Jump to content

223r i subhastighet?


vingemutteren

Recommended Posts

Uten å ha tenkt særlig på det så virker det mulig :) Med en 75 grain kule har du faktisk dobbelt så mye kraft på 100 meter som med en vanlig 22lr 40 grain kule.

Dette må jeg fundere litt mer på.....

 

Edit: Sitter på nattevakt og er litt trøtt. Hylsevolumet vil nok gi dette prosjektet litt problemer....

 

Det finnes ammo som er ladet subsonic til 223 rem.

Link

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet det, men jeg tenkte på hjemmeladning. Og så er den relavtivt høye BC'n på en 75gr fristende, tenk salong med kun ca 4cm vindavdrift på 100m med 5m/s (ok så får en i likhet med 40gr 22lr sub, ca 10-12cm over siktelinja frem til 100m, innskutt på 100m)n Men en får også 167joule v/ 295m/s på 100m kontra 22lr sine 97joule v/ 276m/s. Og det er saftigt mye mer enn 22lr og lovligt på reven.

 

Man kan riktig nok få 230joule på 100m med en hissig 40gr i 22wmr, og litt enn mindre enn hva en kan få i en 17hmr på 100m avstand (187 joule).

Link to comment
Share on other sites

Er rimelig overbevist om at eg har sett ladedata i sub til .223.

Tror det var oppgitt to alternativ, 3,5 grain og 4 eller 4,5 grain krutt.

Sto selfølgelig ikke hvilke krutt dette var med så derfor var det ikke av så stor interesse.

Har hørt rykte om at en del bruker bomull i patronene for og holde kruttet på plass bak ved tenhetta, noen andre som har erfaring med dette?

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

stabilisere så tunge kuler i sub-hastighet

Kjekt å ha 1:7" da. Siden jeg snart har en dempet .223 i postkassa er jo denne tråden litt interessant,

Men 1:7" er jo på kanten for 90grainere i full hastighet, så det går vel likevel ikke i Sub, eller?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har regnet litt på det i QL nå, og det bør absolutt være innenfor det mulige.

Kritisk ladning (altså maxladning ved plugget løp, simulert ved å sette kulevekt til 10'000grs) er 8.0grs N310, holder man seg under 6grs burde man være rimelig trygg. En passende sub-ladning for 75grs Hornady BTHP er ca 4grs. Men vær nå endelig forsiktig, 3grs burde være et trygt sted å starte.

 

Og bare så det er sagt, dette er kun teoretiske tall. Dette er ikke et prosjekt for 1.gangsladere, her bør en ha en del erfaring og beherske teknikker som måling av trykkring eller hodeekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Stabilitet er ett meget viktigt poeng, selv er jeg førstegangslader. Så jeg går ikke i gang med dette, før jeg ser noen har testet med rimlig suksess.

 

Angående 22lr, uansett hvilken hastighet eller kulevekt man får den opp i. Så vil den være begrenset til vilt opp til hares størrelse, dog ikke hare. Så over og ut med 22lr.

 

17hmr har jeg (sint liten rakker), men den er lett og veldigt avhengig av hastigheten sin. Knappest lydløs, samt slår endel lengre ut enn 22lr (dog normalt med knust kule og lite rikosjetter etter treff i bakk, vann etc).

Men jeg ønsker også at det skal være en sentertent patron, som man kan skreddersy til oppgaven (så exit 17hmr/22wmr).

 

223r har jeg, men den når for langt ut til å ha sikker bakgrunn på endel steder jeg kan tenkes å jakte/skyte.

 

Ett alternativ er å lade ned 223r til 22vmr hastighet, men med tung kule (om den lar seg stabilisere), for å få ned sikkerhetsavstanden. Men beholde de gode vindegenskapene. Helst så jeg at den kun sa pfiff, men kan leve med noe som tilsvarer en godt dempet 22wmr.

 

Håper jeg har fått vist tiltenkt bruksområde, på en forstålig måte.

 

Det er klart at 6.5x55 eller 308w kansje kan brukes på tilsvarende måte, men jeg innbiller meg at om jeg vil ha en kule med 22lr/22wmr sikkerhetsavstand, og med ca 22wmr annslagskreft, samt gode vind egenskaper, så kommer man ikke utenom 222/223r kaliberet. Disse finnes også ofte i nette og anvendlige utgaver (t.d CZ527?), som da kan agere "jakt salong" på en god måte.

 

Er jeg helt på viddene med dette scenarioet?

Har jeg forstått mulighetene som finnes og eller er der mere å hente i andre kaliber?

Og er det noen som har en formening om hvilke hastigheter en må opp i for å stabilisere en 75gr kule event en 62gr kule?

Link to comment
Share on other sites

 

223r har jeg, men den når for langt ut til å ha sikker bakgrunn på endel steder jeg kan tenkes å jakte/skyte.

 

Ett alternativ er å lade ned 223r til 22vmr hastighet, men med tung kule (om den lar seg stabilisere), for å få ned sikkerhetsavstanden.

