Jump to content

Dunker tråden


dunkern

Recommended Posts

Har du og bikkja god kontakt ellers da, i det daglige? Jeg har erfart at dette har mye å si, forholdet mellom hund og eier og hvor mye tid de tilbringer i lag. Hunden skal jo jakte med deg, ikke på egenhånd, og hunden skal jakte på dine premisser, du er sjefen, han et "verktøy" og din trofaste tjener. At han kommer innom hvert kvarter eller så er jo bra, og tyder på at kontakten er positiv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En liten notis når det gjelder strøm. Var en finne her i fjord som de hadde

strømma i rådyrhegn. Under harelos her med mye rådyr så turte bikkja

rett og slett ikke å følge haren inn i plantefeltene der det lukta rådyr.

 

Men for mange funker det nok, men bestemmer du deg for det så

anbefaler jeg å bruke instruktør, ikke bare fordi det ikke er lov å gjøre det selv.

Et eksempel her er en haldenstøver los jeg sto og observerte for to år siden.

losen går nedi fjellfoten, først kommer rådyret oppover, så 20 sek etter

kommer haren med bikkja like etter i samme stien. Dette var en unghund under trening med

strømhalsbånd på og heldigvis var ikke eieren triggerhappy nok til å trykke på knappen.

Hadde ikke blitt mye til harebikkje da :wink:

mvh Taiko

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det du nemner i ditt første avsnitt Taiko er akkurat det jeg mener du risikerer.

 

Ellers så kan jeg bare si at de hundene jeg har som trenger strøm de strømmer jeg alltid selv , uten at jeg har noe instruktørkurs. Hvorfor gjør jeg det , jo fordi det er JEG som kjenner mine hunder ikke instruktøren. Og det kommer jeg til å fortsette med lovlig eller ikke !

Link to comment
Share on other sites

ja, da har jeg vært ute og gått med spetakkelet til CatLikeFox og meg selv.

vi gikk oss på rådyrspor i både mot og medvind, alle fra i dag, og hver gang vi har nærmet oss ett så snur hunden og tar kontakt med meg, jeg roser og vi går videre.

går opp til ei slette hvor jeg pleier å finne harefot, men ikke i kveld, finner derimot en del elgfal, dunkern reagerer på samme måte her.

 

bestemmer meg for å ta en liten sjanse, og har han løs på vei tilbake, men ber han holde seg ved fot.

tar noenlunde samme ruta tilbake slik at jeg vet jeg treffer på rådyrspor.

omtrent det samme skjer nå, vi finner spor, hunden snur og kommer inn til meg, men i tillegg går han inn bak meg og blir gående der til jeg klapper meg på låret.

 

jeg tolker dette som underdanighet, og at han har skjønt ett eller annet, i så fall er det jo et snev av håp om å få han ned på et akseptabelt nivå.

det kan se ut som at det er synet av sporet han reagerer på et par ganger, så jeg må prøve å finne rådyr, sånn at vi kan gå over rykende ferske spor.

tenker også å prøve noe lignende på hare, dvs ha han fri ved fot til vi finner hare og så slippe han på det.

 

hvis noen har innspill, så kom med dem.

Link to comment
Share on other sites

Virker jo ikke som bikkja er så voldsom heit på rådyr da :?:?:

På prøven, gikk bikkja på fot før rådyrlosen starta, eller var det rett

og slett at bikkja gikk seg på dem :?: Hvordan har bikkja (i bånd) reagert

når du tidligere har kryssa ferske rådyrspor :?:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... At dunkere er smarte vet jeg av erfaring, så det kan være at nærheten til hundefører gjorde at den reagerte som den gjorde i kveld. Kommer han på avstand så er det en viss fare for at balladen starter igjen.

 

Jeg har hørt om dunkere som jager rådyr, blir tause når de nærmer seg eier og går nærmest i bue rundt, før losen starter opp igjen på trygg avstand. :lol:

 

Nei de bikkjene der vet hva de driver med... :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er vanskelig å si men det er nok snakk om like deler sporing,overvær og slump.

jeg vet med sikkerhet at han har spora og tatt ut elg tidligere.

etter de første elglosene var han veldig ivrig på å gå etter det han fant av spor, noe som roa seg etter noen runder med bandtrening.

