjer bedre enn avlsrådet..men noen ganger lykkes dem og!Har selv sett noen Dunker som aldrig ble gode(en var min dessverre)anbefalt parring av avsrådet..ingen garanti!Virker som de ofte anbefaler en hannhund som bor nær tispa,istedet for å se på linjene..skal en ha gode hunder kan det lønne seg å kjøre noen titalls mil!Var slik ved min Dunker:Tispeeier ble anbefalt en hanne i nærheten,den hadde ingen parringer,men jaktchampion med endel Finskstøver i seg,og ørlite Hygen.Sikkert en brukbar hund,men passet den egentlig sammen med denne tispa?Vel,avkommet ble ubrukelig,og nå ser jeg fanken meg det er født nye valper etter samme hannhund..har dem kontroll?Hundene ble forøvrig ikke no pene heller!

Link to comment
Share on other sites

At det fins folk der ute med betydelig kunnskap er det ingen tvil om. Holder like vel fast ved at vi trenger en sentral koordinasjon som velges etter demokratiske prinsipper av medlemmene i aktuell klubb. Det er fritt fram for å melde sitt eget kandidatur. Det siste vi trenger er et enda mer fragmentert harehundmiljø. Grunnen til at det ofte velges en hanne i nærheten til tispeeier er at tispeeieren ofte foretrekker dette. Valg av hanne til en tispe gis etter dialog mellom tispeerier og avlsråd. Man har aldri noen garanti når man kjøper hvalp. Det er helle ikke mulig å korrigere for eiers egenskaper når man evaluerer resultatet. Hadde avlsrådet hatt kontroll når de satte sammen kombinasjoner, så hadde de etter mitt syn burde vært kastet på bålet alle mann :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg misforstår deg Camron, ,men om en hannhund har ett dårlig kull med ei tispe, så skal den vel ikke utelukkes fra avlen? Det kan rett og slett bare være at den kombinasjonen ikke passet. Norges beste avlshannhund innen alle harehundraser (Finskstøveren Eno), har også kull etter seg, hvor ingenting har slått til.

 

Ser at du nevner ett par kombinasjoner, men kun nevner hannhund, det sies vel "fra de som har greie på det" (avlsråd ect) at det meste av nedarvare egenskaper (ca 75/25) kommer fra tispa? (Begge de to hannhundene du nevner har hatt en kjempe start på livet, den ene kommer fra en harehundmann som er fantastisk med sine hunder, og alt han tar i "blir til gull". Den andre hunden hadde jeg sjekket opp i hva har gjort det siste året (uten at jeg sier noe mer om det). Det er forøvrig ingen tvil om at dette er spennende hunder og kanskje noe av det beste dunkeren har å by på idag.

 

Mitt tips, er å finne en kombinasjon etter ei tispe som beviselig har avlet tidligere, eventuelt et tispe som har mange avls meriterte hunder bak seg på stamtavlen. (For å gjøre den enda litt mer komplisert; det er sjeldent de beste jakthundene er de beste avlshundene).

