Jump to content

Fremgangsmåte for å finne kruttmengde og settedybde


BorgeFlor

Recommended Posts

Hei og god 17.Mai!

Akkurat fått ferdig nytt rifleprosjekt i 260. Remington tiltenkt «jakt på medium lange hold» på mindre hjortevilt.  

61cm pipe med 1-8 twist. 

Løpet har fått sine 100 innskytingsskudd og planen er nå å finne «god-ladningen». 

Jeg har nettopp kjøpt inn 100 stk. Barnes 127grs LRX og N-15 krutt som jeg i utgangspunktet vil bruke. Som jeg har forstått kan disse kulene være litt krevende å få «god nok» presisjon med, samt at de krever en del friflukt. Har erfaring fra lading med 120grs TTSX fra før. 

 

Spørsmålet er hvordan bruker dere å gå fram for å finne korrekt kruttmengde og settedybde? Mtp. Ladestige osv. Målet er så lav SD og ES som mulig og forhåpentligvis 0,5moa@100m i presisjon. 

 

Legger ved noen bilder av bygget for de som er interessert. Bestilt i deler og satt sammen av Rafdal. 

 

93EEB639-843B-48A3-80ED-FC2943AD90AD.jpeg.56f0e56599795cfffcdc5727c588dca3.jpeg

 

FEFDD014-9809-4A32-B9A8-1A3BFC2E97E7.jpeg.fefae22c16c5041030f56169035c7a73.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

BorgeFlor skrev (16 minutter siden):

Spørsmålet er hvordan bruker dere å gå fram for å finne korrekt kruttmengde og settedybde? Mtp. Ladestige osv. Målet er så lav SD og ES som mulig og forhåpentligvis 0,5moa@100m i presisjon. 

Man må jo bare prøve seg fram. Prøve å ikke kaste vekk for mange kuler på de kombinasjonene som ikke går bra, om det er noen. 

 

45gr N15 pleier å virke i 260Rem, nesten uansett kule, og det samme med 41-42gr N19 eller N555.

Jeg ville ladet 6 skudd av hver med 43 og 45gr, 3 med 1mm friflukt og 3 med 2. Evt et eller annet som går opp med "ringene" på kula. Tatt det derfra. Skal du jakte på så langt hold at du trenger lav ES? Med 260?

 

Rifla ser lett ut, er det karbon alle veier?

 

Stihl Crazy skrev (Akkurat nå):

Ta av tofoten og bruk èin sekk full av klær eller buksebein fulle av ris eller liknande er mitt beste tips.

Helt uenig. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan du skyter best. Man tester ladninger i den stillinga man vet at man skyter best. Ris er forøvrig et helsike, vi har standplassene fulle av mus fordi folk har lagt igjen buksebein med ris i...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et noe desillusjonert forhold til ladestiger og slikt, spesielt når det dreier seg om utprøving av dyre jaktkuler. Du skal ha et ganske stort statistisk materiale før du kan si at en observert presisjonsforskjell på 0,3 MOA neppe er betinget i tilfeldigheter. De fleste hjemmeladerbeslutninger knyttet til ladevekt, patronlengde og presisjon er basert på utilstrekkelig data tror jeg.

 

Min tilnærming (med et nytt våpen, som jeg ikke kjenner ut og inn) kan være å først skyte en liten trykkstige, for å avklare på hvilken ladevekt jeg oppnår realistisk mål mtp fart. Og får å se om det dukker opp overtrykkstegn.

 

Så velger jeg den ladningen som jeg vil bruke, mtp hastighet og ønsket kuleadferd.

 

Skyter en gruppe eller to. Er det bra nok, er jeg fornøyd. Så prioriterer jeg heller å skyte litt mer med denne ladningen, slik at jeg får et realistisk inntrykk av presisjon.

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 minutter siden):

Man må jo bare prøve seg fram. Prøve å ikke kaste vekk for mange kuler på de kombinasjonene som ikke går bra, om det er noen. 

 

45gr N15 pleier å virke i 260Rem, nesten uansett kule, og det samme med 41-42gr N19 eller N555.

