Jump to content

Lys til revejakt?


dalla

Recommended Posts

Hei!

 

Har noen peiling på kobling av ledninger etc? Har for øyeblikket ikke lys til revjakt, så jeg og en kompis fikk en gatelykt og en heftig stor ledning. Vi har tenkt å prøve å koble gatelyset til ledningen og videre til en stikkontakt. Pæra tar 220 Volt, 125 watt og 50 hz. Tror dere det vil funke?

Link to comment
Share on other sites

Strømnettet du har i huset ditt skal kunne lyse opp pæra, i alle fall... Om det er fysisk mulig å gjennomføre det du har tenkt er litt vanskelig å si noe om ettersom det ikke kommer så godt frem hva du har tenkt å gjøre. Diameter på kabelen du har er ganske relevant.

 

Om det er lov å gjøre det du har tenkt er jo også noe å tenke over, i og med at du etter alt å dømme ikke er fagkyndig. Også er det disse reglene for bruk av lys til jakt i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Det funket :D veldig gøy, det hadde jeg ikke trodd! Diameteren på ledningen som vi kobler til stikkontakten er ca en cm, mens ledningen fra lampen er under en halv cm. Plastikstøpselet funket veldig bra, bortsett i fra at vi ikke fikk all isolasjon inn i kapselen. Vi brukte to "skjøte-foter" (husker ikke helt hva det heter) til å koble den store ledningen til den lille som er koblet til pæra i lampen. Den lyste nesten bedre enn de på vegen, så skarpt at det ikke gikk an og se på det :D

 

Jeg er bare 17 år og har egentlig null peiling, men med litt imrivasjon funket det, fikk god hjelp av en kompis! Vi skal henge den i et tre og la lyset stå på døgnet rundt, da blir det jo ikke kunstig lys, ergo det er lov :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare 17 år og har egentlig null peiling

Det ser vi utifra hva du skriver selv etter gode råd om hva som er lov.

Vi skal henge den i et tre og la lyset stå på døgnet rundt, da blir det jo ikke kunstig lys, ergo det er lov :)

 

Nei. Det er ikke lov. Eneste lovelige måten å bruke det lyset på er om det ellers er så lyst at du kunne skutt uansett om lyset står på eller ikke. Kunstig lys er det uansett og til lovelig revejakt så skal det fastmonteres på vegg. Kan det være så vanskelig da?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kverulant du tror jeg!

Njff har nylig vedtatt at de skal jobbe for å endre reglene. Inntil de eventuellt får gjennomslag for det bør du følge reglementet. Å jakte ulovlig angår ikke bare deg selv. Det påvirker også folk flest sin oppfatning av jegerne som helhet.

Link to comment
Share on other sites

Otto Jespersen, hahahaha :D på hvilken måte da?

 

Er ikke det ganske vanlig i tenårene? så ikke vær overasket. Syns ikke å ha på ulovlig lys er det værst, verre og drepe eller stjele for å si det slik !! I bunn og grunn så tror jeg dere skjønner meg

Link to comment
Share on other sites

Intensjonen med regelen "fastskrudd på vegg" er at man ikke skal kunne følge reven med lyset. Spikrer dere en vekk inntil treet og monterer lampa på veggen, er dere nok innenfor lovverket. Slik dere nå opererer blir det bare latterlig. Spesielt når dere skryter av det på dette forumet. Selv om dere bare er 17 år, trenger dere jo ikke å opptre som idioter.

Link to comment
Share on other sites

Hør her dalla

 

Med ett så kraftig lys kan du fint montere den på vegg, slik at du holder deg innenfor loven, og samtidig få nok lys på åta. Husk på at reven ikke vil ha det for lyst heller...unge individer vil la seg lure, men eldre erfarne rever vil nok mest sannsynlig skygge banen hvis det finnes mat andre plasser. Hvis du har åta i ytterkanten av lyset har du mere enn nok for å skyte rev. Jeg brukte 80 watt montert på husveggen, og åta lå 90-100 meter unna huset, kombinert med en revevarsler så berger du nattesøvnen også. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig er jeg mer bekymret for brannfare i denne saken... Det er ikke uten grunn at alt fastmontert elektrisk anlegg skal utføres/godkjennes av fagperson. Har selv vært borti flere skumle hjemmeløsninger i jobben, så jeg vil oppfordre alle til å tenke over åtelysene sine med en gang og forsikre seg om at deres løsning er trygg!

 

Om man praktiserer litt skjønn og har noenlunde peiling går det stort sett greit, men her er det to ungdommer som bare prøver seg frem uten tilpasset utstyr og rigger opp noe som høres ganske sketchy ut.

Link to comment
Share on other sites

lol, dere vet jo ikke hvor jeg bor en gang da, for alt dere vet så i sahara, bortsett fra at det ikke finnes rev der ;) Men så er det sånn at hvis jeg montere det på en vegg så vil det ikke være sikkert å avfyre skudd, så eneste alternativet jeg ser er å ikke jakte, noe som ikke er et alternativ!

Link to comment
Share on other sites

Tåpelig eller ikke, jeg sier bare det jeg mener! Og jakte med kunstig lys kan jo ikke skade. Hva har dere til deres forsvar når jeg sier at dere garantert har brutt fartsgrensen x- antall ganger, noe som også er en lov? Trist å høre at dere syns jeg er tåpelig, men når man brenner så masse for jakt slik som jeg gjør så er man villig til å strekke grensene litt. Ikke glem at jeg kun har jaktet i 3-4 år og har så vit fått erfaring nok og tålmodighet til å vente på at muligheten byr seg eller jakte på noe annet. Har ikke jaktet på et år pga at de ikke selger jaktkort her jeg bor, pga at feks rypa er ensten på rød-lista. Og når man ikke er gammel nok til å jakte storvilt har man jo ikke rare alternativet.

