Jump to content

dårlig presisjon browning auto 22


høggern

Recommended Posts

jeg har en delbar browning auto 22. den børsa jeg har har en salig blanding av kina deler (JW20) og orginale belgiskproduserte browning deler. den funker upåklagelig mekanisk med så å si all ammo jeg forer den med. men det er presisjonen(eller mangel på sådan) som frustrerer meg. pipa er en JW20 pipe(dvs kina kopien)

 

jeg har rævva presisjon med den børsa på de 2-3 første skuddene. deretter pleier den samle ok(47-50 poeng på 15 m dfs skiva, eller på 100m dfs skiva feks)

men førsteskuddet fra "kald" pipe pleier ligge utenfor skiva. som oftest under og til høyre. 3-4 cm unna siktepunktet på 15 meter.(dvs nesten BOM ) å andreskuddet pleier være omtrent midt mellom førsteskuddet og senter(dvs ca 5-6er) , å deretter pleier jeg begynne treffe rundt senter.

samme tendensen på 30 meter...eller på 100 meter. men da flyger jo kula tilsvarende lengre ut fra senter da....

men hva kan grunnen være? prøvd mye forskjellig ammo. samme tendensen med alt.

dette gjør jo våpenet ubrukelig til jakt. så det blir bare brukt til jallaskyting.

 

hva kan grunnen være? pipa? kroninga? eller no annet?

 

dette har hendt hver gang jeg har vært på banen med børsa. førsteskuddet flyr langt ned.

Link to comment
Share on other sites

Pipe som henger og slenger ?

mener at den er løs, dvs kontramutteren er slakk? nei. pipa er så stram som den kan bli uten at man må ha verktøy for å montere den.

dessuten får jeg god nok presisjon fra skudd 3 og utover. ville ikke presisjonen fortsatt være skral om pipa var løs?

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som om børsa trenger noen skudd før pipa "setter seg", dvs. at noe kan være løst.

Har ikke noen bedre tips til deg.

synes det er merkelig. samme tendensen hver gang å med hver type ammo jeg bruker.

 

selv om børsa ikke har vært demontert skjer det samme. å kan demontere den etter de 3 første skudda. da treffer den fortsatt der den skal.... virker som den må skytes varm. kan det være ne med demperen?

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som om børsa trenger noen skudd før pipa "setter seg", dvs. at noe kan være løst.

Har ikke noen bedre tips til deg.

synes det er merkelig. samme tendensen hver gang å med hver type ammo jeg bruker.

 

selv om børsa ikke har vært demontert skjer det samme. å kan demontere den etter de 3 første skudda. da treffer den fortsatt der den skal.... virker som den må skytes varm. kan det være ne med demperen?

Demper også, ja...

Du har ikke flere overraskelser ?

Skru av demperen og test.

Link to comment
Share on other sites

Høres nesten ut som om børsa trenger noen skudd før pipa "setter seg", dvs. at noe kan være løst.

Har ikke noen bedre tips til deg.

synes det er merkelig. samme tendensen hver gang å med hver type ammo jeg bruker.

 

selv om børsa ikke har vært demontert skjer det samme. å kan demontere den etter de 3 første skudda. da treffer den fortsatt der den skal.... virker som den må skytes varm. kan det være ne med demperen?

Demper også, ja...

Du har ikke flere overraskelser ?, Skru av demperen og test.

overraskelser?

 

nei forresten er neppe noe med demperen. for det problemet hadde jeg før jeg fikk demperen og, kom jeg plutselig på.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom denne rifla er delbar, kanskje løpet må sette seg mot kassen for at den skal bli presis?

 

Nå husker jeg ikke helt i farten, men kikkerten sitter vel på kassen, kanskje den da ikke står 'rett' i forhold til pipa og at dette er noe som kommer etter noen skudd? (kjenner ikke til rifla, så ren tipping fra min side)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom denne rifla er delbar, kanskje løpet må sette seg mot kassen for at den skal bli presis?

