Jump to content

Dachs - noen som vet av kull??


Jørgen

Recommended Posts

Vi har bestemt oss for å anskaffe oss en hund. Dette skal jo også være en kombinert familie og jakthund, men som virig rådyrjeger blir valget enkelt, Dachs- normal størrelse! Vil også prøve å få den godkjent som ettersøkshund.

 

1.pri: :arrow: Det jeg er ute etter er en hvalp som har gode drevlinjer bak seg. Er ikke så interresert i hi-linjene.. :wink:

2.pri: :arrow: Siden jeg ikke har hatt hund før (kona har hatt), så forekommer det meg at det er enlkere å hanskes med og oppdra ei tispe enn en hannhund.

3.pri: :arrow: Har mest lyst på black&tan, korthår eller strihår. Langhår er uteukket.

 

Noen som kan fortelle meg om det er noen fordeler/ulemper med korthår kontra strihår? Eller går det egentlig kun på uttseende?

 

Vi har i mange år snakket om å anskaffe oss en dachs, men iom at vi fikk en litt brå forandring i livssituasjonen vår akkurat nå så vil vi anskaffe oss hund så raskt som mulig. Så hvis det er noen som vet at et bra kull der ute så send meg en PM! :D

 

Hilsen Jørgen

Link to comment
Share on other sites

De er en meget klok mann Jørgen! :mrgreen:

 

Når jeg ser "ønskelista" di, så er den ikke så langt unna de kriteriene jeg selv hadde i sin tid da vi skulle ha dachs. Jeg tipper det relativt raskt, vil snevre seg inn til strihår, særlig med tanke på drevlinjer.

 

Sist gang vi kjøpte dachs, måtte vi til Sverige, grunnet lite utvalg her hjemme på det tidspunktet. Må si jeg ikke angret på det valget. Svenskene har drevet med dette noe lengre enn oss, samt, at utvalget der borte er mye større, både når det gjelder drev, spor, og ikke minst gode utstilllings-linjer.

 

Sjekk derfor ut hjemmesidene til svenke taxklubben. De var forøvrig veldig hjelpsomme på spørsmål fra meg.

 

http://www.taxklubben.org/

 

Når det gjelder fordel strihår, kontra korthår, så er strihåren noe bedre rustet (naturlig nok) til drev, rett og slett grunnet mere robust pels.

 

Edit - jeg regner med du har adressen til den norske dachshundklubben, men i tilfelle ikke - her er den.

 

http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/

 

Lykke til, og bruk god tid på valget! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he, med de kriteriene du setter der høres det ut som du skal ha en basset! :mrgreen:

Neida, uansett rase, ønsker deg lykke til som kommende hundeeier! Er ikke du på Dønna av og til? Får bare rope ut til høsten så kan vi utveksle erfaringer med både dachs og basset! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Korthår har absolutt minst pelsstell.

Strihår må nappes, ellers blir de "ullette" - og da er det iallefall ikke noe fordel med strihårspels i snø'n.

 

Du har allerede fått tips om hjemmesiden til Taxklubben. Der er det en del valpeannonser.

På korthår er det iallefall en del hann-valper til salgs.

 

Ellers så vet jeg at Steinar på Kennel Ovnsrøret venter løpetid, www.jaktdachs.net.

Går og venter på løpetid på tispe her selv... den kommer alltid seinere når man venter synes jeg.

 

http://www.makephpbb.com/dachshund/inde ... =dachshund er et forøvrig eget dachshundforum.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder fordel strihår, kontra korthår, så er strihåren noe bedre rustet (naturlig nok) til drev, rett og slett grunnet mere robust pels.

 

Men strihår skal nappes 2 ganger i året. For min del medfører dette 2 mnd i året, hvor min strihårs-tispe og jeg, har et meget anstrengt forhold. :cry:

Link to comment
Share on other sites

Men strihår skal nappes 2 ganger i året. For min del medfører dette 2 mnd i året, hvor min strihårs-tispe og jeg, har et meget anstrengt forhold. :cry:

 

Er det mulig? :shock: Uff da. Ikke sånn med min, unnagjort på et kvarter uten dikkedarier. Opplever dachsen smerte eller ubehag ved napping?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker dine kriterier er det en drever du ser etter :D:wink:

 

Har selv hatt flere dacshser, men etter å ha prøvd drever kommer det aldri mer noen dachs inn i mitt jegerliv. Bedre søk, mere fart i vanskelig terreng og dessuten god på hare når rådyrkvota er fylt opp. Dessuten en enklere hund å ha som familiehund :D:D

 

Men skulle det nå allikeven bli et ovnsrør så bør det være strihåra! Mer robuste og tøffe for en lang dag i skogen. Min erfaring er også at det med napping er veldig individuelt. Har hatt dachs som bare lå og slappet av når den ble nappa.

