Jump to content

Når er det for kaldt å slippe bikkja?


Hubertus

Recommended Posts

Det er meldt "bikkjekaldt" fremover, i hvert fall på østlandet. Hvor mye må termometeret krype på skalaen før dere synes det blir for kaldt å slippe? Nå er det jo noen raser som er litt mer velutsyrt med isolasjon enn andre, men kunne vært interessant å høre hva dere praktiserer.

 

Jakter selv med schweizerstøvere (ikke ruhåra). Etter siste sjekk på yr.no ligger det an til at vekkeklokka får hvile i morgen tidlig :x

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en gylden regel å ikke bruke hund ved - 12 grader.

 

Har ikke hatt hund nå på 3 år, men kommer nok til å følge den oppskriften. Best å sitte hjemme og fyre når det blir så kaldt. Hundene vi har hatt er finskstøver og drevere som har blitt brukt på hare og rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

-Jeg slipper ikke harehundene hvis det kryper under -12,men jeg følger litt tettere på hunden når det er så kaldt.

Det er ikke noe problem for hunden med kulda så lenge den er i bevegelse,men man må jo ta høyde for at de kan jage seg bort eller blir så slitne at de legger seg ned.

-Jeg skal selv slippe ved kongsvinger i helga,så du får ha skitt jakt også får vi håpe det ikke blir for kaldt.

Link to comment
Share on other sites

-20 er ikke snilt mot bikkjene, mener jeg.... Og de har aldri hatt problemer med lunger, luftveisinfeksjoner og andre sykdommer? For tidlig død? Da har du hatt flaks.

 

 

Hver gang man slipper bikkja utsetter man den for mulige farer som f.eks.trafikk,rovdyr,dårlig is osv.så hva er å være snill med bikkja ?

Hva er for tidlig død ? Er målet å ha jaktbikkja til den når den forventede levealder som litteraturen beskriver ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, for meg handler det om å gi bikkja et best mulig liv, og ikke presse han mer enn forsvarlig. Derfor tar jeg forholdsregler der det er mulig, feks i forhold til kulde. Det er råd jeg også har fått fra erfarne hundefolk.

 

Andre har helt sikkert et annet syn på hundehold enn meg, og det er ikke min sak. Jeg kom bare med mitt syn på dette med kulde. :wink:

 

Ulykker i form av påkjørsler og fall er ting man aldri kan gardere seg mot.

Link to comment
Share on other sites

- 20 grader er ikke sunt for hundene så sant de ikke er av annen rase. (polarhunder/trekkhunder) Det er oftest nese og lunger det går utover samt forfrysninger. Hvis du mener at det ikke gjør noe bustergutten fordi det alt eksistrerer farer der ute, så mener jeg mitt om deg og ditt dyrehold !

Husk at de allerede ekistrerende farene/hindringene/dødsfellene alltid er der ute, ikke nødvendigvis klokt da å påføre hundene flere når du kan unngå det.

Link to comment
Share on other sites

har nå selv jaktet i rundt -15 og nedover litt,men jakter jo ikke plent hele dagen,,,,men noen korte slipp har jeg ingen dårlig erfaring ,med,,, nå er nå gammer'n snart 10 år å like kjapp å frisk,,,,, gidder da ikke å drive ute så lenge en gang sjøl når det er såpass uggete :mrgreen: men bikkja får da trim,,,,,nå har jeg finsk spets å dem tåler jo å være ute sjøl om det er sikkelig kaldt,,,,,tykk pels å er vant med å være ute selv om er det bikkje kaldt,,,,men korthåra raser ville jeg nok vært litt mere forsiktig med da dem ikke er så beskytta mot snø å kulde,,,,,kontra pelsdotter som jeg har,,, :D

Link to comment
Share on other sites

Har jakta mye ryper i 20-25 minus, ikke noe problem det, pass på å ha varme dekken på bikkja når du tar pauser, her på kysten blir det skjeldent så kaldt at det er uforsvarlig å slippe bikkjene, litt lavere terskel på Bassetene hadde jeg nok satt hadde jeg jakta på innlandet.

Tror ikke ei Bassettispe på 10 kg drar mere luft i seg enn en Gordon på 25kg :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan være litt upresist å ha en fast grense for hvor mye kulde man kan utsette en hund for. -20 i Indre Troms kan fortone seg som sommer sammenlignet med -20 i kyststrøkene rundt Oslofjorden. Dette har med luftfuktighet å gjøre. Vind og evt. nedbør er også faktorer som må taes hensyn til.