Jeg ville ladet 6 skudd av hver med 43 og 45gr, 3 med 1mm friflukt og 3 med 2. Evt et eller annet som går opp med "ringene" på kula. Tatt det derfra. Skal du jakte på så langt hold at du trenger lav ES? Med 260?

 

Rifla ser lett ut, er det karbon alle veier?

 

Helt uenig. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan du skyter best. Man tester ladninger i den stillinga man vet at man skyter best. Ris er forøvrig et helsike, vi har standplassene fulle av mus fordi folk har lagt igjen buksebein med ris i...

 

K

Takk for utfyllende svar!

Da får jeg prøve med dette som utgangspunkt. 

Trenger vel ikke så lav ES på mine maks hold, men ønsker å ha så store marginer som mulig. 

 

Chassis og løp er i karbon. Valgte chassis mest for foldestokk og arca-skinne. Så må jeg vel innrømme at karbon-løp er mest for gimmick.. Vekta stoppet på 3150gr uten kikkert. 

Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (2 minutter siden):

Jeg har et noe desillusjonert forhold til ladestiger og slikt, spesielt når det dreier seg om utprøving av dyre jaktkuler. Du skal ha et ganske stort statistisk materiale før du kan si at en observert presisjonsforskjell på 0,3 MOA neppe er betinget i tilfeldigheter. De fleste hjemmeladerbeslutninger knyttet til ladevekt, patronlengde og presisjon er basert på utilstrekkelig data tror jeg.

 

Min tilnærming (med et nytt våpen, som jeg ikke kjenner ut og inn) kan være å først skyte en liten trykkstige, for å avklare på hvilken ladevekt jeg oppnår realistisk mål mtp fart. Og får å se om det dukker opp overtrykkstegn.

 

Så velger jeg den ladningen som jeg vil bruke, mtp hastighet og ønsket kuleadferd.

 

Skyter en gruppe eller to. Er det bra nok, er jeg fornøyd. Så prioriterer jeg heller å skyte litt mer med denne ladningen, slik at jeg får et realistisk inntrykk av presisjon.

Mange gode refleksjoner her. 

Ønsket var å bruke minimalt med kuler på å finne ladning. Vil heller legge kuler i å bli kjent med kulebanen og i ulike vind-situasjoner. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (Akkurat nå):

Stilig rifla då må eg sei sjølv om eg er litt meir tradisjonell. Men kvifor valde du 260 Rem i staden for 6,5 Creedmoor? Hadde du dier og hylser frå før kanskje?

Stemmer det. Liten teoretisk forskjell og når man lader selv så synes jeg valget ble enkelt. 

Har også muligens et langsiktig prosjekt med å presse om 308 palma hylser om til 260. Remington, men vi får se.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

spindrift skrev (10 timer siden):

De fleste hjemmeladerbeslutninger knyttet til ladevekt, patronlengde og presisjon er basert på utilstrekkelig data tror jeg.

Og enda skyter veldig mange veldig tette grupper, det kan jo da tenkes at ladestiger ikke er så veldig nyttige som mange tror.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
15 hours ago, BorgeFlor said:

Løpet har fått sine 100 innskytingsskudd og planen er nå å finne «god-ladningen». 

Hvordan gikk «innskytningsskuddene»? De ga vel en god pekepinne på hva du kan forvente å få ut av rifla? 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Ladestige, friflukt...

Joda. Fint å holde på med om man vil prøve å muligens få rifla til å gå bittelitt bedre.

Jeg bruker heller "tenk på et realistisk tall" for både ladevekt og kruttmengde,  og prøver det. Skal jeg ha en spesiell hastighet prøver jeg kanskje to "tenk på et realistisk tall" kruttmengder. Om det da går for dårlig, for fort eller for sakte, eller gir for lite eller for mye trykk, så endrer jeg kruttmengden litt.

Om det da ikke funker tilfredsstillende justerer jeg igjen, på tredje forsøk prøver jeg en annen kule.

 

NB:"tenk på et realistisk tall" er i forhold til oppgitte ladedata i tabell. Ikke noe jeg bare finner på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder heller ikke. Pleier å legge meg litt under maksladning. Hvis ikke det samler (som oftest samler det mer enn bra nok) forsøker jeg heller et annet krutt. Men stort sett går det bra med en gang. 
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Hvordan gikk «innskytningsskuddene»? De ga vel en god pekepinne på hva du kan forvente å få ut av rifla? 

