Jump to content

Hvor tett skyter de beste stående fri hånd med rifle? Og hvem er de?


Recommended Posts

BearBeer skrev (46 minutter siden):

Kunne noen skrevet svaret i klartekst sånn at denne idioten kanskje også

skjønner det? (Morsom tråd forresten:)

Jeg tolker dette dithen at Odd Arne Brekne er den aller beste stående lang arm skytter uten puter, skytedress eller annet juks. Så det så!

Link to comment
Share on other sites

Elgjaeger skrev (18 minutter siden):

Jeg tolker dette dithen at Odd Arne Brekne er den aller beste stående lang arm skytter uten puter, skytedress eller annet juks. Så det så!

Det er vel ikke den største overraskelsen vi har fått i år... Jeg ville faktisk satt en knapp eller to på Kim Andre Lund, men det er nok liten forskjell her. Uansett, DFS skyttere som skyter ISSF og jaktfelt, OG er øverst i alle grenene, da begynner det å dra seg til.

Jeg tipper de ville vært livsfarlige i både PRS, metallsilhuett og viltmål. 

 

 

 

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Elgjaeger skrev (1 time siden):

Jeg tolker dette dithen at Odd Arne Brekne er den aller beste stående lang arm skytter uten puter, skytedress eller annet juks.

Det var Odd Arne jeg tenkte på, men jeg skal ikke kåre han som best i verden, for det tror jeg ikke han er.

 

I ISSF rifle skytes det i dag høyere resultater enn da han var aktiv. Blinken på 50m er 0.32 mrad eller 1.1 MOA. De beste treffer nok jevnt over 75%+ på stående. Jeg har sett skyttere skyte 20/20 blinker i konkurranse, men det er sjeldent. En av de aller beste er vår egen Jeanette Hegg Duestad, men jeg tror ikke ISSF skyttere er best på det TS spør om, for det er ikke det de trener på. Hvis Jeanette skulle konkurrert på lang arm mot pallen fra NM jaktfelt så tror jeg fort hun hadde blitt nummer fire, men hun hadde skutt fletta av de på kort arm, selv uten skytederess.

 

Viltmål har blitt nevnt, men det er få som driver med det og nivået (i hvert fall i Norge) er ikke det samme som da viltmål var på OL-programmet.

 

 

Edited by Biskopen
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
vavlo skrev (På 12.5.2024 den 19.27):

Javisst, det er jo egentlig så enkelt som å holde trådkorset der man vil treffe, og så trekke av.

 

Så enkelt er det ikke. Du har på frihånd uansett bevegelse i børsa så du må ha timing på vei inn, som er ryggmargsbasert, på hvor stort "foranhold" du må ha basert på den visuelle hastigheten på retikkelet i forhold til siktepunkt på en spesifikk forstørrelse relatert fra tidspunktet man trekker av til kula er ute av munningen. 8)

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Når Tor Heiestad var i OL-form deltok han, og jeg, med viltmålriflene våre i 22lr metallsiluett konkurranse. Riflene var 900g for tunge til MS, men veide under 5500g, som tilsvarer rifle i jegerklassen i jaktfelt idag. Heiestad skjøt 38/40 på første og 39/40 på andre konkurranse med lang arm. Det er bare å prøve.

Jeg hadde 30 og 32 hvis jeg husker riktig. 

 

Jeg har en annen morsom historie også fra EM luft i Ekeberghallen i 1981. En svensk vilmålskytter, som var fangevokter på Kumla, skjøt 100p med 10 skudd på luftpistolskive på innskytingsbanen med 5kg Walther LGR viltmålrifle på en strak arm som med en pistol. Han hadde tilnavnet "Lillen" fordi han var minst i familien..

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg altså kalle et virkelig godt forsøk på metallsilhuett. :-) 38/40 og 39/40 var vell verdenstoppen den gang (eller litt over?), og verdenstoppen i dag også! ... med lang arm og første forsøk!

 

Men er vell samme gamle leksa å lære av dette kanskje... det hjelper å trene... og det hjelper enda mer å trene MYE! 

 

Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke vet hvor mye Metallsilhuettskyttere i verdenstoppen i rifleklassen trente den gang eller nå. Jeg tror jo de trener mye...kanskje et sted mellom 20-35 000 skudd i året?...men når Heiestad klarte å stå i et treningsregime med over 120 000 skudd årlig gir det jo resultater tydeligvis....   

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Ei tohi varjata skrev (På 10.5.2024 den 11.59):

Det samme gjelder jo jaktfeltfolka uten skytterdress og reim ;)

 

Ole

 

Reim er ikke tillatt i Jaktfelt,  

tipper det er noen i JC klassen her på berget som klarer å skyte rimelig greit stående ;)

 

Edited by fredriko
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
M67 skrev (5 timer siden):

330 skudd om dagen...

 

 

K

 

 

Ja, det er mye, men det var jobben hans.

Tilsvarer to kasser ammo i måneden.

 

Jeg er nesten mer imponert over skytebaneanlegget. Flere andre skyttere og jeg lå vel på en 4-5 kasser ammo i året på samme bane.

 

På viltmålskyting kan det gå med mye ammo også under konkurranser. På en weekend på Bisley deltok jeg på 10m, 50m, og 100m. På 50m og 100m ble det skutt doble matcher. Jeg hadde vel 460 tellende konkurranseskudd på elektronikk på tre dager + 4 prøveskudd pr serie = 40 prøveskudd.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...