 

Uansett rase så vær kritisk til avstamning. Er godt å vite at papira er bra når frustrasjonen over dårlig søk og tidlige tap kommer :evil:

 

Før du kjøper så sjekk opp "drever.no"

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt strihåret dachs siden 1990 og det har blitt 6 stk i antallet, nå i høst stod jeg forran valget med en "arvtaker" etter min strihårete jaktchampion som har fyllt 12 år. Jeg trålet anonnser opp og annonser ned men desverre måtte jeg innse at dachs og jakt ikke er som det var, desverre.

 

Etter mye og nøye selvransakelse måtte jeg innse at valget denne gangen falt på en annen rase; DREVER :twisted:

 

Det er ikke mange raser jeg har pratet så mye drit om som nettopp dreveren, fylkesjager og mannevonde rød/hvite beist som lemlestet små barn ved enhver anledning.

 

Grunnen er enkel ; dårlig søk, dårlig jaktlyst, dårlig fremkommelighet i tøft terreng hos mange av avlsindivider som ukritisk kommer med valpekull på valpekull.

 

Om loddet er kastet og Drever blir min rase fremover vil erfaringene vise, jeg har forsatt ei dachstispe som jager.

 

En ting skal drevermiljøet ha; de driver en mye mer rettet avl på jaktindivider enn dachshund miljøet som unnskyld meg om jeg fornærmer noen; består av en utpreget tanteklubb i forhold til "de andre"

 

Om drever.no er ei side med oppdaterte anonnser er en sannhet med modifikasjoner...

Link to comment
Share on other sites

Dessuten en enklere hund å ha som familiehund

:roll::roll: Er drevern hjemme noen gang a? Får si som svenskene Köp drever lär känna din grannkommun :wink:

 

 

Korthårsdachs skal du selvsagt ha, men det går med strihår å.

Uansett så er en dachs et trofast fölge både i skogen og på sofaen.

Link to comment
Share on other sites

Opplever dachsen smerte eller ubehag ved napping?

For en dachs er fornedrelsen det verste.... Hadde blikk kunnet drepe..... :?

 

Det finnes helt klar forskjellige individer her. Begge jeg har hatt, var vanskelige. Den siste brydde seg ikke med blikket! Beit kjapt som et lyn og om ikke en kraftig advarsel fra han var nok, ville han angripe. Men det sinnet gikk over så fort nappingen var ferdig. Både djevel og engel i samme pels

:D

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Ja ja, glad jeg slipper det med min da, han er så snill så, må ikke skremme Jørgen her nå! :wink:

 

Forøvrig har jeg hørt om dachs som jager hare, og bare hare, det handler vel om hvordan innjaginga klaffer og at man feller rett dyreslag når bikkja skal preges.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For ei ukes tid, tilbydde han meg ei 6 mnd gammel korthårtispe som jeg takket nei til. Mulig han har denne enda?

 

Hvorfor skulle han kvitte seg med denne?

Blir automatisk litt skeptisk når folk skal kvitte seg med litt "voksne" hvalper...

 

Har vært inne på websiden hans. Ser bra ut....

Link to comment
Share on other sites

Mulig de er utsolgt allerede, men det vites ikke. :wink:

 

Fra Fevennen:

9500 kroner er forresten prisen for dachsvalp fra Råtassen kennel, som virksomheten til Horverak kalles. Samtlige som skal selges er for lengst bestilt. Nær 50 har allerede meldt seg, og det før dachsavisen skrev ett ord om begivenheten.

 

:wink:

 

Ser ut til at det blir gode hunder da!

Link to comment
Share on other sites

9500 kroner er forresten prisen for dachsvalp fra Råtassen kennel, som virksomheten til Horverak kalles. Samtlige som skal selges er for lengst bestilt. Nær 50 har allerede meldt seg, og det før dachsavisen skrev ett ord om begivenheten.

 

Sorry :oops: !