 

Man skal også huske på at temperaturen kan variere mye i terrenget. Om man leser av gradestokken på hytta til -15, kan det være -25 i dalsøkket der losen går. De fleste som har overnattet utendørs en vinternatt vet betydningen av å finne en lun leirplass.

 

Å presse bikkjene i kulda er udiskutabelt en påkjenning som går på helsa løs. Forfrysninger kan være akutte konsekvenser, astma og gikt kan komme snikende å stjele 3-5 gode sesonger. I tillegg kan fysisk slit og kulde gi hunden en psykisk knekk som ødelegger den som jakthund.

 

Unghunder må aldri presses i kulde, her skal alt være lystbetont. Uvettig bruk av unghund kan ødelegge jaktegenskapene resten av livet.

 

Ranger skrev:

Ja, for meg handler det om å gi bikkja et best mulig liv, og ikke presse han mer enn forsvarlig
Helt enig. Det er selvsagt hyggelig å være snill med sine medarbeidere. Men ut i fra et rent egoistisk ståsted så er dette også en god regel. Hunder som har et godt liv lever lenger og fungerer i flere sesonger.
Link to comment
Share on other sites

Som Ranger er inne på er det temperaturen på luften som dras ned i lungene samt kalde skarpe snøkrystaller som er problemet , da spesielt for de drivende rasene. Når det gjelder pels osv så er det store individuelle forskjeller selv innen samme rase , kommer an på hva hundene er vant med fra før.

 

For meg finnes ingen fasit ved en bestemt temperatur , men avgjøres ut fra hvert enkelt tilfelle. Hvilke terreng skal jeg i , ved havet eller fjellet , langt fra bilvei osv osv.....Som sagt ingen fasit.

 

Hihundene feks jakter jeg med uansett vær , de skal arbeide for det meste under bakken og der er det varmere. De kan også bæres i ryggsekk frem om ønskelig.

Link to comment
Share on other sites

ja vi var ute å slapp idag, da var det 12-13 minus det lå på :? det gikk veldig greit for den 1 hunden fordi den hadde en kort og fin los, men den andre hadde en kjempe lang los men det gikk greit med den å :wink: det blir 9 minus her i mårra så vi skal ut å sleppa ;) dere hadde sleppi i 9 kalde dere å ? :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å sette grensa ved omlag minus 15.

 

For noen år siden skulle jeg være med på en åpenprøve, hare med en beagle (DCH Våttåfjellets Pan) jeg hadde. På morgenen var det minus 23. Vi ventet til 11:00 og slapp på minus 18. Losen gikk bra hele dagen, men når vi avsluttet la jeg merke til at hunden hadde forfryst pungen. Etter den dag manglet han hår på halve pungen resten av livet.

 

Var også ut med en sønnen til denne hunden noen få år senere. Da var temperaturen minus 15 på morgenen. Desverre reiste haren ut, og vi mistet kontakt med hunden (hadde ikke peil da). Da den kom inn kl. 20:00, var det ca. minus 25. Denne hadde også forfryst pungen, og det viste seg at den også ble steril. Et par år etter var hunden dobbeltch, og gjett om vi angret på akkuat det slippet.

Link to comment
Share on other sites

Har flatcoated retriever i dag, men har vokst opp med dunker. Ho jakta vi med uansett vær, temperatur og føre. Om Tussa hadde blitt spurt, hadde ho ikke villet være heime! Det samme med dreveren min, Diana. Meiner bestemt at det hadde vært dyremishandling å ikke hatt dem med. Boffane mine har ein tendens til å ha minst like stor jaktlyst som meg sjøl. Det samme gjelder mi nåværende Hannah!

Link to comment
Share on other sites

jeg slipper ikke hundene mine under -10, dette har jeg gjort til en grei regel for meg selv. Samt at det ikke er nødvendig å plage viltet med en to timers los i streng kulde. Kan ikke pakke inn rådyret og legge det under ovnen, som vi gjør med hundene. må tenke på viltet vi jakter på.

Link to comment
Share on other sites

jeg slipper ikke hundene mine under -10, dette har jeg gjort til en grei regel for meg selv. Samt at det ikke er nødvendig å plage viltet med en to timers los i streng kulde. Kan ikke pakke inn rådyret og legge det under ovnen, som vi gjør med hundene. må tenke på viltet vi jakter på.

