Jump to content

Dunker tråden


dunkern

Recommended Posts

Ja da vi har flere raser med vil jeg starte en tråd for Dunker.

Her er det lov å komme med hva du måtte finne på.

 

Litt om meg og min Dunker:

Er bofast i Mo i Rana like ved Polarsirkelen.Har hatt 4 fuglehunder og drev med jakt og fuglhundprøver. Jakter ennå på flyvende vilt. Ble etterhvert interessert i harejakt med hund og var med naboen som hadde gode Dunkere. Så veien var kort for en valp derfra. Isak ble født i juli i 03 og hadde først opphold hos noen andre før jeg fikk han i hus 8 mnd gammel.

Jeg har hatt trening med han siden han kunne springe, så jeg hadde første los på han 5 mnd gammel.

Isak ble etterhvert en meget god viltfinner og på 15 mnd dagen gikk han til en 3 ÅP på Dønna.

Han fikk også en 2 ÅP og ble da stillt på utstilling hvor han har fått 4 Cert og en 2BIS og en 4 BIS.

Isak ble Champion på utstilling og har også dratt inn Jaktchampionatet da han fikk 1 EP i Namdalen på vinterprøve.

Han har 1ÅP på rev og Isak jager gjerne rev hvis han kommer over ferske spor.

Denne sesongen har han fått 2 ganger 3 EP på jaktprøve.

Det beste med Isak er evnen med å finne vilt uansett tid på døgnet. Er det en hare der finner han den.

Han har enorm jaktlyst og jager hele dagen. Det kan noen ganger være slitsomt men etter at jeg begynte å bruke peil er problemene med i finne hunden nesten borte. I dag 5 år gammel er han blitt meget bra på kontakten i skogen.

Han har noen sider hvor han ikke er så bra. som innkalling fra los utenfor synsvidde f eks.

Han er ikke noe glad i andre hannhunder . men er ikke agressiv mest litt redd.

Han er desverre vakthund og skal passe på hva som forgår rundt husene med nesten los for full hals når det går folk med hunder forbi.

Han er litt for trang i losføringen og havner som regel på en 3 er. Men han har fått 4 ere og.

Konklusjon : En hund jeg er meget glad i som gir meg allt jeg trenger i skogen. Og så er han veldig snill og meget rolig i husan.

335127.jpeg

 

Trykk på bildet så blir det større

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvofor iallverden har det ikke kommet en tråd om Dunker før?

Er den lykkelige eier av to Dunkere Tell(01) og Troll(07). Tell har vært hunden som fikk ut når haren var brun og om ønskelig kunne kobble når haren var blitt hvit. Ett råskinn og en jaktmaskin uten sidestykke å alltid med hjem når jeg ville hjem - drømmehunden altså. Helt til stoffskifte innhentet oss så alt fortidlig og Tellusen likte seg best rundt bena til han far. Når diagnosen var stilt ble medesiner hentet inn, og hunden har hevet seg til det fullt brukbare. Troll ble hentet fra Røthe på Voss og er en meget vakker unghund som har langt igjen til å stille på jaktprøve - foreløpig veldig langt..... Men det bur ting i denne kroppen som sier at det med mye arbeid kan bli en kjekk harejeger med ett festlig mål.

 

e63m2c.jpg

Tell (Tyra/Johan Skei)

 

ff90dt.jpg

Troll (Sissi/Røthe)

Link to comment
Share on other sites

"Et festlig mål" ja, kan jo ligge mye i det! Fine bikkjer Troll, og hvorfor skal vi ha alle disse støverne med de utenlandske navnene som knapt kan staves, når vi har noe så enkelt og greit som dunker? :wink:

 

(Sier jeg som eier en petit basset griffon vendeen... Vet ikke hvordan det skal uttales engang!) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

(Sier jeg som eier en petit basset griffon vendeen... Vet ikke hvordan det skal uttales engang!) :mrgreen:

 

...Tror jeg måtte trent litt på å få skrevet detta riktig...