Husker ikke helt hva som sto i stykket jeg. Det er en stund siden jeg leste det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv trålet Norge, Sverige og litt i Finland etter Dachs med sterke drevlinjer.

Finner masse om dette på nettet bare man leter litt.

http://www.taxklubben.org/

http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/

Sjekk også http://www.rasdata.nu/tax/ "søk efter hund"

for stamtavler på navn for å sjekke drevlinjer.

Forsiktig med hi-linjer hvis du skal ha rådyrjeger.

Er blitt mere fokus på utstilling av kennlene og da scorer hi-linjer høyere.

Sjekk oppdretter nøye.

Er jo viktig at han bruker sine hunder selv på jakt og utvikler sine hunder til slikt bruk.

Havnet selv på ny dachs fra http://raatassen.com/ som har noe av de beste drevlinjer i Norge.

Link to comment
Share on other sites

De er en meget klok mann Jørgen! :mrgreen:

 

Når jeg ser "ønskelista" di, så er den ikke så langt unna de kriteriene jeg selv hadde i sin tid da vi skulle ha dachs. Jeg tipper det relativt raskt, vil snevre seg inn til strihår, særlig med tanke på drevlinjer.

 

 

Takk for den første der! :wink:

 

Etter å ha studert svanske og norske sider så ser jeg jo at du har helt rett, det snevrer seg inn til strihår. Helt greit for meg, men det er kona som absolutt har lyst på korthår da hun synes de er så mye penere :wink:

 

Hvis det blir Dachs NÅ, så blir det antageligvis ei tispe fra Kennel Eikskogen ( http://www.eikskogen.no )ved Moss. De har ei strihårtispe som heter Hammarskallets Nora Reg.nr.S35532/06 fikk kull med NVCH NJ(D)CH Fidel Reg.nr.09582/00 (fra http://www.fjellandsbo.com )nå i romjula.

 

Er det noen som har kjennskap til disse hundene på noen måte?

Stamtavla til Nora ser jo bra ut http://www.eikskogen.no/images/stamtavle_nora.pdf, oppdretter dier det er den beste jakthunden hans. Det er jo ei ung tispe, så den hvar vel ikke rukket å få så gode papirer enda.

Stamtavla til Fidel har jeg ikke sett da jeg ikke har tilgang til dogweb.no

 

Har ingen erfaring med dachs og valpekjøp, så jeg setter stor pris på tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med dette oppdrettet men utfra stamtavlene så kan det leses at det ligger drivende hunder bak, mye av det samme som tilbys fra alle dachsoppdretere egentlig...Jeg har selv dachs med omtrent samme bakgrunn og det har ikke innfridd forventningene.

 

Her ligger vel mye av problemene med dachs idag; avlsbasen er meget smal og det avles friskt på et fåtall individer. Dette var mye av årsaken jeg denne gangen valgte Drever, men det er litt off topic.

 

Minimumskriteriene for å avle på en jakthund er å få et par premier på jaktprøve synes jeg, og når en oppdretter setter på et kull på ei tispe som (kan hende er en god jakthund) uten å få dokumentert sine jaktlige anliggenheter ved ei jaktprøve; synes jeg dette er useriøst og jeg hadde ikke kjøpt valp av denne dersom du ikke har jaktet med foreldrene eller har inngående kjenskap til at dette er riktig gode jakthunder

 

Desverre finnes det riktig gode jakthunder der ut som aldri blir stillt på prøve fordi eieren ikke er interesert i den slags aktiviteter, for rasen generellt er dette en katastrofe fordi en hel del flotte individer med gode egenskaper forgår i det stille og blir ikke brukt i avl.

 

De som blir brukt er de individene som gjør store innhogg i premiebordet og ofte er dette samme ekvipasje hver gang eller et fåtall utmerker seg til stadighet, dette er heller ikke bra dvs; at de blir brukt er fint, men med måte.

Man må tenke litt langsiktig også, ikke bare få seg en hund som har premierte foreldre -det er rasens fremtid man går ut i skogen for å få til å jage også..

Link to comment
Share on other sites

Nuvel... Fikk vel egentlig ikke helt tak i hva du mener, flyfisher....

