Jump to content

Norma match 6,5x55 rekrutt kulebane tabell


Tomhylse

Recommended Posts

Spør litt igjen jeg da.. er det noen som kan linke til, eller legge ut en tabell for denne patronen? Jeg har prøvd diverse apper og dfs kulebanegenerator, men ikke fått det til. Det jeg er ute etter er hvor mye kula faller når en skyter inn på 100 og hver femtiende meter ut til 600 meter?

Link to comment
Share on other sites

Det tar du nå fint ut i DFS sin kulebanekalkulator. Har prøvd Sierra 100 gr rekruttammo men 810 m/s utgangshastig, og i lite vind går den forbausende bra selv på 300m. Lengre en det har jeg aldri testet men den ammoen.

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Vet at den ikke følger normalt treffpunkt slik at du kan skru opp på diopteren så langt, men jeg er nysjerrig på hvor mye jeg må sikte over på f eks 400-450-500 meter osv.

Edited by Tomhylse
Link to comment
Share on other sites

Du skal få tallene, fra "PCB", med den oppgitte BC 0,345: Kulefall i centimeter:

 

100 m: 0 (innsk.)     + 17 

150 m: 5 cm             +22

200 m: 15 cm            +29

250 m: 30 cm            +13

300 m: 525 cm             0

350 m; 82 cn              -21

400 m: 120 cm           - 50

450 m: 168 cm           - 89

500 m: 226 cm           - 138

550 m: 295 cm           - 200

600 m. 381 cm           -  276

 

Første kolonne er kulefallet, fra innskyting på 100 meter. Jeg vil anta det er "noe" vanskelig å bedømme 3,81 meter 600 meter borte, Jeg har derfor satt opp en tabell til, bak, det er hvis man skyter seg inn på 300 meter (kulebane over/under siktelinja, altså hvor mye du må holde UNDER/over).

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke forvent noen stor suksess med rekruttpatroner på 600m. Det er på grensen til å kaste vekk god ammunisjon. Min anbefaling, forbi 300m finn noe annet.

 

Gjennom diverse introduksjonsdager, og -kurs, til langholdsskyting, PRS, felt, og diverse, har jeg sett, og spottet en god del skyting på lange hold med rekruttammo. (det er alltoid noen som kommer med helt uegnet ammo, men det er lærerikt, og noen ganger kan ting virke overraskende bra *) Norma Rekrutt, Lapua Rekrutt, og Normas 120gr Jaktmatch helmantel, og litt Hornady og diverse. Antakelig 1000-vis av skudd, over bortimot en 20-årsperiode.

Det er en litt rar opplevelse, for man er frustert på vegne av skytteren, samtidig som det først og fremst er latterlig å se på, man har gjerne bedt skytteren å holde, eller stille en knapt troverdig margin inn mot vinden - 2-3x det de andre skytterene gjør med diamondline eller annen egent ammunsjon. - og man ser kula, den har god retning og man omtrent heier på den og idet man skal rope treff gjør den noen spirallignende manøvre, og svinger brutalt medvinds og blir borte... Man gir en korreksjon men neste skudd treffer ikke nødvendigvis det heller. Holder du 15 klikk på 500m, så er det ikke mye opplett som skal til til før du treffer på vindsiden istedet.

 

Problemet er todelt, kulene har elendig BC, og driver MYE i vinden når holdet blir langt - men de mister jo også svært mye fart, henger lenge i lufta, og er utsatt for endringer. Høydespredningen blir også stor. De er gjerne stabile, og vertikal drift i sidevind større enn langholdskulene

Er det vindstille, eller nesten, så kan en skyte OK til 3-400m, gode skyttere kan iallefall det, men man får slengere langt sideveis. Er det HELT vindstille, så 500m - men noen kuler gjør krumspring og blir borte uansett når det kommer utenfor der. Prøve å holde over med diopter virker jo, men kombinert med ballistikken her er det litt håpløst. 

 

Et eksempel, der vi skjøt på papp også - jeg brukte min egen rifle for å vise, og delvis for å få verifisert min egen ammo. Det var svak 2-3m/s vind fra litt skiftende retning, og vi skjøt på F-Class-blinkene på 500m, selve papparket er 70x40cm. Jeg skjøt "rent", bare tiere, med mange innertiere, kanskje ei 10-skuddsgruppe på 70-80mm - han som skjøt jaktmatch - traff skiva med nesten alle skuddene...

 

Hva med å selge rekruttammoen og kjøpe DL, eller bytte med noen - patronene koster jo det samme. Skal du prøve med rekrutt, så prøv å velge en dag med så lite vind som mulig.

 

*) En kar kom med "American Eagle" 156gr kuler i 6.5x55. Vi ble skeptiske tvert, og etter kronografering ble det ikke bedre, 720m/s eller noe deromkring, men vi gjetta en BC, og 156gr kulene hadde OK BC viste det seg. Kulebanen var i klasse med kulestøt, men presisjonen var i toppklasse. Det var bare et spørsmål om j... mange klikk opp. Han slapp opp for ammo før vi kom til 1000m, men 650 var ingen problem...

 

K

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for utfyllende svar! Det var dette jeg lurte på hvor langt ut en kan skyte noenlunde treffsikkert med rekruttammunisjon. Skal ikke drive mye med det. Tenkte vel at uansett så går kula i samme retningen selv på lange hold, men det gjør den tydeligvis ikke. Å holde over blir også håpløst, da kula faller så mye som den gjør. Vi har bare rekrutt ammunisjon i laget, så feltammunisjon må jeg bestille eller hente selv.

Link to comment
Share on other sites

@M67 har sett, "med egne øyne", hvordan rekrutt-kuler oppfører seg på lengre avstander.

 

I fjor skjøt jeg med ei "Landrø-pipe" på kikkert-Saueren, kammeret var så trangt (@ignorant har forklart hvorfor) at det bare gikk inn Norma fabrikk-ammo. Jeg skjøt med vanlig 130 gr/8,4 g DL. På grunn av "våre (u-)venner"s kriger rundt om, var NAVA tomme for 8,4, og jeg kjøpte noen esker Rekrutt i stedet. Disse gikk godt nok på 200 meter. Men så var jeg på en av de få 300-m-banene som er igjen, Henning skl., og den banen er ganske vindutsatt. Det var lite vind, men likevel fikk jeg ikke til noen ting! Det ble 9-ere i alle retninger, og resultatet (243) er det dårligste jeg har skutt i "KIK", også når en tar med det året jeg skjøt med et ganske alminnelig jaktsikte (Leica ER 2,5-10x42) på Saueren.

 

"Anekdotisk bevis", ja, men det motsier ikke det "kammer"-aten fra Sørlandet skriver.

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (2 timer siden):

(243)

Hvert tredje skudd i 9eren, liggende, fra en såpass merittert skytter tror jeg nesten kommer forbi nivået "anekdotisk", og mer over i "vitenskapelig bevist" 😅

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...