Jump to content

Weihrauch HW97K


Kjell Olav

Recommended Posts

Ahhh, sugen på luftgevær.

Har tidligere hatt et noen få børser, Slavia 630 og 631 4,5mm. Har også hatt en pipespenner i det litt dyrere segmentet, Weihrauch HW95 i kal 5,5 (22)

Jeg liker kvaliteten og følelsen disse tyske våpnene inngir, solid, skikkelig maskinert, god presisjon, supre justerbare avtrekk og fine stokker. Jeg synes sånn sett at Weihrauch gir mye for de pengene man betaler. Vurderte først en PCP, da HW100K som er et meget flott gevær med magasin, men prisen blir i meste laget med ca 10 lapper for for geværet. Med montasje, kikkertsikte, dykkerflasker og fillkitt i tillegg er en fort på kr 16-17 000, det er mye penger.

 

 

Derfor har jeg sett nærmere på HW97K, den har spennarm under løpet og er kjent for sin gode presisjon og gode skytegenskaper, særlig i 4,5mm. Og her snakker vi rundt kr 4000, litt avhengig av modell.

normal_HW97.png

 

Den kommer også med laminat, sexy? :wink:

normal_HW97Blue.png

 

Den kan også leveres med tommelhull, men jeg vet ikke, har egentlig aldri vært fascinert av det.

Bør sikkert prøveholde en før jeg bestemmer meg.

 

Kommer med stor sannsynlighet til å bestille et tuningkitt, men her er spørsmålet hva man skal bestille. Har sett på disse:VORTEK ProGuide2, V-Mach og Maccari. Tuning skal gi våpenet mindre vibrasjoner og "twang" og mindre lyd, jevnere hastighet og ikke minst skal børsa bli lettere å skyte godt med fordi den blir mindre sensitiv for hvordan den holdes.

 

Har studert og lest en del på nett ang disse tuningkittene og jeg tror jeg kommer ned på Vortek, det virker som dette settet er noe av det beste man kan kjøpe. Men her setter jeg pris på om noen har erfaringer å dele, dette er nytt land for undertegnede.

 

Montasje blir enten BKL eller SportsMatch, begge med hel skinne.

 

BKL

BKL-260-2T.jpg

 

SportsMatch

786.jpg

 

Forstår det slik at BKL er "selvsentrerende", se video her så ser dere hva jeg mener. Men har også lest at denne montasjen kan være hard å montere fordi underdelen (foten) består av ett stykke og dette må "dras sammen" for å låse seg i sporet på børsa. SportsMatch er kanskje enklere å ha med å gjøre og omtrent like bra, selv om denne ikke er sentrerende på samme måte som BKL.

Erfaringer og anbefalinger ang disse, eller andre montasjer som er like gode?

 

Så optikk.

Trenger anbefalinger av sikter som fungerer på luftgevær og tåler den spesielle rekylen disse skaper. Må ha fokusjustering ned til i hvertfall 10 meter, mildot, og brukbar optikk. Helst ikke for stort og langt da det vil dekke ladeporten. Og det må passe med medium høye montasjer, orker ingen stor tuba av en kikkert. Litt fleksibel på pris, men helst ikke så mye over kr 2000.

 

Av kuler så blir det å prøve JSB Exact 4,52. Andre anbefalinger som går bra i disse børsene, gjerne på litt avstand?

 

Skal ha denne børsa til trening og plinking på forskjellige avstander, også på litt lengre hold.

 

Fyr løs folkens :)

Link to comment
Share on other sites

Du har iallefall funnet varer av høy kvalitet....

Har selv flere helskinner fra Sportsmatch og de fungerer strålende.

Av optikk har jeg også et lite utvalg og der finnes noen AGS Mildot 3-9X40 som tilfredstiller mine behov, RWS og BSA har også dugandes optikk i tilsvarende forstørrelser, BSA er skarp optikk i forhold til pris.

Jeg har flere kikkerter av typen du omtaler som tubaer og går ikke inn på de her da du ikke søker slikt.

 

Vedr børsene er ingen av de du skriver om dårlige, føl på dem, hold og be om noen testskudd.

Av tuning kjenner jeg bare til Maccari, de er gode de.

