Jump to content

Valg av kombi/drilling i mellomklassen


Recommended Posts

Hei!

Er en del tråder som omhandler dette temaet i større eller mindre grad, men etter å ha lest en del kommer jeg tilbake til samme spørsmål. Hva bør jeg kjøpe?

 

Jeg har per i dag en Sabatti Forest kombi i 12/7x57r jeg har brukt et par sesonger, før det hadde jeg en Tikka 512 i 12/308. Ønsker å gå ett steg «opp» fra Sabattien, men uten å sprenge banken helt med noe jeg ikke tørr ta med ut på jakt. Har kjent på Blaser og Merkel, som i og for seg er fine men jeg mistenker de havner utenfor budsjett, samt at jeg sliter med tanken på å måtte spenne opp mellom skudd og alt for tung oppspenner om den skal gå på begge avtrekkene.
 

Hva hadde dere kjøpt for mellom 20-30tusen om dere skulle hatt en kombi eller drilling til rådyrjakt med hund? Er randpatron et «must»? Går det med homogene jaktkuler når våpenet har loddede piper?

 

Og det skulle ha seg slik at noen skulle ha noe de kunne tenkt seg selge til en begynnende brekkvåpenentusiast, send meg en pm. Åpen for mye.

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (19 minutter siden):

Har kjent på Blaser og Merkel, som i og for seg er fine men jeg mistenker de havner utenfor budsjett, samt at jeg sliter med tanken på å måtte spenne opp mellom skudd og alt for tung oppspenner om den skal gå på begge avtrekkene.

12/70(76) og 7x57R er en glimrende kaliberkombinasjon, alternativ kan du gå ned til 20/76 på haglpipa/pipene. Merkel drilling har kun oppspenner for riflepipa (fremre avtrekker når den er spent), de andre spennes når du brekker våpenet. Drilling til 20-30 tusen er vel nærmest en illusjon, om du ikke kjøper godt brukt for å pusse opp og/eller finner et våpen i en ukurant kaliberkombinasjon. Jeg har Merkel 96K nå, hadde Diamond kombi (en Bettinsoli-klone) tidligere. Homogene riflekuler i loddede piper er et stadig tilbakevendende tema. @Skaubjønn er vel Kammerets ukronede drillingkonge, så det ikke han vet om bruktimport er vel knapt verd å vite...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

@Sølvrev, drilling er ikke et must, kombi er helt topp det og. Føler bare det er lite å ta av mellom Sabatti/Tikka/Baikal og Merkel/Blaser. Famler litt i blinde der med eldre våpen, overprisede italienere og utslitte saker. Derav greit å høre om noen med mer erfaring og kunnskap enn meg har noen tanker rundt hva som kan lufte sine tanker rundt dette.

 

@vavlo, noe av mitt problem er vel at jeg ikke ser særlig forskjell på dem og derav er dårlig å spotte «rette»/gode kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Sabattien har hagleløpet på fremste avtrekker? Hvis du er vant til det kan det bli en tilvenning til mellomeuropeiske kombier som veldig ofte har rifleløpet på fremste avtrekker.

Hvis du ser etter ei hagle med et rifleløp på kjøpet til de få gangene rådyret dukker opp utenfor haglehold synes jeg det passer med hagle på fremste avtrekker.
Ser du etter ei rifle med et hagleløp på kjøpet til de få gangene rådyret kommer på kloss hold blir nok rifle på fremste avtrekker best.

Men alt kan læres ved å øve.

Link to comment
Share on other sites

@Swift, ja begge mine tidligere kombier har hatt rifle på bakre avtrekker. Etter noen runder med øving bør det gå fint. Ellers har jeg skutt godt over halvparten av rådyrene med rifleløpet. Stort sett er postene i mitt område enten rene rifleposter eller rene hagleposter, så psykisk er jeg forberedt på hvilket løp jeg skal bruke en stund før skuddsjangsen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (2 timer siden):

Klippe:. @Skaubjønn er vel Kammerets ukronede drillingkonge, så det ikke han vet om bruktimport er vel knapt verd å vite...

Med dagens kronekurs skal man være heldig, og vite hva man gjør, for at det skal lønne seg å handle brukt. Jeg hadde ikke tenkt på det en gang for et våpen i denne prisklassen. Det koster 10 lapper å få sendt sakene hjem fra Tyskland nå...

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

En titt på hjemmesiden til Våpenbua og evt. på Finn vil nok kunne gi en pekepinn på prisnivå. Med nevnte budsjett vil jeg tro valget er begrenset.

Der har jeg vært én gang. Har aldri møtt noen som var mer uinteressert i å selge. 

Link to comment
Share on other sites

RookieSør skrev (3 timer siden):

Hva hadde dere kjøpt for mellom 20-30tusen om dere skulle hatt en kombi eller drilling til rådyrjakt med hund?

Jeg hadde kjøpt en lett kombi. Det er det jeg bruker selv. Den skal veie 3 kg eller mindre uten kikkertsikte. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

 

Den Chapuis’en er er 3,6kg i følge selger, og en vekt mer mot det @amatør nevner er nok mer å foretrekke. I tillegg ser montasjen litt ut til å være veldig høy, så den er nok ikke aktuell. Ellers er jeg enig med @Sølvrev om at kaliberet er fint. Faktisk større utvalg av det enn jeg finner til 7x57r, for en som meg som ikke lader.

Edited by RookieSør
Hadde noe dobbelt opp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...