Jump to content

Hund skutt på jakt i Skien


Fanten

Recommended Posts

Triste greier.

Jeg kjenner en kar som har en irsk setter. Topp jakthund. Hunden er godt trent, det er eieren også, han løper stadig på ski og da løper hunden som regel et stykke foran. En dag kom han rundt en sving og oppdaget at en fyr sto og dæljet løs på hunden hans med skistavene. Kompisen min fyrte ganske bra, for å si det sånn. Han løp frem, grep tak i fyrens skistaver, røsket dem til seg og klinte dem inn i nærmeste trelegg så de brakk. Deretter sa han at fyren kunne bruke de to milene ned til bygde til å tenke over hva han ville gjøre med ham neste gang.

 

Eksempel til etterfølgelse.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at den ble skutt under mistanke om å være en rev?

For noen år siden var det en kar på mine trakter som skjøt en kvige (ung hun-ku) i den tro at det var en hjort.

Det trenger altså ikke være noen som har gjort det i ren ondskap.

Vil oppfordre folk som slepper hundene sine løs/lufter de i skogen at de tar på de en oransje vest :smile:

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg føler med hundeeieren og jaktlaget

 

Har opplevd det samme sjøl, med familiens jakthund. Jeg og broder leita i 3 dager, før en kar innrømte å ha skutt den.

Blei skutt i tro om at det var rev. Han som skjøt var helt knust og klarte ikke å si ifra før. En sak med bare tapere.

 

Får håpe noen står fram og forteller sannheten her også. Det er det beste for alle parter.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at den ble skutt under mistanke om å være en rev?

For noen år siden var det en kar på mine trakter som skjøt en kvige (ung hun-ku) i den tro at det var en hjort.

Det trenger altså ikke være noen som har gjort det i ren ondskap.

Vil oppfordre folk som slepper hundene sine løs/lufter de i skogen at de tar på de en oransje vest :smile:

 

Nei,men om nokon har gjort som du antyder så bør dei i alle fall ha såpass ærligheit i seg at dei kan stå fram og beklage det dei har gjort sjølv om det kan medføre straff og erstatningskrav.

Folk som ikkje ser forskjell på ein drever og rev bør dei uansett vurdere om jakt er rette hobbyen for dei.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det har ikke noe med "bare en hund" å gjøre. En eventuell straffesak følger lovene. Enten vi som hundeeiere liker det eller ikke er dette et skadeverk, det samme som noen ødelegger en gjenstand du eier som har en verdi på 8000,- kr.

Det vil si : Dersom alt ellers var i orden, våpeninnehav, rett til å jakte osv.

 

Dersom hunden har lidd og blitt pint, kan også lov om dyrevern komme inn i bildet.

Om en jeger skulle forveksle en hund med jaktbart vilt, er det en overtredelse av aktbarhetskravet i lovgivningen rundt jakt.

 

Alt dette er forseelser, og straffes med bøter. Evt kan også rettigheter inndras.

Dersom det ikke kommer inn opplysninger i saken, er det heller ingen mening i at den står åpen for all fremtid ? Så om noen evt skulle ha noe å bidra med for å få tatt synderen, så kom igjen..........

Link to comment
Share on other sites

Det kan jo være at den ble skutt under mistanke om å være en rev?

For noen år siden var det en kar på mine trakter som skjøt en kvige (ung hun-ku) i den tro at det var en hjort.

Det trenger altså ikke være noen som har gjort det i ren ondskap.

Vil oppfordre folk som slepper hundene sine løs/lufter de i skogen at de tar på de en oransje vest :smile:

Nei,men om nokon har gjort som du antyder så bør dei i alle fall ha såpass ærligheit i seg at dei kan stå fram og beklage det dei har gjort sjølv om det kan medføre straff og erstatningskrav.

Folk som ikkje ser forskjell på ein drever og rev bør dei uansett vurdere om jakt er rette hobbyen for dei.

Må si jeg føler med hundeeieren og jaktlaget

Har opplevd det samme sjøl, med familiens jakthund. Jeg og broder leita i 3 dager, før en kar innrømte å ha skutt den.

Blei skutt i tro om at det var rev. Han som skjøt var helt knust og klarte ikke å si ifra før. En sak med bare tapere.

Får håpe noen står fram og forteller sannheten her også. Det er det beste for alle parter.

Ser at det kan være forskjellige grunner til at folk ikke står frem med det samme. En trist sak uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gikk det med sauebonden som avlivet unghunden rett foran føttene til eieren i fjor ?
Saken ble henlagt

Hvis det var den saken på Jæren, så mener jeg å ha lest at hundeeieren fikk bot for å ha brutt båndtvangen. Bonden måtte bare rømme fra landet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...