 

Når det gjelder kuler må du teste hva som funker best i det våpene du ender opp med.

Det kan være 4,52 går bra i ett mens det går dårligere i ett annet. Kanskje 4,53 er bedre?

Selv bruker jeg mest AirArms, men de er jo knøtt like, du må som sagt teste og finne en kule som er jevn i kvalitet.

Personlig ville jeg satset på .22 dersom du satser å skyte på litt lenger hold, altså 30-100m

Blir et kort svar dette, du hadde et laaangt innlegg og akkurat nå husker jeg knapt halvparten av innlegget ditt :roll:

Link to comment
Share on other sites

Rart at Benelli-broderen grubler på luft i samme moment som jeg selv går til anskaffelse. Riktignok en mer spontan og økonomisk løsning men mitt første luftvåpen alikevel.

 

En Webley Tracker i 22. ble med hjem. Etter anskaffelsen fant jeg mye skrevet om dette våpenet på nett, burde lest først og handlet etterpå. Dette er ei sær og vanskelig berte med ett uberlangt hardt avtrekk og tendenser til å vise presisjon for så å kaste uhemmet. Det er så mye bevegelse i mekanikken at skyting med anlegg er umulig.

 

Alle er tydeligvis enige om dette men våpenet er likevel svært populært. Tror nok dette blir ett prosjektvåpen i vinter, avtrekkstuning, bytte av fjær til gas stempel og oppussing av en grånet men svært potensiell kolbe.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Har hatt denne i .22cal selv og tunet flere av de i begge kaliber. Angrer stygt på at at jeg solgte den i et svakt øyeblikk...

Det er enkelt og greit noe av det beste du kan kjøpe, men som AcidRain sier så kjøp den i .22, det gir så utrolig mye mer muligheter enn 4,5mm.

 

BKL er bedre enn SportMatch any day uansett hva man sammenligner, men begge funker til 97'en.

På gevær med grunne svalehalespor så kan SportMatch ha for stor radius på kloa i skinna til å gripe skikkelig tak i sporet. Det skjer ikke med BKL.

Link to comment
Share on other sites

Huff, ikke forvirr meg med kaliber nå da :wink: Hadde som sagt en HW95 i 22 og den likte jeg godt, men jeg syntes kulebana var krum selv om hastigheten på kulene var bra. Om jeg ikke husker feil så kronograferte jeg den til rundt 200 m/s. Så en 4,5 mm vil skyte vesentlig flatere og i en HW97 ligger hastigheten opp mot 270-280 m/s etter det jeg forstår, men så er sikkert de grynsmå 4,5 mm'erne mere utsatt for vind. Har også lest meg til at HW sine piper ofte gir bedre presisjon i 4,5mm, men det er vel mye å hente med riktig valg av ammo. En ting som er sikkert er at 22 har mye mer punch i målet. Ikke helt enkelt det her.

 

@LongRange

Takk for tips.

Ang skinne så er SportsMatch'en å få kjøpt her hjemme, mens BKL må hentes fra england, feks via ebay. Ser de ligger der til rundt £45, så totalt med frakt osv blir prisen sånn ca det samme. Spørs om jeg ikke må bestille en på nett :wink:

 

@Gullvingen.

Valg av optikk er ikke enkelt, særlig ikke når en er vant til å kjøpe sikter til kruttvåpen som gjerne koster vesentlig mer enn børsa, kanskje burde en det til luftvåpen også :wink: Men, det skytes på kortere avstander så jeg tror det skal fungere med litt rimeligere glass her.

Så forresten i en BSA Catseye her om dagen, og jeg ble imponert over optikken i denne, særlig i forhold til prisen. Kan den være noe å satse på, om den kommer med mildot da, og tåler rekylen?

 

@Lipitor

Hehe, jepp, og vi har ikke snakket om det en gang. Nesten rart at jeg ikke nevnte på dette da du var innom på kaffe. Gratulerer med Webley, det skal vel være et bra gevær. Og med litt justering av innmat så skal den bli meget god.

