Jump to content

Helt ny Remington 700 SPS - forbedringer?


Guest

Recommended Posts

Heisann!

 

Dette er min første post her på forumet (annet enn et par replies), så jeg tenkte å høre litt med mer erfarne skyttere om tips og triks for å forbedre rifla mi.

 

Det er noen måneder siden jeg fullførte jegerprøven og fikk kjøpt meg ei børse, og valget fallt på en av Remingtons "entry" rifler. En 700 SPS pakke fikk jeg forholdsvis billig med et halv-ræva scope fra Jakt & Friluft i Asker til ca. 7000,-. Ut av esken så samler jeg skuddene på 100 meter innen rundt 1.5-2 MOA. Her kan jeg naturligvis ta mye av skylda selv, fordi dette er helt nytt for meg.

 

Mitt mål er å bli en bedre skytter som kan sette skuddene der de skal. For min del er det uaktuelt å dra på jakt før jeg kan være så godt som 100% sikker på at jeg ikke kommer til å skadeskyte noen dyr. Så hvordan går jeg frem for å forbedre mitt nye våpen? Internett er en pussig greie sånn, fordi akkurat som med rævhøl så har alle en mening om hvordan noe skal gjøres. Skal jeg bedde rifla? Free floate løpet? Justere avtrekket til 2.5 lbs (ned fra ca. 5 lbs)? Ny stock? Hva med scope?

 

Spørsmålene er mange, og jeg føler at det raskt blir dyrt om jeg skal gå for mange av rådene folk har. Per nå har jeg et 3-9x40 no-name scope på børsa, og det føles veldig upresist (dette kan igjen skyldes at jeg er uerfaren).

 

 

Jeg sporer litt av.. Beklager.. On topic: Hvordan kan jeg forbedre min Remington 700 SPS slik at den konsekvent skyter der jeg sikter, uten å bla opp 2-3 ganger kostnaden av rifla?

 

Alle tips mottas med stor takk. Oh! Mens jeg husker det - er det noen andre steder enn Jaktdepotet som selger billig treningsammo? Helst i .308 168 grains FMJ. Blir raskt blakk av å trene slik som prisen på ammo er :)

 

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg bedde rifla? Free floate løpet? Justere avtrekket til 2.5 lbs (ned fra ca. 5 lbs)? Ny stock? Hva med scope?

 

Spørsmålene er mange, og jeg føler at det raskt blir dyrt om jeg skal gå for mange av rådene folk har. Per nå har jeg et 3-9x40 no-name scope på børsa, og det føles veldig upresist (dette kan igjen skyldes at jeg er uerfaren).

Kom deg på en skytebane, skyt noen tusen skudd så kommer det seg nok. Et tips er å begynne i et skytterlag og trene innendørs med 22LR om vinteren.

Da lærer du sikkert både sikker våpenbruk og norske navn på våpendeler :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Disclaimer: jeg er ikke erfaren, bare akademiker ;) Det påvirker måten jeg går løs på problemstillinger, og gjør av og til også at jeg desverre plukker opp ord og vendinger som gir inntrykk av at jeg kan mer enn jeg gjør... MEN, jeg har hengt litt her og der på skytebaner og skutt litt med mange forskjellgie folk, og skyter veldig mye bedre nå enn for noen måneder siden. Det eneste jeg har gjort med selve børsa er å få løfta kammen litt. Men det har gått med ca 50-100 skudd i uka i noen måneder nå. Satans dyrt, men jeg tror det har hjulpet meg mer mot å bli en "komplett" skytter enn om jeg bare kjøpte stæsj.

 

Jeg har jo selvfølgelig store planer for børsa, men jeg lar det egentlig ligge på is til jeg føler at mine ferdigheter begynner å i allefall NÆRMER seg våpenet. Når jeg har fått låne "alt" av hjelpemidler så skyter min 0.5MOA på 100 meter. Når jeg legger meg ned og skyter "selv" - not so much...

