Jump to content

Et bittelite panikkprosjekt


35 VRM

Recommended Posts

Er visstnok flere veier som fører til Rom sies det, og det samme kan vel sies om dette lille prosjektet som jeg egentlig skulle ha gjennomført for flere år siden. Skjebnen ville det slik at jeg etter mitt eget utdrikkingslag skulle sitte med beinet i gips. En bitteliten fysisk utskeielse som fikk fatale sittestillende følger. Gipsen ble fjernet i dag. En ynkelig huggorm av et hårete, og illeluktende pinglete bein så atter dagslys. Dævelskapen var ikke brukenes til å gå på enda viste det seg. Dvs enda en uke med krykker.

 

Vedtak om å gjennomføre en noe halvgrundig renovering av grommauseren ble tatt på vei ut av sykehuset.

Mauseren i 35 VRM (.358 x 68 Imp) fikk jeg satt sammen på forskjellige kanter for ca 12-13 år siden. Rettet og profilslipt låskasse ble kjøpt av den gang Agder Våpen. Ragnar Hansen kamret og justerte mating. Jeg tok selv trearbeidet og pusset alt av stål til det var blankt som tusan. Agder Våpen loddet på sikter og blånerte. Skjeftefinishen var fransk politur. To uker etter ferdigstillelse hadde jeg skutt en bjørn i Canada :D

 

Etter flere år på jakt har den blitt noe sliten. Har bare blitt til at jeg har oljet stokken innimellom slagene for at det hele ikke skulle bli for tørt. Har ikke tatt meg tid til å legge på skikkelig politur på lenge.

Stålet har blitt blankslitt og ripete. Noen av montasjedelene var matte i finishen, og det har jeg tenkt å rette litt på.

Men det som fikk begeret til å flyte over var at bakre sikte falt av. Og det var loddet :( Kommer til å be om litt mer sølv i tinnet neste gang.

 

Etter gipsfjerningen "gikk" turen opp til J&F. Petter antydet at han skulle fyre under blåneringsgryta om ei uke eller to. Akkurat tidsnok for min del.

Vel hjemme satte jeg i gang med demontering og inspisering av elendigheten. Litt rust var det kommet der skjeftet hindret rengjøring og ripene opererte i flertall.

Med nykokt kaffistimulanse og radio ble pussingen iverksatt. Lar bildene tale for seg selv her. Den gamle blåneringen fungerer som merkefarge. Det hele er ganske enkelt. Alt svart skal bli blankt. Veldig blankt.

 

Her satt det en gang en siktestol.

 

0709200910521169e4cf2fe54791a8.jpg?8

 

Pussing gjøres med pussematte og våtslipepapir P800.

 

07092009105416e790aef7564b1ebd.jpg?93

 

Mmmmmmmmm.

 

070920091053fb77f1de8fcb454e8b.jpg?4

 

Litt godt brukt.

 

070920091053fcb7c4b3fed3490580.jpg?39

 

Litt Chabby Chic.

 

070920091054da3eee63b99e47d4ae.jpg?89

Forts. følger en annen dag.

 

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Skal bli spennende å følge med på hvordan den blir:)

Mulig du kjenner til trikset, men edikk fjerner også blånering. Jeg har pleid å først legge våpnet i ett oppløsende middel som heter Kroil for å fjerne gammel 'gugg' på vanskelige steder, så en natt i edikk og deretter på'n med stålull/000sandpapir.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pleid å først legge våpnet i ett oppløsende middel som heter Kroil for å fjerne gammel 'gugg' på vanskelige steder, så en natt i edikk og deretter på'n med stålull/000sandpapir.

