Jump to content

Penetrere stålflottører


460V

Recommended Posts

Mitt inntrykk er at skal man penetrere stål med vanlig ammo, så er det hastighet som gjelder. Et saktegående cal som 460 S&W er ingen god løsning.

 

En vanlig 6,5/308/30.06 ladet med en god FMJ vil penetrere opptil 8-10mm vanlig stål på fornuftig avstand. Pass på for riktosjetter. Jeg har skutt lett gjennom en vegg i feks dykker/gassflasker i stål med 6,5en min. Et Panserbrytende prosjektil i 308 går tvert gjennom begge veggene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hør på de som anbefaler rifle det er det som gjelder. Et triks fra 1VK som jeg ikke har testet ut enda er å snu kula, en flat bolt er vistnok lettere å slå gjennom ei stålplate en en spiss.

Du kan jo selge revolveren din å kjøpe 10 HV mausere :wink:

Ellers har jo denne karen funnet opp mye gøy

6045.jpg

Link to comment
Share on other sites

For ca 60 kg siden hadde jeg en kortlivet karriere som idrettsmann. Jeg hadde piggsko med skrudde pigger. Nusselige små pigger faktisk. Skulle vel ikke forundre meg om en slik lar seg skru inn i en hulspiss med litt tilpassning. Må bare passe på diameteren og justere ladningen. Ellers holder jeg meg til de andre som anbefaler rifle. Ellers kunne vel kanskje Tonheim dreie noen passende kuler i noe hardere legering?

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel om ikke slug´en går for sakte for å penetrere. Og tviler vel på om det går å rocke opp selv en 460 til hastigheter som klarer dette. For stor diameter på kula rett og slett. Rifle er nok det dere trenger.

Skulle ikke være noe problem med å få 460´en til å funke med rett kule.

Bare synd at det ikke er tillatt å sette inn en spiss av hardmetall eller herdet stål i midten av kula slik at energien til kula driver spissen videre inn i målet.

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel om ikke slug´en går for sakte for å penetrere. Og tviler vel på om det går å rocke opp selv en 460 til hastigheter som klarer dette. For stor diameter på kula rett og slett. Rifle er nok det dere trenger.

Skulle ikke være noe problem med å få 460´en til å funke med rett kule.

Bare synd at det ikke er tillatt å sette inn en spiss av hardmetall eller herdet stål i midten av kula slik at energien til kula driver spissen videre inn i målet.

Dette gjelder vel jakt?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke slike flottører noen ganger/ofte/alltid fyllt med PU-skum eller lignende? Den ene jeg har skjært opp var hvertfall det. Isåfall hjelper det vel lite med ett ~10mm hull i ene siden...

 

Angående rikosjett fra sjø, så er vel hverken revolver eller slug fritatt fra problemer der? Med tanke på hastighet og kulemateriale bør vel begge deler bli omtrent som "rikosjett-kongen" .22LR med påfølgende sikkerhetssone på 1000m?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Mitt inntrykk er at skal man penetrere stål med vanlig ammo, så er det hastighet som gjelder. Et saktegående cal som 460 S&W er ingen god løsning.

 

En vanlig 6,5/308/30.06 ladet med en god FMJ vil penetrere opptil 8-10mm vanlig stål på fornuftig avstand. Pass på for riktosjetter. Jeg har skutt lett gjennom en vegg i feks dykker/gassflasker i stål med 6,5en min. Et Panserbrytende prosjektil i 308 går tvert gjennom begge veggene.

 

 

tror ikke 460-en er så saktegående som du trur. har ladet 200grains kuler til 2648ft/s med et 8 3/8 løp, har også kronografert kuler i 5 tommers løp til 2000 ft/s med 8 tommeren har jeg flatere kulebane og samme fart enn en 3006.

Link to comment
Share on other sites

Er det flere enn meg som ikke tror du har bedre bc på en revolverkule enn en kaliber .30-kule? Selv Mega har bedre bc enn f.eks hornady leverevolution. Selv om hastigheten ved løpet er imponerende, så vi hastigheten reduseres raskere for en .460 med 200 grains kule enn en .30 med 200 grains kule ladd til samme hastighet. Tversnittbelastningen er også mindre på .460 samt at kulene er mykere. Er kulene harde nok og tversnittbelastningen høy nok, så trenger man ikke all verden med hastighet for å penetrere relativt tynt metall. Ellers så begynner denne tråden å bli litt gammel... - Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...