Jump to content

Fremtidig lovlighet av jaktammo til bøylerifle i 357mag


welrod

Recommended Posts

Jeg er eier av en rifle i 357mag. Har hørt rykter om at det jobbes med forbud mot ekspanderende ammo (hullspiss) i håndvåpen kaliber i den nye forskriften? Det finnes vel noe allerede om dette i dagens lov. Er det noen som vet noe?

 

Et slikt forbud vil være til alvorlig hinder for oss som jakter med rifle i håndvåpen kalibre. I tilegg vil verdien av våre våpen falle som en stein siden riflene ikke lenger er like allsidig til jakt. Muligheten (lovlighet) til å jakte rådyr humant faller bort hvis vi ikke har tilgang på ekspanderende prosjektiler. Har vi noen brukbare kule alternative til f.eks rev, hare osv....?

Link to comment
Share on other sites

Nei, et slikt forbud finnes ikke i nåværende eller kommende forskrift, så det kan du ta helt med ro.

 

 

Som de sier vil vel det ikke være noe problem utifra det som har vært publisert av JD. I forslaget til ny forskrift som ble publisert i sommer, var det lagt opp til forbud mot hulspiss i håndvåpen med unntak.

Til pistoler og revolvere med sentertenning er det forbudt å erverve og inneha

ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt, med unntak av de tilfeller der dette

brukes i våpen til øvelses- og konkurranseskyting.

 

men i og med håndvåpen i Norge har øvelses- og konkurranseskyting som bruk, er vel dette en paragraf JD har tiltenkt å bruke som "ekstrastraff". Med det mener jeg, hvis en fra ABC-gjengen dreper en annen med hulspiss, kan påtalemyndigheten også tiltale og få ham dømt for å ha brutt den paragrafen også. men for lovlydige har den ikke noen effekt i praksis slik den står i det forslaget

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Denne tråden vekkes til live.

 

Forskriften er her, og er omrent som vi ble forespeilet. Leser noen teksten annerledes i dag enn for et halvt år siden?

 

"...med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting." Er det forbudt men lov likevel???

 

Forstår noen det dit hen at det i dag ikke er lov å selge ekspanderende ammo? Selges det ekspanderende ammo i Norge i dag? Jaktdepoet var negative og mente det ville bli forbudt da jeg var i kontakt med dem for et halvt år siden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal tolke den paragrafen der.

 

§ 8. Forbudt ammunisjon

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Det er altså forbudt å inneha slik ammo med mindre den brukes til øvelses- og konkurranseskyting, som jo er eneste legitime bruksområde for håndvåpen. Så med andre ord er det forbudt å bruke ekspanderende ammo ved feks bankran?

Link to comment
Share on other sites

[...] Så med andre ord er det forbudt å bruke ekspanderende ammo ved feks bankran?

 

Eller om du er ett av de kanskje 2 menneskene i Norge med innvilget våpen til beskyttelse, eller "vakt og sikring" som av en eller annen grunn både har håndvåpen og ikke er en del av politiet/forsvaret (om det på ett eller annet vis skulle være mulig og lovlig). Også funksjonstestskyting for våpensamlere da...

Link to comment
Share on other sites

Det er altså forbudt å inneha slik ammo med mindre den brukes til øvelses- og konkurranseskyting, som jo er eneste legitime bruksområde for håndvåpen. Så med andre ord er det forbudt å bruke ekspanderende ammo ved feks bankran?

 

 

Det er min tolkning av bestemmelsen også. Altså er det ekstra forbudt å rane banker med ekspanderende ammo :mrgreen: Lurer på når de kommer til å trippelforby noe :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal tolke den paragrafen der.

 

§ 8. Forbudt ammunisjon

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha

d) ammunisjon og prosjektiler med ekspanderende effekt til pistol og revolver med sentertenning, med unntak av de tilfeller der dette brukes til øvelses- og konkurranseskyting.

 

Det er altså forbudt å inneha slik ammo med mindre den brukes til øvelses- og konkurranseskyting, som jo er eneste legitime bruksområde for håndvåpen. Så med andre ord er det forbudt å bruke ekspanderende ammo ved feks bankran?

