Jump to content

Brukbar til langhold?


308 Sako

Recommended Posts

Hei, sitter og surfer over forskjellige innlegg angående langholdskyting og blir sugen kjenner jeg.

 

Jeg har spørsål til om min børse kan bli brukende på langhold, tror nok det egentlig, burde kanskje hatt annen stokk og kikkert?

 

Hvertfall her er det jeg bruker både på jakt og jaktfelt, bytter bare stokken.

 

Sako 75 308 win "rustfri" med Tervonen skjefte, Shhmidt & Bender 3-12X50 Zenith Flash Dot 7 med banekompensator

 

Dersom jeg henger på en 2 fot på denne kan jeg vel treffe på lange hold dersom skytteren er brukbar...

 

Noen kommentarer til hva som bør gjøres?

Link to comment
Share on other sites

Ja, har egentlig tenkt samme tankene.

 

I 308 win er vel kuler rundt 150 grain de beste for presisjonen og den kula du nevner 155 grain Scenar er jo kjent for veldig bra presisjon :o

 

Har endel kuler liggende i forskjellig vekter, må prøve å bli kvitt noen av disse, har

 

Sierra 150 grain FMJ Boat tail BC .408

Berger Match Hollow Point 135 grain BC .367

Speer Hollow Point "TNT" 125 grain BC .326

 

Går vel ann disse også selv om de lettere kulene kanskje er mer utsatt for vind?

 

Er det noen som vet hvordan det ligger ann med langholdskyting i Telemark og Agder?

Link to comment
Share on other sites

Ellers så har Berger også kuler som er fine til druge hold. Dei 155 grains kulene til Berger har BC mellom 0.438 til 0.464

 

Synd du ikkje har ein 6.5 eller 7 mm.. Då har du plutselig kuler opp i 0.612 til 0.659.. Eg bruker ei kule i 6.5x55 har BC på 0.559 og er på 130 grains. :)

Link to comment
Share on other sites

BC på under 400 er ikke noe særlig å bruke, bør gjerne over 500 også, for å være forutsigbart på over 5-600 meter.

Litt variabel vind, og de med dårlig BC detter helt av lasset.

Få lapua kula jeg nevnte til å gå bra, og glem alt anna, med BC på over 500, begynner dette å nærme seg gode gamle 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ok, får bruke kulene jeg har på jaktfelt, der har skytteren mer å si en BC vil jeg mene :oops:

 

Er 200 meters bane på gang her jeg bor, er usikker på hvordan stemningen er for lengre hold.

 

Får intrykk av at Nordmenn får mer og mer interresse for denne typen skyting også nå. Amerikanerne har vel vært på hugget lenge når det gjelder laaaaaange hold.

Finnes det klubber som har endel aktive skyttere og hvor er de plassert rundt på berget sånn ca?

 

ett søk her kunne sikkert gitt meg svar på endel men nå har jeg allerede skrevet så..

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde noe på gang i Gjøvdal, som er sentralt for oss i A-Agder og deler av Telemark, men dette gikk i vasken. Her hadde vi plater ut til 635 meter. Vi leter etter nytt område, men det er ikke lett.

 

Søk litt rundt på feks langhold telemark, så bør du nok finne kompisgjengen din snart, tenker jeg. Men nå er det jakt, så det er nok litt liten aktivitet.

 

Men husk, langhold er en farlig sykdom du ikke blir kvitt så lett. Kostbart kan det også bli, når du først blir smittet :D

 

Hvis jeg kunne velge mellom en børse, som skjøt konsekvent 10mm samlinger på 100 meter, med kuler med BC på 3-400, eller en børse som "bare" klarer 25mm på samme hold, men med 550-600 i BC, så blir valget lett, Det blir den siste, ufattelig å variabel vind kan åpne opp gruppene på feks 1000 meter.

 

Edit: Fart og BC er 2 viktige ting på druge hold, ultra presisjon kommer nesten i andre rekke, men børs må jo selvfølgelig gå normalt bra.

 

Selv bruker jeg en 10x42 S&B PM2, og forstørrelsen holder i massevis til langhold, men til feks BR faller den helt av lasset.

