Jump to content

Jaktgummistøvler


Draageel

Recommended Posts

Ser at det for tiden at det er mange typer jaktgummistøvler på markedet. Virker som om populæriteten rundt dette har økt i det siste.

Det har da også falt meg inn at dette kanskje ikke er så dumt å ha på beina en fuktig høst dag man skal gå rolig rundt i skogen, enten det er bærplukking, jakt eller fiske.

 

Men dette koster jo som alt annet noen riksdaler, og derfor tenkte jeg at det sikkert var noen her på Kammeret som har noen tips og erfaringer rundet slike gummistøvler .

Hvilke merker er bra, hvilke merker bør man styre unna, hvilke har "god" støtte, priser etc...

 

Kan nevne at jeg har sett på(kun på nett) Tretorn og MuckBoots, og begge disse virker lovende. Tretorn er vel en mer tradisjonell gummistøvel, men hvordan er MucBoots??

Ser vel etter litt tykkere støvler/ støvler med innersokk(filt/fleec el.) slik at de kan brukes godt utover høsten også når jeg sitter i ro på post.

 

Fra før har jeg flere forskjellige typer jakt/tur/fjell støvler som jeg har brukt og er godt fornøyd med, men ønsker som sagt å prøve noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Brukte Viking slagbjørn i mange, mange år. De er kjempefine ut fra mitt synspungt. Er i handlen i dag og, har sett de på XXL i Ski. Pris rundt 800,00 kr. Men det er verdt penga sine.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt neoprene støvler littegranne (magasinets GRUBS extreme, den er ganske lik muck boot men er lettere og har bedre såle) å de er greie. du får ikke støtten til skikkelige lærstøvler, men de oppleves ikke så kalde og klamme som vanlige gummistøvler (syns jeg).

 

om jeg ville valgt grubs eller muck boot? jeg ville valgt Grubs extreme igjen. sålen er mye bedre enn muck boot synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

men hvordan er MucBoots??
:arrow: HELT RÅ!!

Tenkte faktisk jeg skulle lage en tråd hvor jeg hyller disse støvlene! :wink:

 

om jeg ville valgt grubs eller muck boot? jeg ville valgt Grubs extreme igjen. sålen er mye bedre enn muck boot synes jeg.

 

Etter det jeg har hørt puster MucBooten mye bedre enn Grubs (grubs er jo kopien), altså man blir ikke så klam og svett på føttene. Men jeg har ikke prøvd Grubs selv, dette er kun det jeg har fått høre fra andre som har støvelen.

Vær obs på at MuckBoots leveres med 2 forskjellige såler! En fin til "bybruk/hagebruk" og en grov for oss som bruker den i marka.

 

Jeg er såpass fornøyd med mine at jeg ofte tar på dem istedet for Alfa-jaktstøvlene i lær, når det er vått ute, eller jeg skal jakte i myrterreng.

 

Vil anbefale å kjøpe dem i en slik størrelse at du ikke får plass til tykke sokker inni. Jeg bruker en tynn Ulvangsokk i mine, og til tider kan det faktisk bli for varmt! Så ikke belaag deg på å skal ha ekstra par ullsokker i støvlene. :wink:

 

Lykke til med valget av nye støvler!

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Muckboot for å ha på post,men endte med at de ble brukt til å vandre i skogen med i stedet.Foretrekker dem heller enn lærstøvler i myr og skog.Støtten på Muckboot er mye bedre enn alle gummistøvler!Men det er ålreit å ha et par gummistøvler og,så nå gjorde jeg et kjempekjøp på ei messe på Goodyearstøvler,ser solide ut.Ellers har Tretorn,Nokia,La cross gode støvler.Men anbefaler Mb på det varmeste boksavelig talt! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har hatt Muck Boot Thay i et par år. Enig i at MB er varme og puster bedre enn vanlige gummistøvler. Men støtte rundt anklene er ikke mye å skryte av. Sålen på de jeg har er veldig glatt når bakken er våt. Når det gjelder slitestyrke er jeg ikke helt overbevist. Mine støvler er i ferd med å "råtne" vekk i området ved hælkappa. Om det skyldes dårlig materiale eller at forsterkningen på hælkappa er lagt innafor gummimaterialet slik at dette sprekker vet jeg ikke, men det finnes andre MB modeller der denne forsterkningen ligger på utsida av støvelen - hvilket ser ut som en bedre konstruksjon av hensyn til slitasje. Og til den prisen jeg kjøpte støvlene for er jeg ikke imponert over holdbarheten. Kommer neppe til å kjøpe MB igjen, men for all del mye bra med MB også!