Link to comment
Share on other sites

Så er vi i gang igjen..nykokt kaffe og greier :wink: hvor begynne?..Jeg er ikke så opptatt av om foreldre er topp premiert.men ser på linjene,hva har dem gitt gjennom generasjoner?Er et komplisert emne,stort også,utavl,linjeavl,innavl,hva er best kombinasjon.Min første Gordonsetter var etter gode foreldre,men valpen ble ubrukelig!Så satt jeg meg ned i 2år og studerte blodslinjer og fant ut hva jeg ville ha,ganske komplisert å gå innpå,men iallefall:mora hadde aldrig vært på prøve,far var Norgesmester på skog 3ganger,uten at det betydde no for meg,det var blodet og rette kombinasjon jeg var ute etter!Hunden min ble fantastisk!Han ligg å ser på meg nå og vil gå tur 12år er han blitt.Slik startet min interresse for blodslinjer hos Gordon,har ikke hatt en dårlig hund siden,da jeg vet hva jeg vil ha..Dunkeren bruker jeg enda tid på å bli kjent med linjene,vet for lite ennå..men nevnte kombinasjon har jeg tro på!Og avlsråd skal vi selvsagt ha,men det blir ikke Norgesmestre av alt de anbefaler!Eier av nevnte hanne sier du,blir bra alt han tar i!Ja hvorfor det?Jo for de linjene er gode,han vet hva det gir og blander ikke inn alt mulig som andre har anbefalt ham!Og ikke si at hundene hans blir gode fordi han er bare dyktig!På en fuglehund funker det nok litt slik,men harehunder?Skal dem bli gode i skogen,må dem få tid der.Om jeg slipper en harehund på ti mnd i gode terreng under gode virtingsforhold,5 dager i uka,så kan jeg ikke gjøre så mye annet enn å sitte på sekken og la hunden få erfaring..blir den ikke god med mange slipp i terreng med mye Hare,så mangler det noe i hue på den.Han gjør vel ikke så mye annerledes denne trønderen enn å bruke mye tid?Pluss at linjene er gode da!Nei mener ikke at hunden ikke skal avles på,men ofte slik at nor en jakthund blir Norgesmester ell Champion,avles det som pokker på dem,uten å se hva det gir!La en hanne parre seg med to forskjellige tisper,og vent å se resultatet før den brukes mer..Tispa er selvsagt like viktig.

Link to comment
Share on other sites

Cameron: Denne trønderen du sikter til er mye ute i skogen, men det er nok noe med hva han gjør i skogen som gjør at han får frem så mange bra hunder. Kullsøsknene og avkommene til flere av topphundene hans har ikke levert opp til forventningene, mens de han har beholdt selv har blitt kjempebra. Han har bra hunder, men grunnen til at hans hunder blir det lille ekstra ligger like mye hos eier som hos hund. Har sett søstra til måffelaffen i skogen, og hun imponerte ikke (lite jaktylyst)

 

Avlsrådet er det eneste organet somkan planlegge avl på en systematisert måte. Det sitter folk der med masse kunnskap om rasen, det mottar også innspill fra andre med mye erfaring i miljøet. På en så liten rase som dunker tror jeg avlsråd er den beste måten å fremme rasens egenskaper på.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

På tide å løfte denne tråden igjenn, nærmer seg 21.08 med stormskritt! 4 dager!!!! Å i dette jubileusåret må vi få til en tråd med mye bilder, gode jakthistorier og mye hundediskusjon.

Selv har jeg hvalp i år Støverskogens Taiga etter Nuch slengslias Heija og Njch Klang. Hun er strakst 5 mnd gammel og tegner godt i skogen, har et bra søk. Opp i 20 min ute i gangen. og har støytt og lost litt allerede. Venter bare på første snøfallet jeg nå, så jeg får kontrolert henne litt!!

Andre Dunkereiere som gleder seg til 21 og ikke minst 10.09??

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg til første slipp nå :D men har svikta hjembygda å flytta på hybel så det blir ikke mye tid før 10.09:oops: Men i kveld skal jeg en tur hjem og skyte opp, så må jeg nok ta med go bikkja på en god tur gjennom jaktterrenget så vi beholder litt kontakt :winke1: Merker jeg mangler noe når jeg kommer fra skolen, Kjedelig uten hund gitt :roll:

 

Jeg synes alle Dunkereiere (inklusiv meg selv) bør bli flinkere med blider og jaktopplevelser nå som høstens eventyr nermer seg :!:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei folkens,hvordan går det med deres dunkere nå som jakten er i full gang,artig å få høre litt info fra dunkereiere rundt om i landet :?::?:

 

har selv en unghund på snart 11mnd som jeg er veldig fornøyd med :) søker bra ut til å være så ung.og losene er jeg veldig fornøyd med.på hare er lengste losen 1t40min med små tap som han finner fort ut av :D

på rev loste han 1t10min tapsfritt og da hadde reven krysset en liten elv 5ganger :!: men etter reven ble var meg gikk den rett i berg...hvertfall artig med unghunder men sånn jaktlyst...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...