 

Ett godt poeng. :D

Link to comment
Share on other sites

Hæler jeg å jakte, hæler bikkja å være med.

 

+1!

 

Men vi har NEG, og det blir jo ganske annerledes enn de fleste av rasene som omtales her. Personlig syns jeg det er veldig greit å ha en rase som ikke begrenses av klimaet. Trives like godt i 25 blå som 25 røde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bustergutten at å bruke en drivende jakthund i -20 grader er direkte dyreplageri og må ikke forekomme under noen omstendigheter. Dette er min oppfatning, og jeg er ikke redd får å stå for den. Ei venninne av meg er utdannet veterinær og mener følgende:

- En jaktbund må ikke brukes når det er mer enn - 15 grader ute. Konsekvensene blir på sikt at hunden ødelegger sine lukte egenskaper fullstendig. Hundens nese er ikke lagd for slike påkjenninger. Hu har også hatt flere jakthunder inne får pustevansker grunnet driving/losing i kaldt vær. Slike lunger vil kollapse på sikt. Hu har også måtte amputere lemmer pga streng kulde.

- Hvis du mener dette er bagateller i den "store sammenhengen" så vær så god å ødelegg dine hunder...

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i ***** overlever ulven gjennom vinteren? Bryter den seg inn i ei koie og legger i ovnen hver gang kvikksølvet kryper nedover skalaen? Selvfølgelig kan en asfaltsliter som aldri har sett ett tre uten å ha på seg sokker og dekken slite i kulda, men en godt vant jakthund som er vant til å oppholde seg rolig i slike temperaturer tror jeg ikke vil ha noen fare av å være med på jakt heller...

Link to comment
Share on other sites

Ei venninne av meg er utdannet veterinær og mener følgende:

- En jaktbund må ikke brukes når det er mer enn - 15 grader ute. Konsekvensene blir på sikt at hunden ødelegger sine lukte egenskaper fullstendig. Hundens nese er ikke lagd for slike påkjenninger. Hu har også hatt flere jakthunder inne får pustevansker grunnet driving/losing i kaldt vær. Slike lunger vil kollapse på sikt.

 

Tror du ikke det blir litt for enkelt å generalisere på den måten? Ta NEG f.eks. Tror du den ødelegger sine lukteegenskaper fullstendig ved å bli brukt når det er kaldere enn -15? Våre hunder har vært et godt stykke under denne temperaturen, men jakter like godt. Mener veterinærveninnen at våre hunder er så til de grader ødelagt av avl at de ikke tåler det som i utgangspunktet er helt normale temperaturer for dyr på våre breddegrader?

 

Det er i mine øyne å dra det vel langt å kalle det dyreplageri, når kjøter´n gjør det av fri vilje og samtidig er helt vill av glede over å få herje rundt i skogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forskjellige erfaringer, praksis og synsing dukker opp i denne tråden - og en hel del forskjellige raser med forskjellig utgangspunkt omtales. Tilogmed ulv er nevnt. Det var vel det trådstarter var ute etter, å høre forskjellige synspunkter på dette. :D

 

Jeg tror man må skille litt på rasene og bruksområde/jaktmåte her ja, høye og kortbeinte, bepelsede og korthåra, drivende kontra ikke-drivende hunder. Selvfølgelig vil det være forskjeller på det.

 

Trådstarter har en Schweizerstøver, jeg har en petit basset, andre har NEG og Laika. Selvfølgelig vil disse rasene og typene takle kulde på forskjellig vis.

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvordan er da Laika rasene fra Sibir kommet så langt? Der er jo streng kulde. Nei, se på hunden om den trives. Jeg har vært på skitur med min Vestlaika i 40 minus, å når han snebader, ruller å dykker i sneen, da trives han å fryser ikke :-)

 

Har ikke sett så mange laikaer drive rev i 4-5 timer......som en støver med nesen i bakken :wink:

 

Mine hunder trives alltid , det er jeg som må stå for begrensingen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener bustergutten at å bruke en drivende jakthund i -20 grader er direkte dyreplageri og må ikke forekomme under noen omstendigheter. Dette er min oppfatning, og jeg er ikke redd får å stå for den. Ei venninne av meg er utdannet veterinær og mener følgende:

- En jaktbund må ikke brukes når det er mer enn - 15 grader ute. Konsekvensene blir på sikt at hunden ødelegger sine lukte egenskaper fullstendig. Hundens nese er ikke lagd for slike påkjenninger. Hu har også hatt flere jakthunder inne får pustevansker grunnet driving/losing i kaldt vær. Slike lunger vil kollapse på sikt. Hu har også måtte amputere lemmer pga streng kulde.