...Husker jo ikke navnet på rasen heller - bare basset ;-)

(tok det dit at du hinter til Schweizerstøveren! ;-) )

 

Jeg mener da å ha lest at Schweizeren er med i opphavet til mange av de nordiske støverrasene...

Link to comment
Share on other sites

Nei Jinta, siktet ikke til Schweitzeren spesielt, men utenlandske raser generellt. :wink: Og det er jo bare MIN følelse med det da. Dunkeren er solid tuftet på norske tradisjoner (nasjonalbikkje?), og jager alt en støver har lov til å jage like godt som andre raser. Dunkeren er bevaringsverdig og blant annet gratis å stille på utstilling og prøver(?) av den grunn. Det er riktig det at det er blandet inn en del annet blod da det var nødvendig for å redde rasen. Men dette vet jeg du vet. :wink:

 

Når jeg har en sånn der liten franskmann sjøl, så skyldes det blant annet mangel på "norske" raser som fyller den funksjonen jeg er ute etter. Forøvrig kan vi oversette hele bassetnavnet til Liten-lav til marken-strihår-fra vendeen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fine hunder. Ikke hatt noe forhold til dem, utenom hunden vi brukte på småviltjaktkurs i høst. Go' bikkje, sjøl med nesemidd tok han ut hare begge dager. Ble med på harejakta, sjøl om jeg var kursarrangør - og det endte jo med min første hare.

 

Utrolig flott at NKK satser for å opprettholde de norske rasene. Stemmer at en får stille gratis, ja, og gratis registrering.

 

Schweizerstøveren er jo en sveitsisk hunderase, men det er nesten like mange individer i Norge som i Sveits. Avlsmaterialet er lite, og tror nok avlsrådet har god oversikt på alle individene i landet. Er en del i Norge og Sveits, litt i Sverige, noen individer i Finland. Også noen i Østerrike og Italia. Vet om noen individer i Tsjekkia og Slovakia - men de har nok en oversikt over de aller aller fleste individene.

Sånn sett synes jeg NKK kunne satsa litt på Schweizeren også, for om ingen tar tak i det blir vel den også borte - tror nesten den rasen er mer truet enn Dunkeren.

Tror nok sveitserne hadde slitt uten norsk avl på rasen.

 

Uansett, det er godt at det blir satt igang tiltak, en kan ikke drøye det hvor lenge det er!

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har sammen med Mart her på forumet en hannhund på 21 mnd. Han tegner godt og er meldt opp til åpenprøve i disse dager. Har 1AK, ck og BIR på utstilling. Han er etter Gåvålias Tanja og Turbo.

 

Liker rasen meget godt. Enorm jaktlyst og grei og rolig i hus.

 

Det hørtes spennende ut. Du får poste resultatet. Det er vel noe Hygenblod etter Hvite Musse i denne hunden?

 

Selv har jeg en X-Dunker etter Finsk støver SUCH SJCH FINJCH INTJCH RR Karo og Dunker NJCH Tanja. Den er nå 18 mnd. Jeg tenkte å gå en åpenprøve i februar.

Link to comment
Share on other sites

Prag er en kvarting med andre ord.

Jeg har hørt at Tanja har avlet godt, og at det er flere lovende unghunder etter henne. Hvite musse har vel også satt spor etter seg.

Blir spennende å følge resultatene. Det har vært endel innkrysninger i Dunkeren de senere åra, og vi får håpe det bærer frukter.