Link to comment
Share on other sites

Har hatt muck boots et par sesonger nå. Suverene til postering da de holder godt på varmen.(Nesten for godt så skal følge tipset til jørgen på neste par)

Gode å gå med såframt en ikke har tung sekk eller terrenget tilsier god ankelstøtte.

Slitestyrken var vel det jeg tvilte mest på, men etter en god del jakt/fisketurer samt to sessonger på skreifiske der jeg konstant sparker borti alukar/renner med kvasse kanter er det ennå ikke slitasje å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

Har mitt tredje par Muckboots nå, og er (nesten) helfrelst. I tillegg har jeg et par Viking slagbjørn og et par Grubs. I forhold til vanlige gummistøvler er MB og tildels Grubs i en helt annen klasse når det gjelder komfort og isolasjonsevne. Jeg kommer garantert aldri til å kjøpe "vanlige" gummistøvler til ut i bushen-bruk igjen. Jeg vil også rangere MB godt foran Grubs. Nå har jeg Tay sport som er den varmeste modellen. Jeg brukte dem på elgjakta i fjor høst og har deretter brukt dem som arbeidsstøvler i vinter. Jeg liker sålen godt, den sitter bra både på sleip høst-mark og snøføre. Et par tynne ullsokker og -20 er null problem! I tillegg er de kjempelett å dra på seg i en fart når man har det litt travelt med å komme seg ut. Noen ulemper er det likevel. Mulig de puster bedre enn gummistøvler, men man blir fort svett på beina om man står på litt, og etter en lang svett dag stinker de noe helt... :evil: De bør helst tørke i enerom... Men det fine er jo at selv om du er stormsvett på beina fryser du ikke likevel i motsetning til i Slagbjørn.

Jeg er heller ikke helt overbevist over slitestyrken. På de to parene( husker ikke hva de heter, men det var en syrefast fjøs/stall-modell) jeg har brukt opp sprakk beskyttelsesgummien i bretten som danner seg på skrå over anklene. De nyeste har klart seg bra når det gjelder akkurat dette, men den samme gummien er veeeldig tynn og får lett rifter. Jeg punkterte den ene på en tørr einerkvist under jakta, og etter å ha brukt dem i vinter er de sikkert lappet 20 ganger etter litt røff bruk under bygge/rivearbeid på en låve. Det er likevel ikke noe kjempeproblem da de repareres usedvanlig lett om man investere i ei tube aquaseal neoprenlim.

Link to comment
Share on other sites

Brukte Viking slagbjørn i mange, mange år. De er kjempefine ut fra mitt synspungt. Er i handlen i dag og, har sett de på XXL i Ski. Pris rundt 800,00 kr. Men det er verdt penga sine.

 

Stiller meg 100% bak graahund her. Viking sine Slagbjørn med en god innleggsåle og ett par solide ullsokker er helt topp. Gode såler gjør at det ikke er problem å bruke på lange dagsmarsjer i både skog og fjell.

Jeg bruker i dag mye Goretex støvler, men når jeg skal ligge langt inne på vidda, og hvor det å bli våt på beina medfører store ulemper er det Slagbjørnstøvler jeg velger.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å tråkk noen på tærne, så hører jeg til den delen av befolkningen som ikke kan fordra støvler (selv ikke i de tilfeller der de faktisk er, uggh, best egnet). Lundhags sine delvis gummierte lærstøvler har derfor blitt min redning i namdalske myrer.

 

Jeg har forstått det slik at ikke alle har føtter som passer til disse, men en mulighet er det iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...