 

Er redd sikkerhetsavstanden vil gå opp med en 75 grs kule i sub hastighet i forhold til 40 grs V-max i max hastighet om man tenker på fare for rikosjetter.

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Ja det er klart, har så godt som null rikosjetter i full fart på 223r'n. Problemet er at rekkevidden tilsier at om der kommer en rikosjett, så er jeg rævkjørt med en 223r eller lignende. Menst det er trygt med 22lr og 17hmr.

 

En rikosjett av en 75gr kule i 22wmr hastighet, eller lavere. Kan vel ikke rikosjere lengre enn en 22lr kule kan skytes?

 

Det hele handler om makx total skuddrekkevidde, der jeg prøver å finne ut om 223r kan lades ned med tunge kuler. Ha gode vindegenskaper ut til 100-130m, ha praktisk skyteavstand på 75-130m (gås). Og ikke kunne gå lenger enn ei kule fra en 22lr.

 

Helst skulle den også kunne brukes i sub ladninger, om ikke med en 75gr, så kansje med en 55gr?

 

Vill ikke V-Max kuler i så lave hastigheter, oppføre seg mere som vanligt ekspanderende jaktamo?

Link to comment
Share on other sites

22LR er vel regnet som "kongen" av rikosjetter.... sannsynligvis fordi farten gjør at kula ikke knuses, deformeres eller trenger inn i bakken, men spretter videre.

hvordan en mantla kule i samme hastighet opfører seg, vet jeg ikke, men det er vel kansje sannsynlig at den heller ikke vil knuses eller deformeres like lett som en likedan kule i "full fart" ?

Link to comment
Share on other sites

Tenk at vi har to kuler av samme form, overflate og volum.

 

Kulen med størst masse vil utsettes for større tyngdekraft (W = mg) siden g = konstant og m = masse. Men fra stor nok høyde vil begge kulene falle like fort til bakken i fritt fall (ref. forsøket fra det skjeve tårn i Pisa).

 

En annen faktor i fysikken er jo farten kulen har (og luftmotstanden på legemet).

 

Settes alt sammen kan vi se at større fart/hastighet gir lengre ferd på en kule siden luftmotstanden er tilnærmet konstant (på korte hold vel og merke) og tyngdekraften virker (i praksis) pr. tid. Dermed rekker kulen lenger på tiden det tar fra kulen har en viss høyde til den når bakken.

 

Når da den kulen med størst masse treffer bakken har den en større kraft (W) nedover og kan potensielt "sprette" lenger hvis den kraften endrer retning. Men den kraften kan også bli stor nok til å bryte "overflatespenningen" og dermed heller trenge ned i bakken /vannet og bremses helt opp. Evt. ha større kontakt med bakken / vannet slik at den mister mer energi i sammenstøtet (pga. større friksjon / lengre varighet på friksjonen).

 

Det kan være hårfine grenser her alt etter underlag, kulevekt, hastighet osv. osv.

Link to comment
Share on other sites

Dette var av slik interesse at dette må forskes litt på.. :lol:

Tror eg tar turen over brua i morgen og ser om XXL har Swift Scirocco kal.224, 75grs og N 310.

Men fikk nesten 360m/s med Fulmen sine 4 grain, er redd for at eg ikke helt har finjustert QL riktigt.

Må helt ned i 2,5 grain N 310 og da har eg 324 m/s med Swift kula, kan noen kontrollere dette for meg?

Bruker hylse lengde 44.5mm og løps lengde 470mm.

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Takker Fulmen!

Da ga 4 grain litt over 300 m/s.

4,5 grain ble litt i overkant, ga 340 m/s.

Har da lagt in BC på kula i stedet for 0.66 som kom opp som verdi.

Høres dette fornuftigt ut?

Er klar over at dette er det samme som Fulmen skrev men tenker helst på hastighetene som eg har fått stemmer.

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Har da lagt in BC på kula i stedet for 0.66 som kom opp som verdi.

 

BC? Er ikke noe sted BC skal brukes her. 0,66 høres ut som verdien for moly-kuler under "friction proofed", denne skal ikke være haket av. Du setter bare på "Long barrel friction" og bruker samme verdi der som for starttrykk. Du vil sannsynligvis ikke får det til å stemme helt, men etter noen forsøk kan du justere denne verdien til det stemmer med reelle målinger.

Link to comment
Share on other sites

Inntresange saker karer, fortsett dere. Jeg lener meg tilbake i spenning (her er det mye godsaker å lære :D ).

Ellers så er jeg inntresert i at ladningen skal ligge så nær lydmuren som praktiskt mulig v/20 +.

 

Nå har jeg 60cm løp, og lurer på om det betyr at en må øke ladningen bittelitt for å beholde hastigheten (grunnet øket friksjon)?

 

Det hadde også vært inntresangt med tester som viser ca grenseverdier for hastighet og stabilitet ved forskjellige kulevekter i 223r.