 

Kjærragårdens (J.Edvartsen) hunder ser da ut til ta for seg på prøver innimellom.....

http://www.norskedachshundklubbersforbund.org/arkiv/2008-drev/FOLLO-OSTFOLD.pdf

 

Det jeg snakker om er bredden og resultatet av det oppdrettet som i dag er en realitet, det er ingen tvil om at det kommer kull med "jaktdachs" som knappast er i nærheten av å kunne bli benevnt som noe annet en soffabikkjer, desverre ! og midt opp denne problemstillingen så er det en stakkars valpekjøper som skal velge seg en hund med det for øyet; å få seg en jakthund og ender desverre opp med noe ganske annet.

 

I dagens dachsavl er fokuset på enkeltindividenes prestasjoner, i seg selv greit, men på sikt helt ødeleggende for rasen. Vi ser i dag resultatet av dette ; mange misfornøyde jegere med hunder som ikke har "helt dagen" som mange kaller det. En jakthund som er uthvilt skal gnistre ! "som ild i marken og som et stilmøbel i stuen" som en fuglehundkar formulerte det.

 

Jeg har hatt dachs siden 1991 og har hatt flere opp gjennom årene, noen med megapremierte hannhunder som far, andre med litt mere beskjeden linjer. Alle hundene har gitt meg mye glede og morro og fantastiske øyeblikk i skogen, men ikke alle har innfridd forventningene til å bli en grei jakthund og de har således ikke blitt aktuellt med noe kull på.

 

Fordi; de har ikke noe å bidra til rasen og sansynligheten for å avle videre jaktlige egenskaper er lik null,

Hvis oppdrettere hadde tenkt slik hadde bildet sett helt annet ut, men virkligheten er faktisk at motivasjonen ligger mer på at lommeboken er den som blir den begunstiget, enn at rasen får bra jaktlige og helsemessige sunne individer.

 

Hos andre raser ser vi helt andre kriterier for avl; forruten egne jaktegenskaper blir avkommene jaktpremiert og hvor mange som blir premiert i et kull viktige faktorer for eventuellt videre avl.

Dette er selvsagt viktig for å få en skikkelig god stamme av rasen.

 

Dette innlegget ligger noe på sidelinjen med trådstartes intensjon, men hans situasjon er representativ for dachshundrasen; hva skal jeg velge ?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ikke det første og beste som byr seg og gjør en grundig undersøkelse før du velger deg valp.

 

Undersøk jaktegenskapene til foreldre og hvis disse har gitt kull tidligere, hvordan ble det med disse hundene ?

Har du ambisjoner om å føre genene videre ? hvilke linjer ligger bak ? kan jeg parre min hund med andre bra jakthunder ?

 

Dette var langversonen..

 

Her er kortversonen; kjøp Drever.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg mye enig med Flyfisher her, det er mange i dette markedet som selger

dachser etter "gode drevlinjer". Det er blitt veldig mye business i denne avlen.

Det er ikke sikkert at de oppdretterne med finest hjemmeside på nettet har de beste brukshundene.

Man bør vurdere nøye foreldrene til valpen evt. tidligere søsken, det er ikke sikkert at hunden din blir en god

jager selv om bestemor eller oldefar var det. I dette tilfellet er det vel en relativt umerittert

tispe som det avles på.

En liten pekepinn på om det er business eller interesse som driver oppdretteren, kan være å se

hvor mange hvalpekull det settes på tispa pr. år. Mer enn ett synes jeg er for mye.

Link to comment
Share on other sites

Lurer bare litt,sånn O.T.

finnes det bare en type Basset og Drever?

 

Én type drever, flere typer basset:

 

Petit basset griffon vendeen (flest av denne i Norge, strihår)

Basset fauve de bretagne (den brune, strihår)

Basset bleu de gascogne (blåaktig, som en Luzernstøver i pelsen)

Basset artesien normand (litt beagleaktig i pelsen)

 

Og så har du:

 

Grand basset griffon vendeen (etasjen høyere enn petit, sjelden og få jaktlinjer)

Basset Hound (britisk variant med mye blodhund i seg)

 

Det er en del varianter som ikke nevnes så ofte.

 

Sjekk www.norskbassetklubb.no :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er kortversonen; kjøp Drever.
kjøp dæ basset du!

Lurer bare litt,sånn O.T.

finnes det bare en type Basset og Drever?

 

Da er vi igang igjen da Buster. her er jo også flere valg, hvlken er best?

