Jump to content

Pusse når man bytter mellom kobber og mantlede kuler


Helgeland

Recommended Posts

Mine pusserutiner er i stor grad  basert på skippertakmetoden. Dvs en runde med Boresnake etter skyting (hvis jeg husker det) og en litt mer utvidet rengjøring når sesongen er over. Typisk skrubbe ut karbon med  KG1 evt. Ballistol lyddemperrens, deretter Robla Solo eller KG12 til mantelen er borte. Dvs jeg tror i hvert fall den er borte. En runde med varmt vann for å få ut kjemikalierestene, trykkluft for tørking og så spraye en god dose våpenolje.  Skyter ikke mer enn kanskje 1000 skudd i året fordelt på flere løp, så jeg tror ikke det bygger seg all verden av avleiringer i løpet av en sesong.

 

Så til spørsmålet. Jeg lurer litt på dette med presisjon, puss og kobberkuler (Barnes ttsx). Kjøpt inn slike i vinter og tenker å teste de når banen åpner for jegerskyting. Jeg har både hørt og lest at hvis man bytter mellom kobberkuler og mantlede kuler, så må løpet pusses. Hvis ikke så vil blinken bli et sørgelig skue. Men er det da snakk om en skikkelig rengjøring, dvs bort med både karbon og mantelavleiringer og ned på blankt stål eller holder det med en «kattevask» i tillegg til mine vanlige pusserutiner?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med å teste, så finner du ut hva som gjelder for ditt løp?

 

Skyt en serie upusset, hvis du ikke er fornøyd med presisjonen så puss og prøv igjen. Kanskje lærer du noe nyttig, piper kan være forskjellige med hva de liker.

Edited by Vargen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For det første, du gjør det mye enklere for deg selv om du pusser etter hver skyting😉. Grovrengjøring med en fille/pussepropp og litt tynn olje (Super 1). Så tar du hovedrengjøring et par ganger i året. Bronsebørste er et fint hjelpemiddel til å røske opp litt nede i riflene, i tillegg til div. "lurium" som iht. reklamen skal løse både kruttslam (karbon) og kobber. Siden mantlede kuler også er dekket av kobber, får du kobberavleiringer både av disse og monolittiske kobberkuler. Jeg mener sistnevnte gir mer avleiringer først og fremst fordi de er hardere. Men høyere hastighet kan også bidra.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Kobberkula vet ikke at den forrige kula du skjøt hadde blykjerne og motsatt.

Jeg var på banen for noen dager siden. Skjøt noen samlinger med Scenar før jeg skjøt et par samlinger og kronograferte med Sako Blade for så å skyte ut til 400m for å verifisere kulebanen. Alt stemte og jeg avslutta med å skyte Scenar på 400m.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det var egentlig slik jeg også tenkte. Men siden noen var ganske så bastante på dette med puss mellom bytte, både mellom kobber – mantlet og mantlet – kobber, så konkluderte jeg med at det måtte være at den ene er en kobber legering og den andre rent kobber og det muligens hadde noe med denne forskjellen å gjøre. Sannheten kommer nok for en dag når jeg får testet. Satser på at jeg slipper å gnukke ned til rent stål hver gang jeg skal bytte mellom kulene.

Link to comment
Share on other sites

Du finner vel ut av dette om du tester. Bytter mellom Norma Bondstrike og Fox Classic Hunter selv - og kan ikke huske at dette har vært noe issue, - det slenger tidvis innom 3 skudds samlinger på 100 meter som kan lappes med 1 lapp, så noe særlig spredning med den ene eller andre er det ikke. Jeg pusser normalt noen drag med en bronsebørste når jeg skifter fra det ene til det andre - med noe Super 1, eventuelt noen VFG-propper med innbakt messing(?) - men det mer som del av rutinepuss og ikke noe mer enn det. Har ikke merket dårlig samling i alle fall på noe av ammoen. Har hørt/ lest andre som også har vært innom temaet du tar opp - sikkert derfor jeg også tar en kjapp-puss når jeg skifter mellom monolitic vs. konvensjonelle kuler - men om dette har noe for seg - vet ikke... Sikkert litt som med orming av løpet - nåe en bytter fra buorm til hoggorm så må en vær litt mer aktsom.

 

Lykke til med testing - og regner med du gir en tilbakemelding i denne tråden :-) 

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg er litt problem om du har piper av litt dårlig kvalitet. Jeg har ei slik pipe som "kaster" første skudd om jeg bytter mellom kuler. Samme produsent(samme blanding i mantel) så er det aldri noe problem. Men la oss si jeg skyter med Sierra kuler så skal jeg skyte litt med Lapua. Så kaster den første skudd 2-3 cm unna før resten samles. Kald eller varm pipe samme. Ny pusset eller upusset spiller heller ingen rolle. Bytter jeg kuleprodusent så kaster den første skudd. Skyter jeg med Sierra på mandag og setter bort børsa til lørdag og fortsetter å skyte med Sierra så ingenting. Men dette er med den pipa. Andre våpen merker jeg ikke noe når jeg bytter hit og dit.

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (På 31.3.2024 den 19.55):

Jeg pusset mye før, nå pusser jeg lite. Har ikke merket noe som helst tegn på at grundig puss bedrer presisjon. Det gjelder alle mine rifler 😊

Dette virker som svært nyttige opplysninger og noe jeg er genetisk disponert for å ta etter. I farten husker jeg ikke hva den genetiske disposisjonen  heter. @Akto hvor mange skudd skyter du i året? 

Link to comment
Share on other sites

Altså, misforstå meg rett. Jeg pusser, men ikke klinisk. Jeg jakter i snø og regn, og vedlikeholder. Jeg skyter omtrent 10000 skudd i året, ca 4000 av disse med hagle. Resten jevnt fordelt på tre rifler. Salongrifla er ikke med i det regnskapet. Drar gjennom en propp med olje, drar en messingbørste 20-30 ganger gjennom, før jeg drar en fille med rødsprit gjennom i et par omganger. Så et tynt lag med olje som ikke pusses bort før neste skyting. Dette gjør jeg for hvert 300 skudd omtrent. Tar 10 minutter per våpen. En gang i året pusser jeg så rent som jeg klarer, med mantelfjerner. De første skuddene etter puss går litt hit og dit, men etter det så merker jeg ingen avvik mellom forskjellige ladninger og kuletyper. Salongrifla pusser jeg "aldri", i alle fall ikke gjennom løpet.

 

Når det er sagt, en i klubben har et prosjekt gående. Han pusser faktisk aldri. Han skal skyte ut løpet på sin 6,5x55 uten å pusse en eneste gang. Fra nytt til utslitt. Det våpenet går utrolig godt, men tette samlinger. Typisk innertier på 200 meter hele tiden. Jeg husker ikke hvor mange skudd pipa har gått nå, men det er en del. Blir artig å se når det slutter å samle.

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Akto har en 6,5x55 pipe som jeg bevist har slurvet med siden den var ny. Skjøt 25 skudd. Uten og varmskyte den. Dro gjennom noen propper og så tynt lag med olje.. denne pipa har snart 5000skudd.. pusset noen få gang med nylonbørse og olje.. noen gnikk.. par propper så tynn oljefilm. Denne går enda så godt at det er jeg som står for feila om det ikke samler... pipen er en Schultz & Larsen.. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...