Over all forventning egentlig. 3 skudds-grupper. 

Nosler CC 123 grs, lett ladet med 42 grs N-15. 

 

 

7CF0020F-6226-49AF-AF10-5C7472E2E754.jpeg.bbc9448281459f50cf16dfe2910cd541.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Jeg gidder heller ikke. Pleier å legge meg litt under maksladning. Hvis ikke det samler (som oftest samler det mer enn bra nok) forsøker jeg heller et annet krutt. Men stort sett går det bra med en gang. 
 

 

Ja, man må vel være realistisk og ikke overkomplisere dette. 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (22 timer siden):

Man må jo bare prøve seg fram. Prøve å ikke kaste vekk for mange kuler på de kombinasjonene som ikke går bra, om det er noen. 

 

45gr N15 pleier å virke i 260Rem, nesten uansett kule, og det samme med 41-42gr N19 eller N555.

Jeg ville ladet 6 skudd av hver med 43 og 45gr, 3 med 1mm friflukt og 3 med 2. Evt et eller annet som går opp med "ringene" på kula. Tatt det derfra. Skal du jakte på så langt hold at du trenger lav ES? Med 260?

 

Rifla ser lett ut, er det karbon alle veier?

 

Helt uenig. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan du skyter best. Man tester ladninger i den stillinga man vet at man skyter best. Ris er forøvrig et helsike, vi har standplassene fulle av mus fordi folk har lagt igjen buksebein med ris i...

 

K

Eg gjekk i èin slags barnehage året før eg skulle i skulen, trur det var tre gonger i veka var ei temmelig lat barnehagetante som styrte ståket. Einaste omtrent me måtte gjera var og perla nokre plastikkperler som ho straum med strykejanet etterpå så det hang saman. Uansett, desse perlene trur eg kunne vore brukt i staden for risen, musa går ikkje i det heller.

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (2 timer siden):

Pleier å legge meg litt under maksladning. ........stort sett går det bra med en gang. 

Samme erfaring. Lader 4 ulike patroner, og har aldri hatt behov for å bytte kule eller krutt. Jeg er for øvrig ganske nøye med å sikre et par mm friflukt, samt å veie kruttladningene når jeg vil sjekke hvor god samlingen er. Som TS sier, ikke overkomplisere😉.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
4 hours ago, BorgeFlor said:

Over all forventning egentlig. 3 skudds-grupper. 

Nosler CC 123 grs, lett ladet med 42 grs N-15. 

Ei gruppe på tre skudd sier ikke så mye, men er resten likens og på samme plass hver gang så er det vel bra nok?  Jeg ville nå bare lada til den farta du mener du må ha og sett hvordan det så ut. Er det ok så er det vel greit?


Jeg tror det var en av de Hornady ballistikkerene som sa at han trengte ca. 600 skudd for å finne ut hvilken ladning som statistisk var best om han skulle lete på kruttmengde og settedybde. Det gir jo null mening i ei jaktrifle.
 

Lav ES og SD ser du ikke så mye til før du skyter så langt at du er godt utenfor jaktbar avstand med den kula du skal bruke. Det er med andre ord ikke et poeng å bruke tid og ammo på lete etter dette. Du skal vel ikke skyte ryper på 500 m? Dessuten er det ikke slik at lav ES og SD (normalt) er en funksjon av kruttmengde og settedybde. Lav ES og SD får man stort sett av jevne hylser (volum og halsklem på kula), samt nøyaktig veid kruttmengde og krutt med lik fuktighet (eksponert for jevn luftfuktighet). Det kan også av og til være en kombinasjon av tennhette og krutt, eller at ladningen jobber under helt feil trykk. Også spiller pipa sin tilstand inn i regnestykket. Er den ny, skutt mye, helt reinpussa, jævlig skitten. Dette må man finne en gylden middelvei i som gir jevnest resultat. 

Edited by Bly
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Her er en 15-20 skuddsgruppe, har ikke helt tellinga. Ingenting er testa, ikke kruttmengde eller settedybde.

