Jump to content

ATV! Hva skal man se etter?


Recommended Posts

Hei igjen!

 

Jeg skal kjøpe min første ATV og jeg har ikke peiling på hva jeg skal vektlegge.

 

Jeg ser etter en maskin som først og fremst skal brukes til hundetrening på grusvei i 12-16km/t, men den bør også kunne frakte ut elg/hjort fra utmark.

Jeg ser for meg å bruke MAX 70k.

 

Mitt budsjett gjør det vanskelig å kjøpe nytt, men noen merker har jo 450cc til rundt den prisen som f.eks. CFmoto og Segway. er disse brukbare? 

 

Det jeg lurer på er hva det er viktig å se etter når man kjøper en brukt ATV!

Hvilke merker og modeller skal man se etter og hvilke skal man holde seg unna? 

Når har en ATV gått ``mye`` mtp kilometer? er dette nøye så lenge service er fulgt og deler er byttet? 

Andre ting som er viktig å spørre selger om/se etter før kjøp? 

 

Admin må gjerne flytte denne om den ligger i feil Topic. 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei! Kjøp deg en polaris sportmann 570. En som har boks til oppbevaring bak, evt en X2 som har kasse. Har hatt to slike og er veldig fornøyd med dem. Hva som er mye og lite av timer/km skal keg ikke uttale meg om. Spør forhandler der 😊

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Motorsykkelregistrerte atver har vel maks 20hk,sånn på husken, og man får traktorregistrerte atver med topphastighet på opptil 105 km/h.

Ved kjøp av brukt atv ville jeg først sjekket om den er næringskjørt(reindrift).

Er rammen er blitt sveiset på,starter og går den lett,er servicer fulgt osv er andre ting å sjekke.

Litt om atv regler:

https://powershop.no/atv-regler-2022/

 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=352919501

Link to comment
Share on other sites

Toppfart?

 

Vi har en traktorregistrert ATV, en Polaris 550. De fleste i familien kjører også motorsykkel, gjerne fort. Ingen har noen gang turt å finne ut hva som er toppfarten. Etter mitt syn er det livsfarlig, og derfor helt uinteressant hvor fort en ATV går. 

Kjører folk virkelig disse i 100km/h? Mulig jeg begynner å skjønne hvorfor det er mange ATV-ulykker...

 

Er de MC-registrerte skal man vel ha MC-førerkort? 

 

Forøvrig er Polarisen en utmerket ATV som tåler mye juling og lite vedlikehold. 570en som anbefales over er vel dagens versjon av denne.

 

K

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Joika said:

Motorsykkelregistrerte atver har vel maks 20hk,sånn på husken, og man får traktorregistrerte atver med topphastighet på opptil 105 km/h.

Ved kjøp av brukt atv ville jeg først sjekket om den er næringskjørt(reindrift).

Er rammen er blitt sveiset på,starter og går den lett,er servicer fulgt osv er andre ting å sjekke.

Litt om atv regler:

https://powershop.no/atv-regler-2022/

 

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=352919501

 

18hk er det vel de fleste MC-registerte yter, det bør faktisk holde for det meste av bruk.

Den finn-linken der er til en doning på auksjonen.no, det er et håpløst opplegg der ting ofte går altfor dyrt.

Det er greit å huske at traktorregistrert ATV kan kjøres på kl. B kun dersom man tilfredsstiller en del kriterier:

 

Kl. B eller T fra før 1. januar 2005: Fritt frem, markert med kode 142 på førerkortet.

Har man tatt kl B etter det kan ikke traktoren kunne kjøre raskere enn 40km/t hvis man skal kjøre den på Kl.B.

Førerrett for traktor på kl B gjelder kun i Norge.

 

Har man kl T er det ganske begrenset hva man kan kjøre, da er det toppfart på 40 som gjelder.

Man kan få kode 141 ved å ta et kurs, da får man lov til å kjøre traktor som gjør max 50.

Er ATVen registrert som traktor og har toppfart over 50? Da er det kode 143 man trenger, denne får man ved å ta førerkort i klasse C (evnt CE hvis man vil ha tilhenger over 750kg også men det er ikke relevant for ATV)

 

Hadde jeg tatt lappen 1. januar 2005 eller senere og hatt kun B ville jeg nok sett på en motorsykkelregistrert.

 

 

37 minutes ago, M67 said:

Toppfart?

 

Vi har en traktorregistrert ATV, en Polaris 550. De fleste i familien kjører også motorsykkel, gjerne fort. Ingen har noen gang turt å finne ut hva som er toppfarten. Etter mitt syn er det livsfarlig, og derfor helt uinteressant hvor fort en ATV går. 