Link to comment
Share on other sites

BSA Catseye selges på diverse sider som også selger kun luftvåpen, men om det alene betyr at den tåler "baklengsrekylen" vet jeg ikke... Jeg har andre typer BSA som har overlevd kraftige luftbørser og har forsåvidt aldri ødelagt en kikkert heller uansett merke. De leveres jo med en Limited Warranty og kjøper du i Norge har du uansett garanti og reklamasjonsrett.

Om titterøyret har sitti på .375 eller .177 ved jo ikke de i butikken dersom du kommer og sier "eh, kaputt" og forlanger nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok greit å handle lokalt i tilfelle noe skrangler fra hverandre.

Har sett litt på Nikko Stirling Airking 4-12x42 Mildot, og den frister litt. Prisen er ca etter budsjett og denne er bygget for å tåle luftvåpen.

http://www.nikkostirling.com/Content/Airking/airking.htm

Jeg har en Nikko Stirling Nighteater på en salongrifle, og den har helt grei optikk og mekanikk i forhold til prisen. Så jeg er ikke skremt fra å prøve en til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo sette en teip over NIKKO dersom navnet skjemmer kvaliteten :lol:

Har du vurdert Webley Tomahawk? Den finnes i 4.5 og 5.5 til hyggelige priser, leveres med et bra avtrekk og har god ytelse

i begge kaliber, valnøtt stokk og passer høyre og venstreskyttere. Pene våpen.

Opprinnelig bygget i England, så ble produksjonen flyttet til Tyrkia og ryktet falt, det samme med prisene.

Vi har testskutt en tyrker og en engelsk uten å kunne påvise at den ene er bedre enn den andre.

På enkelte fra tyrkia har det vært litt dårlig blånering, men ved kjøp kan leverandør plukke ut en fin en, jeg vet om en leverandør som muligens har et par Made in England, Birmingham på lager....

 

Optikk.

Jeg har noe MTC, men synes de er grovt bygget og de veier mer enn flere andre merker.

RWS og BSA samt noe fra AGS er mine favoritter, klar og fin optikk og tynne i godset.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo duracote'n :wink:

 

Webley Tomahawk er sikkert mye for pengene. Men nå har jeg "gått meg fast" på HW97, og i går fikk jeg et meget godt tilbud fra forhandler på børsa ink dempet montasje fra SportsMatch. Men den finnes ikke på lager så jeg må regne med en 4 ukers "cooling off" periode før jeg har børsa i hende.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat handlet en hw50s mtp skytetrening. Jeg kjøpte en bsa 3-9x40 fra xxl.no. Det kikkertsiktet synes jeg var irriterende godt!!:) har en scmidt bender på jaktrifla, men bsa er MYE klarere i optikken!

Det er sikkert andre ting som gjør at en bsa faller gjennom i tester, men på luftgevær i godvær er den kanon:))

 

PS kjøp skinne og ringer til montasje!! Da slipper du at kikkertsikte kommer bakover:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tiden blir lang når en går og venter på noe en ønsker seg, men endelig så kom det en HW97 K med Sportsmatch montasje og Bsa Sweet 3-9x40 i hus i går.

 

Før jeg montere sikte og løsnet et eneste skudd ble børsa demontert, renset opp i litt fett som lå foran stempelet og tørket alt sammen rent. Polerte vekk det som var av grader i "motoren" til børsa med #800 papir, det var egentlig minimalt med grader, men uansett greit å bli kvitt det som var. Polerte opp endene på fjæren og satte sylinder og fjær inn med ProLong grease. Kanten på stempelpakningen og fremre og bakre del av stempelet fikk et meget tynt lag med Moly 60% paste. Monterte alt sammen igjen og skrudde på montasje og kikkert

 

Bildene er tatt med mobil så de er ikke all verden.

 

I benk for innskyting og testing av presisjon og kuler.

normal_2012-08-24_13_15_07.jpg

 

Alle grupper er 5 skudd. I mellom hver test av ny kule ble det skutt en god del skudd med kulen som skulle testes.

 

 

 

De første skuddene ble tatt på 20 m og de havnet loddrett 7 cm under klistrelappen jeg skjøt på, så retningen var god i utgangspunktet.

 

Her har jeg skutt på 20 meter med JSB Exact med 4.53 og 4.51 mm diameter.

