Jump to content

Dunker tråden


dunkern

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det går sikkert bra :D har du trenet på å stille i ringen med ekko.

 

Jeg skal til hattfjelldal og stille isak han har ikke vært stillt på 3år så jeg er litt spent. han er mye mer grinete mot andre hunder nå enn sist jeg var i harstad og :roll: fikk championatet, så det kan gå helt adundas :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ganske lite ring trening med Ekko, men noe er det jo blitt. Det jeg er mest spent på er ossen han vil te seg med mange andre hunder i nærheten! Tror det skal gå bra da han rorer seg fort når vi møter hunder på tur osv. Har knapt vært på utstilling sjøl så jeg er ganske så spent egentlig :)

Link to comment
Share on other sites

noen råd jeg følger:

Kom tidlig og sjekk inn i sekreteriatet og dra rundt på plassen med hunden i bånd og gå tur og hils på folk og fe.

la hunden få snuse litt rundt og gå vekk fra eventuelle bråkmakere (hunder altså) og la hunden roe seg helt ned.

finn så din ring , og finn ut når du skal stille i ringen. det kan være tidlig eller sent.

 

Ta så hunden ut og legg han i bilen. dette gjør du ca en til to ganger pr time utover dagen. pass på at hunden ikke mangler noe dvs mat og drikke.

 

En halv time eller mer , før du stiller ,går du til ringen og prøver å få hunden inn i utstillingsmodus . dvs still han opp spring et stykke fra ringen og tren på dette .Følg med tia slik at du er klar når det er din tur.

 

Når du går inn i ringen , passer du på hunden , og stiller han opp hele tiden med forskjellige sider mot der dommeren står.

 

Du er under bedømmelse hele tiden inne i ringen. ikke bare når du har oppmerksomhet fra dommeren.

Husk at dommeren hele tiden studerer hunden din opp i mot de andre med korte blikk.

 

Husk på å stille opp hunden med bredsiden til når du skal stå i ro.

Jeg går ut ifra at du har trent på at dommeren kan se i munnen på hunden og klemme litt på balla, med andre ord.

slapp aldri av inne i ringen

Dette prøver jeg å få til :roll::roll::roll::roll:

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

takk takk for gode råd. leser råd og tips der jeg kan det finne nå... det er omtrent sånn du skriver jeg hadde forstilt meg og gjøre sjøl, da har jeg fåtten bekreftelse på at det er nogenlunde riktig :roll: takk skal du i hvertfall ha :D

Link to comment
Share on other sites

Maurvangen i midten av Juni... Noen som har tenkt seg dit? Her i gården er hytta bestilt. Moro med så mange Dunkere og bygdeoriginaler samlet på en plass 8)

 

skulle gjerne vært der jeg, men det kræsja med mye annet så jeg kunne ikke :oops:

Link to comment
Share on other sites

Maurvangen i midten av Juni... Noen som har tenkt seg dit? Her i gården er hytta bestilt. Moro med så mange Dunkere og bygdeoriginaler samlet på en plass 8)

 

Må nok melde frafall i år også desverre. Årets unnskyldning er familieforøkelse og jobbreiser.

Men jeg skal på Leangenutstillinga 30. mai. Her blir det nok tradisjon tro mange harehunder iom at Trøndelag harehundklubb er medarrangør.

Flere som kommer?

Link to comment
Share on other sites

Fikk en fantastisk opplevelse når jeg skulle på hytta i rødøy kommune.

 

Vi dro ut med en sjark ut fra Tonnes og kom til holmen "Vikingen" det er der Polarsirkelstøtta står ved havet.

 

Like nedenfor var det en stor flokk med spekkhoggere som holdt på med å spise sild de hadde skremt opp i sjøen. Noen kom som prosjektiler rett opp av havet med åpen kjeft , og noen svømte rundt i ring for å holde silda.

 

Da var det at Dunkeren Isak plutselig fikk øye på spekkhoggerne som svømte rundt båten ,og :shock:verdens første los på spekkhogger :shock: starta.

Har ikke Isak vært bunden fast i ripa i båten har han kanskje hoppa på havet. Losen ble kort da losdyret ikke gikk i berg men dykket :lol::lol::lol::lol:

Jeg har ikke opplevnd noe lignende men jeg fikk tatt noen bilder av spekkhoggerne med Polarsirkelstøtta i bakgrunnen.