Mitt innlegg var ment som en morsomhet, men ser jo at den ikke helt kom fram i mitt innlegg da. :oops:

Men fra spøk til revolver, Jørgen skal ha dachs, og som "bestefar" til denne firbente skapningen, regner jeg med at det blir mange turer, både på jakt og som barnevakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Med bakgrunn i de undersøkelser jeg gjorde før valget falt på Drever var det et par hunder (tisper) som kunne fenge min interesse. Jeg er forsiktig med å trekke frem oppdrettere med navn nevnelse når en rase skal diskuteres, fordi det ligger mye følelser i dette.

 

Hvis jeg skulle trekke frem overnevnte tisper er det på bakgrunn av personelig betrakninger at hundene er meget trivlige og at de kan oppvise gode resultater.

 

Hund 1. Stribukkens Um Urd er ei tispe med meget høy jaktlyst og er utrulig godt gemytt, denne slo min gamle hannhund på Østfold/Follo prøva i 2007. Hvilke hannhund som er valgt til denne tispa (skal parres i Mars) vet ikke jeg, men jeg håper oppdreteren velger en som ikke har 200 valper etter seg.

 

Hund 2. Prestbråtans Tufsla er ei lita tispe med høy jaktlyst og har fått gode kritikker på jaktprøver, Tufsla er utrolig søt og er som snytt ut av nåsan på gamlehunden min "Snobben" hvem som er valgt til hannhund her vet jeg ikke , men samme råd vedr "matadoravl" gjelder også her.

 

Dette er de to som jeg kunne tenkt meg å kjøpe valp av, det finnes sikker fler men hvis man leser stammtavlene nøye finner man for ut at det blir "samma bolledeigen" hos de fleste.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at jeg har en hannhund som har Stubbkjârs Qotten som far denne hunden var (og er?) den mestvinnenede dachshunden i norden, hunden heter Casper og er i dag 14 år. Casper er livredd rådyr og hvis det er rådyr nedenfor vedskjulet (og der er de ofte) da stikker Casper det forteste stompebeina kan gå opp og inn i sikkerhet i stua :D

Link to comment
Share on other sites

Stubbkjârs Qotten som far denne hunden var (og er?) den mestvinnenede dachshunden i norden:D

Njaa.......den påstanden kan vel diskuteres. Men jeg forstår hva du mener. Hundeavl er desverre ikke så forutsigbart at en automatisk får en god jakthund bare en har topp premierte foreldre, men sjangsen øker selvsagt.

Nå er det slik at kull med de riktige linjene og kombinasjonene er etterspurt og når valpene er født er de gjerne bortbestillt. Jeg vil derfor anbefale å ikke ha hastverk når du skal skaffe deg valp og heller bruke tid på sikte deg ut ei tispe eller en hanne (eller en spesiell kennel) du har lyst på en valp etter og så ta kontakt med eieren og si at du ønsker en valp og vil bli satt opp på liste. Jeg pleier å studere jaktprøveresultater og utstillingsresultater (dette kan du se på hjemmesiden til Norske Dachshundklubbers forbund) og da ser en etterhvert hvem som utmerker seg. Det kan også være lurt å se på evt. tidligere kull og kullsøsken. De aller fleste som har en hund som gjør det bra på prøver ønsker å bruke hunden i avl, det er gjerne derfor en bruker tid på dra på prøver/utstillinger. Tar du kontakt før kullet er født evt. før parring, øker jo også sjangsen for at får et av de første valgene i kullet.

Hvis ikke partneren er bestemt er det tryggest å sikte seg ut ei god tispe, da som oftest hannhundene som blir brukt i avl er godt premiert. Som nevnt tidligere er det alt for mange umeritterte tisper som blir satt i avl, der en satser alt på at egenskapene fra hannen skal slå til.

En ting en også skal ha i bakhodet når en ser etter gode drevlinjer på begge sider er at det er en hårfin balanse mellom en god jakthund og en som tipper over til å bli jaktidiot.

 

Når det gjelder korthår kontra strihår, så er det i hvertfall sikkert at de beste korthårene ikke står noe tilbake for de best strihårene. Det ser du fort dersom du sjekker NM og landskampresultatene de siste åra. Enkelte mener at korthår generelt har bedre losmål enn strihår. Min erfaring når det gjelder pels er at korthår ikke har noen dårligere pels enn strihår med tanke på kulde og fuktighet. Pelsen på vår korthår er veldig mye tettere enn på de strihårene vi har hatt så her synes jeg korthåren kommer godt ut. Dessuten synes jeg labbene til korthåren holder bedre, men dette er selvfølgelig også avhengig av individuelle forskjeller. Den største fordelen til strihår er først og fremst at det er mange fler kenneler og linjer med tanke på drev. På korthår er det ganske tynt.