 

Det å ha råd og lyst til å "style" våpen er en ting, noe annet er det å virkelig kunne skyte. Og selv om jeg vil ha ei kul børse, så er det noen ganger hvor jeg er glad jeg ikke kjøpt hydraulisk lavett, teodolitt, periskop og hva man enn trenger - for å bare skyte halvbra på halvlangt hold =)

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Jeg kan dessverre bare engelske begrep på ting som har med rifleskyting å gjøre, fordi det ikke er mange ressurser utover dette forumet som kan lære meg norske alternativer.

 

Har ikke sendt avgårde mer enn 90-100 skudd på bane, på avstander mellom 100-250 meter (riflebanen til BJFF i Hokksund). Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å eliminere alle utstyrsfeil som kan hindre god skyting, slik at alle feil som blir gjort er kun mine. Da er det enklere å bli god, innbiller jeg meg. Sikkert en dårlig greie, fordi jeg tenkte på samme måte da jeg skulle lære meg å spille gitar :D

 

Jeg bør klare 100 skudd i uka på bane, det tror jeg nok. Blir som nevnt tidligere veldig dyrt, men det koster å bli bedre i noe :)

Link to comment
Share on other sites

fordi det ikke er mange ressurser utover dette forumet som kan lære meg norske alternativer.

Det er feil. DFS har vel 180 000 medlemmer ( over 10 ganger så mange som dette forumet), 900 skytterlag, stort sett i hver kommune, en drøss skyttersamlag som har som oppgave å fore lagene med kompetanse. Og som formål å lære folk våpenbruk.

 

Jeg bør klare 100 skudd i uka på bane, det tror jeg nok

Derfor 22LR, billigere, enklere, bedre.

 

Sikkert en dårlig greie, fordi jeg tenkte på samme måte da jeg skulle lære meg å spille

Derfor skytterlag, og instruksjon, eller JFF-lag selvsagt, der fins også gode skyttere og instruktører. Det er nokså optimistisk at en skal bli god til å skyte uten input IRL, fra noen som kan det.

 

eliminere alle utstyrsfeil som kan hindre god skyting

På det nivået du er er det ingen fare for at en 700SPS skal begrense deg. Kanskje når du har slitt ut løp nr. 3 :wink: Eller om kikkerten er løs.

Om du absolutt MÅ gjøre noe, så få den beddet, og få noen til å justere avtrekket. Men egentlig er avtrekket på de der helt greit.

 

Generellt må man nok si at det er få "utstyrsfeil" som er årsaken til at ferske skyttere skyter dårlig

Men jeg kan faktisk huske et par ganger utstyrsfeil har gjort at jeg har skutt dårlig. Iallefall mener jeg det skjedde i 2011 en gang, tror jeg... men det var jeg selv som hadde slurva da jeg satte sammen rifla. Og det er klart at det fins dårlige rifler.

Men stort sett, så har dårlig skyting sitt utspring bak rifla.

 

God skyting kommer så og si utelukkende fra god trening. Start riktig, og du vil fort bli veldig mye bedre. Start feil, og bruk en masse ammo til liten nytte.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67:

Jeg var ikke kjent med DFS og jeg har ikke forstått konseptet bak skytterlag. Trodde det "bare" var en gjeng som møttes for moro skyld uten noen form for praktisk input. Tar dette til etterretning og skal få meldt meg inn et sted. Anbefalinger i Buskerud-regionen?

 

Det blir en 22LR som tredje våpen, tenker jeg. Må i første omgang skaffe meg de våpnene jeg har råd til for selve jaktutøvelsen (altså hagle som neste våpen). Gjør det betraktelig bedre med hagle enn med rifle (ligger normalt sett på 70-75% treff på lerduer).

 

 

Hvor kan jeg få god trening? Melder meg gjerne på et sted der jeg jevnlig får trent frem mot neste jaktsesong (ser ikke for meg at jeg er flink nok til å bli med på jakt før 23. desember).