 

Hvor får du tak i Kroil? Har lest om dette på amerikanske fora og dette blir visst brukt på alt fra fjerning av "38-ringen" i .357 tønne til slippmiddel i støpetenger - så jeg er veldig interessert i å få tak i dette middelet.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Nytt tak i dag. Jeg tar også kjemien til hjelp innimellom. Men skal det bli skikkelig blankt må det pusses og poleres uansett. Guffa jeg bruker kommer fra Brownells. Er ei slags syre. På andre våpen har jeg brukt fosforsyre med godt resultat. Blander 1/20 med lunket vann. Ting skjer litt raskere ved noe høyere temperatur. Og ting skjer kan jeg love deg. Ha bare i noen få deler av gangen og følg nøye med. En gang glemte jeg en mauserutdrager over natta og den så mest ut som en tynn treflis etter et døgn i badet. Bare la delene ligge i guffa til blåneringen begynner å blekne. Jeg pleier skylle dem under lunket vann samtidig som jeg pusser med pusseduk. Skyller en ikke med det samme dannes det en grå/svart oksyd som er kan sitte ganske godt. Deler som er herdet kan bli helt svarte.

 

Guffa jeg bruker

 

080920090935e4e0f4e28c10402b96.jpg?100

 

Delene er ofte innsauset med olje så en vask med oppvaskmiddel gjør at syra virker mye bedre. Resultatet blir også jevnere.

 

"JADA KJÆRE!" - "JEG HOLDER PÅ MED OPPVASKEN NÅ!" - "SLAPP AV"

 

080920090936ac79396ce4c74489be.jpg?15

 

Ganske effektiv denne guffa. Montasjene før badet.

 

080920090941bb6702ff36294d6094.jpg?62

 

Montasjene etter noen minutter.

 

0809200909401bd947253b0a46b39b.jpg?20

 

Fikk ikke plass til hele underbeslaget. Måtte snu det halvveis, men legg merke til skillet.

 

080920090944aa283c5195114c2083.jpg?6

 

Etter skylling går delene i steikovnen ved 100 grader og varmluft med åpen dør.

 

080920090947329193ff0d024546a8.jpg?42

 

En akk så praktisk men lite pen detalj. Buhleren er ikke det peneste men den duger. Den legger seg pent inntil kikkerten og trives der. Godt beskyttet mot å henge seg opp i alt mulig. Tennstempelet glemte jeg å korte inn slik at det fluktet med tennstempelmutteren da børsa ble bygd. Den skal nå slipes ned.

 

080920090946552954179e3c4293a6.jpg?78

 

 

Jeg polerte et lite grann i går, men må gå over med våtslipepapir i kantene der polerskiva ikke kommer til.

 

08092009094323ab9f2e21aa498d8e.jpg?96

 

Litt porr

 

080920090940653e4c4a661f4f1381.jpg?46

 

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Driver litt og restaurerer gamle biler "på si", og i den forbindelse bruker jeg et stoff som selges under navnet strip-all. Det er et Norsk produkt som har vært tilgjengelig for industri i mange år, og som nå har blitt tilgjengelig for oss andre... Mere info her: http://www.strip-all.com

 

Jeg har et 200l fat med stoffet og et termostatstyrt varme element som gjør at det holder 60grader. Guffa tar knekken på rubb og stubb på rustne metalldeler. Det spiser også lettmetaller som aluminium, mangesium og zink. De fleste andre overflatebehandlinger blir også borte. Ståldeler blir seende ut som nyproduserte etter en passende runde i det badet..

 

Det funker utmerket på carbon rester også! Kjørte et par hundre tomhylser oppi der her om dagen, og de ble seende ut som nye!

 

Vel... Har ikke fått prøvd det på blånering enda, men det ville overraske meg om det ikke ble borte det også.

Se denne artikkelen for eksempel: http://www.strip-all.com/no/?p=218

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått prøvd det på noen våpendeler enda, så det må nesten prøves på et passende objekt.

 

Men, jeg er rimelig sikker på at påloddede deler skal gå helt greit. Det reklameres jo med at man skal kunne bruke det på gamle radiatorer, og det er jo kobber/messing rør og finner som er loddet sammen med tinn.

 

Det går jo ann å prøve med noe det ikke er så farlig med først, eller rett og slett lage et prøvestykke for anledningen.

Hvordan det går med tinn i løsvekt er jo også rimelig enkelt og prøve.

