Jump to content

Forby salg av rype og skogsfugl


Muflon

Recommended Posts

Det snakkes mye om fredning av rypebestanden, og at det er jakttrykket som må ta ansvaret for fallet i bestanden.

 

I Finnmark skytes ryper fra scooter, de fanges med nett (på italiensk vis), og de tas med snarer -- for så å selges til restauranter og viltbutikker. Dette er en lukrativ business, og enkelte "jegere" tar ut tusener av fugl i sterkt beskattede områder.

 

Les kommentartråden her for å få et lite innblikk:

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article285745.ece

 

Vi vet alle hvordan det er, forsøker man å gjøre noe lokalt blir det ville helvete med folk som skal lekse opp midt på natta, og som gir faen i lensmann og myndigheter forøvrig. Og dette gjelder selvsagt mange andre steder enn i Finnmark.

Men om man forbyr omsetning av ryper til restauranter og viltforretninger så tar man effektivt grep, uten den belastningen det er for lokale krefter å forsøke å stanse de mest uansvarlige.

 

Så derfor - Forby omsetning av ryper og ev. skogsfugl til restauranter og viltforretninger.

 

Bestanden vil skyte i været. Grunneiere, lokalforeninger og entreprenører vil kunne selge attraktiv jakt, og man vil være sikret mot dagens ville overbeskatning av bestanden.

 

Skal du ha rype på bordet får du vær så god hente den selv, som ansvarlig jeger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er delvis enig med deg, men det må være for en periode i såfall. Leit om en slik bi-inntekt skulle forsvinne for alltid. Å innføre bag limit og sløyfe jakt med hund for en periode tror jeg er mer veien å gå.

 

I det området jeg pleier å jakte, har grunneierlaget tatt diverse tiltak for å få opp den nå elendige bestanden. Lirypa er totalfredet for kommende 5 år + innført bag limit på 2 pr. dag for brun fugl.. Samtidig opprettholder de også i år muligheten for å jakte med hund :roll:

Link to comment
Share on other sites

Dette er enkel økonomi:

 

Kiloprisen for hver rype jeg skyter på fjellet er ekstremt høy, gitt hva jeg har investert av ressurser i hund, våpen, øvrig utstyr, transport, terreng, mat og losji, og bidrar til å holde liv i en rekke tilbydere av varer og tjenester innenfor disse ulike områdene. I tillegg til at jegernes samlede bidrag holder liv i en rekke fjellsamfunn.

 

Rypa du kjøper i butikken har riktignok høy kilopris, men den er en brøkdel av hva jegere er villige til å betale for opplevelsen i fjellet.

 

Derfor er det fornuftig økonomisk forvaltning å forby salg til viltbutikker og restauranter. Uttellingen er mye større om rypen hentes på fjellet av jegere, enn om noen idioter med scooter og fangsnett får lov til å terrorisere bygda mens de ødelegger rypebestanden for et par tiår fremover.

 

I Canada har de skjønt at de tjener langt mer på å selge adgang til jegere til en villmark som bugner med vilt, enn på at uansvarlige idioter støvsuger villmarka for dette viltet, for å selge det videre.

Link to comment
Share on other sites

Er faktisk enig, men det kommer nok ikke til å fungere uten enkelte unntak. Det må nok utstedes lisenser for snarefangst da siden det er en tradisjonell fangstmetode for urbefolkninga.

 

Forstår din betenkning, men representanter for denne urbefolkningen er blant de verste synderne. Ev. dispensasjoner vil føre til ulike forsøk på omgåelse.

Ved å innføre et totalforbud, sikrer man også mot vettløse uttak i bestanden av slikt småvilt. Noe slikt er faktisk nødvendig, det står dårlig til i rypefjellet.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok. Kanskje de heller vil bruke oljepenger på å sette opp rypejaktsimulatorer rundt omkring ... for det er så nær folk kommer rypene om ikke noe gjøres. (Og uten adresse til polardego vil jeg si at det er tullete å komme med påstander om at rypebestanden vil ta seg opp igjen. Det er kritisk for rypene nå, stamfuglbestanden er på lavmål, og folk sitter og fusker med takseringstallene for ikke å måtte stenge for jakt, pga økonomiske interesser. Tenk JAWS og sheriff Brody i kamp mot ordføreren.)

