Jump to content

Hvor stor glugghytte ??


Tikka T3 6,5 x55

Recommended Posts

Jeg er akkurat ferdig med min reveglugge, inne i en låve. Den lagde jeg ca 1x1,7m innvendig. Da er det akkurat så to personer får plass bak hverandre. Fordelen med så liten glugge er jo at det tar 30 sekunder å varme opp til t-shortetemperatur :mrgreen: Med 15cm glava og 2000w vifteovn 8)

Jeg satte inn et vindu i tillegg til selve skyteskåret, tror det blir trivelig å sitte å se utover jordene og stjernehimmelen i stedet for bare inn i et lite hull i veggen..

 

Koblet opp lyset i stad. En gammel tusenmeter til et batteri, vedlikeholdslader på der igjen, og et skumringsrelè før laderen.

Det funka som bare juling! selv med bare 65w pære lyste den over 200 meter nedover jordet.

Kan trygt anbefales!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ville ivertfall ikke bygd mindre enn 2x3m innvendig. har byggd 4 hytter på campingvogn understell. inngang på mitten. seng i den enne siden og to stoler og skyteglugg i den andre siden. Kjekt med seng. så behøver man ikke å reise hjem om natta + at ofte sitter det noe man kan skyte på når man våkner.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene :) Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene :) Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? :)

 

på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal begynne å snekre ei glugge iløpet av de neste dagene :) Skal bygge den i kanten av et jordet, så tenkte jeg å prøve det med å sette to europaller vedsiden av hverandre og bygge vegger rundt. Er dette noe bra løsning sånn på vinters tid ? Tenkte mest på hvor kaldt det kan bli osv... Går vell ann å legge isopor i gulvet og isolere veggene og varme opp med med en vifteovn, har jo tillgang på strøm så. Har du isolert din glugge "jeg shauer med dachs" ? :)

 

på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no...

 

Den var ny...

(dvs at 3 stk asfaltplater er nok i en yttervegg ? )

 

Uskikker på om jeg lærte noe nytt nå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no...

 

Er en gammel seiglivet myte det der..

Sannheten er jo at asfaltplater selvfølgelig isolerer dårligere enn glava, det er jo mengen stillestående luft som isolerer, så 13 mm asfaltplate isolerer dårligere enn 13mm glava.

Link to comment
Share on other sites

på ei så lita glugge kan du kjøpe asfalt plater det tilser ca 5cm med glava de er rundt 15mm tjukke og veier nesten ikke no...

 

Er en gammel seiglivet myte det der..

Sannheten er jo at asfaltplater selvfølgelig isolerer dårligere enn glava, det er jo mengen stillestående luft som isolerer, så 13 mm asfaltplate isolerer dårligere enn 13mm glava.

 

jeg har nok utrykt meg feil her :oops: for det jeg mente var at i et bygg på 2 kvadratmeter så holder det lenge med asfaltplater for og få det varmt :wink: nei jeg ville ikke bytte og femten cm glava mot tre lag asfalt palter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Artig att dere deler slike prosjekter med oss andre!!

Hadde uten tvil brukt asfalt plater på ett så lite "skur". De er litt undervurdert og isolerer faktisk "ganske" bra. I følge tester eg har lest i byggblad skal ei platetykkelse tilsvare ca 5 cm glava. Pluss att den avstiver hele skuret og er vindtett. Du sparer med andre ord arbeid og kostnader med isolering, vindtetting (med mindre du skal ha plater på ytterveggen) og avstivning! Men det fins mange bra måter å gjøre det på!!

2x2.5 m ville eg sagt var ideelt. Så har ein plass til litt snacks og utstyr!! Men smak og behag.

 

mvh. Bård H

Link to comment
Share on other sites

jeg holder på å sette ei åte bu nå i tilleg til campingvogna. har så langt lagd ei ramme av 2x4 plank som jeg skal kle opp med takplater jeg har fått av en bonde som reiv fjøset. så blir det til å legge asfalt matter inni. men så kom jeg til å tenke på fukt! hvordan er det med asfaltmatter, smuldrer de opp når de blir våte? eller går det greit når man har litt jevn varme inni der?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Asfalt mattene vil over tid smuldre opp vist de stadig blir utsattt for mye fuktighet. De vil også ekspandere eindel vist dei blir for fuktige. Men har plukka ned asfaltplater på ytterveggar (bak kledninga så klart) på 25 år gamle hus og dei er akkurat like fine. Me bygde ei lita glugghytte på 2x2.5 meter for eit par år sia. Reisa "hytta" i 1-1/2 4", eit lite bjelkelag laga slik att pallegaflene på traktorn passar inni for å få flytta på`n, asfaltplater på ytterveggane-sløyfer-kledning, eit bordtak med asfaltplater inne i taket og isopor i golvet med ei finer plate oppå. (+litt småtteri for å få alt dette tett) denna laga eg og ein kamerat på 2 arbeidsdagar. (me hadde alt klart når me starta.)

 

Morsomt lite prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Min glugghytte er ca. 2,2 x2,2m .Vart kanonbra å sittja der, bli paseleg vart der på 10- 20 min avhengi av kor kaldt det er :mrgreen: .

har 2 gamle stoler som eg og ein kamerat av meg (hjortefant) bruker, har ein panelovn der som var inne i huset før.

mangler bare seng og reve varsler nå så er heile hytta fullkommen :mrgreen:

Skal legge ut bilder til helga :)

Link to comment
Share on other sites

anbefaler deg å lage skytebenk med anlegg til børsa. dette har jeg virkelig savnet i åte bua til en kompis. uten dette blir det fort mye dunking og bråk når man tar opp børsa også skremmer du reven. legg også teppe på gulvet og ha noe mykt på skytebenken så du får bort alle dunker lyder.

Link to comment
Share on other sites

Har laget et rom på en låve som er som en hybel med kaffetrakter og det hele. Har også ei hytte på 2x3 meter som er fullisolert og ei tildels "iskald" campingvogn. Spørsmålet her er vel om hvor mye en kan og er villig til å bruke,men min mening er at hvis to stykker skal ha det komfortabelt,så bør den ikke være mindre enn 2x3 meter. Hvis en skal sitte noen timer BØR en ha det så komfortabelt som mulig. Skitt jakt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vi har bygget flere hytter til revejakt, og blir aldri helt fornøyde. Men den siste som ble bygget i sommer ble ganske bra. Den er 2x3 meter, og er bygget på hjul

 

normal_P1010240.JPG

Hytta er plassert ut ved et vann der reven trekker

 

normal_P1010241.JPG

hytta er installert med vedovn, men mi bruker også gass-ovn i noen hytter

 

normal_P1010242.JPG

her ser dere "siste skrik" innen sofa mote 8) viktig å sitte godt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...