 

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Generellt må man nok si at det er få "utstyrsfeil" som er årsaken til at ferske skyttere skyter dårlig

Men jeg kan faktisk huske et par ganger utstyrsfeil har gjort at jeg har skutt dårlig. Iallefall mener jeg det skjedde i 2011 en gang, tror jeg... men det var jeg selv som hadde slurva da jeg satte sammen rifla. Og det er klart at det fins dårlige rifler.

Men stort sett, så har dårlig skyting sitt utspring bak rifla.

Nå var det vel ikke akkurat at utstyrsfeil aldri har skylden jeg sa da...
Link to comment
Share on other sites

Å kjøpe en salongrifle i .22lr til mengdetrening bør være høyt prioritert.

 

Avtrekket bør justeres ned, da dette er alt for tungt orginalt på en SPS. Enkelt å justere ned mot 1kg, men du må ha 100% kontroll på hva du gjør. Børsemaker kan gjøre dette sikkert for deg.

En stivere stokk i god kvalitet, som gjør løpet frittflytende, vil være en stor oppgradering.

Link to comment
Share on other sites

som nevnt over; Trening..trening..og..trening..

 

Den vesentligste forbedringa av den børsa der ville nok være en ny stokk i noe annet enn hul matboksplast ja.. Det forbedrer presisjonen på disse, men neppe så mye at det utgjør forskjellen på treff utafor og innafor sirkelen på prøvesimla :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min ringe erfaring tilsier at man ikke skal undervurdere betydningen av en stokk som passer til skytteren. Er relativt lang (193) med tilhørende lange armer, og jeg har til gode å prøve en salongrifle som er lang nok i kolben eller har en grepsvinkel som gjør det mulig å skyte med for kort kolbe. Jeg legger en god del av skylden for mine dårlige treff på dette, dels fordi jeg ikke finner en god stilling og dels fordi det er begrenset morro å skyte med våpen som virker altfor små. Plages også med dette på storviltrifla mi, men denne får seg nok ny hjemmelaget stokk før den blir brukt på jakt.

Link to comment
Share on other sites

En lang nok stokk er foretrukket...

 

Man trenger imidlertid ikke hverken å kjøpe eller lage ny stokk. Min gamle CZ 511 fikk et 15mm innlegg av vannfast kryssfiner under kolbekappa etter hvert som jeg vokste til, og jeg tror alle mine rifler har en eller annen aftermarket kolbeforlengelse. Ei rifla har ei 12mm blyplate mellom stokken og en Pachmayr Decelerator-plate. Man får kjøpt tykkere kolbekapper, som oftest er mer behagelige, og Clas Ohlsons skjærefjøler i svart plast er utmerkede til å lage mellomleggsplater av.

Mange monterer kikkertene alt for langt bak, og det bidrar til følelsen av at rifla er for kort, prøv å flytt den fram om det ikke er behagelig.

 

Ei kinnstøtte er heller ikke dumt, skyting blir mer behagelig, og da skyter man bedre. Kinnstøtter til å sette på eksisterende stokk fås kjøpt i et utall varianter og for en billig penge. Man kan også enkelt tape på noen lag av f.eks. et liggeunderlag derosm man er på et tight budsjett.

 

Før trådstarter setter i gang med modifikasjoner vil jeg tilrå å prøve flest mulig forskjellige rifler, helst kvalitetsrifler, men alt mulig. Da vil du se forskjellige måter å gjøre ting på, og du vil kunne ta egne valg etter hva du liker og legger vekt på.

 

SofaBamse,

med for kort kolbe. Jeg legger en god del av skylden for mine dårlige treff på dette

Hvordan forklarer du da at voksne kan skyte inn rekruttriflene, som er i size 12 år? :wink:

 

God ergonomi er viktig for god skyting, det er ikke tvil om det. Men mitt inntrykk er at trådstarter er på sikte/pust/avtrekk-nivå og da er ikke perfekt ergonomi førsteprioritet. Første pri er å øve inn:

- god avtrekksteknikk, det går fint med et tungt avtrekk bare det er rent, men rekyl er veldig negativt.

- pusteteknikk sammen med avtrekk,

- siktebilde, stødig stilling og oppnå og kjenne igjen et godt siktebilde.