 

Har søkt rundt på nettet etter oppskrift på varmblånering uten å finne noe som virker tillitsvekkende. Når jeg finner noe så har jeg et passende prøveemne til formålet. (kaldblånering er uaktuelt)

Link to comment
Share on other sites

Har søkt rundt på nettet etter oppskrift på varmblånering uten å finne noe som virker tillitsvekkende. Når jeg finner noe så har jeg et passende prøveemne til formålet. (kaldblånering er uaktuelt)

 

bharsvik har en oppskrift på hjemmesiden sin som jeg har prøvd ut. Blir en veldig fin og holdbar blånering. 4 år siden jeg prøvde den nå og blåneringen er fortsatt fin etter mye bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke være snill å gi en liten presentasjon av patronen også, den virker spennende :D

 

Patronen har vært omtalt i tråder tidligere så dette blir bare kortversjonen.

 

35 står for .358 og VRM er en noe klisjeaktig forkorting for Vegerstøl-Rimless-Magnum.

 

35 VRM er en patron basert på 8x68S-hylsa. Halsen er utvidet til å ta .358 kuler og er samtidig forlenget/satt lenger bak i forhold til 8x68S for å få bedre feste på kula. Hylseveggene er rettet noe ut og skuldervinkelen er brattere enn originalt, dog ikke ekstremt. Valget av kaliber begrunner jeg med at jeg ville prøve meg med mantlede revolverkuler sammen med N110 som et rimelig treningsalternativ. Noe som også funger i praksis. Jaktkuler finnes i en rekke størrelser og utforminger. Dog ikke så godt som i 375 osv. Støpte kuler er et uutforsket kapittel som jeg snart bør prioritere.

 

En vesentlig grunn til at jeg valgte 8x68S som basishylse er at 8x68S er at patronen har stort hylsevolum og samtidig lar seg presse ned i en mauser uten for store ombygginger. Bruker å ha 2 skudd i magasinet og et i kammeret. Kan presse ned 3 stk i magasinet, men da går ting trått.

 

Den eneste ladningen jeg har giddet å kronografere var 250 grains kule som ruslet ut med 885m/s. Trykket var da godt innenfor hva jeg kaller trygt. Mange av hylsene har jeg ladd opp mot 10 ganger. Bruker nå en litt mildere ladning med 225 grain Swift. Ligger 3 grain under kronografert ladning der jeg hadde 81 grain N-4. Denne ladningen har jeg brukt de siste 10 årene. Har ikke hatt noe særlig behov for å endre noe.

 

Er meg bekjent bare to rifler som er kamret for 35 VRM. Er det andre som kjenner til andre rifler i samme eller lignende kaliber så si gjerne i fra.

 

35 VRM

 

030920061640NI3DjwZNlWgm2dHVBY.JPG?91

 

308 - 35 VRM - 8x68S

 

020920061245aKJLcEZsblbBfMFe7J.JPG?75

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Litt polering ble det da tid til i dag også innimellom all lediggangen.

 

Når blåneringen er fjernet enten det være seg med kjemi eller albuefett er det tid for litt polering. Avslutter som regel med P1000 korning på våtslipepapiret før polering. Overdreven polering gir runde kanter som bør ungås. Er jo en Mauser dette her og ikke en grovstøpt Ruger.

 

Jeg bruker en gammel benksliper som har stått i kjelleren i minst 30 år. En liten tass som bærer seg fælt om det går for tungt. Har planer om en skikkelig poleringssak på 1kw noe senere, men det BLIR senere.

 

Poleringsmedia er kjøpt på lokal jernvarehandel og noe på forskjellige messer. Fra grov til fin. Er ganske tilsfredsstillende å polere deler. Blir skikkelig blanke. En får lyst til å beholde dem slik, men rustbeskyttelsen blir så som så.

 

Etter polering bruker jeg tørkepapir til å fjerne rester av voks ol.

 

The machine:

 

1009200909458623002b15584405bc.jpg?35

 

 

Produkt:

 

10092009095305e7d606009047b3bd.jpg?31

 

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Da var delene levert :)

 

Nesten synd å blånere dem nå, men det hadde blitt litt vel porno uten.