Link to comment
Share on other sites

Eg er helst ein langholds wannabe, har ikkje eingong fått justert inn å lada min første presisjons ladning med den kula, og endå mindre skutt på langhold. Men hadde meg ein runde i furtebua i går, så eg skal prøve på nytt. Første runde endte i hylse sprekk og det på første skuddet, så eg kasserte den første prøve lot`en. :oops:

 

308`en er brukande på lange hold blir det sagt, men det blir vel sagt ei grense på ca 600 meter, utover det så må du nok ha eit kaliber med betre kuler ja. :)

 

Men som Makkieboy skriv her, det er ein hobby som fenger med utfordringer så det holder. Og det er ikkje kun kaliberet og kula som er faktoren, det er også dusten bak rifla. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

men det blir vel sagt ei grense på ca 600 meter, utover det så må du nok ha eit kaliber med betre kuler ja

Kuler meg her og meg der, Palma-skyting er stort andre steder enn her og holder meget høyt nivå. .308 Win med 155 Sierra "Palma" kule, er obligatorisk, dette skytes på 915m. Tror .308 virker OK der og...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også at 308 win med topp kule fungerer fint på lange hold, selvsakt er 6,5 eller 7 mm bedre BC på, og dersom jeg blir rik engang Kjøper jeg meg kanskje ei børsje kun for en ting og en annen for en annen ting :) , men nå har jeg en grei børsje som går bra, som jeg bruker både på jakt og jaktfelt kun ved å bytte stokken. Har lyst å prøve meg og den :P på lange hold også. Når en driver med hjemmelading så er det endel av moroa å prøve seg fram med forskjellige kuler og ting og tang osv

Link to comment
Share on other sites

Men hvor ofte skyter en på mer enn 6-700m? KAn telle på en hånd de gangene jeg har skutt mer enn et par skudd på over 900m. Og 97,7% er under 700m.

 

Skyt, når du blir lei av å ikke kunne stille høyt nok kjøper du ny base, eller kikkert. Eller kaliber.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men hvor ofte skyter en på mer enn 6-700m? KAn telle på en hånd de gangene jeg har skutt mer enn et par skudd på over 900m. Og 97,7% er under 700m.

 

Skyt, når du blir lei av å ikke kunne stille høyt nok kjøper du ny base, eller kikkert. Eller kaliber.

 

K

 

Kris, du henger tydligvis ikke sammen med de riktige gutta :lol:

Link to comment
Share on other sites

fra 0 til 32 klikk, kjenner ikke til dette med mill og klikk så godt :oops:

Men ett klikk på denne er vel ca 1 cm på 100 meter tror jeg, med fare for å drite meg litt ut her nå...

 

For å skyte på 6-1000 meter trenger du alt fra 60-120 klikk, med 1cm/100m med 308.

 

Med min SakoTRG i 260rem og lapua Scenar 8gram BC .547 i 880m/s trenger jeg 10,4 mill eller 104 klikk på 1000 meter.

Link to comment
Share on other sites

:) Takk for alle tilbakemeldinger, tydelig at dette emnet er noe endel her liker :mrgreen:

 

Skal sjekke litt forskjellig, må først se om jeg kan få prøvd meg på langhold i området før jeg gjør noe mer. Men det hadde vært søkkandes moro dersom det er noen i området som driver med dette.

Jeg bor jo i verdens navle :mrgreen: Og verdens navle er ei ugoslki fin bygd som heiter Gjerstad :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg noen 155 Scenar, test med 140-150 eller N11 (disse komponentene er lett tilgjengelig og rimelig her hjemme)

Om du får 850ms og setter 5 skudd på 20mm @ 100m kan du egentlig glemme videre eksperimentering, skyt heller mer :wink:

 

Det er det mest fornuftige jeg har lest på lenge.

 

I gamledager skjøt jeg mye på langhold med 150gr SierraMK rett og slett fordi jeg skjøt veldig mye langhold med NATO-ammo. Balistikken var nesten den samme. Jeg husker fortsatt moa-tabellen til 700m i hodet fra 80-tallet..

 

Med nevnte ladning holdt også pipene i Steyr SSG 8-10000 skudd

Link to comment
Share on other sites

jeg skrev

hmmm, men med skinne så er det vel ikke så greit å skjyte på korte hold igjen, så dersom jeg vil bruke samme børsja til jakt og langhold må jeg drive å bytte montasje til kikkerten, er det slik?

 

og fikk svar

Nei. Innsktingspunktet på 100m flyttes bare høyere i kikkerten, sånn at du får mer drop å gå på utover på de lange holda.

 

Jeg kan veldig lite om dette.. :shock: men kikkerten min er en knott på slik at man ikke kan skru flere runder, har kun 32 klikk fra 0 til 32 og ned igjen.

