Jump to content

Nyheter fra Swarovski


Palinder

Recommended Posts

Swarovski har sluppet et nytt sikte i disse dager. Z6 3-18x50. Synd de ikke lager dem med 56mm objektiv, men de sikter vel på det amerikanske markedet. Der har de jo ikke lov å jakte i mørket.. :| Men vekten blir jo lavere med 50mm kontra 56mm da.

 

Man kan også myse på et sikte de planlegger å slippe i juli i år: 5-30x50. Dette siktet ser ut til å være som de andre siktene i Z6-klassen med tanke på design, noe som i grunnen er litt underlig da dette tross alt vil være et sikte for spesielt interesserte med sans for lettleste taktiske tårn og slikt. Det kommer jo med Ballistic Turret, men dette kan vel ikke helt veie opp for mangelen på slike tårn som S&B og Zeiss har på sine mest ekstreme kreasjoner. Er selv ikke særlig bereist i bruken av slike ting, men det forekommer meg at en del setter pris på slike ting..

 

Skal tro hva de kommer til å koste :mrgreen::lol:

 

http://www.swarovskioptik.at/index.php?l=us# (gå inn på den svarte rubrikken til venstre)

Link to comment
Share on other sites

Z6i 3-18x50 kikkerten ble lansert på SHOT show og kommer på markedet rundt IWA, dvs blir sendt fra fabrikken rundt midten av mars. 5-30 er satt til midten av juli. 2,5-15x44P er jeg ikke helt sikker på om kommer i mars eller juli. Swarovski slapp sine nyheter på SHOT Show mens Zeiss venter til IWA, og påstår at de har flere kikkerter i samme område for lansering. Leupold har fylt en annen gass og endret coating på flere av sine sikter. Leica er sagt skal slippe en riflekikkert serie, men jeg tror ikke det blir før på høsten. Meopta har en versjon av Doctor holosight og S&B vet jeg lite om foreløpig. Men det ser ut til at det er en del snacks på gang. Jeg har bestillt meg en 3-18x50 med belyst retikkel og BT for å sjekke om klikkene er like bra som Zeiss og montert en Zeiss 6-24x72 på villsvinbørsa mi i 375 med kort pipe og lyddemper. Pent ble det ikke og heller ikke balanse, men må prøves.....

Link to comment
Share on other sites

Zeiss ...... påstår at de har flere kikkerter i samme område for lansering.

Finnes det noen rykter om hva hva slags modeller? Tenker Zeiss på 6x zoom? På messa på Lilletstrøm sist, hevdet de på Zeiss-standen at de aldri ville lage det, men det vil vel selgerene hevde, helt til et slikt produkt vil være klart for salg.

 

Doctor holosight

Doctersight er ikke et holografisk sikte. Siden artikkelene dine leses av mange, ikke kall dette siktet det. Doctersight virker praktisk talt likt som en aimpoint.

 

Aimpoint:

rit1.gif

Doctersight:

Docter_Diagram.jpg

Leupold har fylt en annen gass og endret coating...

Er det det tunge edelgasser og denne coatingen du sikter til? (klikkbare bilder)

arkr_logo.jpgdiamondcoat2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Doctersight er ikke et holografisk sikte. Siden artikkelene dine leses av mange, ikke kall dette siktet det. Doctersight virker praktisk talt likt som en aimpoint.

 

Rent teknisk så er det vel ikke det, det er vel riktigere å kalle det et reflekssikte. Kanskje endatil åpent reflekssikte!

 

Kahles har vert til salg en stund, menn bare fabrikken i Wien. Ikke navnet Kahles, det vil Swarovski familen som sitter som eier beholde. Steiner derimot er kjøpt av Beretta, så må vel regne med det skjer noe der også.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg syntes Z3 serien liknet på en oppgradert AV, og etter finlesing så jeg at de bekreftet det:

Time-tested AV-Line in a new shape
Da vil vel AV-serien fases ut.

 

Jeg er ikke enig i at den trenger 100mm øyeavstand. 90 rekker lenge. Problemet med å øke øyeavstanden er at okularene må bli større for å opprettholde eller øke synsfeltet. Fortiden er det tydlig at markedsavdelingene har sett at det er synsfelt og øyeavstand som selger, da får vi slike produkter som de nye Leica-siktene med sine enorm diameter på okularene. Etter min mening er disse digre okularene uestetiske.

Link to comment
Share on other sites

Det er godt mulig skallen min og synet mitt er utenfor mormal standard Amatør, men jeg foretrekker opp mot 100 mm på rifler med litt rekyl.

 

Dette blir OT i forhold til Swarovski, men jeg har fått så blodet rant fra en S&B 1,5-6x42 på en Ruger M77 i 338 Winmag.

Øyeavstand her skulle være 95 mm, noe jeg ikke fikk til å stemme i det heletatt.

Det samme problemet oppsto med en Conquest 3,5-10x50 på samme rifla.

Dette er et våpen med rimelig rett stokk og bra vekt, så det har gjerne noe med min måte å skyte på.

 

På de tre 375 H&H jeg har hatt har jeg endt opp med diverse Leupold kikkerter, den siste en VX III i 2,5-8x36.

Det jeg ikke liker med Leupold er at øyeavstand varierer med forstørrelsen, ellers er de helt ok sikter til dagjakt på rekylspreke våpen.

 

På min 375 Ruger har jeg nå en Nikon Monarc Gold i 1,5-6x42 med øyeavstand på 100 mm.

Holder den sammen rent teknisk, er dette en helt ok kikkert til det bruket den rifla er tenkt til.

Uansett er den gamle VXIII reservesikte, montet i ringer, innskutt og klar til å skrus på om behovet skulle oppstå.

