Jump to content

Dachs - noen som vet av kull??


Jørgen

Recommended Posts

Har satt meg på liste etter den kombinasjonen selv.

For de som er ihuga må-være-drevpremierte-foreldre i-ørten-ledd er det sikkert mye å sette fingeren på.

Det er likevel kjente hunder både jakt- og utstillingsmessig i begge stamtavlene.

 

Har selv brukt en av hannene i hannens stamtavle som ikke var drevpremiert.

Fikk valper med god jaktlyst likevel, den ene som ble solgt til en jeger ble en bra jakthund.

Felt en 20 talls rådyr og en del rev for...

 

Arv og miljø Jørgen.

Du kan ha den perfekte hund på papiret.. likevel er den avhengig av innsats fra deg for "å få det til".

Det er ikke alle som kjøper jakthund som stiller på prøve og får dokumenter hundens egenskaper. Det finnes hunder med "dårlig" avstamning som er topp jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet en kennel i sverige som skal ha parring nå i februar, og står nå på valpelista deres til en liten tik.

Morro! Du må lage en valpetråd når (hvis) "litjpia" kommer i hus. Og se ikke bort fra at du får plutselig besøk av byfolk en dag når du har fått henne, det er lite som er så sjarmerende som en liten valp! :D

 

Skalvise, parring i februar, det skulle vel bety ny jente i huset utpå seinhøsten en gang? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Tja, ca. 2 mnd fra paring til fødsel, deretter ca. 8 uker fra fødsel til overlevering, skulle tilsi en mulig overtakelse sånn ca i slutten av juni? Det er en flott tid å ta mot en valp på.

 

(PS Jørgen - dersom det mot formodning skulle bli vanskelig med valp fra dette kullet, har jeg som tidligere nevnt, et tips om et prima strihårskull i Sverige, med ypperlige drevlinjer/utstillingslinjer, som blir født i slutten av mars.)

Link to comment
Share on other sites

Har satt meg på liste etter den kombinasjonen selv.

 

Så morro da! Lenge siden du satte deg på lista? :wink:

Godt å høre at det er flere som har tro på dette kullet!

 

Arv og miljø Jørgen.

Du kan ha den perfekte hund på papiret.. likevel er den avhengig av innsats fra deg for "å få det til".

Det er ikke alle som kjøper jakthund som stiller på prøve og får dokumenter hundens egenskaper. Det finnes hunder med "dårlig" avstamning som er topp jakthunder.

 

Er veldig klar over at jeg må gjøre en stor innsats. Men hvis hunden kommer fra gode linjer så er det litt enklere å legge skylda på en selv hvis en ikke får til en god jakthund.

Blir litt som å kjøpe rifle, blir litt mere morro å forsøke og få til tette samlinger med ei rifle du vet det er god presisjon i, det er bare jeg som skytter som må utnytte den. Er værre hvis en ligger å skyter med en slarkete og ubedda(skalvisehvilkenrifleskalvinevneherutenåfåhalvekammeretpånakkenda??) Howa og ikke får disse samlingene små uansett hvor gode avtrekk og hvor stødig man holder rifla.

 

Kennelen krever jo at hvalpekjøperne går drevprøver, og det har jeg jo veldig lyst til. Og blir resultatene gode, så vil jeg vel føle meg forpliktet til å sette et kull eller to på tispa også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...