 

Stokken må for 308 sin del være så lang, og øyeavstanden til siktet likeså, at ikke skytter utvikler rekylskrekk. Hverken bevisst eller ubevisst. Det er her .22LR kommer inn som et vurderlig verktøy for unngå at folk lærer seg å nappe fra første dag...

Man vil unngå endel feil, og et og annet dårlig skudd med perfekt ergonomi, og det er viktig på høyt nivå - på læresegåskytefrascratch-nivå er det ikke så viktig som en kasse ammo - på langt nær. Og, man kan spare mye ammo med tørrtrening.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forklaringen kan være todelt: Det er mange voksne som ikke er godt over 1.80, og jo mindre forskjellen er jo mindre burde problemene bli. Jeg tror imidlertid at forklaringen heller er at det gjerne er erfarne, dyktige skyttere som er "banepersonell" og ansvarlige i skytterlag, og jeg ser for meg at det er enklere å skyte godt med halvveis redskap når man er god med fungerende redskap, enn for en nybegynner. (For øvrig mener jeg også at en kort kolbe som gir "knotete" skytestilling er mindre morro å skyte med, og derfor skyter jeg ikke så mye som jeg kanskje kunne gjort).

 

Jeg har aldri prøvd å skyte med en 22-sauer, eller andre rifler med åpne sikter og relativt rett pistolgrep. Storviltbørsa mi (vepr) har relativt rett grep, men jeg får ikke kikkerten langt nok frem til å finne øyeavstanden uten å rote med å holde hodet kunstig langt bak. Jeg har prøvd å forlenge kolben, men kom ikke lengre enn at jeg fant ut at jeg ikke får av koblekappen (virker som om gummien er limt over skruene).

 

Når det er sagt: Om TS er noenlunde av samme dimensjoner som mannekengen de lager kolbene etter ( :wink: ) så vil vel mye være gjort ved å tenke over hva som foregår før, under og etter skuddet går. Kjenne etter hvilke retninger de ulike kreftene går (avtrekket, venstrehånden) og om kroppen er noenlunde lik fra skudd til skudd. Synes selv at det er nyttig, iallefall.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her! Takk for at dere tar dere tid til å svare!

 

Jeg er selv ca. 190 cm høy. Har nok mye å hente på pusteteknikk og har mer enn én gang trekt av feil :P Slik jeg forstår det så skal jeg fyre av på utpust etter at siktet er helt stødig på målet? Klarte å treffe stålskiver på ca. 250 meter, men ikke så konsekvent som jeg skulle ønske.

 

Kan jo nevne at jeg bæsja på leggen ved valg av feil sittestilling også, og holdt på å få meg en blåveis ved avtrekk av skudd nr. 60 :P Kikket for nære optikken og fikk meg en liten karamell der. Lesson learned.

 

Kolben føles grei nok, og rekylen er ikke veldig uhåndterbar. Er nok mer det at jeg vet den kommer, som gjør at jeg spenner til for mye.

 

 

 

Tanker om DFS? Tips om billig ammo?

Link to comment
Share on other sites

Takk for at dere tar dere tid til å svare!

Det er jo befriende at noen faktisk spør, istf. å bare erklære at dette kan man, mens skiva viser det motsatte. Jeg tror 60% av all bomminga på storviltprøven skyldes solid innlærte uvaner og mangel på kunnskap om hva som er effektiv skyteteknikk. Mangel på evne til å innrømme at man kan lære noe av andre.

Det lille jeg kan om å skyte virker jo sånn passe, og ville virket bedre om jeg tok meg tid til å trene det inn bedre - men 100% sikkert er at jeg aldri i verden ville funnet det ut selv. Spørre, lese, se på, høre på, ikke alt man trenger å ta til seg alltid, men flere innfallsvinkler er bedre.

