Jump to content

Dunker tråden


dunkern

Recommended Posts

Du kan nok forvente at det løsner snart! men nå er vel dunkerhanner kjent for å vere litt seint ute med å begynne jaging! Du kan få los i morra eller det kan vere 10 slipp til :wink:

 

Sjøl har jeg pause fra harajakta for det er elgjakt :( vi er i hvertfall ferdig med egen elgjakt så da blir det noen helger til etter haran :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Var ute med isak og thyra i helga.snøen lavet ned og det var 30 cm på det værste.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... 0_09~0.JPG

vi hadde to loser på isak som endte med en årshare.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... popost.JPG

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... isak~0.JPG

 

bildene funker ikke desverre blir bare små

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hehe må nesten flire litt av Ekko :lol: fattern var ute en tur i dag, han tok ut hare etter kort tid, etter et par timer kommer en haratass hoppene noe som fører til ekkos andre harefall :D:D Etter en Kaffepause dra han ut med rådyr jager det rundt halve bygda :evil: kommer tilbake og leiter etter hare som ingen ting har skjedd :shock: jaktlyst mangler han i hvertfall ikke!:roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

setesdalen var fiasko.dunkeren gikk 3 mil i søk,hadde noe dårlig fot.men los ble det ikkje.eneste haren jeg så var en han kom med i kjeften,død altså.men ikkje så rart det var lite når di har skutt 12 harer før oss :shock: skjønner ikkje helt folk som liksom må skyte flest mulig harer for bikkja si på en dag.er det en skikkelig bra bestand skal jeg ikkje si noe men blir ikkje flere turer opp i det terrenget i år hvertfall.sist jeg var der var det bra med hare,men da var vi de første i terrenget for året.

Link to comment
Share on other sites

Har sluppet min Dunker på snart 7mnd,sikkert 15 ganger nå i høst,slipper rett før det lysner og under tror jeg gode forhold.Han bruker nesa godt,jobber jevnt og trutt og blir borte 10-15 min.Men klarer ikke få ut no..blir etterhvert lei og legg seg ved meg.Da går jeg med ham ett annet sted.Sist jeg gjorde det,markerte han plutselig og ble veldig ivrig,gjorde et byks og da ser jeg Haran i god fart over myra med Ekko etter i los.Varte bare 5 min men..Viktig at han fikk sett den tenkte jeg,så han skjønner hva denne lukta tilhører!Men hvor lenge må jeg vente før han skjønner han skal nøste opp nattefoten og ta ut selv?Vet han er ung,men synes han gir seg for lett..er godt med hare i områdene jeg slipper.Jaktlyst har han,og meget godt blod!Når jaget deres hunder?Vet tispene er gjerne litt tidligere modne men..Blir det lettere når det kjæm litt sporsnø?Har mest erfaring med fuglehunder..Utrolig mye en harehund skal lære seg etterhvert,tap osv,men burde vel ta ut en snart..

Hei Cameron

 

Har ei Støver tispe av merke Schw. 7 mnd i disse dager og som snart har fått over 30 slipp siste 2,5 mnd. Hun har en hara los på 5 min med 5 min tap så 5 min los. Vi fikk hjelp til å ta ut haren av en erfaren hund, ellers så kom hun med elgku og kalv her en dag, fikk stoppet henne da. Jeg er i samme situasjon som deg, en del erfaring med setter men lite med harahund. Når vi slipper henne bruker hun de førset 20 min til å tulle og flytte på litt "ved". Så blir det litt mer "søk" etter fot. Ser ut som hun jobber med en fot i ny og ned men det kommer ikke noe ut av det enda.......men en vakker dag må det gi resultater og forhåpentlig en los. Vi må vel bare være tålmodig og vente.

Link to comment
Share on other sites

Ja,en skikkelig tålmodighetsprøve!..Men løsner litt nå,tatt ut Hare siste fire gangene,men blir tap etter 10-20min,og da finn han ikke den Haran mer..men mye som skal læres,må bare få erfaring og finne ut av det etterhvert.Håper på bedre forhold i skogen nå og at jeg kanskje får skutt en for ham før jul.

Link to comment
Share on other sites

setesdalen var fiasko.dunkeren gikk 3 mil i søk,hadde noe dårlig fot.men los ble det ikkje.eneste haren jeg så var en han kom med i kjeften,død altså.men ikkje så rart det var lite når di har skutt 12 harer før oss :shock: skjønner ikkje helt folk som liksom må skyte flest mulig harer for bikkja si på en dag.er det en skikkelig bra bestand skal jeg ikkje si noe men blir ikkje flere turer opp i det terrenget i år hvertfall.sist jeg var der var det bra med hare,men da var vi de første i terrenget for året.

 

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er bortimot toppen av dævelskap å tømme terrenget for hare. Må være temmelig kokt i huet for å gjøre noe sånt.

Jeg husker så altfor godt jeg leide terreng i Nordmarka, delte det med noen andre som slapp flere bikkjer sammen. Selv hadde jeg ei dunkertispe som skulle jages inn, hun var knapt året gammel. Jeg slapp gang på gang, og hadde en og annen kort los, men det som skjedde var at de andre bikkjene slo inn i losen og praktisk talt tok over de få gangene jeg trodde det skulle bli noe av. Dunkeren min hadde ikke sjans til å følge, hun var rett og slett ikke sterk nok enda. Det endte med at hun ga opp. De andre jegerne skjøt terrenget tomt.