 

Jeg holder til i N-Tr

Link to comment
Share on other sites

Er vokst opp med hare hunder, de første 7 årene med beagel, da denne blei borte tok vi imot ei dunker tispe på 7 år, med masse jaktlyst og gode evner til og finne hare uansett føre, men rådyr kunne hu pasere på kloss hold uten bry seg om ikke den beste til å jage men det hente hu hadde en brukbar los. I 2007 skaut jeg min første hare for hu :D først etter det jeg fikk sikkelig dilla på harajakt. Hu døde i juni :cry:

 

I fjor vinter skulle vi se etter valp å da ble det bestilt valp hos Arne Bakkestuen vi fikk fjerdevalg på tispe. 16 februar ble valpene født å det ble 3 tisper. vi fikk da tilbud om første valg på 6 hannhunder noe vi syns var et så godt tilbud at det ble hannhund i stedet for tispe. så i april henta vi en ganske stor valp som nesten ikke var redd noen ting. det første han gjor da vi slapp han ut av bilen var og sette bordercollien vår på plass med litt knurring og å bite han i nesa :lol: som valp var han veldig rolig samtidig som han var urolig med dager han bare herja og andre dager han bare lå og sov :wink: utover høsten har han vist fin framgang. Sjøl om han ikke har jaga lenger 40 min, men det er en fint begynelse.

 

normal_DSC00323.jpg

Dagen vi henta rakkern :wink:

 

normal_003.JPG

her er han ca 10 uker :D

 

normal_IMG_1282.JPG

Her er Ekko med sin første hare etter 20 min los. også hans første sikkelige harelos :D Et sikkelig morsomt mål hadde han under losen. Det har han had vidre i høst/vinter.

 

normal_DSC01344.JPG

Ekko 9 måneder.

 

Skal se om jeg finne bilde av gammle bikkja som jeg sjøl syns var penere enn ekko :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hiver inn et bilde av trådstarters distingverte herremann N JUCH Isak etter helgas harejakt! Det ble felt 3 harer for han denne gangen. Ei bikkje som er en fantastisk viltfinner og rå til å holde haren. Var meninga at haren skulle bli skarpere i forgrunnen enn han ble på bildet, rusten fotograf... :oops:

 

normal_IMG_3698.JPG

Link to comment
Share on other sites

Ute på kveldstur i nysnø i gårkveld. Tok ut rev etter kort tid, men ble en kort los med veitap..... Deretter fikk han en pus på føttene etter en laaaang nøsting av fot. Haren dro ut i rett linjeca 2,5-3 km rett opp på fjellet (opp ca 200 høydemeter), da ga heldigvis hunden opp og kom i tretur, ellers hadde det blitt senkveld :) 10 min revlos og 45 min harelos notert

 

Har vært plaget av at haren drar veldig ut og gjerne til fjelds... Andre som har erfaringer med dette? Vi jakter ganske høyt, og lurer på om dette har noe med saken å gjøre?

 

Så nå er alt klart for åpenprøve på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Det er ganske så vanlig at haren har dagleiet oppe i fjellsia og er nede og beiter

om natta, spesiellt hvis det er snø. Og etter som jeg skjønner av jakttidspunket

så var nok dette gjerne en av de som var nede for å beite. Disse går gjerne opp

fjellsia i los. Men kommer gjerne ned i losen igjen. Har blitt skutt 5 her siste uka

etter opp og ned fjellet loser. En finne ble slippt ved fjellfoten i går og losen gikk

rett til tops, 700m og tura der oppe i 2.5 timer.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Jaja, da var ei skikkelig møkkahelg vel overstått...

 

Startet ut lørdags morgen. På tur ut til terrenget så vi ferske gaupespor. Hadde på forhånd spurt dommeren om å bruke et terreng med lite rådyr siden hunden er ung og ikke rådyrren enda. Slapp hunden i et område med fersk nattfot. Uttak etter 5 min. Losen gikk en runde. Deretter ble det tap og han utredet lenge uten å få ut pusen igjen. Etter en halvtime/time dro han ut ca en km og startet igang med turing. Vi gikk etter, og losen passerte over veien 100 m forann oss. Så ikke losdyret, men var helt sikker på at det var hare. Da vi kom ned til sporet viste det seg selvsagt at det var rådyr. Skulle ha stoppet hunden da han passerte veien, men var som sagt helt sikker på at det var hare.... Rådyret la rett ut og vi måtte hoppe i bilen for å kjøre etter. Fikk tak i hunden etter en liten time...