 

Av og til kan det være frustrerende svar man får. Jeg lurte lenge på hvordan folk kan skyte 10er etter 10er på 200m, stående. Svaret var "enkelt": Du må holde inne i tieren, og få av skuddet mens du klarer å holde i tieren, og ikke bare det, mens du holder stille, i tieren - for meg just nu, totalt umulig. Men treningsfokus er satt: Å holde med siktene i tieren, lenge nok. Ingen grunn til å kaste bort et eneste skudd stående før jeg klarer det :roll:

Mye skadeskyting hadde vært unngått om folk ikke trakk av før de klarte å holde stille midt i vital sone.

 

Har nok mye å hente på pusteteknikk og har mer enn én gang trekt av feil

"Korrekt" avtrekk...

 

Finne naturlig siktepunkt, om rifla ikke vil peke i blinken, flytt deg, ikke bare rifla

Puste litt, så en har litt å gå på, lag deg gjerne et rituale her, pust inn, ut, inn, ut og hold

Puste nesten ut, ut til avslappet

Holde stille i sentrum, eller så stille en klarer

presse langsomt og kontrollert avtrekk til det smeller, mens en holder i "sentrum" - drit i at siktet beveger seg

holde avtrekker inne og se på skiva i siktene

Puste.. også her er et rituale på plass, puste inn og ut mens en tar ladegrep og finner siktbilde på nytt f.eks.

 

Dersom skuddet ikke går innen 7-8 sekunder, start på nytt.

 

IKKE dra av når du ser siktet svinger innom sentrum.

IKKE "trekk av"

PRESS rolig og hold siktet midt i

 

Du kan ikke regne med å treffe bedre enn du kan holde (du KAN treffe bedre enn du kan holde, men du kan ikke regne med eller stole på at du gjør det), så folkus må være på å holde best mulig, og på å trekke av uten å flytte børsa.

Kroppens reaksjon på kommende rekyl er ubevisst, og en uvane ødeleggende for presisjonen. Den går av når du ubevisst skjønner at skuddet kommer til å gå, når avtrekkeren går av. Får du tendenser til dette så stopp, skyte 22LR, tørrtren, eller bland dummypatroner i ammoen.

 

Bortsett fra at en begynner å treffe mer så er det to-tre ting en ser det på at en blir bedre.

Siktebildet blir roligere

Rifla beveger seg ikke under avtrekk (tørrtren mot blink, beveger rifla seg når du trekker av så gjør du det feil...)

en finner siktebilde fortere,

og får av skuddet fortere (men ikke tren på fart for mye før det grunnleggende sitter)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Justere avtrekk til den grensen du sjøl ønsker er ikkje vanskelig, det er bare 2 skruer du kan stille på, da får du et mye bedre avtrekk, lettere å skyte bra.

 

Har du en dremel? Da kan du pusse litt i stokken å lage fritt liggende løp, riflen går betraklig bedre av det.

 

Du kan også stive av stokken med litt epoxy fra biltema eg brukte 2 pakker det var nok til å fylle hele stokken, la i en alu skinne for å binne dette bedre.

 

Bedding er mitt neste prosjekt.

 

Det som eg har gjort med riflen hittil har ikkje kostet mange kr.

 

2013-10-08151041_zpsf11ffd03.jpg

2013-10-08151034_zps145541f5.jpg

Link to comment
Share on other sites

M67 og dere andre skal ha stor takk for at dere hjelper meg!

 

Skal prøve pusteteknikken og ikke trekke av før jeg klarer å holde siktet stabilt. Skjønner at jeg har mye å lære, og det gjør meg bare mer gira :D Følelsen av å være "newbie" er ikke så ille når folk rundt er så hjelpsomme. Takk igjen!

 

-Valfader

Link to comment
Share on other sites

Har 16år(12år DFS) bak meg med rifle og 5som dynamisk skytter.

 

Som mange sier er mengde viktig. Bedre med 50skd i uka enn 400hver andre mnd.

 

Utstyret tar deg bare til ett visst punkt. Etter det så er det skytteren.

 

Ting du kan fokusere på.