 

han skjønner tydeligvis at det ikke er lurt å snuse på rådyrfot i band, men straks bandet fjernes og han er langt nok unna....

det blir vel masse lydighet og kontakttrening i skogen fram til neste høst, og så får vi håpe at sporsnøen ligger til mai :roll:

 

ranger:snill og dum ble det påstått om dunkeren, snill og dum

Link to comment
Share on other sites

Tror dere er inn på noe med treninga der. Det er mulig at resultatet hadde blitt annerledes hvis hunden hadde vært løs, men dere har i det minste fått fram budskapet ser det ut til. Fortsatt kan det sikkert bli vanskelig å styre seg hvis han får øyekontakt og sprenger ut klovvilt, men jeg tipper at han etter hvert skjønner at det lønner seg å spille på lag med far.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror dere er inn på noe med treninga der. Det er mulig at resultatet hadde blitt annerledes hvis hunden hadde vært løs, men dere har i det minste fått fram budskapet ser det ut til. Fortsatt kan det sikkert bli vanskelig å styre seg hvis han får øyekontakt og sprenger ut klovvilt, men jeg tipper at han etter hvert skjønner at det lønner seg å spille på lag med far.

 

Det ble forresten skutt Gaupe i Selbu for Dunker i går.

Den ble sluppet på gaupefot på morgenen. Losen gikk i en time og passerte en riflepost som ikke rakk å skyte. Deretter gikk hunden over på hare og jagde i fire strake timer. Senere på dagen ble det funnet ny gaupefot, hunden ble kalt inn fra harejaget og sluppet på gaup på ny. Denne falt.

 

Vet du hvilken donker det var,eier osv ?

:wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Beklager. Du har helt rett. :oops:

Jeg snakket med Ivar i går (han skal dømme min dunker til uka), men jeg trodde Boss var dunker.

 

Jeg sjekket stamtavla til Boss nå (kan nås på Trøndelag harehunsklubb sine sider), og der var det bare renrasede svenske hamiltons bak. :oops:

 

Det ligger bilde av han på nevnte side også. Han er kanskje litt blass i fargene, og har kanskje ikke helt typiske hamiltonfarger.

Kanskje jeg skal bruke det som unnskyldning.... hmm..., ja jeg går for den. Det er min unnskyldning :D

 

Jeg skal ta en liten edit runde i mine innlegg

Link to comment
Share on other sites

Tror dere er inn på noe med treninga der. Det er mulig at resultatet hadde blitt annerledes hvis hunden hadde vært løs, men dere har i det minste fått fram budskapet ser det ut til. Fortsatt kan det sikkert bli vanskelig å styre seg hvis han får øyekontakt og sprenger ut klovvilt, men jeg tipper at han etter hvert skjønner at det lønner seg å spille på lag med far.

 

du er nok inne på noe der gitt.

var ute en runde i ettermiddag, det meste var som i går bortsett fra at vi fant harespor.

han var litt skeptisk til å lukte på det først, men da jeg la en godbit i ene avtrykket var det greit, fulgte det et stykke og lot hunden gire seg opp på det ved å holde han igjen mens vi gikk og rose skikkelig.

 

trodde at han ville la seg friste av rådyrsporet etter denne seansen, men viste ikke interesse.

 

gikk så ut på en åker hvor jeg hadde sett rådyrspor på vei hjem fra arbeid.

kommer gående med vinden i ryggen og stopper opp 20m fra sporene, han setter seg på siden av meg og viser ingen tegn til å merke sporene foran oss, men er mer opptatt av vinden som kommer bakfra.

jeg kobler løs og gir beskjed om at han kan løpe fremover.

han springer fram mot sporet og slår på det med engang han får teften av det.

jeg lar ham gå 10m, for å gi ham sjansen til å ombestemme seg, før jeg roper nei og hit.

han kommer inn til meg og jeg finner fram favorittknuta hans og vi herjer skikkelig før vi går videre.

gjentar dette to ganger til før vi sier oss fornøyde.

 

jeg har nok gjort en del feil tidligere siden han er skeptisk til haresporet, han har fått inntrykk av at alle spor er fy så lenge han er i bånd.

jeg tror at dette har gjort det enklere for ham å jage alt han får sjansen til når han er løs.

får vi løst opp denne floka tror jeg vi har kommet langt på vei.

det største problemet vårt er nok at vi har vært såpass redd for rådyrjag, at vi har holdt oss unna terreng med rådyr i, samtidig som vi ikke har trodd at det skulle bli et stort problem.

er glad for at vi gikk den prøven og fikk en g, uten den hadde det nok blitt en roligere vår/sommer enn det kommer til å bli.

 

hvis ingen har noen umiddelbare forslag til endring så kommer jeg til å fortsette med denne metoden.

etterhvert blir det å prøve på ferskere spor, og tilslutt må vi vel driste oss til å forsøke å få til et åpent møte med bambi.

med strømbånd i bakhånd, i tilfelle det skulle koke fullstendig over for kompisen.