Link to comment
Share on other sites

jakta har da ikke noe med rypeklekkingen og gjøre.

nå må dere ta dere i sammen snart.

bestandene varierer voldsomt fra år til år...

at det ikke er klekkinh i norge, sverige og finland har da f meg ikke noe med jakt å gjøre.

 

jakting er ikke det samme som og ta en tur på Rema der butikk hyllene altid er fulle.

 

Dårlige fugle kommer i fremtiden også!!!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

jakta har da ikke noe med rypeklekkingen og gjøre.

nå må dere ta dere i sammen snart.

bestandene varierer voldsomt fra år til år...

at det ikke er klekkinh i norge, sverige og finland har da f meg ikke noe med jakt å gjøre.

 

jakting er ikke det samme som og ta en tur på Rema der butikk hyllene altid er fulle.

 

Dårlige fugle kommer i fremtiden også!!!!!!!!!!!!!

 

Tror du virkelig ikke at jakt har noe med bestanden å gjøre.

Bare se på historien det er ikke få arter mennesket har utryddet uten problemer.

 

Slettet................tenke så trykke.

 

Mildot

Global moderator

Link to comment
Share on other sites

Har du vært vitne til at mer eller mindre drita fulle fjellfinna har kjørt rundt og plukket ryper?

 

Skuterjakt forekommer ja, og det er en vrikelig uting. Men det er absolutt ikke bare fjellfinna som gjør dette, både kvænjævlan og biru daza driver med dette. Tror noen virkelig at det å stoppe vinterjakta vil stoppe de med snøskuter og de med stormaska garn? Det som er viktig er oppsyn, oppsyn og oppsyn. Som mange sier er det sjelden en møter SNO og reinpolitiet på fjellet, kanskje ikke så rart når en tenker på størrelsen på finnmark og antall annsatte.

 

Fred gjerne rypa en sesong, eventuelt innfør forbud mot bruk av hund for både innfødte og søringer og en årskvote pr. jeger.

 

De siste årene har det også vært elendig vær med kulde, vind og regn i klekkeperioden, samtidig som bjørkemåleren har svidd av både skogen og lyngen. Dette må også ta noe av skylden, men det er vi som jegere som må ta ansvar for å få rypebestanden opp på et akseptabelt nivå.

Link to comment
Share on other sites

jakta har da ikke noe med rypeklekkingen og gjøre.

nå må dere ta dere i sammen snart.

bestandene varierer voldsomt fra år til år...

at det ikke er klekkinh i norge, sverige og finland har da f meg ikke noe med jakt å gjøre.

 

jakting er ikke det samme som og ta en tur på Rema der butikk hyllene altid er fulle.

 

Dårlige fugle kommer i fremtiden også!!!!!!!!!!!!!

 

Tror du virkelig ikke at jakt har noe med bestanden å gjøre.

Bare se på historien det er ikke få arter mennesket har utryddet uten problemer.

 

Slettet................tenke så trykke.

 

Mildot

Global moderator

 

jakt påvirker bestanden. alt påvirker bestanden.

men jakt påvirker ikke rypas evne til og produsere kyllinger.

har selv vært ei uke på jakt. og har sett rypepar både her og der uten kyllinger. Det er stamfugl men takket være en kald og jævli sommer har dem ikke klart og få frem noe. Kunne selv skutt flere ryper. Holdt inne med skuddene. Og jaktet heller skogsfugl som det var ok med. Folkens, det er lov og bruke hode selv også! det må ikke fredes. Jegeren er forvalteren. Og jakter deretter.

finnmark har vi gitt bort til samene for lengst. At dem jakter med skuter kommer aldri noen til og få bukt med. Så ikke bruk tid på å diskutere det. Få heller folk i gang med rovdyrjakta. La rypene hvile til neste år (fredning eller ei) så blir dette bra igjen..