 

Jeg gikk en tur i terrenget på vinteren, og fant knapt et eneste haraslag.

 

Triste greier.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur med Ante i går. Hjemme hos oss er det for tiden barmark og hvit hare. Dette gir som kjent endel utfordringer, men samtidig muligheter for morsomme uttak og gjentak med beskrik.

 

Etter et veitap, ble jeg oppmerksom på haren som lå like ved veien og trykket. Jeg stilte meg opp med telefonen og filmet gjentaket.

 

Skru opp volumet og nyt musikken !

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fantastisk klipp, ante!

 

var ute på fredagen med dunkern.

har vært lite ute med han i høst pga kløvsyken, hadde tenkt å vente på sporsnø, men til slutt så måtte vi ut.

fint vær, men dårlig teft.

tok ut i ni tida, og jobba med samme haren fram til halv ett med ett par lengre tap, haren hadde da dratt med seg bikkja en og en halv km fra der hvor vi slapp.

det virka som han hadde gått på ett skikkelig tap så vi kobla han og slapp han på nytt sted, fikk ut dagens andre hare, og denne ble med hjem :D

 

DSC00002.jpg

 

jobba en del med å få denne karen kløvrein, kanskje litt for mye, for han var litt i villrede om dette egentlig var lov eller ikke.

så på peilen at han hadde funnet haren, men da jeg var 18m unna tok han av og sprang i en stor bue rundt meg, og ned til en kamerat som var med.

han kom krypende bort til kompisen min, og ba tydeligvis om godt vær, men vi fikk ham med opp til haren, ga masse ros og lot han herje litt med den.

vet dunkern går for å være snill og dum, men jeg håper det gikk opp et lite lys.

innmaten gikk opp i nærmeste mårfelle, bortsett fra lever og hjerte som dunkern fikk.

alt i alt en knall dag med bålfyring, fint vær og fin musikk.

fikk også skutt ei gransjur som har levd fett på honningen jeg har lagt ut til måren.

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes jo knall ut Mart. Jeg husker godt at dere var litt fortvilt etter mange rådyrloser forrige sesong. Husker også at dere jobbet hardt og seriøst med problemet. For jegere generelt og harejegere spesielt er tålmodighet en dyd. Godt å se at dere begynner å få resultater. En god vinter med forhåpenligvis bare hare, mye ros og noen fall og dere kan være permanent i mål.

 

Ante jagde endel elg og rådyr fram til han var 16 mnd, etter det har det vært tyst. Forrige uke sprang han seg på geit og kje når han ar beidet på fot. Gikk bra det også, og det kom ikke et knyst :D

Link to comment
Share on other sites

jo du, det kan være en prøvelse å være harejeger, men jeg skal ha det i bakhodet.

han gikk 30km i fot/los etter den første og snaue 5km etter den andre.

det skal bli artig og se hvordan det går utover vinteren, virker som det er ok med hare i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble "ny" dunkeren døpt i haraskogen.

Netta (8mnd) hadde sin første 20 min los. Harran kom på post og videoen surret. Du verden å morro det er å høre valpen jage for første gang. Spesielt når en har "slitt" men en halvdårlig hund i 8 år. Har brukt hele høsten på å finne en harra da det har vært pest her i de to siste åra, men i helga lykkes det. Hadde ute på Lørdag også, men det ble dårlig med los.

MORRO :D:D:D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Bra det!Er det noen som er medlem i Ringen her?Lurer på medlemsbladet Påskriket..skal komme juni og desember,ikke fått no ennå..juni nummeret fikk jeg i August,kanskje desember nr kjæm i ferbuar da?Irriterende å drive å etterlyse det hver gang når man er medlem!Som ny Dunkereier synes jeg det er moro å lese dette og sette meg inn i linjer osv.Har noen motatt desember utgaven?

Link to comment
Share on other sites

d synes jeg absolutt du skal gjøre, truls :wink:

kløvrein vil jeg ikke driste meg til å kalle ham, men det er fint å se at alle timene i skogen ikke har vært bortkastet :)

trodde til å begynne med at han jaga etter en okse i går, og at ku+2 kalver ble stående igjen, heldigvi hadde jeg astro´n og vi fikk gått opp til sporet.

det var tett i tett med elgspor og liggegroper, og midt oppi alt dette fant jeg et lite dunkerspor som gikk tvers igjennom, da ble jeg glad kan du tro. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

F?legge inn litt info om Dunker'n min da :P

Navn: Kine

Farge: Dr?et

Premier: Ingen enda :)

F? 14.07.2008

Mor: N FIN JCH Aska 00298/04. Etter: N JCH Munter - N JCH RR Frida-Victoria.

Far: N UCH NV-07 Turbo 06083/05. Etter: N UCH Scott - N UCH N JCH Centa.

S?apiret skal hu bli ganske bra s?an f?vente og se :) Hu har starta og jage og finne Haren sj???vente til hu starter og jage en stund f?eg skyter noe for hu.. Men n?r hare jakta snart over :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...