På dette holdet ser det ut som kulene går omtrent like godt, men som vi skal se så viser det seg at forskjellene kommer frem når avstanden økes, børsa foretrekker helt klart de største kulene.

Hadde siktepunkt på nedre høyre hjørne, men skrudde siktet litt opp for ikke å ødelegge lappen der jeg siktet, skrudde noen knepp opp igjen før andre serie ble skutt for ikke å blande gruppene.

normal_2012-08-24_14_45_04.jpg

 

normal_2012-08-24_13_14_43.jpg

 

 

På de neste har jeg holdt midt i lappen.

 

JSB Exact 4.53 på 40 meter.

Er ikke akkurat vant til å skyte "langt" og presist med luftgevær.

normal_2012-08-24_13_09_01.jpg

 

Og enda bedre skulle det bli. 4.53

normal_2012-08-24_13_09_11.jpg

 

Exact 4.51 gikk ikke like godt som den større kula, det blir å bunkre kuler i 4.53 og jeg må også få tak i mellomstørrelsen 4.52, alt må testes :) Det ble skutt en del serier og de var jevnt større enn med 4.53.

normal_2012-08-24_14_26_11.jpg

 

Testet også H&N Field Target Trophy Power 8,8 grs kuler. De ville ikke helt i HW97'n, men går godt i den gamle Slavia 630'n så da får den "æren" av å skyte opp disse ganske dyre kulene.

H&N på 50 meter.

normal_2012-08-24_14_07_43.jpg

 

Skivestativet ble rullet ut til 50 meter. Den som intet våger....osv.

normal_2012-08-24_13_28_46.jpg

Nå var gliset temmelig stort og jeg kjente nesten smaken av ørevoks i munnvikene... Pokker så morsomt... :mrgreen:

Her er jeg innskutt på 40 meter, så kula faller fort når holdet strekkes, fikk også litt vind fra høyre, men den var jevn.

 

Det irriterer meg veldig at jeg glemte å ta bilde av en gruppe jeg skjøt på 65 meter, den ble målt til 34mm.

Tok bilde av vogna der ute, men glemte gruppa.

65 meter.

normal_2012-08-24_13_34_56.jpg

 

Fant ut at jeg skulle sjekke om siktet flyttet treffpunkt ved skifte av forstørrelse.Startet på x9 og skjøt et skudd hver gang jeg skrudde kikkerten ett hakk ned. Altså, x9 ett skudd, x8 ett skudd osv. Det så egentlig ganske så bra ut.

Nedre høyre hjørne som siktepunkt, hold 40m.

normal_2012-08-24_15_52_27.jpg

 

Jeg syntes at 65 meter var særdeles langt å skyte med et 4,5 mm luftgevær, men det er fult mulig å få til noe der også om det ikke blåser for mye.

Men, jeg greide selvfølgelig ikke å la være, vogna ble kjørt helt ut til stopp, dvs 100 meter.

Skrudde en runde og "noe" opp på tårnet og holdt på en hvit skivelapp jeg satte øverst på sorten.

normal_2012-08-24_15_06_41.jpg

Det er min første og fortsatt eneste gruppe skutt på 100 meter med luftgevær.

 

 

Sendte 10 Exact 4.53 over kronografen for å se jevnhet/hastighet.

 

Lav 267,2 m/s

Høy 271,3

Snitt 269,0

Variasjon 4,15

Sd 1,0

 

String:

267,2 m/s

269,2

268,3

269,2

268,3

269,7

269,4

268,8

268,8

271,3

 

Synes hastigheten er jevn.

 

Var heldig med været i dag, knall sol og lite vind.

 

Moro å følge med på vimplene og vegetasjonen på banen for å lese vind, og så prøve å lose de grynsmå kulene i nærheten av hverandre. Svært utfordrende og det gir en skikkelig godfølelse når en lykkes.

 

Det åpnet seg faktisk en ny verden i dag, og jeg er storfornøyd med et skikkelig verktøy til trening.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg kikket litt på denne artikkelen fra Jan Kraner og det ble til at jeg montert buttons slik han beskriver.

12 stk buttons, 6 på stempel og 6 på sylinder ble tilpasset så nøyaktig jeg greide og slik at delene beveget seg tilnærmet uten friksjon, og samtidig uten sidespill.