 

Nå husker jeg ikke helt i farten, men kikkerten sitter vel på kassen, kanskje den da ikke står 'rett' i forhold til pipa og at dette er noe som kommer etter noen skudd? (kjenner ikke til rifla, så ren tipping fra min side)

ja forsåvidt kunne teorien vært rett. men kikkerten sitter på pipa, å selv om jeg har tatt børsa fra hverandre så er treffpunkt rett...

men det er de 2 første skudda som er problemet. kan demontere børsa, treffpunkt er rett etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Skjer dette selv om du ikke pusser rifla mellom hver gang?

..kan være at det er pusseskudd-djevelen som spiller deg noen 'puss' *bomtibom tchhh*

 

Noen rifler har større utslag en andre når det gjelder dette, om du må pusse, så kan det være lurt å tørrpusse til slutt.

pusser man kal 22? ;)

jada dette skjer selv om det er pusset eller ikke, om demperen er på eller ikke, uansett om jeg har hatt børsa delt eller ikke . og uansett amunisjonstype, har prøvd rem thunderbolt, cci std, cci minimag, eley target, eley club, lapua superclub, federal classic, osv

alt har samme tendens. langt ned og til høyre på førsteskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang tid etter de første "pusseskuddene" kan du forvente at påfølgende skudd går dit du vil? Hvis det er snakk om flere timer er det jo ikke noe problem å sette et par skudd i bakken i løpet av en jaktdag for å holde pipa "nyskutt".

det er en mulighet. men skulle gjerne funnet en bedre løsning. det er jo et hendig lite jaktvåpen jeg ikke tør bruke på jakt pga den lille "uvanen" ;)

 

det rare er at om jeg skyter 2 skudd først, vil resten vanligvis holde seg innenfor 9ern... å det er såpass godt jeg tør forvente at man skal klare skyte med en slik børse.

lå mllom 45 og 49 på 5 skuddsseriene i helga. det er bra nok det.

Link to comment
Share on other sites

Noe er det ihvertfall som flytter seg/setter seg.

 

Ett spørsmål jeg ikke kan se du har svart på er:

 

Hvor lenge etter at rifla er skutt varm, holder rifla førsteskudds presisjonen? 1T, 2T 4T?

det har jeg ikke forska på. måten å gjøre det på vil jovære å skyte 3 skudd. for så å vente feks 3 timer. om den da ikke er midt på så må jeg prøve med kortere tid.

vet ikke om det er noe som setter seg. hva om pipa er dårlig?

Link to comment
Share on other sites

Dette er et problem som også finnes på CZ Varmint'en. Grunnen er der for trang pipe, og de første skudda går i hytt og pine.

Jmonsen løste dette problemet med Varmint'en. Vet ikke hva han gjorde, men det var vel hard pussing med noe lurium...

 

Er Browningen ny?

 

Tror eg skal sjekke min egen Browning Auto22. Har hatt noen merkelige bom på skjoren....

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

nja

har prøvd dette endel mer. tendensen er den samme. førsteskudd kan sitte utenfor skiva, så et skudd ute i hviten (litt nærmere svarten) så kommer det seg å børsa holder 9ern som oftest.

 

dette er frustrerende greier......

 

har tenkt meg litt om å børsa er nok gått mer enn 500 skudd, sikkert nærmere 2-3000. men det er fortsatt ikke mye....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette høres merkelig ut.

sikkert ikke relevant, men jeg hadde rævva presisjon i min Auto .22, inntil jeg skiftet kikkertsiktemontasje... Nå går den rett så bra

det som er merkelig er at børsa går bra etter skudd nr 2.

vurderer om kikkertmontasjen kan være synderen men da skulle det vel vært et problem etter skudd nr 2 og?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd at en del halvautomatiske våpen ikke setter det første skuddet på samme sted som resten. Dette kan komme av at et manuelt ladegrep ikke er det samme som et automatisk ladegrep, og det kan faktisk hjelpe å ta ladegrepet før første skudd hardt og raskt, og dermed simulere automatikken i våpnet. Jeg har også hørt rykter om (men ikke opplevd selv) at enkele fjærer "setter" seg, og trenger litt bevegelse før de igjen har stabil kraft. Prøv å ta 8-10 raske og harde ladegrep før første skudd. Det funker sansynligvis ikke, men det kan være verd et forsøk...

 

mvh,

Cogito

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...