- Hvis du mener dette er bagateller i den "store sammenhengen" så vær så god å ødelegg dine hunder...

 

Jeg nekter å tro at denne vetereinærvenninnen din mener jakthunder generellt :)

At mine Finsk spetser skulle bli ødelagt av å jakte i mer enn minus 15 slik din veterinær sier har jeg liten tro på :wink: .

At en tynnpelset innestøver som plutselig blir sluppet ut i -20 kan pådra seg skader er vel ingen uenige i.

.

Link to comment
Share on other sites

Å dra alle jakthundrasene over en kam når det gjelder kulde og si en minimumstemp er ikke mulig, fordi forutsetningene er så himmelvidt forskjellige både når det gjelder isolasjon og jaktmåte.

 

Laikaene har dobbel bunnull og anser -40 for å være riktig så komfortabelt, og de bruker det meste av tiden på søk uten los. Har du hørt en laika lose i sprengkulde, så setter de automatisk ned lostakta og justerer dette inn slik at de ikke tar skade av det.

Disse hundene har ingen begrensninger hva tempraturen angår, fordi de er så perfekt anpasset et beinhardt klima.

 

Dette gjelder voksne individer over 2 år vel og merke, da disse har fullt utvikla pels.

 

Finsk spetsen merka jeg dundra løs på vilt i sprengkulde, så der måtte jeg være litt mer forsiktig, ikke pga pelsen men innåndingen av kulde.

 

Alle spisshundene er tatt fram i et tøft klima, og kan således jage selv om det er jævlig kaldt, men det er nok forskjeller ute å går uansett.

Lostakt og innånding av mye kald luft er det kritiske når det gjelder disse hundene.

 

En harehund driver viltet og loser hele tiden og er fra naturen utstyrt en smule dårligere hva pels angår, og jeg tror ikke de justerer inn fart og los i forhold til temoraturen. De gyver på uansett, og da går det fort gæli.

 

Her i huset er det han med børsa som er bremsen på vinteren :lol:

Har ikke lengre noen trang til å gå ut samma pokker hva sags vær det er. Før så spilte det ingen rolle om det var -35, for da stod/satt viltet bedre for hundene, men nå er det triveligere å sitte inne og ta seg en dram og nyte varmen i fra ovnen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Å dra alle jakthundrasene over en kam når det gjelder kulde og si en minimumstemp er ikke mulig, fordi forutsetningene er så himmelvidt forskjellige både når det gjelder isolasjon og jaktmåte.

Dette skrev jeg om på forrige side ja.

 

Lostakt og innånding av mye kald luft er det kritiske (...)

En harehund driver viltet og loser hele tiden og er fra naturen utstyrt en smule dårligere hva pels angår, og jeg tror ikke de justerer inn fart og los i forhold til temoraturen. De gyver på uansett, og da går det fort gæli.

Og dette på side 1 allerede. Leser du hele tråden? :wink:

 

Men en god ting kan vel ikke sies for ofte. :)

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel mere om hva jegeren tåler av kulde, og aklimatisering.

Har selv jaktet rådyr med dreverene mine i minus 22 uten problem, den ene gangen svømte bikkja over lågen på Dombås etter rådyra, og ga seg etter en time på naboterrenget, og svømte pokker ta meg over igjen på tilbaketuren. måtte gnu bikkja tørr med snø ellers så hadde hun vært en stor istapp, bikkja led ingen nød av dette, tror dette handler om aklimatisering

Link to comment
Share on other sites

Etter at jeg mistet Rufus2 i lungeødem ble det noen telefoner til Vetrinærinstituttet med spørsmål om diverse årsaksforhold. Rådet jeg fikk var ikke å slippe når det var under -10. Hunder som driver viltet med los belaster lungene noe enormt i forhold til hunder som tar stand eller har stålos. Ispartikler vil slite på lugene og skade de over tid. Innvendig i nesa er luktcellene dekket med fuktighet og faren er stor for forfrysning og varige skader.

Jeg slipper ikke når det er under -10.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...