 

Har ikke vært helt fornøyd med avtrekket til tross for justering, det ble lett nok men var uansett litt "grumsete". Fjernet fettet som det lå rikelig av rundt om i avtrekket og smurte opp med en god olje. Det fungerte topp og avtrekket ble helt slik jeg ville ha det, lett og absolutt rent.

 

Har skutt en god del serier i kjelleren i dag på 10 meter, og med H&N Finale Match gikk det omtrent hull i hull. Hadde 4 skudd i ett hull som omtrent ikke ble større og et som klippet inn med halve kulediameteren, antatt størrelse 2-3 mm. Fikk flere serier på 4-5 mm c/c.

 

Børsa ble en del roligere i oppførselen og lager mindre lyd.

Om været holder og det ikke blåser for mye så blir det testing på banen i morgen. Skal prøve kronografen for å se om dette hadde noen innvirkning på hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

String skal bli. :)

 

Her er en del bilder av 5 skudds serier skutt på 10 meter i kjelleren.

 

Ser ut som 2 skudd det her, altså sitter det 4 kuler i samme hull.

normal_2012-08-27_12_09_50.jpg

 

normal_2012-08-27_12_08_07.jpg

 

JSB Exact 4.53

normal_2012-08-27_12_09_04.jpg

 

Jeg monterte som sagt buttons i går og det var en positiv opplevelse å skyte med den modifiserte børsa. Lyden er noe snillere og det er mindre vibrasjon i skuddet. Pga demontering måtte jeg skyte inn på nytt i dag, noe som ikke var helt lett da det blåste en del og ganske ujevnt. Måtte passe på vindflaggene som en smed for å få til noe på 40 meter.

Disse gruppene ble ikke så jevne og små som sist, men jeg gjorde så godt jeg kunne i vinden.

 

Exact 4.53 på 40m.

normal_2012-08-27_12_07_35.jpg

 

JSB Exact 4.51

Som sagt er dette innskyting, så jeg har litt varierende treffpunkt pga at det skrues på siktet.

normal_2012-08-27_12_07_19.jpg

 

Exact 4.51

normal_2012-08-27_12_07_01.jpg

 

Måtte sjekke om jeg fikk noen forskjell på utgangshastighet etter inngrepet.

Skjøt 15 skudd over kronografen, men fikk bare avlesning på 13 av dem, de kommer her.

 

Lav 268,5 m/s

Høy 271,5

Variasjon 3,0

 

String:

271,2 m/s

269,4

268,5

269,8

270,0

269,3

268,8

269,6

269,4

269,5

271,5

271,2

269,7

 

Gjennomsnitt ble 270 m/s.

Ingen stor økning i hastighet akkurat, men hastigheten er veldig jevn med en variasjon på 3 m/s. Det må vel være godkjent? Jeg aner ikke hva gode PCP børser gir, de er muligens ennå jevnere?

 

Alt i alt godt fornøyd med utviklingen av Hw97'n. Men, det kommer nok et tuningkit på plass her, må bare få bestemt meg for hvilket... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ingen stor økning i hastighet akkurat, men hastigheten er veldig jevn med en variasjon på 3 m/s. Det må vel være godkjent? :

 

Fornuftig smurt og med gode pakninger er det omtrent der jeg pleier å havne også, ca 10fps+/-.

Har opplevd bedre, men det hører til sjeldenhetene.

Link to comment
Share on other sites

Nå husker ikke jeg om du har skiftet fjær, men har du ikke det trenger du heller

ikke det med de tallene der.

 

Fjæra er original.

Men det frister å bestille et tuningkit etter hvert for å se hvor mye det gjør med rekyl/vibrasjoner og lyd.

 

Da traff jeg kanskje brukbart med smøringen evert. Synes hastigheten med Exact var jevn og fin, men den vil sikkert kunne variere mer om jeg bruker en annen kule. Skulle hatt noen Exact i 4.52, men Børselars var utsolgt. Får håpe han får inn ny forsyning snart.

