Jump to content

S&B hylser


høggern

Recommended Posts

alle sier S&B hylser er dårlige, de sprekker ved frste omladning osv.

derfor har jeg starta mitt lille S&B prosjekt. har en handfull S&B hylser, lader de omigjen og omigjen og ser hvor mange omladninger de tåler før de sprekker. hittil er jeg oppe på 2. men det kommer fler omladninger.

 

er det noen som har erfaring med S&B hylser, noen som ikke bare "har hørt at de er dritt"???

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med Sellier & Belliot hylser er egentlig ikke så dårlig...

Har vert borti "partier" der 20% av hylsne har sprukket etter en omlading. Men som oftest så ser de greie og fine ut :)

Har såvidt prøvd å lade de omigjenn enda en gang, så langt ser det ut som at ca 10% av hylsne sprekker etter 2 omladinger...

Og med sprekker mener jeg små sprekker på hylsehalsen/overgang hals-skulder/skulder...

 

Jeg bruker nesten utelukkende S&B hylser til treningsammo i .30-06Spr, mest pga stor tilgang på gratis engangsskutte hylser :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig sittet ganske så ofte å humret litt over diverse uttalelser på "det andre forumet" over hvor elendige disse Sellier&Belliot hylsene skulle være.

Har brukt disse hylsene i en masse år i diverse kalibre, 30-06 - 308 - 6,5x55, pluss at jeg også har omformet 30-06 hylser til .270 win.

Synes de funker/funkerikke akkurat like godt som de fleste andre hylser jeg.

Vet ikke om det er mine laderutiner som er forskjellig ifra andres, men har da enda tilgode å få en hylseseparasjon med S&B hylser, eller noen andre hylser for den del.

Ser endel skriver at de skal være så myke..........ja ja da slipper en vel allt "oiket" med gløding da vel :D

 

Har ingen logg over antallet omladninger på disse hylsene, men holder øye med antall fresninger på lengden, og kan ikke erindre at kasseringen av S&B hylsene har vært noe værre enn diverse andre mere "kjendte" merker.

Link to comment
Share on other sites

Har 200 stk i 6.5x55 som nå er skutt 8 ganger. Ei hylse har halsen sprekt på.

For meg ser det ut som om de tåler mange omladninger til. De er kun trimma en gang, årsaken til dette er kansje Lee colett die og moderate ladninger. Ikke vet jeg :D

 

Jeg sier ikke at s&b er verdens beste hylser, men blir litt oppgitt når folk jeg vet aldri har brukt dem sier det bare er dritt.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til håndvåpenhylser er S&B, Dritt med stor D i hvertfall! En av 4 har kansje rett hettelomme!

38 Spesial spreker raskere en du kan si kake, nå er jo 38 riktignok en utsatt hylse for ladning men, S&B hylsene kommer til kort når det gjelder håndvåpen ladning over hele linja.

 

Har styrt unna rifle hylsene demmes etter min erfaring med div pistol/revolver hylser!

Det jeg lurer på når det kommer til rifle hylsene, er dem like ujavne i godstykkelsen som håndvåpen hylsene?

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off topic, er ikkje heimelada men ferdig ammo frå S&B.

Ammoen er i kaliber 223rem. Ekelte hylser vil ikkje vera med ut av kammeret. Siter ikkje fast men må yte dei ut. Anna ammo går heit greit. Nokon som har vore borti dette?

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Kanskje litt off topic, er ikkje heimelada men ferdig ammo frå S&B.

Ammoen er i kaliber 223rem. Ekelte hylser vil ikkje vera med ut av kammeret. Siter ikkje fast men må yte dei ut. Anna ammo går heit greit. Nokon som har vore borti dette?

 

Knotten

 

Får lyst til og spørre om rifle type?

Ellers har jeg sett S&B 223 hylsene har hatt litt ujavn kvalitet, ikke så ujavn som wolf men, har skutt i boksevis/tusner av begge typer!

Link to comment
Share on other sites

er det ingen som virelig har dårlige erfaringer med S&B?

er det bare rykter alt sammen?

 

 

jeg har engang hatt et parti norma med over 20% vrak etter første omlading. men jeg sier ikke at norma er møkk fordet.....