Vil jeg ikke måtte skru like mange runder på kikkerten selv om jeg har en slik skinne som får kikkerten til å peke mer ned? Ja jeg skjønner at innstillingen på 100 meter flyttes lenger opp i kikkerten og at det må skrus hit for å treffe riktig og at en slik skinne kan være nødvendig for at man kan få trådkorset dit man trenger på lange hold, men når man da skal ha kula langt ut på andre hold må man vel justere kikkerten like mange hakk som om man ikke hadde skinne?

Link to comment
Share on other sites

Knotten du refererer til må fjernes først ellers vil du få 32 klikk uansett hva du gjør.

 

Ja da tenker jeg riktig :wink:

 

Dersom jeg på sikt skal vurder å bygge ny rigg :evil: hva mener dere om å forsøke å bygge på en REMINGTON 700 ADL SYNTH 243 WIN?

Er vel lett å få tak i deler til disse Remington riflene til billig penge, men hvordan er presisjonen vanligvis i slike? Og hva med avtrekket? Er opptatt av gode avtrekk som kan justeres.

 

Roe, hva slags kikkert og montasje er det på riggen din?

Link to comment
Share on other sites

Ville vel heller begynt med en Tikka, men det er bare en personlig preferanse. Vil tro den skyter bra allerede fra start.

 

Har 3 kikkerter på min rifle:

Zeiss 2,5-10x52 med ettermontert komp (65 klikk)

PMII 4-16x50 (240 klikk)

Swarovski 3-9x36

Link to comment
Share on other sites

Detta er skremmende fengende :P

 

Har lest litt om forskjellig, hva med å kjøpe en brukt 30-06 med utslitt løp, bytte løp også lade kuler i .240 Weatherby Magnum :wink:

Bra med kuler og billige, hylsene er kanskje endel dyrere og det går vel mer krutt.. men man får en kulebane som er flatere enn andre caliber som bruker 6mm kuler. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ville vel heller begynt med en Tikka, men det er bare en personlig preferanse. Vil tro den skyter bra allerede fra start.

 

Tok deg på ordet Roe, tok litt tid men drømmerifla står i skapet :mrgreen:

 

En Sako M591 i 243Win kappet til 47cm med A-TEC CTM 4, var heldig og fikk tak i en Laukonen stokk som ser ubrukt ut som trenger bare noe finjusteringer for å få til å passe.

 

Synes Lillesakoen er veldig pent brukt, er ikkje dette en Classic tro? Noen som vet?

 

normal_DSCF0706.JPG

normal_DSCF0707.JPG

normal_DSCF0709.JPG

normal_DSCF0710.JPG

normal_DSCF0711.JPG

 

Blir spennende å få ladet noen skudd og få prøvd ho.

 

Blir nye rifla til bruk på Jaktfelt, rådyrjakt og forhåpentligvis langholdskyting :)

 

Planen er å bytte løp til 6XC når 243Win er utbrent, blir knall tenker jeg

 

 

Er det noen som har erfaring med eller vet om det er mulig å bygge om til magasin på denne?

Er hengslet beslag på nå. Eneste grunnen til at jeg ønsker dette er med tanke på jaktfeltskytingen, veldig greit med magasin. Liker det best på jakt også foresten.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tja. Flotte børser, men S&Bèrn har moderart med klikk utover. Samtidig er det jo indikator hvor korset står, vil gjette på at du står veldig skjeivt sideveis. Dvs lite klikk til å justere vind.

Dette er et generelt problem med sako sporene, problemet er minst når du har den fremste basen nærmest utkaster åpnngen.

Men det stopper ikke meg fra å bruke sako rifler sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Ja, dersom jeg skal få denne til å bli bra på langhold må jeg antakelig få på en picatinnyskinne med 10 eller 20 MOA også file bort knotten som stopper kompensatoren på 32 knepp :wink:

 

Men dette med "indikator hvor korset står" må du forklare nærmere, hvorfor står jeg skeivt sideveis? Er det pga sporene på sakoen?

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei

Går nå og venter på nye kikkerter i posten.

Kommer en Leupold Mark4 3-10x40 og en zeiss conquest 6.5-20x50. Får se hvilken det blir på lillesakoen til slutt, heller mot zeiss'en

 

Da blir det vel nok klikk for lengre hold :mrgreen:

 

Ser det muligens er noe langhold på gang i Grenland, hvordan står det til i Agder om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Selv om Zeiss'n kommer til å gruse Leupolden kraftig når det gjelder optikk,

så har Leupolden overtaket hvis du skal skyte langt fordi den har en del flere klikk å by på.

Mener Zeissen har ca 60 MOA? Min 3,5-10 Mark 4 har 86 MOA.

 

Hvilken som er best avhenger av hvor langt du planlegger å strekke holdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...