 

Noen bilder fra innspurten:

 

En må improvisere litt innimellom. For å få slipt og polert inni avtrekkerbøylen bruker jeg en rørsplint som jeg putter inn noen remser med våtslipepapir og låser det hele med en skrue etc.

 

140920090432dbe753d697b340e984.jpg?98

 

 

For å polere inni snudde jeg bare papiret og påførte poleringspasta.

 

1409200904312eca6c47351a46f7a1.jpg?65

 

 

Slik ble tennstempelet og tennstempelmutteren etter tilpasning.

 

140920090433e68cd242566e4c2bb7.jpg?37

 

 

Når sluttstykket blir så blankt glir det hele mye greiere i kassa. Bruksslitasjen som kommer på sluttstykket gjør det hele enda penere spør du meg.

 

140920090430c03685064bf44cc0b5.jpg?75

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får du polert glideflatene inni låsekassene?

 

Glidefaltene inne i kassa trenger ikke så mye sliping/polering om sluttstykket er glatt og fint. Er mest om å gjøre å bare glatte litt. Spikk til en pinne som passer inn i glidesporene og legg våtslipepapir rundt. Jukk frem og tilbake til stålet er blanket opp. Men vær litt forsiktig. Det er som oftest nok klaring i mauserkassene som det er. Avslutt med 1000-1500 korning på papiret.

 

 

Ser at du har fått av utdragern, hvordan gjør en det???

 

Jeg bruker bare hendene. Trykker "fjærdelen" av utdrageren inn mot sluttstykket samtidig som jeg skyver utdrageren fremover. Kan ofte være nødvendig å trekke litt ut og frem i kloa for at det skal slippe. Er ofte stor forskjell på hvor harde de er å få av. På noen må ta tang til hjelp.

 

I dag skal delene hentes :D Blir litt mekking fremover.

 

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Og da kom julekvelden tidlig i år :D

 

Petter fra J&F hadde med seg sorte og edle mauserdeler pent og skånsomt pakket inn i papir :D

 

Siden lilletuppa, som akkurat har lært seg å si pangpang 8) vokter det gamle gutterommet med våpenstæsjet i fra kl 20 og utover måtte mekkingen til huslydens store forergelse gjøres nesten med en gang. Rett fra middagsbordet og direkte til våpenmekking.

 

Oljen som brukes rett etter blåneringen er i tynneste laget så første oppgave ble å gni inn delene med min favoritt Prolong nr: 2

 

Den oljen har jeg brukt snart i 10 år og er kjempefornøyd med vedheft på stålet. Blir en nydelig glassblank overflate. Den siste oljen jeg fikk tak i er på en sprayboks. Den duger, men likte bedre den vanlige oljekannen.

 

Eller er det vel bare å la bildene tale for seg. Er godt fornøyd med jobben. Er jo tross alt i våpenmakerenes heteste tid. Kan også nevne det at siktene ble rettet opp mot kikkertmontasjen. Løpet har tydligvis dratt seg til litt under bruk slik at jernsiktene sto litt skeivt etter en stund.

 

Stokken får vente til neste år :( Det ble visst ikke tid til det i år heller. Den får bare litt tynn stokkolje så mye at det berger seg til neste år.

 

Har lekt meg litt med macroen på kameraet :) Så se vekk fra støvet.

 

Boltmuffe:

 

210920091056b3b778fa6d044d33aa.jpg?87

 

 

Boltstopper:

 

210920091059f0b9000d2a5b4cfeb6.jpg?54

 

 

Avtrekkerbøyle:

 

2109200910551fcf06d0b63b4a8a93.jpg?37

 

 

Underbeslag:

 

21092009101416ba927dc3aa45e298.jpg?11

 

 

Buhler:

 

21092009100191e04a65a538431ab1.jpg?78

 

 

Munning:

 

210920091009a4fd73b0d1c743ab9b.jpg?35

 

 

Perfekt lodding og siktebladet hengslet rette veien:

 

210920091011c84e7fb082b047708c.jpg?83

 

 

Liten detalj på stokken:

 

210920091004da8684540617478384.jpg?16

 

 

Helprofil:

 

210920091007170b432ed4c44a5c8f.jpg?45

 

 

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...