 

Tenker du på en korthår, vet jeg at kennel Ovnsrøret planlegger kull på Dixie (Lyttas Leia) til våren. Dette er ei tispe som har gjort det svært godt på jaktprøver, med flere D-cert og landskamp. Hun har også Cert på utstilling.

Når det gjelder hanner så er NM vinner 08 Ulle's Frisk og Revbergets Fant gjengangere som prøvevinnere og NM deltakere.

I forhold til kennel på korthår så har kennel Revberget til Arild Werner Olsen i Risør og Kennel Kjerragården til Johs og Turid Edvardsen i Bamble avlet korthårede drevdachser i mange år og kan være et tips å kontakte disse.

 

Tenker du på strihår vet jeg at kennel Dimmuborgir planlegger kull på NSJ(d)Ch Dimmuborgirs Hirvi (Virre) i vår. Dimmuborgir hundene er veldig familievennelige og trivelige hunder.

Kennel Veidemann planlegger parringer til høsten. Har hatt hund herfra selv og har venner som har hunder herfra og dette pleier å være et trygt valg for å få en god drevhund.

Kennel Stribukken. Det planlegges kull Stribukken's UM Urd i vår. Urd ble NM 2'er i 08 med samme poengsum som vinneren. Hun er akkurat nå også blitt Nord J(d)Ch. Jeg har selv bestillt valp til denne parringen. Sven F. holder kortene tett til brystet når det gjelder valg av hanne, men jeg er ganske sikker på at det ikke blir en matador og ikke en umerittert en.

Kennel Råtassen har gode drevdachser, men er bortbestillt på kullet han har nå. Ståle Brun oppe Brønnøysund har dachser som har utmerket seg på drev. Mener han akkurat hadde et kull, men de er nok bortbestillt. Ellers er kennel Akkis, Kløyvfallet, Prestbråten kenneler som satser på drev. I Sverige er for tida kennel Hissmovallen og Måsebo gode valg.

 

Uff, ble mye det her, men håper det var til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Synes dere har kommet med veldig mange gode tips og tilbakemeldinger alle sammen som har skrevet her jeg. Jeg lærer mye!

 

Vi vil nok bruke litt tid, og ikke velge noe "middelmådig"kull. Sikkert mange gode kull der ute nå, men ikke akkurat til mitt burk eller i mine øyne! (Håper ingen jeg har vært i kontakt med ble fornerma nå :wink: ) Har vært innom alle norske registrerte oppdrettere av dachs, og veldig mange svenske. Snakket med en del oppdrettere og fått en tel tips.

 

Siden vi nå velger å bruke litt tid, så faller valget på korthår. Da er det plutselig mye mindre å velge i som nevnt tidligere i denne tråden.

 

Har funnet en kennel i sverige som skal ha parring nå i februar, og står nå på valpelista deres til en liten tik.

 

Her er data på kullet:

 

Fader: Sj(D)ChVeksleöknas B´Jeppe

RegNr: S16879/2006

Moder: NORD Jch Friesgårdens Carmencita

RegNr: S23746/2005

 

Parning kommer att ske i Februari. Mkt duktiga jakthundar. Jeppes drevprov 1:a rå 46 p,1:a rå 48p , 1:a rå 51 p , 1:a rå 51 p. Carmencitas drevprov 1:a Ha 43 p ,1:a Ha 45 p, 1 Ha 49 p , 1:a Rå 43 p, 1:a Rå 50 p , 1:a Rå 50 p i norge , 1:a Rå 79 p på Åland. Drevprovsintresserade har förtur.

 

Oppdretter, Landagårdens Kennel

 

Tispa har vunnet 1.pr på 7av7 starter. De har hatt gode erfaringer med kullet denne tispa hadde i fjor, dog med annen hannhund.

Det har vært stor interresse for kullet så jeg er jo ikke garantert å få valp da, men det er jo lov å håpe. Det er vel uansett lurt av meg å fortsette å følge med på kullene som kommer framover.

 

Hvordan er ekspertenes tro på dette kullet da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...