 

noen som vet av hvor det finnes rådyrhegn i dette lange land?

Link to comment
Share on other sites

Bikkja er ung ennå, han holder på å finne ut av ting, så hvis jeg var deg ville jeg ventet litt med det strømbåndet. I verste fall er det for sent uansett.

 

La han fortsette med den framgangen han viser, jobb med kontakt og innkalling, det ser ut til at du/dere (litt forvirrende med to eiere av bikkja) er inne på noen gode grep nå.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dere er inn på noe her ja Mart. Iom at han var skeptisk på haresporet, så har det muligens skjedd en liten feilkobling med å være i band som du antyder. Såpass ivrig som dere virekr, så tror jeg dere klarer å fikse dette. Det virker jo også tydelig at dere har god kontakt med hunden selv om den har stor jaktlyst.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har skrevet dette før, men i båndtvangtida går jeg med mavebelte,

strikkbånd/langline og sele og lar bikkja jobbe på fot og når uttaket kommer

og losen går så er det bare å følge på, tenner bikkja skikkelig, gøy og ikke minst

god trening for eier :lol::lol:

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har skrevet dette før, men i båndtvangtida går jeg med mavebelte,

strikkbånd/langline og sele og lar bikkja jobbe på fot og når uttaket kommer

og losen går så er det bare å følge på, tenner bikkja skikkelig, gøy og ikke minst

god trening for eier :lol::lol:

Taiko

 

Fungere vel der det er litt mer glissen skog. Men med den skogen som er på østlandet lar det seg ikke gjøre her er det nærmest å sammenligne med en maisåker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Det var første premieringa ja. Ante er kun 19 mnd. Vi var i Meråker ved Fossvatna. Tungt føre med mye snø, men tydeligvis fint å jage.

Snakket med dommeren tidligere i kveld og han var innstilt til 187 egenskapspoeng + 7 konkurransepoeng.Fornøyd med det :wink:

 

ja da har du nådd langt men du skulle ha fått gått en prøve til så kan du konkurrere om årets unghund dunker det er bare å gå inn på dunkerringen og se på stattuttene.

med to 1 åp vil du ligge i teten. men fristen for avholdelse av prøve er siste dag på lørdag

Link to comment
Share on other sites

Desverre blir det nok ikke tid til flere prøver i år. Det hadde vært moro med årets unghund, men det tikker nok inn flere sterke resultater fra åpenprøvene nå mot slutten av februar.

 

Jeg har forsåvidt hatt sjansen. Jeg var på prøve forrige fredag også. Da gikk det ikke bra. Det hadde kommet 20 cm snø på natta og vi fant ikke fot før halv to. Da jaget hunden nærmest i ett til klokka 4 (har Astropeil). Desverre var dette godt utenfor hørehold det aller meste av tiden, så jeg fikk ikke registert mer enn 46 minutter. Typisk februarhare som gikk vidt og langt opp mot fjellet. Hadde vi stått mer strategisk til denne dagen, så hadde jeg hatt 2 første (jeg er dommer selv). Men slik er det, skal man lykkes må man ha litt tur også.

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med 1.premien dunkerante!

 

fikk tatt dunkern skikkelig på rådyr i helga, kom i mellom han og dyret og skremte vettet av han da han kom i full los, trur han tok tegninga.

i dag hadde vi en kjempe los på hare, tok sjansen på å stoppe han, rose litt og så sende han etter igjen.

får håpe han tok den tegninga også.

 

noen som har tenkt seg til maurvangen i sommer?

Link to comment
Share on other sites

Dette hørtes ut som god medisin ja. Tålmodighet tror jeg er den viktigste egenskapen en harehundeier må besitte.

 

Maurvangen frister. Tenkte meg i vei i fjor men ble ikke noe da. Tør ikke love noe til sommeren heller, men det frister som sagt. Virker som et prima arrangement for å bidra til enda høyere bevissthet omkring våre norske raser.

Link to comment
Share on other sites

var der i fjor og det var et bra arrangement ja, bestandig artig å treffe folk som kan snakke like lenge om hunder som en selv.

jeg hadde ikke så mye kjennskap til rasen før dunkern var i hus, så læringskurven var forholdsvis bratt denne helga kan du si.

ble plutselig mye artigere å være på utstilling også når det bare var dunkere som ble vist frem :D

Link to comment
Share on other sites

i dag datt bulandshårrån for prag!

hadde ikke trua i det hele tatt i morges, siden det hadde kommet 30-40cm med snø i løpet av natta, men jaggu ble det los gitt!

 

Bilde013.jpg

 

skytter hårstad er i skrivende stund ivrigere harejeger enn dunkern!

første hare for både hund og jeger på sesongens siste dag.