Link to comment
Share on other sites

Takker for korreksjonen Fulmengjeldende "friction proofed"! :D

Var innom det eg huska på av butikker i Bergen og det eg fekk fatt i av kuler var:

Sierra 63 gr. Semi Point

Nosler Partition 60 gr.

Hadde håpet på noe tyngre kuler men det var det ingen som hadde.. :cry:

Er det noen spes grunn for at det ikke går ann og bruke de overnevnte?

Sierra kula ser ut til og gi 327 m/s med 4 grain N310.

Ingen av disse er boattail.

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter og med samme erfaringer som Høggeren her...

 

tror det kan komme av noen variabler... deribland hylsevolum, forskjellige hylser har forskjellig volum, så må bruke samme fabrikat på alle og de på på vekt for å sjekke at de har så lik vekt som mulig. en annen faktor er hvordan tilstanden på løpet ditt er, dette med friksjon og slikt... jeg opplevde at en ladning som i ett løp gav fin fart i ett annet løp gav ca 60m/sek mer rart. så her blir QL bare en start, lad noen få test ladninger og ut å mål... så er det bare å jobbe seg forsiktig opp og ned alt ette hva der er behov for... for min del var der en forskjel på 0.65 grs med N310 krutt mellom to løp for å få samme fart.( høres lite ut men i så små ladninger så blir det litt)

Link to comment
Share on other sites

poenget med mitt innlegg er at feks i det våpenet jeg testa sub ladninger og 308w så stemte QL forbausende nøyaktig for "full fart ladninger" med normale krutt. men med en gang jeg satte pistolkrutt og ladninger på ca 20% av hylsevolum, da ble det mye mer feil på hastighet som QL oppgav.

Link to comment
Share on other sites

Har no prøvd:

Sierra 63 gr. Semi Point

C.O.L: 57,4mm

N 310

4,5 grain , høres ut som knall pistol.. he-he

4,3 grain, knaller enda.

4,1 grain, gir seg ikke enda.

4,0 grain, bråker enda..

Så eg bestemte meg for og ta meg en røyk og en kopp kaffi før eg går videre.. :lol:

 

 

 

John

:D

Link to comment
Share on other sites

Har no prøvd:

Sierra 63 gr. Semi Point

C.O.L: 57,4mm

N 310

4,5 grain , høres ut som knall pistol.. he-he

4,3 grain, knaller enda.

4,1 grain, gir seg ikke enda.

4,0 grain, bråker enda..

Så eg bestemte meg for og ta meg en røyk og en kopp kaffi før eg går videre.. :lol:

 

 

 

John

:D

 

 

hva hastigheter har du?

Link to comment
Share on other sites

Selv 60gr i 320m/s er vel en forbedring i forhold til en 40gr kule, Husk at det også handler endel om å unngå 22lr sine lovmessige begrensninger. 80gr har jeg aldri hatt noen tro på og jeg tviler på 75gr også, men jeg har håp for diverse 60gr kuler med tanke på stabilitet i sub hastighet.

 

Faktisk så har denne diskusjonen fått meg til å lure på 40gr-50gr og 55gr V-Max kuler i sub til 22wmr hastigheter.

Vill en 55gr v-max overhode expandere ved 320m/s?

Og tenk for en fin gåsepatron på inntil 100m avstand en 223r med sub til 22wmr hastighet og 50-62gr lett ekspanderende kule ville ha utgjort når en har begrenset sikkerhetsavstand på bagrunnen.

 

For ikke å si hvilken fin rype rifle en nedladdet 223r/222 (tenk t.d cz 527) med 50gr amo i 22wmr hastighet ville ha vært.

Med tanke på de kommende restriksjonene vi får på våpensiden, kan det jo være greit om man kan hoppe bukk over alt som er mellom 22lr og 223r/222, og etter eget ønske kunne pakke disse egenskapene inn i en 223r/222.

 

 

Stå på folkens, alle data er verdifulle her (kom gjerne med litt chrono info også, så man ser hvor landet ligger).

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med å unngå de lovmessige begrensningene til .22LR, men her må du nok være litt forsiktig.

Lader du et kaliber ned til 22LR kraft kan det tenkes at det fanges opp av den samme begrensningen som 22LR har. Dette skyldes at det kan foretas en utvidende tolkning av begrensningen. Utvidende tolkninger skjer ikke ofte, men det kan gjøres. For å illustrere poenget tar jeg et litt ekstremt eksempel.

 

Du lader en 223 rem patron til å sende av gårde en 45 grain kule i 100 m/s. En slik ladning vil ha lavere anslagsenergi enn en vanlig 22LR 40 grain kule. Selv om du har unngått loven med hensyn til begrensningen til 22LR er ladningen så svak at den kan fanges opp av den lovmessige begrensningen gjennom Viltlovens § 19 om human jaktutøvelse.

 

Sender du derimot en tyngre kule som 55 grain + i ca 310 m/s er du på trygg grunn!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...