Desverre tok jeg ikke bilde av Isak som var på tur ut av sjarken. :mrgreen: men de andre bildene ble fantastiske :lol::lol:

 

 

 

 

normal_dunker_i_sjarken.JPG

 

Her er Isak i sjarken før start.

 

 

normal_spekkjugger_ved_polarsirkelen.JPG

 

Denne kom riktig nært nå ser dere Polarsirkelstøtta i bakgrunnen formet som en globus

 

 

normal_Copy_of_DSC00745.JPG

 

Denne var bare 1 meter fra båten ......................skeerry :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Tja, det er jo pattedyr, så hvorfor ikke?? :lol: Dunker - nå også drivende spekkhoggerhund! :mrgreen: Rått det der, men det vil antakelig medføre visse problemer med å arrangere jaktprøver! :mrgreen::mrgreen:

 

Og noen er stolte av at støveren jager gaupe! :shock:

Link to comment
Share on other sites

Kom akkurat hjem fra utstilling, det ble 1 hp :) Jeg er godt fornøyd med det :D vi har jo trent litt lite på å stille opp osv. så jeg er ikke annet en godt fornøyd.

 

På kritikkskjema sto det:

 

53 cm, droplet. meget god type. godt skåret hode, men med bredt nok skalletak. solid kropp. solid beinstilling. kunne hatt bedre forbryst. velvinklet bak. Prima gemytt.
Link to comment
Share on other sites

Flott, gratulerer! :D Hvilken klasse stilte du i? Junior antar jeg? Det er ingen premiering som heter 1 HP, HP er en tilleggsbedømming (Hederspremie) som gis til meget lovende juniorer eller velholdte veteraner.

 

Du fikk vel 1 JK da, eller hva står det på skjemaet ditt?

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen premiering som heter 1 HP, HP er en tilleggsbedømming (Hederspremie) som gis til meget lovende juniorer eller velholdte veteraner.

 

Riktig det er bare jeg som suser :roll: nei stilte i unghund, han er bare noen dager over femten månder så vi burde kanskje stilt i junior, men det gikk bra uansett sett :roll: ble i tillegg gruppe vinner med enste hund i gruppa :lol:

Link to comment
Share on other sites

jeg blei vel uformel gruppevinner tror jeg, dommern sa gruppevinner men det står ikke på kritikksjema eller kanskje det var selvutnevnt gruppevinner:roll: som sagt må man jo være best i gruppa når man er alene :wink: Det kunne jo vært artig og stilt i junior da det var flere hunder der.

 

jeg skylder vel dunkern en takk for noen tips han skrev her. De var ikke så langt unna sånn jeg hadde tenkt meg, men jeg fulgte dem og det funka utmerket :D

Link to comment
Share on other sites

var inne og sjekka bilde og han med hp og 1 premie så ung vil gjøre det bra på utstilling videre. gratulere :D:D:D:D det er lurt å stille på flere utstillinger mens hunden er ung, de blir særere med årene og spesiellt hanndunkeren kaN Bli litt morsk med årene. :wink:

skal på ringtrening med isak i dag blant 25 fuglhunder så jeg er litt spent på hvordan det vil gå. :oops::oops:8)8)

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D:D:DISAK FIKK BIR I HATTFJELLDALUTSTILLINGEN 09 :D:D:D:D:D

 

NUCH NJCH ISAK fikk "full pakke" til dommer Torbjørn Granheim på utstillingen i dag i Hattfjelldal.

 

Han stillte i Championklasse og fikk 1 kval - 1 konk - CK - BHK - BIR og ble rangert til 5 BIG.

 

her er kritikken:

Mg god type.Mg godt hode. Mg bra over og underlinje. velstillte gode ben. Mg bra pelskvalitet og farger.

Gode bevegelser. God mentalitet.

 

Ikke verst for en 6 år gml dunker.

normal_Isak_hatfj__dal_09.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Står over en litt småtøff avgjørelse nå, har mulighet til og få kullsøstra til ekko(16-17mnd)... har tenkt mye på dette da hunden er ei fin tispe med godt gemytt og meget gode gener.

 

Det som gjør det vanskelig er at jeg er redd kanskje hunden har traumer da den har blitt dårlig benhandlet i sitt første hjem, han som har henne nå har i hvertfall gått tur med henne og hu har bodd i en rein, tørr og varm hundegård. noen som har tips? vi skal ikke ta henne imot hvis vi ikke 110% sikre på at vi får tatt sikkelig vare på henne...