 

Har prøvd S&B hylser i 6.5x55, 308win, og 3006. Hiver nå S&B hylser så fort de kommer innenfor husets fire vegger. Strekker seg så mye etter EN skyting, at de må trimmes for å kamre igjen.

 

Men dette er en 2-3 år siden da.

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til håndvåpenhylser er S&B, Dritt med stor D i hvertfall! En av 4 har kansje rett hettelomme!

38 Spesial spreker raskere en du kan si kake, nå er jo 38 riktignok en utsatt hylse for ladning men, S&B hylsene kommer til kort når det gjelder håndvåpen ladning over hele linja.

 

Har styrt unna rifle hylsene demmes etter min erfaring med div pistol/revolver hylser!

Det jeg lurer på når det kommer til rifle hylsene, er dem like ujavne i godstykkelsen som håndvåpen hylsene?

 

Har ladd en del S&B 9mm, hender at hettinga går tregt i Dillon 550, men ikke noe kritisk. Ofte holder det å dreie litt på hylsa. Er sikkert slik at den ikke er helt sentrert som du skriver.

 

Har ikke ladd S&B .223 hylsene enda, men ikk hatt noe problemer med fabrikk ammo i AR15. Og det gjelder flere forskjellige lotter av den billigste .223'n

Link to comment
Share on other sites

Ahhh. Hylseprat en fredags formiddag er fint! :D

 

Det er flere år siden jeg satt mine ben i en Sellier&Bellot hylse. (Selleri&Gulrot på folkemunne)

Det er klart at mye kan ha skjedd på de årene. S&B kan ha investert i nye trekkemaskiner eller rett og slett satt bort trekking av hylsene til andre.

 

Årsaken til at jeg kastet alle S&B tomhylser var at de sprakk i halsen og var svært ujevne i kvalitet. De var ikke myke, tvert i mot. Sammenlignet man dem med feks. normahylser og ga de et knips når man holdt de neders i rilla, så kom det et merkelig "pling" som om de var gjennomherdet ut i halsen og vel så det...

I sammenligningen av andre bunnmerkinger, så tok jeg også en brutal test i skrustikka hvor S&B hylsene sprakk i hals/skulder lenge før de ble flate, men normahylsene greide "testen" fint.

Tror man kunne reddet de aller fleste S&B hylsene ved å gløde skulder og hals, men det får da være grenser. :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er egentlig et veldig interessant eksempel på moderne mytologi 8) Hvordan "folkets røst" skaper et eget liv og lever videre lengere en den aktuelle saken. Rett og slett begynnelsen på en legende...

Finns mange eksempler på det binnen våpenbransjen og også i andre fora og situasjoner. Tenk på blaser ryktet. Sikkert mange som fortsatt hører at de riflene er livsfarlige til tross for at det potensielt farlige er rettet på (og at minst en av skytterene brukte tvilsomme hjemmeladninger)

 

Konklusjonen må være at S&B har hatt varierende kvalitet på hylsene sine opp igjenom årene, og at man bør sjekke denne kvaliteten før man dømmer dem (Som så mye annet....)

 

8)

Link to comment
Share on other sites

hvor mange omladninger man forventer på en hylse er vel litt av poenget. om man kan lade om S&B hylsene feks 5 gang, så holder de mer enn nok til mitt bruk. min erfaring er at hylser ladet mer enn 5-8 ganger begynner å vise tegn til sprekker uansett fabrikat omtrent.

Link to comment
Share on other sites

da har du sikekrt glødet dem ? eller?

 

jeg snakker om hylser man ikke har glødd, bare ladet og skutt. må legges til at jeg har mest erfaring med norma og RA hylser. de RA hylsene jeg bruker nå har jeg en sprekk pr pakke skudd omtrent. å de er ikke ladet mer enn ca 5 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt S&B hylser i nokre år i 6.5*55 , 308 , og .3006 og synest dei er ok til treningspatroner.

Hiver dei etter 5-6 omladningar då dei ofte sprekker i halsen. Må trimme dei forholdsvis ofte.

Eg har slutta å bruka dei til jaktpatroner då det lugger litt når eg tar ladegrep om dei sprekker i halsen.