 

Derfor skulle jeg ønske at flere leverandører kunne strekke øyeavstanden litt, men hvis det betyr uformelige sikter skjønner jeg forsåvidt innvendingene.

 

Ser forøvrig at Monarc African har 95 mm, så det er sikkert vurdert som tilstrekkelig for våpen med kraftig rekyl.

OT off.

Link to comment
Share on other sites

Til min store glede leser jeg at Z3 ikke har større okulardiameter enn 40mm og Z5 har 43. Z3 3-9x36 veier bare 10g mer enn gamle AV. Med det slanke okularet, kommer det langt opp på min ønskeliste.

 

Er det noen som vet hva diameteren er på okularet på AV 3-9x36?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Rent teknisk så er det vel ikke det, det er vel riktigere å kalle det et reflekssikte. Kanskje endatil åpent reflekssikte!

 

Jeg leste siste utgave av Vapentidningen, og der brukte de konsekvent holo-sikte om disse reflekssiktene. Siden du også skriver i det bladet, kan du vel snakke med redaksjonen om dette. Ikke glem at journalister og forfattere er blandt de vigtigste til å definere språket.

 

Meopta kaller sitt Meosight for "Kollimator" (collimator på engelsk). Teknisk er dette en helt korrekt beskrivelse av funksjonen til et slikt sikte. Kanskje dette er det begrepet som burde brukes?

 

 

wikipedia[/url]"]In optics, a collimator may consist of a curved mirror or lens with some type of light source and/or an image at its focus.

 

Uansett er et holosight et sikte med et hologram spent inn i enn ramme som man ser delvis igjennom. Hvis den belyses fra forsiden med en laser (koherent lys) , vil skytteren se et bilde av et objekt ute på målet. Bildet er ikke begrenset til et punkt, som på Kollimatorer (reflekssikter) men kan vaere hva som helst. Typisk brukt i dag er det et lysende retikkel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Til min store glede leser jeg at Z3 ikke har større okulardiameter enn 40mm og Z5 har 43. Z3 3-9x36 veier bare 10g mer enn gamle AV. Med det slanke okularet, kommer det langt opp på min ønskeliste.

 

Er det noen som vet hva diameteren er på okularet på AV 3-9x36?

 

AV har et okular på 50mm i diameter. Du får et nytt AV med samme specs for 3-4000 fra statene. AV er til og med 10gram lettere, og jeg tviler nå sterkt på at det er merkbar forskjell optisk.. Hvor mye er ørsmå forskjeller verdt? :roll:

 

Edit: endret skrivefeil fra "objektiv" til "okular".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg lurer på noen kan si litt om forskjellen på Swarovski sine modeller AV 3-10x42 opp mot PV 2,5-10x42. Jeg vet at AV har 1" rør og PV 30 mm. Ett klikk er 7 mm mot 1 cm på 100 m vet jeg. Samt forskjellen på 3 kontra 2,5 som minste forstørrelse. Men ut over det, hva er grunnen til, i mine øyne, så like kikkertmodeller fra samme leverandør?

Vekt? Synsfelt? Marked?

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

De to siktene er nok ikke veldig ulike når det gjelder ytelse. Hvor stort mellomrøret er har ingen ting å si for lysgjennomgangen, det er bare en seiglivet myte.

 

Forskjellen er stort sett det som er listet opp. AV har det som amerikanerene foretrekker, 1"-rør og 1/4" klikk og ikke medforstørrende retikkel AV-serien er en god del lettere. De kan ha ofret noe optisk ytelse for å få ned vekta. Siden PV har full 4x zoom trenger den 30mm rør for å få plass til mekanikken.

 

Jeg har ikke sammenliknet de to siktene.

Link to comment
Share on other sites

Denne kikkerten har jeg sett i, og den er ekstremt lyssterk:

521504.jpg

Og den har 1"-rør.

 

Teori og praksis stemmer, hvis ikke er det feil på teorien. Det vil alltid være noen som trekker den konklusjonen om at siden de siktene de har sett i med entommsrør er dårligere enn de de har sett med 30mm, må det være rørdiameteren som er forskjellen. Uten å tenke på at de med 1"-rør er billige amerikanske, og de med 30mm er gode europeiske.

Link to comment
Share on other sites

Til min store glede leser jeg at Z3 ikke har større okulardiameter enn 40mm og Z5 har 43. Z3 3-9x36 veier bare 10g mer enn gamle AV. Med det slanke okularet, kommer det langt opp på min ønskeliste.

 

Er det noen som vet hva diameteren er på okularet på AV 3-9x36?

 

AV har et okular på 50mm i diameter. Du får et nytt AV med samme specs for 3-4000 fra statene. AV er til og med 10gram lettere, og jeg tviler nå sterkt på at det er merkbar forskjell optisk.. Hvor mye er ørsmå forskjeller verdt? :roll:

 

Edit: endret skrivefeil fra "objektiv" til "okular".

 

Da fant jeg data på AV her:

http://www.midwayusa.com/viewProduct/?productNumber=174075

Okularrør 39,5mm

 

Mente du egentlig 40mm da du skrev 50?

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg mente faktisk 50mm, men jeg må ha lest feil i tabellen jeg så. Gikk inn og kontrollerte, og fant ikke tallet jeg tok utgangspunkt i, så jeg skjønner ikke helt hva som skjedde. My bad. Fint at det ble oppklart da.

 

Men hvis okularene er like store og andre specs er de samme, så ser i hvert fall ikke jeg noen grunn til å vente på nye Z3 3-9x36 framfor å kjøpe AV på billigsalg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...