 

Han første eieren har vel aldri villet henne noe vondt, men det er noe som har klikket etter en sjukdom hos nevnte mann(han klarer heller ikke og ta vare på seg selv). kort sagt: han skulle aldri hadd hund på nytt. hun har vel levd i sin egen møkk første stund, med lite mat.

 

Tura som hun heter nå har null dresur, hu lyder så vidt sitt eget navn. hun er vel så vidt stuerein nå!... Noen med råd og tips? hva jeg bør passe på og ikke? Tenke på før avgjørelsen blir tatt?Jeg har veldig lyst sjøl, men vi har ikke bestemt noen ting enda.

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å gi råd

Men du har en hanne og hun er tispe . det er veldig slitsomt i perioder.så hvis du går for to kullsøsken hann og hun må du regne at det krasjer i perioder.Jeg har delt av hundegården pga dette. Det er ikke bare i løpetia det røyner på , isak dominerer litt for mye og jager thyra rundt , så det beste er å ha delt hundegård med tispe og hanne.

 

Du må også vurdere at du har tid og anledning og trene opp to stykker, det er ikke lite arbeide bare det.

Kanskje det lureste har vært å få plassert tispa til en kompis du kan ha kontakt med og dra på turer med.

men dette må du vurdere selv. kanskje er det ikke så lurt å ta en hund av medlidenhet som kanskje er "ødelagt" av tidligere eiere.

Link to comment
Share on other sites

nei det er litt vanskelig detta, hundegården kan enkelt deles, bruk av hund blir ikke vanskelig da vi er 5 stykker om et jaktereng med good plass til 2 harehunder. de 4 andre har hatt gode harehunder i en årrekke, de vil også kunne ta seg av pass innemellom av begge to. jeg har mer og mer lyst samtidig får jeg mindre og mindre lyst... får bare ta meg litt tid til hjelp og tenke god over hvor mye fritid jeg vil skal gå til hund. jeg kan angre over og ikke overta henne(så lenge jeg veit hu har det godt), men vil ikke angre for at jeg overtok bikkja. det er ikke bra for verken meg eller hu.

Link to comment
Share on other sites

Brutalt å må nevne en tredje mulighet... At hun får evig søvn. Ei bikkje som har vokst opp sånn står i fare for å være varig preget av det... Og vil kanskje aldri få det helt godt, med de krav som stilles til bikkjer som menneskets beste venn i dag...

 

Er du i tvil - iallfall ikke ta til deg bikkja... Huff, fikk lyst til å slette innlegget mitt med én gang...

Link to comment
Share on other sites

Brutalt å må nevne en tredje mulighet... At hun får evig søvn. Ei bikkje som har vokst opp sånn står i fare for å være varig preget av det... Og vil kanskje aldri få det helt godt, med de krav som stilles til bikkjer som menneskets beste venn i dag...

 

Er du i tvil - iallfall ikke ta til deg bikkja... Huff, fikk lyst til å slette innlegget mitt med én gang...[/quote

 

Det er nok vudert, men en hunden fortjener en sikkelig sjanse. Det er nok den mest tilitsfulle hunden jeg har møtt. Jeg har ikke vært borti en hund som tåler og bli sett/tatt/løftet på uten å ha trent på det, jeg er jo i tillegg helt ukjent for henne. hun har vist god framgang siden hu ble omplasert.

 

Det som er fint er at oppdretter har sagt han skal gi hunden en sjanse. Sjøl sitter jeg i tenkebosken og ser på fordeler og ulemper. Heldigvis har jeg go tid til og bestemme meg på!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vært å henta meg Dunkervalp nå!Min første..Ville helst ha voksen,men var redd jeg ikke fikk tak i tidsnok..så ble en mellomting,valp på 4mnd.Vil prøve den forsiktig i høst,vil da være 7-8mnd gammel.Kan jeg forvente no særlig av den?Foreldra jaga tidlig.Valpen er en hanne,Kalt den Ekko.

Link to comment
Share on other sites

det kan sies mye rart om dunkerfolket, men at de er ivrige i rekrutteringsarbeidet er hevet over enhver tvil.

var på dunkertreffet for noen uker siden, og det endte med at samboeren til catlikefox fikk seg en dunker.

det må kanskje nevnes at dette var i femtida på lørdagsnatta, og at hunden ikke er født enda.

men likefullt, for en giverglede!