Link to comment
Share on other sites

da har du sikekrt glødet dem ? eller?

Nei.

 

Bare ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt,ladet og skutt, ladet og skutt, igjen og igjen...

Link to comment
Share on other sites

da har du sikekrt glødet dem ? eller?

Nei...

det må jeg si.......................

kansje jeg skal begynne å ta vare på lapuahylser som gull ;)

hittil brukt norma og RA i store mengder. og div amerikanske hylser. og de varer ikke 10 omladninger iallefall

Link to comment
Share on other sites

da har du sikekrt glødet dem ? eller?

Nei...

det må jeg si.......................

Jepp! :)

Her må det også legges til at kammer, hylser og ladedier har et godt tilpasset "samarbeid" og at disse hylsene kun lades om att og omattatt ved å halspresse 2/3 av halslengde.

Kjører de imidlertid en sjelden gang i blant i body-dien for helpressing. (dvs. sette skulderen ørlite tilbake).

 

Trodde forøvrig ikke at jeg trengte å nevne flere ganger at RA-hylser (Raufoss Ammunisjonsfabrikk) ER det samme som Lapua.

Lapua og Raufoss blir trukket på samme fabrikk.. Nammo

 

RA-hylsene har jeg tatt godt vare på og de varer til gjengjeld lenge i mine våpen.

Link to comment
Share on other sites

Trodde forøvrig ikke at jeg trengte å nevne flere ganger at RA-hylser (Raufoss Ammunisjonsfabrikk) ER det samme som Lapua.

Lapua og Raufoss blir trukket på samme fabrikk.. Nammo

 

RA-hylsene har jeg tatt godt vare på og de varer til gjengjeld lenge i mine våpen.

ja i dag er de det samme. men det er enda mange som har ammunisjon(og hylser) fra raufoss som er produsert før ca 2000...... de med spiss A, , de er laget på raufoss...........

de med rund topp på A-en er produsert av lapua.

 

så RA og RA er ikke nødvendigvis det samme ;)

mine RA hylser er fra 90 tallet og er nok laget på raufoss. og de varer definitivt ikke 10 omladninger. den kassa jeg bruker nå har begynt å sprekke etter ca 5 omladninger

Link to comment
Share on other sites

Vi har jo en særdeles aktiv metallurg her på forumet. Vil vel anta at han vil interessere seg for

temaet. Må vel anta at nevnte kan foreta en analyse av messingen.

Det skal ikke store forstørrelsen til for å se at S&B-hylsene har en annen struktur enn andre hylser.

En annen ting gjennom lupen som er merkbart er likheten mellom R.P-hylser (Remington) og S&B.

Er disse, i likhet med R.A/Lapua laget ved samme fabrikk?

"DFS-treningspatroner for jegere" skal jo også være produsert av S&B, men synes imidlertid ha en helt annen utvendig struktur i forhold til de siste. Har også sett en del varianter av hylser her.

 

Har litt blandet erfaring med S&B-hylser, b.l.a ved forskjellig kaliber.

Har 6,5x55-hylser som er presset om 6 ganger, uten gløding

Litt O.T

Ved riktig forpleining har jeg hatt Lapua-hylser som har tålt 47 ganger omladladninger, og dette har ikke

vært noen " tight-neck"

Link to comment
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen. Hvor lenge mine S&B hylser holder skal foreløpig være usagt, for da jeg skulle lade en håndfull hylser i kveld, stoppet det hele opp med tennhettene. Hylsene er i .308, og disse skulle forsynes med Remington hetter. Problemet var bare at hettene ikke ville gå helt inn - eller rettere sagt: de gikk nok helt inn, men likevel stakk de litt utenfor hylsebunnen (et par tiendels mm eller så). Tror ikke at hettelommene er skjeve eller spesielt trange, det virker rett og slett som om de er for grunne. Bruker en Lee Ram hetteisetter i ladepressa (en RCBS Rock Chucker), så jeg kan bruke god kraft på hettene om nødvendig. Prøvde etterpå med noen Federal hylser og de samme hettene, og det gikk som smurt; hettene gled fint inn og ble sittende litt innefor hylsebunnen. Noen som har vært ute for noe lignende?