 

Forstår at innlegget ditt var humoristisk ment, men det er ikke sikkert alle som leser dette forumet forstår det ;)

 

Redigert av Polardego

Link to comment
Share on other sites

Eller om du er ett av de kanskje 2 menneskene i Norge med innvilget våpen til beskyttelse, eller "vakt og sikring" som av en eller annen grunn både har håndvåpen og ikke er en del av politiet/forsvaret (om det på ett eller annet vis skulle være mulig og lovlig). Også funksjonstestskyting for våpensamlere da...

Der fins vel enkelte som jobbar med nødslakt som har løyve til å ha handvåpen til det. Dei er vel og av dei einaste som kan ha eit reellt behov for ekspanderande ammo til handvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Der fins vel enkelte som jobbar med nødslakt som har løyve til å ha handvåpen til det. Dei er vel og av dei einaste som kan ha eit reellt behov for ekspanderande ammo til handvåpen.

 

Det spørs hvordan man definerer det. For en sportsskytter har et reellt behov for presisjon, og hulspiss / ekspanderende prosjektiler er ofte svært presise. I mange kaliber -særlig revolverkalibre- er også utvalget av ikke-ekspanderende prosjektiler svært begrenset.

 

PS: Fikset en feil i BB-koden din, regner ikke med at det gjorde noe :)

Nei, det går fint det du :D Takker!
Link to comment
Share on other sites

For en vanlig norsk skytter med håndvåpen, har denne paragrafen ingen reell betydning.

Som jeg nevnte tidligere, er det nok en paragraf som er lagd for å kunne brukes til å tiltale/dømme noen for en ekstra "skjerpende" omstendigheter.

En kriminell skyter med hulspiss. påtalemyndighetene vil da kunne tiltale dem for brudd på en ekstra paragraf..

Link to comment
Share on other sites

Ja for det er jo en litt merkelig sak det der. Selv i departementenes lønnganger kan vel ikke noe være forbudt og ikke forbudt på en og samme gang.

 

Slik jeg leser dette er dette er lovlige varer. Er det så da noen som har oversikten over hvem som tar inn denne typen ammo i dag? Fortrinnsvis i 357/38, 9mm og .45. Jaktdepoet var ikke villige til å forhandle dette da jeg var i kontakt med dem tidligere i år.

 

Det er jo alltids mulig å skaffe fra utlandet. Dersom en lovlig vare ikke er tilgjengelig i kongeriket skulle vel tillatelse til import for eget forbruk være gyldig grunn for Tollmyndighetene?

Link to comment
Share on other sites

For en vanlig norsk skytter med håndvåpen, har denne paragrafen ingen reell betydning.

Det er jeg ikke ubetinget enig i. En ting er at flere med meg lader f.eks. 9 mm med hulspisskule fordi det blir nøyaktig ammunisjon av det. Det som kan være et større problem er at dersom man leser forskriften som en viss mann leser Bibelen, kan en vanlig wadcutter av bly sies å ha "ekspanderende effekt". Og da er iallfall vi som skyter endel .32 S&W Long Wadcutter veldig glade for at øvelses- og konkuranseskyting er unntatt fra forbudet.

Link to comment
Share on other sites

Ja for det er jo en litt merkelig sak det der. Selv i departementenes lønnganger kan vel ikke noe være forbudt og ikke forbudt på en og samme gang.

Joda, dette er blitt en vanlig måte å lage lover på i den senere tid, altså at alt forbys og det gis så unntak for det meste. Ideen bak dette er nok at myndighetene vil sikre seg mot at det det kan være noe de ikke liker som de har glemt å forby. Et eksempel på dette er jo forbudet mot halvautomatiske våpen som har eksistert lenge, men med unntak for nesten alt, altså pistoler, hagler, salongrifler og en liste med rifler. At de fortsatt ikke klarer å forby alt de ikke liker og stadig lapper på disse reglene er en annen sak (f.eks. nyere tids forbud mot halvauto hagler med løse magasin).

 

Det som er det største problemet er at de fleste våpenforretningene tror (og nekter å høre på noe annet) at hulspiss i pistol- og revolver er totalforbudt og derfor nekter å importere og selge. En del har fått med seg at hulspissammo i kaliber som vanligvis brukes i revolver/pistol er fortsatt lovlig etter hovedregelen når den brukes i rifle men p.g.a. lite volum vil de ikke ta inn ammo til disse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...