 

skal bli spennende og se hvordan det står til med givergleden når kullet kommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

det kan sies mye rart om dunkerfolket, men at de er ivrige i rekrutteringsarbeidet er hevet over enhver tvil.

var på dunkertreffet for noen uker siden, og det endte med at samboeren til catlikefox fikk seg en dunker.

det må kanskje nevnes at dette var i femtida på lørdagsnatta, og at hunden ikke er født enda.

men likefullt, for en giverglede!

 

skal bli spennende og se hvordan det står til med givergleden når kullet kommer :wink:

 

 

Dumt å vedde "noesomhelst" etter x antall øl osv... :lol: MEN, veldig greit for dama til catlikefox (i alle fall denne gangen ;) )!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Vært å henta meg Dunkervalp nå!Min første..Ville helst ha voksen,men var redd jeg ikke fikk tak i tidsnok..så ble en mellomting,valp på 4mnd.Vil prøve den forsiktig i høst,vil da være 7-8mnd gammel.Kan jeg forvente no særlig av den?Foreldra jaga tidlig.Valpen er en hanne,Kalt den Ekko.

 

BILDER! kom med bilder!

tror ikke du skal vente så mye av en hann hund (seinere ute enn tispene) jeg satser mest på min nå (ca 16 -17 mnd). men at det kan bli noen loser skal du ikke se bort i fra.

 

Fint navn forresten :D har samme navnet på min :)

ser foresten ut som det kommer ei tispe i hus her snart :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

første slipp jeg haddde med dunkeren sist fredag jaget han ca 3 timer var jo noen tap men er stålfornøyd med han. :D i forgårs slapp jeg han i halv 8 tida.18 min senere var pus på beina.denne haren turte fint,losen varte i 2 timer :D har hatt problemer med han tidligere år at han er litt for glad i damer :oops: men var så lei av renninga at i fjord røyk ballaa på han.dette har hvertfall hjulpet enormt,nå bruker han kun hodet til en ting :mrgreen: lykke til alle sammen,nå er det ikkje lenge til

Link to comment
Share on other sites

Nå er det like før!

Sekken er pakket, og i ettermiddag bærer det til Tydal på harejakt.

Ønsker alle Dunkereiere lykke til med håp om mye flott musikk framover.

 

dunkeren skal ut i morra han var en tur i sverige men han har igjen pådratt seg nesemidd så jeg måtte få sprøyte på han og thyra.

så jeg er litt spent hvordan det går i morra.

Link to comment
Share on other sites

Ekko har nå vært på jakt fire dager på rad :) los alle fire dagene :D:D ikke så lange, den lengste var i dag og var ca 1,5 time :D lengste losen hans til nå!(en vrien gammelhare som dro langt F"!# avgårde :wink: ) så det er fremgang på unggutten :D Nå venter to - tre dagers velfortjent hvile :wink:

Link to comment
Share on other sites

dunker foretrekker å jage tror jeg er nærmere sannheten, vår har jaga det meste med fire bein og en del med vinger.

nesten i overkant med jaktlyst til tider, men det ser ut som han har roet seg over sommeren.

bl.a litt mer passelige utslag(2km istenden for 5-6-7-osv)

 

har hatt 3 revloser med han, to som han tok initiativet til selv og en hvor han ble sluppet på et relativt ferskt spor.

blir å prøve reven igjen på nyåret.

Link to comment
Share on other sites

Har sluppet min Dunker på snart 7mnd,sikkert 15 ganger nå i høst,slipper rett før det lysner og under tror jeg gode forhold.Han bruker nesa godt,jobber jevnt og trutt og blir borte 10-15 min.Men klarer ikke få ut no..blir etterhvert lei og legg seg ved meg.Da går jeg med ham ett annet sted.Sist jeg gjorde det,markerte han plutselig og ble veldig ivrig,gjorde et byks og da ser jeg Haran i god fart over myra med Ekko etter i los.Varte bare 5 min men..Viktig at han fikk sett den tenkte jeg,så han skjønner hva denne lukta tilhører!Men hvor lenge må jeg vente før han skjønner han skal nøste opp nattefoten og ta ut selv?Vet han er ung,men synes han gir seg for lett..er godt med hare i områdene jeg slipper.Jaktlyst har han,og meget godt blod!Når jaget deres hunder?Vet tispene er gjerne litt tidligere modne men..Blir det lettere når det kjæm litt sporsnø?Har mest erfaring med fuglehunder..Utrolig mye en harehund skal lære seg etterhvert,tap osv,men burde vel ta ut en snart..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...