Link to comment
Share on other sites

 

jakt påvirker bestanden. alt påvirker bestanden.

men jakt påvirker ikke rypas evne til og produsere kyllinger.

 

:shock::shock::shock: Så ei skutt rype produserer like mye som ei levende? Tror du på julenissen også?

 

er det mulig lissom????? hallo! velkommen til verden!

dette innlegget var så dumt så det fortjener ikke et skikkelig svar.

Link to comment
Share on other sites

I Finnmark skytes ryper fra scooter, de fanges med nett (på italiensk vis), og de tas med snarer -- for så å selges til restauranter og viltbutikker. Dette er en lukrativ business, og enkelte "jegere" tar ut tusener av fugl i sterkt beskattede områder.

og

Vi vet alle hvordan det er, forsøker man å gjøre noe lokalt blir det ville helvete med folk som skal lekse opp midt på natta, og som gir faen i lensmann og myndigheter forøvrig.

 

La meg se om jeg har forstått dette riktig. Siden noen ikke følger reglene vil du ha flere regler?

Link to comment
Share on other sites

Du behøver ikke gjøre deg dum.

 

Det å forby salg til butikker og restauranter fjerner effektivt behovet for oppsyn, både fra myndigheter og ev. private, ute i terrengene. Når markedet forsvinner, forsvinner også motivet for å slakte tusener av fugl hvert eneste år (hvilket en del av disse "jegerne" gjør.) Det blir en effektiv regelendring.

 

Ellers virker det ikke som om Finnmarkseiendommens forvaltere er videre flinke til å håndheve regler i området. Som et mål på dette kan man vurdere antallet jaktkort som er solgt for hele eiendommen, hittil i år: 784.

Link to comment
Share on other sites

du vil altså forby utmarksnæring?

 

Du kan diskutere dette men han karen her:

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article285745.ece

 

Dersom utmarksnæringen utøves slik at rypebestandene ødelegges (les kommentartråden til den artikkelen), så er det innlysende at man må gjøre noe med denne "næringen." Og jeg setter det i anførselstegn fordi enhver som forvalter en naturressurs vet å passe på den - vettløse uttak er ingen tjent med.

 

Fra kommentartråden:

 

der finnes svært mange trussler som er værre en tilreisende jegere! Våre egene såkalte

" storjegere" er en av disse. Har selv vært vitne til at det år etter år er så stort jaktpress i enkelte områder at det kun er fjærfokk igjen. Da snakker jeg ikke om et stort antall jegere, men om våre "allvitende o store jegere" . Da snakker man om en liten gruppe mennesker som på 1 ukes tid nedlegger rundt 300 /400 fugl i et relativt lite område. De har denne " årlige gutteturen" som tradisjon og må jo spe på inntekta, de har gjort dette i alle år. Salget av rypene går blant annet til resturanter sørpå, hvorpå jegerne har stor profitt. De belager seg på denne "ekstra inntekten " hvær høst. Det er disse som er med på å slakte ned bestanden. De er kjent for å skyte mengder med fugl av folk i lokalsamfunnet , men det er ingen som tar affære, men lar dem buse fram fordi det er jo dette de har gjort i alle år, og det er jo de som er eksperter!!!? Kvotejakt fnyser og ler de av. Har selv hørt de uttalt at "dæm må fan bare prøve å be mæ åpne sækken, dæm kan kysse mæ i ræva! " . Det hjelper lite med kvotejakt og innføring av regler om tiltakene ikke følges opp .

Link to comment
Share on other sites

jeg kjenner faktisk den karen du refererer til ;)

 

om du snakker om ulovlig jakt, feks fra motorkjøretøy, eller ved bruk av ulovlige midler, så er det lovbrudd å det er ikke lov. å er forbudt ved lov allerede..... måten man reduserer uttak på er pr i dag ved kvoter. om noen vil selge de feks 2 rypene pr dag man kan skyte så må de vel ha lov til det? om man skyter mer enn kvota si kan man vel da og straffes?