Link to comment
Share on other sites

Nja. lavere fart er ikke alltid løsningen på alt. Såpass kraftige børser som 97'en har såpass lang slaglengde at senking av stempelhastigheten kan medføre mer bevegelse under avfyring. Gjorde en hel del eksperimenter med hw95, som er ganske lik i slaglengde og volum som 97'n, og jeg opplever at den vipper mer i rekylen når jeg senker farta. Virker som om den er best mellom 13 og 15 fotpund.. Ikke sikkert det slår like mye ut på 97'en, da den er tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det er bra med guff i den børsa D52. Er presisjonen på plass også så er alt bare en fryd.

 

Var på en annen bane i nærområdet i dag for å skyte litt på lengre hold. Noe som gikk ganske greit selv om det var litt vind.

normal_2012-09-02_13_14_55.jpg

Det er fint å skyte her da banen ligger delvis i ett søkk og det er en del skog på begge sider, det skjermer en del for vinden, og om det blåser litt så går mye av vinden over kulebanen frem til skiva, mao mindre påvirkning på kula.

 

Satte opp 4 papptallerkener med skivelapper på som siktepunkt, 40 m.(Selvanviseren står omtrent midt på dette bildet men er umulig å se.)

normal_2012-09-02_13_15_38.jpg

 

Hadde også en liten selvanviser ute på nøyaktig 70 meter, denne gikk det veldig greit å treffe og jeg skjøt rundt 150 skudd der faktisk de aller fleste traff. Moro med direkte tilbakemelding fra målet.

normal_2012-09-02_13_18_07.jpg

Ganske liten den her, særlig når holdet strekkes.

Fant igjen en del kuler under stålet og de var slått paddeflate og må ha mistet mye av opprinnelig vekt.

 

Har bestilt et tuningkit fra Maccari med fjær, stempelpakning, fjærstyringer,ekstra løpspakninger og litt annet snop. Pakke er sendt og på vei over fra Usa. Det blir spennende å se hvordan dette oppfører seg. :)

 

Jo mere jeg skyter med denne børsa jo bedre liker jeg den, og har nå skutt drøyt 1000 skudd siden jeg fikk den for 10 dager siden, og mere kommer det til å bli.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått prøvd ut presisjonen enda, men det kommer etterhvert. Har bare sendt avgårde noen ytterst få kuler etter jeg fikset opp gamlingen. Tenkte jeg skulle sette over en Sweet 22 på den i morgen, for jeg skal kjøpe et nytt BSA rør i morgen hvis de har de på xxl i Ski.

 

Klart det er moro å teste egne ferdigheter på lange hold. Jeg synes det er ganske artig på korte hold også, men det krever selvfølgelig mer av både skytter og gevær når man strekker meterene :)

 

Du får skyte over krono over tid med passe mellomrom, så ser du hva som skjer med HW´n din. Det har jeg tenkt å gjøre med min ihvertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Her er mine to stringer som jeg tok i dag (nå) Fjæra er som sagt ny, men jeg ser at hastigheten øker faktisk.

 

242.6

250.4

255.5

253.7

251.2

253.2

249.9

250.3

259.1

262.2

 

andre stringen, og nå øker det litt

 

269.9

248.5

262.2

268.0

268.1

257.4

266.9

259.8

269.1

260.3

 

Den er ikke så veldig jevn enda, men mulig det endrer seg, eller ikke.

 

Men som sagt så er fjær og pakninger helt nye. Hører fjæra forandrer seg omtrent fra skudd til skudd. Var litt sprjængtwang de første 20 kulene, men nå er den betraktelig fastere. Så ting begynner å komme på plass virker det som.

Link to comment
Share on other sites

.....242.6....269.9.....Den er ikke så veldig jevn enda, men mulig det endrer seg, eller ikke.

 

Men som sagt så er fjær og pakninger helt nye. Hører fjæra forandrer seg omtrent fra skudd til skudd. Var litt sprjængtwang de første 20 kulene, men nå er den betraktelig fastere. Så ting begynner å komme på plass virker det som.

 

Med så store variasjoner som dette, er det noe som ikke stemmer. Med fornuftig smøring og pakninger som funker trengs det sjelden mange skudd før hastigheten slutter å variere mer enn 10-20fps.