Kjører folk virkelig disse i 100km/h? Mulig jeg begynner å skjønne hvorfor det er mange ATV-ulykker...

 

Er de MC-registrerte skal man vel ha MC-førerkort? 

 

Forøvrig er Polarisen en utmerket ATV som tåler mye juling og lite vedlikehold. 570en som anbefales over er vel dagens versjon av denne.

 

K

 

MC med 3 og 4 hjul er tillatt å kjøre med førerkort kl. B mens 4-hjuls motorsykkel ikke kan kjøres på kl A, de har ikke adgang i kollektivfelt. Rettigheten til 3-hjuls motorsykkel gjelder ikke for de som har tatt kl B 19. januar 2013 eller senere.

Det at den kan kjøres på kl. B er nok eneste grunnen til at disse har blitt solgt i Norge.

image.png.89190404ea70a155f875f23173c7ee7b.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kennethj skrev (10 minutter siden):

de har ikke adgang i kollektivfelt.

 

Nå har jeg aldri prøvd en slik, men kjenner en som frem til han fikk MC-lappen kjørte en. Han kjørte konsekvent i kollektivfeltet, og det virker som om selv ikke politiet normalt vet at de ikke kan kjøre der.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, amatør said:

 

Nå har jeg aldri prøvd en slik, men kjenner en som frem til han fikk MC-lappen kjørte en. Han kjørte konsekvent i kollektivfeltet, og det virker som om selv ikke politiet normalt vet at de ikke kan kjøre der.

 

Det er sikkert noen som gjør det uten å bli tatt, akkurat som noen kjører i fylla uten å bli tatt for det.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Man får atver som er beregnet for å kjøres fort,men de heter vel neppe sportsman,grizzly,kodiak e.l. i modellnavnet.

Selv triller jeg rundt på en yamaha Kodiak sperret på 40km/h og er fornøyd med det.

Jeg har dog eid en polaris sportsmann 500 som var kjørt i næring. Dette er grunnen til at jeg nevner næring og sveist ramme.

Den var forøvrig god for 90+ km/h,men var mest behagelig under 70km/h.

Må legge til at denne hadde svarte og gule skilt, og var dermed ikke lov å kjøre på vei.

 

2 hours ago, M67 said:

Er de MC-registrerte skal man vel ha MC-førerkort? 

MC registrert (Quad): ATV som er registrert som tung MC (motorsykkel) krever klasse B-førerkort, altså må man være 18 år og ha godkjent bilførerkort. En MC-registrert ATV er som oftest strupet på effekt, men til gjengjeld kan den kjøre i fartsgrensen. Disse er godkjent på motorvei.

 

1 hour ago, Kennethj said:

Hadde jeg tatt lappen 1. januar 2005 eller senere og hatt kun B ville jeg nok sett på en motorsykkelregistrert

Traktorregistrert T3B: ATV registrert som T3B er godkjent for 60km/t og kan kjøres av en på over 18 år med B-førerkort (bil førerkort). Denne har man ikke lov å kjøre om man kun har traktorlappen. Noen ATV i denne klassen er levert med ABS bremser og har fått typegodkjenning som tillater fart opp til 105 km/t. I samme klasse som T3B gjelder også T1B (UTV).

 

https://www.vegvesen.no/forerkort/har-forerkort/hva-har-du-lov-a-kjore/personbil-klasse-b/

 

1 hour ago, Kennethj said:

Den finn-linken der er til en doning på auksjonen.no, det er et håpløst opplegg der ting ofte går altfor dyrt.

Enig med du i det. Men la den inn pga lav km.stand og i fall trådstarter holder til i nærheten kan det jo ikke skade å ta en titt på den.

Edited by Joika
La til litt ekstra
Link to comment
Share on other sites

Hadde kikka etter ein brukt Honda eller Yamaha og i den rekkefølga. Om ingen aktuelle å finne så hadde eg kikka etter Polaris, Artic-cat eller Can-Am og då i vilkårlig rekkefølge. Alle andre merker hadde eg styrt unna ettersom kvalitet er lavere og eg hadde ikkje stolt på deletilgang frå  Kina framover...
6x6 er rått til å klatre med, trekker som eit lokomotiv uten å steile og den tar kryssing av bekker, grøfter ol. som ein drøm. Svingradius er derimot ei tragedie. 4x4 er smidig og lettkjørt, den klatrer, trekker og den steiler... Tilhenger blir fort eit ønske.  Eg har hatt begge deler, i dag 6x6 men klarer ikkje heilt å peke på favoritten ettersom begge er gode på sine ulike vis.