 

For alle jeg har irritert ræva av, unnskyld. men jeg prøver å formidle holdningene til unge jegere, ikke at det er dårlig, men at man kanskje ikke tenker over konsekvensene eller ikke bryr seg. Det er dere som burde vite det best, dere som selv var slik for x- antall år siden. Nå vet jo ikke jeg hvor gammel dere er, men kan tenke meg at dere er relativt voksne !

 

"gå en lang tur på en kort brygge" og du mener jeg fremstår som umoden?

Link to comment
Share on other sites

når man brenner så masse for jakt slik som jeg gjør så er man villig til å strekke grensene litt.

 

Hvis du virkelig brenner for jakt bør du sette deg inn i regelverket. I allefall når noen påpeker avvik mellom måten du jakter på og regelverket.

Hvis du ikke respekterer det kan du i værste fall miste retten til å eie jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

lol, dere vet jo ikke hvor jeg bor en gang da...

Dette skrev du i en annen tråd:

Jeg bor på stjørdal i nord- trøndelag!!

Ellers så blir vel ip-adressa di registrert tipper jeg når du poster et innlegg.

Og da kan du/pc`n bli sporet opp.

Så si ikke ALT som er på et åpent forum :wink:

Nok om det...

 

Du sa det ikke ville være sikkert å avfyre skudd hvis du monterte på vegg sa du. Hvorfor ikke?

Vil nok råde deg til å montere på vegg, så slipper du problemer som kan oppstå (bøter, inndragelse av våpen osv.)

Vi prøver bare å hjelpe deg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener "dalla" . jeg er enig i at det er rart og unødvendig at man ikke ifølge loven kan feste lys på trær og stolper. Er ikke hele poenget at man ikke skal kunne dra med seg lyskilden? men uansett hvor rart regelverket måtte være, så må man forholde seg til det. Men man burde ikke alltid si sine egne meninger i et forum, spesielt da det motsier norsk lov.

 

Loven skulle vert litt mer detaljert i mange tilfeller!

Link to comment
Share on other sites

nobody will ever know :P

JEG vet, og siden jeg har makt til å kaste deg ut fra forumet så bør du lytte til et godt råd:

 

Her på Kammeret forventer vi at brukerne respekterer lov og orden. Vi kan selvfølgelig ikke sjekke hva folk faktisk gjør, men når du innrømmer at du bryter regler med viten og vilje kommer du i konflikt med hva Kammeret står for. Dette er ikke fordi vi liker å være drittsekker, men vi jegere og skyttere er i en svært utsatt posisjon. Det du gjør kan ha konsekvenser for alle oss andre, så vennligst tenk deg litt om før du gjør noe som kan sette resten av jegerstanden i et dårlig lys.

 

Fulmen

Global Moderator

Link to comment
Share on other sites

om det står husvegg, så bryter jo de aller fleste loven da? alle jeg kjenner som jakter rev gjør som jeg gjør eller monterer et lys på et skur el.!

 

Noen som har peiling her som jeg kan sende bilder av koblingen til? så den personen som evt har peiling kan se om det vi har gjort fungerer?:)

Link to comment
Share on other sites

om det står husvegg, så bryter jo de aller fleste loven da? alle jeg kjenner som jakter rev gjør som jeg gjør eller monterer et lys på et skur el.!

 

Noen som har peiling her som jeg kan sende bilder av koblingen til? så den personen som evt har peiling kan se om det vi har gjort fungerer?:)

 

Det står ingenting om størrelsen på huset, eller hva slags hus det skal være. En låve, et uthus, gammelt fjøs, lager, lita jaktbu etc går fint. Har du noe gammel plank snekrer du greit noe på en dag. Mye behageligere å postere blir det også. Går ut fra at dere har planlagt utendørs postering ettersom det ikke er noen vegg å montere lyset på.

Link to comment
Share on other sites

om det står husvegg, så bryter jo de aller fleste loven da? alle jeg kjenner som jakter rev gjør som jeg gjør eller monterer et lys på et skur el.!

 

Jeg tror nok mange her er villige til å gi deg gode råd. Men basert på det jeg har sett på dette forumet tidligere, tror jeg du vil få best hjelp her inne hvis du er i stand til å gi et inntrykk av at du er i stand til å forholde deg til lover og regler.

Link to comment
Share on other sites

Har det vært stor skrotnisse høst i Nordtrøndelag i det siste...? Aasum, Kråk Skjøttarn og nå Dalla...

Jeger med den holdningen til loverket trenger vi faktisk virkelig ikke å ta vare på eller sørge for å få inne i jegerstanden.

 

(men jeg lukter et trehodet troll jeg...)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Får jeg en advarsel så får jeg gjør litt om på det :)

 

Bor i trøndelag, men går på skole i telemark så nå jakter jeg i telemark, men når jeg er hjemme så jakter jeg i Rådalen og opp mot forradalen :)

 

Du da?

 

 

Okay. Jakter i hegra/skjelstadmark som oftest. Har du kort i Rådal/forradal?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden her er allerede blitt rapportert inn opptil fleire gonger her, trådstarter ser ut til å ha litt småproblemer med å forstå at det ikkje bør diskuteres ting som er over den lovlige grensa også... I tillegg så har tråden på slutten her blitt ein diskusjon om kor det er mulig å kjøpe jaktkort og kor det jaktes, dette har ingenting med trådtittelen og emnet å gjere.

Tråden blir inntil vidare stengt og tatt opp til vurdering av moderator korpset.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...