 

Konklusjon: Maks uflaks med at rådyr hadde trekt inn i området pga gaupe, uerfarenhet gjorde at jeg ikke stoppet hunden når jeg hadde sjansen, vi har en hund med god interesse for rådyr og har en stor hjobb forann oss med å få dette til...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ikke lett, har sett noen som har prøvd... Derfor har jeg kortfoting. :wink:

 

Godt med grunndressur på nei, fy, sitt, dekk og ligg, ellers så hjelper det kanskje å "skremme vannet" av bikkja ved å komme i mellom rådyret og bikkja på strengen, og sprette fram fra en busk og brøle til. Gjorde det med basseten min da han rampa tredje gang på elg, siden har han nesten ikke dristet seg til å sniffe på elgspor.

 

Det finnes sikkert noen som har bedre råd enn meg her. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dunker har jeg ikke erfaring med. Min grunnteknikk for å få Taiko

rådyrrein er innkalling, mye innkalling. Alle ganger jeg har

konstatert rådyrlos så har jeg kalt han inn og gitt gobit og

masse ros. Aldri kjeft :) Mange mener at jeg ikke skal rose bikkja da men jeg

har stått hardt på mitt, Bikkja skjønner at belønningen den får er for det

siste den gjorde ikke det nest siste Og dette funker bedre og bedre,

Harelos blir han aldri kalt av. Oppsøker gjerne rådyrspor på kveldsturene

og sier klart nei når han viser interresse. kommer vi over harefot så går jeg

gjerne på fot med bikkja og når losen går så er det bare å følge på, et stykke

iallefall :lol: Slitsomt men gøy :lol: Vet ikke om dette hjalp, men taiko har

iallefall blitt mye mindre gira på rådyr etter som tiden har gått. Tar seg en og

annen kort rådyrlos enda, men hare er mye mere gøy :D

Lykke til på neste prøve :!:

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

Har gått en god del i bånd og irettesatt han på rådyrspor. Dette fungerer greit. Han setter viser ikke så stor interesse da. Men han har nå hatt to rådyrloser vi vet om der han har jaget 4,5 timer og ca 1 time. Han har også stukket av hjemmefra to ganger og jeg er stygt redd for at han har kost seg med med rådyr på disse turene... Han har stor interesse for hare og rev.

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd at man har vært skråsikker på at bikkja nå er rådyrrein etter så og så mange slipp i terreng med lav til moderat rådyrbestand, for så å rampe igjen i annet terreng med tettere bestand.

 

Synes Taiko sine råd hørtes mye bedre ut enn mine. :oops:

 

Jeg irettesetter bikkja mi om vi kommer over et elgspor og han viser interesse for det. Tar han vekk derfra så han skal skjønne at vi driver ikke å sporer på det.

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg satt å så på gamlebikkja jobba med halvgammel kjedelig harafot, plutselig kom 2 rådyr ut 20-30 meter unna bikkja, hu bare løfta på blikket sa boffboff å løp 5 meter før det var tilbake til harafot... Det var rådyr rein dunker det :wink: forige eier skal ha skryt for jobben har gjorde med å få hunden rådyrrein :D

 

ung gutten min viser liten intresse for rådyr, men elg er gøy. kun en gang har han vert etter rådyr og da hadde han kun fot, det var etter en lang dag uten å finne harefot. men han mål vel bare ha god tid å si klart i fra til hunden at rådyr er fy :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har gått en god del i bånd og irettesatt han på rådyrspor. Dette fungerer greit. Han setter viser ikke så stor interesse da. Men han har nå hatt to rådyrloser vi vet om der han har jaget 4,5 timer og ca 1 time. Han har også stukket av hjemmefra to ganger og jeg er stygt redd for at han har kost seg med med rådyr på disse turene... Han har stor interesse for hare og rev.