 

jeg mener en totalfredning av rype ville vært en god sak. men å nekte enkelte grupper jakt er vel ikke i utgangspunktet en god løsning?

Link to comment
Share on other sites

Det går an å tenke reguleringer her, men ofte blir disse omgått på "snedig" vis.

 

F.eks. kunne man ha en begrensning på hvor mange ryper en som drev med utmarksnæring kan omsette - likevel skjønner man fort hvordan dette kan trikses med.

 

Siden du er godt kjent i området vet du også at man bruker stormaskede garn til ulovlig rypejakt, at snarefangst foregår langt utover tillatt tid, at flokker forfølges med scooter og skytes ut og at det bedrives manngardsjakt på rypeflokker i gode terrenger, for å ta ut så mye som mulig til videresalg.

 

Det må det bli slutt på, og den enkleste måten å få til dette på, er å simpelthen å forby denne omsetningen i noen år og kanskje permanent - så finner disse tullingene seg noe annet å holde på med.

 

I Canada driver de også med utmarksnæring, men der har de forbud mot omsetning av vilt som ikke er skutt av jegere som har kjøpt jakt. Hvorfor? Fordi de har skjønt at det gir et langt større økonomisk tilskudd å tilrettelegge for vanlig jakt, enn å oppleve at bestander skytes ut som attåtnæring. For å gjenta meg selv - det er nesten ikke til å tro hva en jeger er villig til å betale for ei rype, om han får skyte den på vidda. Og det er utrolig mye mer enn samme person er villig til å betale for den steiken selv om den serveres på en luksusrestaurant.

 

En fiskebåt som kaster not eller setter drivgarn driver effektiv fangst, men det hjelper lite om alle som er avhengige av sportsfiskere opplever at de blir borte, fordi fisken er vekk.

Samme sak.

Link to comment
Share on other sites

Det går an å tenke reguleringer her, men ofte blir disse omgått på "snedig" vis.

 

F.eks. kunne man ha en begrensning på hvor mange ryper en som drev med utmarksnæring kan omsette - likevel skjønner man fort hvordan dette kan trikses med.

alt kan trikses med. de som jakter ulovlig bryter jo loven allerede. om det blir ulovlig omsette rype, vil det fortsatt skje. som du selv sier, ting omgåes på snedig vis.

 

finnmarksloven sier følgende :

Finnmarkslovens formål er å legge til rette for at grunn og naturressurser i Finnmark

fylke forvaltes på en balansert og økologisk bærekraftig måte til beste for innbyggerne i

fylket og særlig som grunnlag for samisk kultur, utmarksbruk, næringsutøvelse og

samfunnsliv.

altså er utmarksnæring noe det skal taes hensyn til. å det finnes nok noen som baserer endel av inntekta si på å selge rype de har fanget på lovlig vis......

Link to comment
Share on other sites

Joda, Høggern. Men det blir ikke store attåtnæringa om det er kvote på to liryper om dagen, hvilket er hva som er innført i Finnmarkseiendommen nå ...

 

Du får vurdere hva som er smart? Å få inn jegere som legger igjen store beløp som gavner mange som selger varer og tjenester til disse, eller at noen få fyker rundt og setter garn eller skyter fugl til restauranter.

 

I Canada og Skottland selges jaktopplevelsen trinnvis. Man selger selve jakten til én person, og jaktutbyttet selges så videre av arrangør/grunneier. Det er adgang for jeger til å kjøpe ut viltet til egen bruk. Det er også attåtnæring.

Link to comment
Share on other sites

Du får vurdere hva som er smart? Å få inn jegere som legger igjen store beløp som gavner mange som selger varer og tjenester til disse, eller at noen få fyker rundt og setter garn eller skyter fugl til restauranter.

er vel bare å innse at du kansje diskuterer lovbrudd mens jeg diskuterer lovlig fangst (er iallefall sånn jeg tolker deg) å da diskuterer vi ikke det samme.