Link to comment
Share on other sites

Takktakk ante. Stemmer bra d. Endel fine områder innover der. Perfekt avsluttning på sesongen egentlig.

 

Startet ut i 20 cm nysnø. Fant ikke fersk fot, så vi slapp hunden. La seg ut i søk en liten time før han hadde uttak. Tap på skiløypa etter en halvtimes tid. Gikk opp for å støtte hunden, hvorpå han tok ut igjen umiddelbart. Losen gikk rett til ene posten som skjøt to skudd og meldte bom :) Ringte opp igjen 5 min etter om at hunden hadde funnet haren 20m unna posten.

Link to comment
Share on other sites

Siste jakthelga ble med isak en par loser på hare utmed kysten .

Det ble ikke felt hare denne gangen for han , men hvis jeg hadde gått inn for det har det vel gått bra. Den ene losen Fredag ble ganske kort og Isak var noe sparsom.

 

Den andre losen senere på dagen var bedre og gikk i tetta i en skog med avstikkere over vei. jeg prøvde å poste inn på haren , men haren fikk øye på meg , og skiftet taktikk. tilslutt gikk haren over vei og ble borte ved et vatn. Isak kom inn etter dette og ble koblet.

 

Lørdag ble han sluppet midt på dagen i tett skog ,og der var det brunt. Det bar rett ut av terrenget og jeg måtte hive meg i bilen og kobla på vei 3 km unna.

Det vi ikke visste var at det foregikk rådyrtelling i terrenget med helikopter , slik at alle rådyrene var i høyspenn og gikk løs i hele terrenget. :shock::shock:

De kunne vel ha ventet til første mars med det. :roll::(

Link to comment
Share on other sites

Syns det er litt lite bilder i denna tråden jeg så skal legge ut noen og se om jeg finner flere etter hvert...

 

normal_262.jpg

som valp var vann spennende sjøl om første badet ble tatt ufrivillig i ei åpen råk 2-3 månder gammel. Ca 3,5 månder på bilde.

 

normal_DSC01472.JPG

litt synd det tauet er i veien... sånn ser han ut nå i hvertfall

 

normal_DSC01475.JPG

Sånn gjør Ekko med katter som jakter småfugl på fugglebrettet :lol: Etterfulgt av en fin stålos :lol: Jeg veit han ikke ville gjort katta no, men når katta begynner og løpe slår jaktinstinket inn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

det er alltid trist å miste hunder og en jakthund blir noe spesiellt for den som sitter timesvis i skogen og venter på los eller på at hunden skal komme inn etter endt los eller annen jakt.

 

men en støver lever et farlig liv og kan miste livet på utallige måter ute i skogen eller når vei eller jernbaner blir krysset.

så jeg kondollerer uansett hvilken årsak :(:(:(

 

et godt råd er å se seg om etter en ny hund med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Takk for omtanke, alltid trist å leit å si farvell til en kanon hund, kammerat og familiemedlem. Hunden hadde problemer med stoffskifte å gikk på store doser med Levaksin og klarte og jage til ca kl 12 på en grei dag en gang i uka. Han forstod hva som skulle skje da jeg tok i våpenskapet å grein da han ble satt i hundegården og unghunden min Troll ble valgt. På slutten fungerte stakkars Tell mer som selskap for Troll en som jakthund. Uka før påske fikk jeg bekreftet at han hadde noe galt med fordøyelse og vi kom til at han skulle få slippe flere sesongerl i hundegården og lot han spasere raskt og smertefritt til Valhall (norske hunder kommer selvfølgelig ikke til himmelen) Så nå er det bare fokus på Troll på snart 2 år (juli) som virker helt talentløs men kommer nok.

 

2hxnlnl.jpg

Troll Påsken 2009

Link to comment
Share on other sites

mye rare sykdommer. jeg har vært heldig slik med isak og thyra.

hadde en pointer som fikk et anfall på fjellet han bare datt om.jeg dro aldri til dyrlegen med han men det var rart at han døde fremfor føttene på meg.jeg fikk først liv i han men han gikk i koma og døde senere. :(:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg har verdens stiligste dunker i min pleie for tiden, så vil jeg dele min fascinasjon for den droplete dunkerns (tillatte) glassøye. Det er uten tvil med på å gi Isak ("dunkern" sin hund) et helt spesielt utseende! Det andre øyet er normalt brunt. Tøft! Og når jeg i tillegg fikk han til å sitte helt urørlig i ett minutt så måtte jeg ta et par bilder med mobilen :D

 

normal_DSC00896.JPG

 

normal_DSC00895.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...