 

jeg har selv avlivet dunkerhan pga rådyrjaging og er redd du har ett veldig stort problem. Min anbefaling er strøm, kjøp halsband og bruk det hver gang du er ute med hunden i flere sesonger, oppsøk ferske rådyrstrenger og la han virkelig trekkepusten før det smeller i sammen med ett NEI! Hunden har kommet så langt at litt "nei nei" og røsking i halskinn har ingen virkning. Tipper hunden din har en enorm jaktlyst som krever styggmye dresur for og pensle inn på bare hare. Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Tror Taiko er inne på noen når han understreker at vi snakker om individer her. Dette vil si at det trolig ikke fins noen universiell løsning på dette problemet. Jeg ville på dette stadiet ikke brukt strøm. Hunden er ung enda og i ferd med å formes. Jeg tror det vil være lurt å etter beste evne unngå at hunden får sjans til å jage klovvilt. Oppsøk høyereliggende terreng og terreng du mener det er svært liten sjanse for klovviltjag. De fleste hunder er ikke dummere enn at de etter hvert skjønner at samarbeid lønner seg. Hvis du klarer å utvikle skikkelig god kontakt til hunden og han er av typen som tydelig viser interesse for hva eier ønsker tror jeg nok dette skal være mulig å rette på. I de tilfellene han likevel jager klovvilt, så må du prøve å få fatt i han raskt og irettesette han og dra hjem umiddelbart. Jeg har også tro på båndtrening som er nevnt tidligere i tråden. Hvis klovjagene blir kortere og kortere ved bruk av disse metodene eller av seg selv (kan godt også skje), så ta det som et tegn på at dere er inne på noe. Fortsetter han imidlertid med svært lange klovdyrjag et par år til ville jeg vurdert mer drastiske midler

 

Jeg hadde tidligere en Beagle som jaget både rådyr og rev fram til 3 års alder (mot eiers ønske). Det ble også skutt rådyr for han. Fra 4 års alder jaget han aldri rådyr eller rev. Jeg brukte aldri andre metoder enn de nevnt over. Ble de los på uønsket art, posterte jeg på losen og fanget han inn og dro hjem. (Innkalling fra los fikk vi ikke på plass før han var 4).

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

En liten ting til fra meg er noe jeg begynte med i november som også har

hjulpet på. Det er å vente 15-20 minutter på slippsted før du slipper. Har en teori

om at evt vitring etter støkkt rådyr har lagt seg litt da. Før jeg begynte med dette

så startet gjerne hver jaktdag med direkte rådyrlos, dette har nå blitt veldig

mye bedre.

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

En av problemene er at han er en meget egenrådig krabat. Stor jaktlyst og store søk. Er innom hvert 15-20 min normalt når han ikke har fot, men kan legge seg ut en kilometer eller to hvis han er i siget. Har vurdert strøm, men skal prøve litt med bånd først samtidig som vi slipper mye på hare i områder uten rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg Dunker men støver er støver :wink:

 

Vi har ikke rådyr her hos oss men vi har sau......mye sau. Ja tenker mange da er det jo bare og strømme da , og joda noen ganger må man det. Men ting er ikke alltid så enkelt at det er svart / hvitt , skal prøve å forklare hvorfor.

 

Om man skal ha god effekt med strømming må / bør man gjøre det før hunden har opprettet full interesse for uønsket viltslag , dvs ikke la hunden jage uønsket viltslag for mange ganger fordi da har veldig ofte strømming veldig liten effekt. Men så igjen så vet man jo ikke om hvor hard hunden er / blir på uønsket viltsalg. Strømmer man da på dette uønskede viltslag / sau eller hva det måtte være og samtidig skal jakte i områder med det dyret hunden er strømmet på så risikerer man at hunden ikke søker ut eller nekter å jakte her hvor disse stømdyrene er :?

 

Jeg har funnet frem til hunder hvor dette er et veldig lite problem , samtidig som jeg tar med valper / unghunder så ofte som mulig i kontakt med sau for å vise at dette dyret er veldig uinteressant for meg. For meg som jakter rev og ikke hare så er jo hare et uønsket viltslag. Her blir det vanskelig å gjøre noe fra eller til før man starter å jakte , og de fleste av mine hunder har klart det veldig bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...