Hylsene har vært ladet med en annen kule tidligere som har blitt trekt. Ladeprosessen er altså ikke optimal.. den flua som er over er operatøren sin feil, men den er likevel en del av gruppa. Jeg sikta på kulehull, så siktepunktet ble jo også litt varierende. Browning x-bolt med original stokk, altså en jaktbørse og ingen optimal «skytemaskin» 

 

hvor mye er det egentlig å hente på justering av settedybde, ladestiger etc?IMG_3585.jpeg.0a628a30fdc0d71287ee74012cf01079.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BorgeFlor skrev (På 17.5.2024 den 19.42):

forhåpentligvis 0,5moa@100m i presisjon.

Her har du definert deg et mål og avstanden du skal teste på. Det er en god start. Alt for mange går i fella og skal "finne den beste ladningen" for en gitt kule/kruttkombinasjon, og kanskje til og med på tvers av ulike kruttsorter. Du har gått litt i den samme fella når du skriver:

BorgeFlor skrev (På 17.5.2024 den 19.42):

Målet er så lav SD og ES som mulig

Hvor lav hastighetsvariasjon du egentlig har behov for koker i grunnen ned til hvor langt du skal skyte og hvor små mål du skal treffe. "Jakt på medium lange hold" er subjektivt og jeg er nysgjerrig på hva du legger i det. Inntil 300m? Inntil 400m? Jeg ville i hvert fall ikke kalt 400m+ medium langt jakthold. Skyter du LRX med en utgangshastighet på 850m/s så holder kula seg over 600m/s ut til ca. 410-415m. Såpass fart må den kanskje ha for å ekspandere på en pålitelig måte? I så måte så er det kanskje valg av patron/kule som setter begrensingen for hvor langt det er forsvarlig å skyte.

La oss si at du har en gjennomsnittlig utgangshastighet på 850m/s med en maksimal varisajon på +/- 10m/s, altså at ES er 20. Da vil du på 400m ha en høydespredning som følge av hastighetsvariasjon på 68mm. I værste fall så treffer du 34mm over eller under der du sikter. Det er kanskje godt nok? I ditt tilfelle ville jeg derfor ikke brukt tid på å optimalisere hastighetsvariasjon. Istedenfor ville jeg ladet en stige for å sjekke at du får den hastigheten du forventer. Deretter ville jeg gjort en enkel test for å sjekke presisjon.

 

Jeg ser det er mange som ikke skyter stiger, men jeg liker å gjøre det. Men, jeg gjør enkelt og skyter kun ett skudd per kruttvekt. Intervallene jeg bruker er 1% av maksvekt. Dersom maksvekta er rund 3g så bruker jeg 0.03g intervaller. Ett skudd gir dårlig statistisk grunnlag for å si noe om gjennomsnittlig hastighet for den kruttvekta, derfor bruker jeg lineær regresjon over alle skuddene i stigen. Linja man får da gir faktisk et svært representativt bilde. Da ser resultatet gjerne slik ut:

ladestige.png.c70d9178575f3c4d850d45c74a65f0ac.png

Denne stigen er lenger enn det jeg normalt skyter. Det er sjeldent jeg skyter mer enn 6-8 skudd totalt. I dette tilfellet hadde jeg grunn til å starte litt ekstra forsiktig, men økte til gjengeld kruttvekta med 0.06g per intervall i starten.

 

Settedybdetest? Ja, jo det er vel mulig å optimalisere litt. Barnes sier CAOL 2.750" i sine ladedata, altså 69.9mm, start der, skyt en stige, finn den farta du vil ha, og skyt en presisjonstest med fem skudd på 100m. Er du innenfor målet ditt på 0.5MOA så er du i grunnen ferdig. Skal du i gang med en settedybdetest så vit at det kommer til å gjøre et betydelig innhogg i de 100 kulene du har til rådighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (2 timer siden):

5 skudd for å si du har en 0.5moa ladning? Det er vel litt lite?

Det har du helt rett i. Én femskuddserie sier lite om ladningen jevnt over presterer under 0.5MOA, men det gir en tidlig indikasjon. Hvis samlingen derimot er over 0.5MOA, så vet du i hvert fall at den er over.

 

Vil forøvrig tipse om denne tråden til glede for nye lesere. Her er det diskutert en del gode betraktninger rundt testing av ammunisjon:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...