 

selvfølgelig, om tilreisende virkelig betalte dyrt for å jakte, så hadde det blitt penger av det, men pr i dag er det vel ganske så billig å jakte i finnmark for tilreisende ;)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det siste er jeg helt enig i, og når man ser at kun 784 jaktkort ble løst, og vurderer antallet jegere og biler som stimer inn på vidda i jakten, så skjønner man at bidraget fra lovlig jakt til eiendommen er minimalt - mens uttaket har vært på slike nivåer at bestanden stamfugl er i dass.

 

Men at noen får næring ut av å selge to liryper/dag ser jeg ikke helt, det må bli en elendig timepris. Så du skjønner at vi slett ikke snakker om lovlig jakt, folk vil måtte gå ut over kvoten for å kunne gjøre næring av dette.

Link to comment
Share on other sites

hjelper ikke forby salg. de som bryter loven bryter den uansett. om du forbyr omsetting av ryper vil dette fortsatt foregå, til høyere pris,( bare under bordet.)

 

de som har dette som lovlydig næring har nok neppe en svær årslønn på dette. men de har litt inntekt på det. å det er tradisjon.

 

så om du spør mange lokale, vil de kansje si at de ønsker å stenge ute tilreisende jegere når det er lite fugl. man ønsker altså redusere hos den gruppa man selv ikke tilhører.........

 

Isak Th har det beste forslaget i mine øyne. totalfrede....... man da klikker vel NJFF og fuglehundfolket....

Link to comment
Share on other sites

Njaaa, jeg er fuglehundmann. Men i år har jeg ikke tenkt å skyte noe videre. Terrengene jeg har tilgang til, som regnes som meget gode, har få kyllinger.

Fint å trene hunden uten å skyte, og så kan jeg ta med min .243 for å bedrive presisjonsskyting på lovlig rovvilt.

 

Men - en øvelse man sjelden bør gjennomføre: legg sammen det du har brukt på jaktrett, våpen, ammunisjon, utstyr, ev. hund, transport, kost & losji -- og del på antallet ryper man skyter. Da får du et bilde på bidraget hver enkelt jeger gjør inn i den delen av økonomien som lever av denne type friluftsliv, og hva hver fugl er verdt når uttaket skjer på denne måten.

 

Sammenlign med hva disse attåtjegerne får for hver enkelt fugl.

Link to comment
Share on other sites

Men - en øvelse man sjelden bør gjennomføre: legg sammen det du har brukt på jaktrett, våpen, ammunisjon, utstyr, ev. hund, transport, kost & losji -- og del på antallet ryper man skyter. Da får du et bilde på bidraget hver enkelt jeger gjør inn i den delen av økonomien som lever av denne type friluftsliv, og hva hver fugl er verdt når uttaket skjer på denne måten.

 

Sammenlign med hva disse attåtjegerne får for hver enkelt fugl.

de penga en jeger fra oslo bruke, bruker de ikke i finnmark (bortsett fra litt transport, litt mat og kansje litt losji). mesteparten (våpen, ammo, hundeutstyr, klær) blir brukt på hjemstedet faktisk.....

 

mens attåtjegeren bor, handler, betaler skatt osv i fylket han bor....

så sånnsett tror jeg regnestykket kan slå begge veger......

Link to comment
Share on other sites

Her er det snakk om penger som går til et stort antall leverandører av utstyr og tjenester, og som er avhengige av etterspørsel for å få omsetning. Det kan være alt fra en knivmaker til Sauer, eller en som tilrettelegger for folk som vil ha proviant og utstyr brakt med kløv inn på vidda. Alle disse, og det er tusenvis, er avhengige av at viltbestanden forvaltes fornuftig for å fortsette å ha dette som hovednæring eller attåtnæring.

 

Skal jeg være helt ærlig så driter jeg i hva dere gjør med Finnmarkseiendommen, men jeg syns det er merkelig at den behandles som om det var en søppelfylling eller en bilopphuggingsplass, for det er inntrykket jeg sitter igjen med.

