Jump to content

Marlin bolt hagle


Emil39

Recommended Posts

Hadde en gang i tiden en lignende sak men den var i Kaliber 10 Magnum. Enormt lang hagle med to skudd i magasinet og et i løpet. Jeg traff ikke noe særlig bra med den så den ble etter vært byttet vekk i en dykkerflaske.

 

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt evt smygjak på gås. Våpentypen er ikke jo definitivt ikke å betrakte som egnet til flyktskyting og ingen større fordel sammenlignet med en enkeløpet hagle...bare tyngre. 

En lignende type med bolt var den siste hagle min far eide, han solgte den dog ganske omgående, med begrunnelsen " Den Dræp itj".

 

Han tilhørte den generasjonen jegere som hadde det enkle synet  på haglegevær, nemlig: de som Drap og,  de som Ikke...

Link to comment
Share on other sites

En kompis hadde en slik for mange år siden og brukte den aktivt på grågåsa og skarv.
Helst fra skjul og over lokkefugler, den fungerte utmerket til det bruket.
Han skjøt også en haug med villmink med den når han ruslet i fjæra ute på øyene.
 

Link to comment
Share on other sites

bobby skrev (53 minutter siden):

" Den Dræp itj".

Han tilhørte den generasjonen jegere som hadde det enkle synet  på haglegevær, nemlig: de som Drap og,  de som Ikke...

 

Eller: De som er ormet, med adekvat vers fra Svarteboka (den virkelige, ikke den kristelige med romersk torturinstrument (dagsaktuelt?)). Det skal gjøres St. Hans-natt, med jord fra en kirkegård som forladning!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeistern ...mulig 🫠

 

Jeg kan ikke erindre at "noen" av den generasjonen - min far eller hans venner - noensinne nevnte at de hadde prøveskutt sine patroner eller gevær på papir. Hadde de gjort ville de fått en helt annen forståelse av både sine våpen mht både treffpunkt og sine (oftest hjemmeladde) patroners fortreffelighet og skuddbilde. Patroner var dyrebare og skulle ikke sløses. 

Rypene ble oftest solgt og pappa fortalte at om det krevdes mere enn ett skudd pr rype var det ulønnsomt. 

Andre tider.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...