At hastigheten stiger jevnt med innkjøring er en annen sak, men det kan være fornuftig å forsøke å rydde opp i det som forårsaker variasjonene slik de er nå før du "kjører inn" børsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tok noen mål av fjæra og sammenlignet den med den originale før jeg monterte. Fjæren fra JM var nøyaktig like lang som den som kom ut av børsa, om den originale da har krympet noe etter drøyt 1000 skudd er sikkert mulig. Tykkelsen på tråden var 3,3mm mot 3,1 på den gamle.

 

Måtte slipe til pakningen da den var ekstremt trang, tok det meste med #240 papir og avsluttet med #400. Da trengtes det nøyaktig 2 kg trykk for å få stempelet til å bevege seg i sylinderen, med Honda's 60% moly på plass trengtes noe mindre. Sylinderen virker til å være helt jevn innvendig og stempelet beveger seg med like mye friksjon hele veien. (Målt ved hjelp av vekt) Annlegsflaten på pakningen viser også at anlegget er likt hele veien rundt, mao ser tilpassingen bra ut.

 

Gjorde en liten vri og droppet den sorte guffa som fulgte med og brukte ProLong fett på fjæren, om dette var smart vet jeg ikke? Den er vel ment å dempe vibrasjon så muligens får jeg noe mer av det. Monteringen gikk greit, men det var tydelig vesentlig mere trøkk i den nye fjæren. Men, da jeg spente børsa for første gang synes jeg den var ørlite letter å spenne enn originalt, og den var glatt og fin uten noen spesielle lyder. Rart at en fjær som virker stivere og med mer forspenn skal være lettere å spenne, er det bedre tilpasninger som hjelper til her?

 

Fikk litt røyk fra pipa på de første 5 skuddene, så ga det seg. Det ble en forskjell i oppførsel, vesentlig mindre "spjong" i skuddet og en roligere rekyl, en rekyl jeg oppfatter til å komme rett bakover og mindre til siden for å si det slik, altså, børsa beveger seg mindre sideveis i skuddet og jeg synes senter på retikkelet ligger nærmere der kula slår inn. Om dette hadde blitt enda bedre med "sort guffe" på plass kan godt hende. Den som lever får se.... :wink:

 

Lyden er en god del snillere, noe også kona kommenterte når jeg kom opp fra kjelleren etter 50 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde forventet at fjæra var spunnet litt anderledes, en slags progressiv fjær.

Men skyt over kronografen nå da...!

Tophaten og fjærstyringen tillater jo fjæra å dreie og påvirke stempelet minst mulig.

Maccarifjæra kan påvirke hastigheten, det er jo ikke et "trimsett" sånn sett.

Med mindre vibrasjon og spjong og lyd burde luffa være en frys å skyte med, men jeg er spent på farta!

Link to comment
Share on other sites

I går skjøt jeg som sagt 50 skudd i kjelleren og fikk litt røyk fra pipa på de første 5 skuddene, så ga det seg.Merket ennå bedre i dag utendørs at børsa var roligere og har en helt annen smell enn tidligere, helt klart mindre lyd og vibrasjoner. Og den er ørlite lettere å spenne nå enn slik den var originalt.

 

Det første jeg gjorde på banen var å kronografere, spent på hva børsa ga i (hobby)tunet utgave. 10 skudd ga et gjennomsnitt på 271 m/s og en variasjon på 4 m/s så det var omtrent det samme som tidligere, men som sagt var det kun skutt 50 skudd før kronotest.

Etter ca 100 skudd på skive og selvanviser kjørte jeg nye 10 skudd over kronografen, og da hadde hastigheten økt litt.

275,7 m/s

275,9

277,3

275,5

275,8

275,5

275,9

275,8

276,9

279,0

Gjennomsnitt 276 m/s og en variasjon på noe over 3 meter i sekundet.

 

Alt i alt godt fornøyd, fikk en liten økning i hastighet (ikke at det var nødvendig) og samtidig oppfører børsa seg snillere. For meg er det ganske stor forskjell fra før til nå, men for dere proffer som er vant til å skyte med finjusterte og tuna børser så skal jeg vedde på at min HW både bråker og twanger. 

 

Det verste er at jeg har blitt litt "bitt", er en HW100 noe å ha tro? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...