Som man reder, så ligger man.

Link to comment
Share on other sites

Her er det snakk om penger som går til et stort antall leverandører av utstyr og tjenester, og som er avhengige av etterspørsel for å få omsetning. Det kan være alt fra en knivmaker til Sauer, eller en som tilrettelegger for folk som vil ha proviant og utstyr brakt med kløv inn på vidda. Alle disse, og det er tusenvis, er avhengige av at viltbestanden forvaltes fornuftig for å fortsette å ha dette som hovednæring eller attåtnæring.,

 

 

jeg snakker om hvor mye penger som kommer lokalsamfunnet til gode som følge av feks lokal småvilt jakt. hva feks sauer eller norma tjener på det, kommer ikke lokalsamfunnet tilgode....

 

Skal jeg være helt ærlig så driter jeg i hva dere gjør med Finnmarkseiendommen, men jeg syns det er merkelig at den behandles som om det var en søppelfylling eller en bilopphuggingsplass, for det er inntrykket jeg sitter igjen med.

Som man reder, så ligger man.

 

øh? søppelfylling eller bilopphuggeplass?

begrunn .....

Link to comment
Share on other sites

Muflon!

Hvem F er det som er villig til å betale for en rype full av stål haggel??? Det er snarefangsten som dekker etterspørselen. Snare fangsten er en viktig binæring for folk Nord for Sinsenkrysset,særlig i Nord.Dine sure oppstøt greier vi oss uten og foreslår promt at du finner en annen hobby og holder dine egne antagelser for deg og dine!

du vil altså forby utmarksnæring?

 

Du kan diskutere dette men han karen her:

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article285745.ece

 

Dersom utmarksnæringen utøves slik at rypebestandene ødelegges (les kommentartråden til den artikkelen), så er det innlysende at man må gjøre noe med denne "næringen." Og jeg setter det i anførselstegn fordi enhver som forvalter en naturressurs vet å passe på den - vettløse uttak er ingen tjent med.

 

Fra kommentartråden:

 

der finnes svært mange trussler som er værre en tilreisende jegere! Våre egene såkalte

" storjegere" er en av disse. Har selv vært vitne til at det år etter år er så stort jaktpress i enkelte områder at det kun er fjærfokk igjen. Da snakker jeg ikke om et stort antall jegere, men om våre "allvitende o store jegere" . Da snakker man om en liten gruppe mennesker som på 1 ukes tid nedlegger rundt 300 /400 fugl i et relativt lite område. De har denne " årlige gutteturen" som tradisjon og må jo spe på inntekta, de har gjort dette i alle år. Salget av rypene går blant annet til resturanter sørpå, hvorpå jegerne har stor profitt. De belager seg på denne "ekstra inntekten " hvær høst. Det er disse som er med på å slakte ned bestanden. De er kjent for å skyte mengder med fugl av folk i lokalsamfunnet , men det er ingen som tar affære, men lar dem buse fram fordi det er jo dette de har gjort i alle år, og det er jo de som er eksperter!!!? Kvotejakt fnyser og ler de av. Har selv hørt de uttalt at "dæm må fan bare prøve å be mæ åpne sækken, dæm kan kysse mæ i ræva! " . Det hjelper lite med kvotejakt og innføring av regler om tiltakene ikke følges opp .

Link to comment
Share on other sites

Muflon skrev:

og at det er jakttrykket som må ta ansvaret for fallet i bestanden.

 

Her tror jeg sannelig du må låne deg en økologibok om rype og hønsefugl. Vi snakker om sykliske svingninger, større eller mindre. Jegerne høster selvsagt av bestanden, men er ikke hovedårsaken til topp- og bunnår!

Link to comment
Share on other sites

Ja, tydelig at enkelte får antenning i hårrøttene når de kommer over ting de misliker, men jeg vil anbefale at man både leser det som står, og at man kanskje reflekterer litt.