Link to comment
Share on other sites

Tar opp denne tråden igjen. Hvor lenge mine S&B hylser holder skal foreløpig være usagt, for da jeg skulle lade en håndfull hylser i kveld, stoppet det hele opp med tennhettene. Hylsene er i .308, og disse skulle forsynes med Remington hetter. Problemet var bare at hettene ikke ville gå helt inn - eller rettere sagt: de gikk nok helt inn, men likevel stakk de litt utenfor hylsebunnen (et par tiendels mm eller så). Tror ikke at hettelommene er skjeve eller spesielt trange, det virker rett og slett som om de er for grunne. Bruker en Lee Ram hetteisetter i ladepressa (en RCBS Rock Chucker), så jeg kan bruke god kraft på hettene om nødvendig. Prøvde etterpå med noen Federal hylser og de samme hettene, og det gikk som smurt; hettene gled fint inn og ble sittende litt innefor hylsebunnen. Noen som har vært ute for noe lignende?

 

Dette har jeg også vært borti. Det er bla. derfor jeg ikke lader om S&B-hylser. Den andre grunnen er at for mange år siden, dvs. sist jeg prøvde disse hylsene så var de så stein-harde og presse ,at jeg knakk ladebenken min :). Det skal sies at den ikke var så solid som den jeg har i dag, men de var så harde å presse at jeg ikke er i den minste tvil om at de kom til å sprekke etter rimelig få omladninger. Sier ikke at de i dag er slik, men de var i alle fall ikke brukbare etter min standard. Dette er vel 7-8 år siden.

Link to comment
Share on other sites

mye kan ha skjedd siden 90 tallet vet du;)

ikke sikkert S&B hylser i dag er like ille som de var for 10 år siden. om de var ille da, så er det ikke sikkert de er ille i dag. mye kan ha skjedd på 10 år. men jeg vet ikke egentlig.

 

det jeg vet, er at RA hylser var dårlige i en periode på 90 tallet. men folk driver ikke å snakker om hvor dårlige RA hylsene er i dag fordet? for i dag er de gode, like gode som lapua ;)

Link to comment
Share on other sites

Det ser altså ut til at grunne hettelommer er et kjent fenomen. Måling av hetter og lommer med skyvelære viste samme sak - på en god dag med medvind og en porsjon flaks kan hettene settes flush med bylsebunnen, ellers havner de litt utenfor. Og det synes jeg er noe svineri. Det vil neppe ha noe å si for tenningen, ettersom hetta sitter godt i bunnen av lomma. Men patronen skal da vitterlig ikke kamre på hylsehals og tennhette :? Mulig det er litt dimensjonsforskjeller på hetter av ulike fabrikat, men akkurat nå har jeg ikke annet en Remington hetter liggende. Ellers kjentes ikke hylsene hverken spesielt myke eller harde ut ved helpressing.

Link to comment
Share on other sites

mye kan ha skjedd siden 90 tallet vet du;)

ikke sikkert S&B hylser i dag er like ille som de var for 10 år siden. om de var ille da, så er det ikke sikkert de er ille i dag. mye kan ha skjedd på 10 år. men jeg vet ikke egentlig.

 

Sant det du sier, men hva hjelper det da man ikke får satt i hetter? De 6.5x55 s&b hylsene jeg har prøvd i år hadde så trange hettelommer så jeg fikk ikke satt i Rem-hettene som jeg hadde liggende. Da fant jeg ut at de ikke var verdt trøbbelet. Å frese hettelommer på selleri&gulrot det gjør jeg bare ikke. Hva er poenget så lenge man kan kjøpe GoldenTarget til under 6 kr stk, skyte de og deretter bruke Norma hylsene tim omladning? Dette er forøvrig det samme man må gi for S&B-ammo, så da er valget enkelt for meg :) (Dette gjelder i alle fall 308 og 6.5x55) Roter man i bøtta på bana finner man sannsynligvis 1x skutte norma-hylser der også.

Link to comment
Share on other sites

mye kan ha skjedd siden 90 tallet vet du;)

ikke sikkert S&B hylser i dag er like ille som de var for 10 år siden. om de var ille da, så er det ikke sikkert de er ille i dag. mye kan ha skjedd på 10 år. men jeg vet ikke egentlig.

