Jump to content

Volum på lyddemper


Palmer

Recommended Posts

Hei,

 

skal ha ein demper til 222/223. Har sett på mange forskjellige dempere, mellom anna sonoic 45. Her skriv produsenten at denne er overkill, dvs større  enn det er behov for til desse kalibera. Etter å ha lest alt av objektive og subjektive oppfatninger av lyd så er det litt ulikt om lette kaliber vert dempa meir med større demper. Imidlertid så er jo trykk (dvs lyd) styrt av volum (dvs større volum = mindre trykk somgjev mindre lyd når trykket kjem ut av demper).

Men det eg ikkje har funne er kva volum er naudsynt for å dempe små kruttmengder? vil det sei at ein demper med diameter 50 mm er betre enn 45 mm eller vil uansett kruttmengdene (og med det trykket) vera vera så små at det ikkje er forskjell på f eks sonic 45 eller hausken 184?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en RCC M48 på min 223REM, med en ekstra modul. Er veldig fornøyd med den. Jeg bruker ikke stålnettet som fulgte med.

 

Den demper veldig bra, er lett å skru opp og rengjøre. Vasker den bare med varmt vann med litt zalo i, tørker den og smører gjengene og o-ringene med vanlig fett. Kan anbefales.

 

https://jaktfall.no/produkt/jaktutstyr/vapentilbehor-1/lyddempere/rcc-m48-moduldemper-beste-jaktdemper-2022

 

https://jaktfall.no/produkt/jaktutstyr/vapentilbehor-1/lyddempere/lose-moduler-til-rcc-m48-moduldemper

 

(De skaffer de gjengene på denne som du måtte ha på din rifle).

 

Test her :

https://jaktfall.no/images_hovedside/Lyddempertest 2022 Jaktfall.pdf

 

Jeg hadde først en Hausken WD-60 på samme børsa, men den dempet ikke den lille 223REM noe bedre etter det jeg kunne oppfatte med ørene.

 

Trolig er lengden på demperen foran pipa også av ganske stor betydning, da veien blir lengre å gå før gassen (og kula) er ute av demperen. Trykket faller hele veien.

 

A-TEC H2 (og H3) kan også suppleres med en ekstra modul i lengden for bedre demping.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Bergara-Man said:

Trolig er lengden på demperen foran pipa også av ganske stor betydning, da veien blir lengre å gå før gassen (og kula) er ute av demperen. Trykket faller hele veien.

Når man ser på testen så er det den lengste demperen som demper best. RCC ser jo ikke noe annerledes ut inn enn Hausken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en sonic35 på min 222rem og den demper middels dårlig i vanlig lengde/antall moduler, så kom jeg på at jeg hadde en gammel sonic 35 til en 308 rifle som jeg ikke brukte mere så jeg slengete over de modulene fra 308 sonicen til 222 sonicen så de ble dobbelt så mange. Den ble litt lang men demper nå bedre 222rem en noen andre dempere jeg har(sonic45, hausken, atec, stalon, f&d osv). Grunnen til at det måtte være en sonic35 var for å kunne få sikte så lavt som mulig uten at demperen tok for mye av skitebilde. 20220802_142510.jpg.4e129a0ca8ef62ef1ac2f7827b6e47fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

@Palmer antar du vil du ha demper for å unngå hørselstap på jakt uten hørselvern.
 

Jeg vet ikke hvor mye lyd man kan forvente av en 222/223. På 308 har jeg hørt 165 dB. Da har jeg tenkt at demperen må dempe over 30 dB fra første skudd. Så er det vist fare for hørselstap uansett og noen sier at det er tull å regne på den måten. 

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (1 minutt siden):

Så er det vist fare for hørselstap uansett og noen sier at det er tull å regne på den måten. 

Jeg er nok en av disse. Det er mange forhold som spiller inn, så skal man være helt sikker må man kombinere lyddemper med en form for hørselvern. Jeg bruker demper og CENS aktive ørepropper på jakt, ref. egen tråd om dette. På banen passive propper i kombinasjon med øreklokker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt: Velger demper ut fra produsentens data sammenholdt med uavhengige tester, unnlater å (skam)kappe pipa, og lar det være med det. Jeg har en Freyr&Devik Fw196 på Browning A-bolt i 6,5x55 og en A-tec Optima 45 (med alle moduler) på Sauer 404 i .30-06. Begge våpen med original pipelengde på hhv. 53 og 56 cm.😊

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev ser ut til at din metode (uten regning?) og min metode med regning gir relativt like utfall😊 Jeg har 308 og Svemko uten kapping. Tror den demper 34 på første skudd, men der kan jeg huske feil. Smeller 222/223 mer eller mindre enn de tre store mon tro. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mindre krutt gir, under ellers like rammebetingelser, mindre smell.

 

Edit: Ladeboken utgave 8 angir følgene dB-verdier udempet (pipelengde cm i parantes)

.223 Rem: 165 (57,7)

6,5x55:      167 (65)

.308 Win:  169 (50)

.30-06:      168 (65)

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vida skrev (På 30.4.2024 den 13.55):

Jeg har en sonic35 på min 222rem og den demper middels dårlig i vanlig lengde/antall moduler, så kom jeg på at jeg hadde en gammel sonic 35 til en 308 rifle som jeg ikke brukte mere så jeg slengete over de modulene fra 308 sonicen til 222 sonicen så de ble dobbelt så mange. Den ble litt lang men demper nå bedre 222rem en noen andre dempere jeg har(sonic45, hausken, atec, stalon, f&d osv). Grunnen til at det måtte være en sonic35 var for å kunne få sikte så lavt som mulig uten at demperen tok for mye av skitebilde. 

Hm, så då kan sonic 45 med nokre ekstra moduler vera ein ting, antar då at eg ikkje treng like mange moduler som 35 for å få same volum.

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (På 30.4.2024 den 18.33):

@Palmer antar du vil du ha demper for å unngå hørselstap på jakt uten hørselvern.
 

Jeg vet ikke hvor mye lyd man kan forvente av en 222/223. På 308 har jeg hørt 165 dB. Da har jeg tenkt at demperen må dempe over 30 dB fra første skudd. Så er det vist fare for hørselstap uansett og noen sier at det er tull å regne på den måten. 

 

Ja og i tillegg dempe så mykje som mogleg for å få så stille våpen som mogleg. Nokre av områda eg ser for meg å kunne jakte ligg slik at låg lyd vil vera ein fordel, td gåse jakt på jorder ikkje langt frå bustadhus. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt noen sans for lange løp/dempere, så jeg gikk for Atec H2 Mega (2 moduler) på min 223 med 47cm løp.

Syns det ble helt perfekt hva angår byggelengde og demping. Skyter både rev og gås rundt "husdørene". 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Palmer said:

Hm, så då kan sonic 45 med nokre ekstra moduler vera ein ting, antar då at eg ikkje treng like mange moduler som 35 for å få same volum.

Høres fornuftig ut, skal bare nevne at den sonic45 jeg har er byttet ut nå fordi den er såpass tung. Det finnes mye lettere moduldempere som man kan justere lengde og demping på nå, og når de er sånn at man kan ta de fra hverandre greit så kan man gjøre gode kjøp ved å handle brukt og gi de en rens. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...