 

1. Sykliske svingninger. Det hjelper fint lite når grunnstammen med fugl er i fall. Greit nok at det svinger litt om grunnstammen, men faktum er at vi har sett en reduksjon av stamfuglbestanden med 75% på 15 år.

 

2. Nettopp. Snarefangsten (og fangsten med stormaskede garn, skyting fra scooter, osv).

Jeg har skrevet at man bør forby salg av ryper og skogsfugl til viltbutikker og restauranter. Det vil medføre et betydelig innhugg i ulovlige uttak, der folk gir blaffen i bag limits, o.a.

 

Det sier seg selv at ingen kan drive attåtnæring med et tillatt uttak på to til tre ryper pr dag, som det nå er i Finnmark, og andre steder. Og vi kjenner selvsagt til at mange tar ut store antall ryper, fordi disse skal selges videre til viltbutikker og restauranter.

 

Men greit nok - i fremtiden kan vi gå i rypesimulatoren og få med oss opplevelsen der. Det står elendig til med bestanden i år, og å tro at den vil løfte seg uten inngrep i form av tiltak mot predatorer, f.eks. begrensning på salg, osv -- er naivt.

Link to comment
Share on other sites

@muflon:

jakt fra scooter og med stormaskede garn er allerede forbudt. de som gjør dette gjør noe kriminelt. de ville solgt fugl uansett om det ble ulovlig selge fugl. har man alt brutt 3 regler gjør det ingenting om man bryter nr 4

 

du vil forby omsetning av fugl fordi da vil de som fanger fugl ulovlig slutte med det? det tror jeg er feil. blir det ulovlig omsette fugl vil prisene på fugl bli høyere å de som allerede bryter loven vil få enda bedre betalt for ulovlig fanget og ulovlig omsatt fugl.

 

tillater meg å trekke en sammenligning: mener du at siden noen kjører for fort med bil, og kjører i fylla, bør man forby bilkjøring i det heletatt?

Link to comment
Share on other sites

Nå må du tenke deg om, Høggern.

Dersom det blir forbudt å omsette ryper og skogsfugl til restauranter og viltbutikker - dvs at disse har forbud mot å selge slikt vilt, og følgelig også har forbud mot å kjøpe slikt vilt - så forsvinner den ulovlige jakten, det er den man må til livs.

 

Et forbud mot å jakte ulovlig blir temmelig dumt, siden de som jakter ulovlig gir faen.

Men et forbud mot å omsette viltet blir effektivt - bilanalogien din er meningsløs. Skulle den vært meningsfylt, dvs være relevant til mitt forslag, så burde man pålagt bilprodusenter å la være å bygge biler som går langt over fartsgrensene, og be dem sette inn alkovarslere som blokkerer tenningen om sjåføren er beruset.

 

Man går altså ikke på den som begår den ulovlige handlingen, men den som tilrettelegger for den. Og når det gjelder ryper og skogsfugl er dette viltbutikker og restauranter.

 

Nå skal jeg ut og jakte lovlig.

Link to comment
Share on other sites

[...]Man går altså ikke på den som begår den ulovlige handlingen, men den som tilrettelegger for den. Og når det gjelder ryper og skogsfugl er dette viltbutikker og restauranter[...]

 

Og du tror ikke disse kommer til å ha mistenkelig mye "due", "ryper fra før forbudet" og "svenske ryper" på kjølelageret sitt? I Oslofjorden har det vært forbudt å fange hummer om sommeren siden '70-tallet, det er faktisk en god del oppsyn og bøter i 10-20.000 kronersklassen deles ut hvert år. Likevel er ikke fersk hummer mangelvare om du har kontaktene og/eller pengene, om hummeren "har gått i samleteine siden januar", er "import fra Skottland" eller bytter eier utenom registrerte kanaler varierer selvsagt litt.... Antar skogsfugl og rype markedet tilpasser seg like raskt og effektivt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til dem som skulle ønske seg flere ryper i fjellet. Slik foregår "rypehøstingen" når snøen legger seg, fra RYPEJAKTA-tråden:

 

Jeg har møtt endel svensker på jaktprøver, og de har sin klare formening om hvorfor det er så lite fugl i de svenske terrengene som før var så godt besatt av fugl. De kan fortelle historier om skuterkjøring på nettene hvor en kjører og lokaliserer rypene og lyser på dem og hvor to andre skutere kommer på hver sin side med fiskegarn og fanger hele rypeflokker. Og dette skal visstnok foregå i stor stil. De kunne berette om en kar som i løpet av en sesong omsatte over 10.000 ryper til butikker og restauranter.