Kikk overflatisk på sykkelen, er den heil og fin så er den sannsynlegvis også blitt tatt godt vare på og ikkje blitt misbrukt. Så kikker du etter deformasjoner, nødreperasjoner og skader under og på hjuloppheng. Prøv den så ein tur og lytt etter ulyder, skrangling kneppelyder ved bremsing , akksellerasjon ol. Dekk er kostbart, det ryker fort 12-15000 å sko den om. Alle merker nemnt her har variatordrift forutan Honda, her er det automatgear eller halvautomat og er ein drøm å kjøre.
Eg hadde sjølv ein Honda, solgte den og har i dag ein Polaris sportman 6x6. Byggekvalitet på Honda VS Polaris er to ulike verdener, Japanere kan sette ting sammen!

Km stand er litt vanskelig, det avhenger såklart av tidligere eier og bruk. Terrengkjøring sliter brutalt mykje meire enn veibruk.  Yamaha og Honda tåler ein heil del før det er særlig problematisk.

Utstyr er også dyrt, Winsj, bagasjebærere osv. Atv med beltekit er fantastisk på myr, snø ol. brukt hardt så er det drepen for drivverket...! Her må du ha motor, beltekit på ATV med motor under 600ccm motor er bare tull.
Så er det det med fart osv... Min Polaris 6x6 er traktorreg. på svarte skilt, den er fri for fartsperre. Den er heller ikkje tillat på offentlig vei og det er tungvindt ettersom den må på tilhenger titt og ofte. Du har gamle Traktor T3 klasse,  den er på kvite skilter og er tillatt på offentlig vei men har fartsperre på 40 km/t. Begge dei to her kan kjøres av 16 åringer med traktorlappen.
For nokre (kanksje fleire) år sidan kom nye klasser traktor T3A og T3B hhv. 40km/t og 60km/t. Begge tillatt på offentlig vei med traktorsertifikat men T3B kun etter fyllte 18 år med høyhastighets traktorsertifikat. Så finnes det MC registrerte ATV som er uten fartsperre, på kvite skilt på offentlig vei som du kan kjøre med bilsertifikat. Og har du lappen på bil så kjører du alle registreringsklasser.
 

Ligger ein fiiiin Honda 500 på  Finn.no akkurat no :-)

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Mc registrert kontra traktor registrert har og noko med bruk i utmark. Vart diskutert med ein kar frå SNO og utfalle vart at eg kjøpte traktor registrert.

Tilbake til topic: Har hatt Artic cat 500 TRV billig og 2 seter, men den eg kjøpte var mc reg. Har i dag Polaris ranger 900 traktor reg.(Men utanfor din max pris), Fleire kamerater har CanAm og er fornøyd med dei.. Har og bekjente som kjører CFmoto som er fornøgde, dette merket har vært stor selgar i Sverige i fleire år. Styr unna Kina modellar slik som Linhai Hisun osv.

 

Link to comment
Share on other sites

Walker76 skrev (13 timer siden):

Mc registrert kontra traktor registrert har og noko med bruk i utmark. Vart diskutert med ein kar frå SNO og utfalle vart at eg kjøpte traktor registrert.

....

 

Tja. SNO må meine alt dei orker, det er lovverk og rettsapparatet som bestemmer.

 

ATV er ikkje tillat i utmark, det er utgangspunktet.

 

Så er det ei rekke punkter i lov og forskrift som tillater bruk på ulike vilkår. Det differensieres ikkje i lovverket mellom type kjøretøy forutan at det er litt fleire direkte heimler til bruk av snøscooter. Altså om du kjører etter tekst i lov så betyr det ingenting om ATV er registrert som MC eller traktor. Enkelte meiner at man må drive gård (vere foretaksregisteret) for å kunne bruke generelt unntak for jordbruk, skogbruk og dyrehald. Det er heller ingen slike krav i lovteksten slik at om ein har ein lapp med utmark egna for vedhogst, jorpleie, hobbydyr el. så er man innanfor. Dette er også bekreftet av det lokale politiet. Det er også tillatt med privat salg uten foretaksnummer om beløp er under 5000.

 

Mulig hinder for bruk av MC regga ATV er derfor slik eg ser det om kjøring krever løyve frå kommune og at dei konkret skriver traktor i løyvet, ellers vil ATV som MC/traktor vere jevnbyrdige.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dæven så deilig at denne tråden tok av! tusen takk for mye bra info så langt. kom gjerne med mer!

 

om det er noen her som har tid til en tlf prat så kontakt meg gjerne her på kammeret så høres vi! 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...