 

Sant det du sier, men hva hjelper det da man ikke får satt i hetter? De 6.5x55 s&b hylsene jeg har prøvd i år hadde så trange hettelommer så jeg fikk ikke satt i Rem-hettene som jeg hadde liggende. Da fant jeg ut at de ikke var verdt trøbbelet. Å frese hettelommer på selleri&gulrot det gjør jeg bare ikke. Hva er poenget så lenge man kan kjøpe GoldenTarget til under 6 kr stk, skyte de og deretter bruke Norma hylsene tim omladning? Dette er forøvrig det samme man må gi for S&B-ammo, så da er valget enkelt for meg :) (Dette gjelder i alle fall 308 og 6.5x55) Roter man i bøtta på bana finner man sannsynligvis 1x skutte norma-hylser der også.

hm kansje de 5000 winchester hettene mine som jeg syns er slarke i andre hylser passer der.... hmmm....

synes de glir for lett inn i 6,5 hylsene mine fra RA, norma og lapua så jeg bruker de ikke....

Link to comment
Share on other sites

Har ikke ladd S&B .223 hylsene enda, men ikk hatt noe problemer med fabrikk ammo i AR15. Og det gjelder flere forskjellige lotter av den billigste .223'n

 

Jeg har ladet litt S&B i 223. Og den lot'en jeg hadde funket ivertfall ikke spesiellt bra med Federal SR hetter. Jeg var faktisk i markedet for nye deler til Bushmasteren etter den ene turen på banen....

 

Så for AR'ene mine blir det ikke noe mere av den kombinasjonen, jeg kommer ikke til å bruke hverken hylser fra S&B eller hetter fra Federal til AR lading.

 

Men fror ikke jeg ville hatt noe problemere med å brukt det i en 223 boltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Ser det er mange som har dårlig erfaing med S&B hylsene........ :?

 

Jeg bruker kun(!) S&B og (uskutte) Win hylser. Begge i 308 og 6,5x55..... Har ladet dem minst 7 ganger til nå, uten å måtte trimme dem engang. Ingen tegn til hylseseperasjon og CCI 200 hettene går inn hver gang, uten problem.

 

Så, jeg skryter S&B hylsene til værs! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
jeg fikk en kasse 308 S&B og en kasse 30 06 S&B hylser av noen. og en kasse norma 6,5X55 hylser. alt engangsskutte hylser. så jeg gikk gjennom disse kassene. gjett hvilken kasse det var hylse med sprukken hylsehals i?

 

Norma 6.5X55?

and the winner is..... sauer200STR. den heldige vinneren vinner en 1 gangs skutt 6,5X55 hylse fra norma som ikke enda er sprukket. den kan hentes hos meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd S&B hylser i 9.3x62 og 9.3x74R. Hylsene har utviklet sprekker i halsen etter 2-3 omladninger med Norma kan jeg lade 6-10 ganger uten problem.

Hvor gamle er disse hylsene, jeg har erfart at Norma hylser i 308 har sprukket etter 1 omlading. Grunnen for dette er sikkert aldring. Etter gløding forsvant problemet, og nå gløder jeg alle nye Norma hylser i 308 NM.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

grunnen til at jeg i det heletatt spurte var at jeg fikk noen esker S&B hylser å jeg lurte på om de kunne brukes til noe fornuftig....

 

 

er noen her som sier S&B funker helt fint, andre sier de er møkk.

 

trange tennhettelommer nevnes, det har jeg og opplevd. problemet ble borte da jeg bytta til winchesterhetter.

forresten lada jeg en håndfull S&B 308w hylser opp mot 10 ganger i høst uten sprekk. da hadde jeg lada de nok ganger og var lei så jeg kasserte de. konklusjonen var at de holdt tilstrekkelig antall omladninger etter min mening.

 

 

mine erfaringer med hylser er at FC hylsene er de jeg har minst lyst å bruke. de er myke. om du lader hardt blir tennhettelomma slakk. Forskjellige jegere hadde forresten 4 tilfeller av utblåst tennhette med FC fabrikk ammo i 308w på banen i sommer......

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...