Link to comment
Share on other sites

Tullete argument, Høggern. Elg kryr det av, enorme mengder elg - det eneste som ev. skaper noe fortrenging i en overgangsfase er når det kommer hjort inn i terrenget.

 

Rype og skogsfugl er truet pga en rekke feildisposisjoner, i tillegg til at biotopene er i endring. Og det kan vi lett gjøre noe med, om vi bare bestemmer oss for handling, i stedet for å lete etter søkte innvendinger mot å gjøre noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Tullete argument, Høggern. Elg kryr det av, enorme mengder elg - det eneste som ev. skaper noe fortrenging i en overgangsfase er når det kommer hjort inn i terrenget.

 

Rype og skogsfugl er truet pga en rekke feildisposisjoner, i tillegg til at biotopene er i endring. Og det kan vi lett gjøre noe med, om vi bare bestemmer oss for handling, i stedet for å lete etter søkte innvendinger mot å gjøre noe som helst.

det er et faktisk problem i enkelte områder at det skytes endel elg ulovlig. om disse som skyter "ulovlige" elg selger de eller har til eget bruk vet ikke jeg.

men jeg er ute etter prinsippet. siden noen gjør noe ulovlig, skal de som holder seg innafor loven straffes for det?

Link to comment
Share on other sites

Tullete argument, Høggern. Elg kryr det av, enorme mengder elg - det eneste som ev. skaper noe fortrenging i en overgangsfase er når det kommer hjort inn i terrenget.

 

Rype og skogsfugl er truet pga en rekke feildisposisjoner, i tillegg til at biotopene er i endring. Og det kan vi lett gjøre noe med, om vi bare bestemmer oss for handling, i stedet for å lete etter søkte innvendinger mot å gjøre noe som helst.

det er et faktisk problem i enkelte områder at det skytes endel elg ulovlig. om disse som skyter "ulovlige" elg selger de eller har til eget bruk vet ikke jeg.

men jeg er ute etter prinsippet. siden noen gjør noe ulovlig, skal de som holder seg innafor loven straffes for det?

 

Men det er noe helt annet, Høggern.

 

Poenget er at rypebestanden (spesielt) er under ekstremt press, og at det er blitt mote å støvsuge vinterflokkene vha lys, garn og skuter, med tanke på salg til restauranter og viltbutikker. Om du prøvde aldri så mye, ville du hatt problemer med å skyte ut en elgstamme i et område.

Men går du på denne måten etter flokker med vinterrype, kan du ha tømt et terreng på mange titalls tusen dekar i løpet av to netter. Rypene i terrenget slår seg sammen om vinteren, før de sprer seg igjen utover hele terrenget. Denne fangsten er ikke bare ulovlig, den er fullstendig sinnsyk - og vi får avsluttet den enkelt og greit ved å forby omsetning til og salg fra restauranter og viltbutikker, uten unntak for andre opprinnelsesland.

Link to comment
Share on other sites

poenget mitt er at desom gjør noe ulovlig i utgangspunktet bryter loven.

de som ikke bryter loven skal du altså straffe for at noen andre bryter loven?

 

hvordan mener du da det skal kompenseres ovenfor de som selger rype lovlig i dag?

 

hva med å stoppe all rypejakt fordi noen bryter loven? da vil jo all fersk rype være ulovlig skutt...

 

selvfølgelig, blir det forbudt selge rype skutt i norge, vil det importeres... å vi er kansje like langt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...