- skyte stilling, ligger du rett som en strek? Optimalt er å ligge ca 30grader i vinkel ut rifle med god benstilling(bredmfor egen del)

-Avtrekk ca1,5kg er optimalt for jakt. Mot 1kg og lavere er mer for konkuranse. Ett sikkert avtrekk som gir litt motstand er optimalt i starten når pulsen stiger og man ikke napper av utenfor målet p.g.a det er for lett.

- pusteteknikk som beskrevet over.

- ta deg god tid, reset og start på nytt hvis det ikke er ett stabilt siktebilde. Blir enda viktigere på knestående og stående skyting

- ha det gøy, bare å stresse presisjon kan bli frustrende, fokusere på gode treffpunkt.,øke skuddtaktmå se om treffbildene er gode fortsatt osv..

- uthvilt og ha energi når du skal skyte. Har du sittet 8timer foran pc skjermen er det slitsomt å skyte presisjon på trening.

 

My 2cents :roll:

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så kan nok en stivere stokk hjelpe. På http://www.boydsgunstocks.com/ finner du til en billig penge.

Du kan enkelt justere avtrekket eller la en børsemaker gjøre det. Også eventuelt bedde stokken også få tatt en titt på kroningen på løpet (har hørt at det ikke alle som er like bra fabrikkny) . Stort mer enn det får du ikke gjort med det mekaniske.

 

Til trening bruker med MYE klikkpatroner og trener inne hjemme. Lager en blink og henger på veggen og stiller meg så langt unna jeg kommer og trener på avtrekk og pusteteknikk. Pakke med klikkpatroner koster alt ifra 50-100 kr.

 

Du nevnte og ammo. Fikk utmerket god presisjon på min remington med partizan 180 sp (jaktammo) Koster vell 4,99 eller 6,99 på XXL. Litt usikker på prisen. Men FMJ til partizan spredde kulene over hele skiva.

 

Fikk og betydelig bedre presisjon på rifla mi når jeg kjøpte lyddemper (sonic 45. ferdig montert til 2000,- på jaktdepoet)

Det kan kanskje skyldes rekyl opptaket mitt siden rekylen blir mindre men uansett hvordan jeg skyter så skyter jeg i alle fall mye tettere samlinger med demper.

Link to comment
Share on other sites

Ammo av billigste sort kan være en stor hindring til å krympe gruppene.

Var på skytebana en dag og skulle teste billlig ammo i en 223 jeg har kjøpt. 55 grs partizan samla rett og slett ikke. Type 10 cm på 100 meter. 55 grs Fiocchi var nede i 5-6 cm. Hjemmelada 80 grs a-max var < 15 mm.

 

Lapua trainer og Norma Jaktmatch er en kjøpeammo jeg har hatt god erfaring med i 308win. Eventuellt prøv å få tak i skytterlagsammunisjon, men virker ikke som det er like lett tilgjengelig i 308win som 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ammo av billigste sort kan være en stor hindring til å krympe gruppene.

Var på skytebana en dag og skulle teste billlig ammo i en 223 jeg har kjøpt. 55 grs partizan samla rett og slett ikke. Type 10 cm på 100 meter. 55 grs Fiocchi var nede i 5-6 cm. Hjemmelada 80 grs a-max var < 15 mm.

 

Lapua trainer og Norma Jaktmatch er en kjøpeammo jeg har hatt god erfaring med i 308win. Eventuellt prøv å få tak i skytterlagsammunisjon, men virker ikke som det er like lett tilgjengelig i 308win som 6.5x55.

 

Med partizan sin SP i 180grain til 308. var eg nede i 20mm. Så billig ammo kan godt funke. Men hører at noen mener det kan være forskjellig kvalitet ifra lot til lot. Men det varier vell ifra rifle til rifle og. Men kan være verdt og ta en titt på.

 

Men og tune inn en god hjemmeladning kan nok gi bedre samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Storviltbørsa mi (vepr) har relativt rett grep, men jeg får ikke kikkerten langt nok frem til å finne øyeavstanden uten å rote med å holde hodet kunstig langt bak.

 

her ville jeg prøvd å bytte ringer , evt kikkert slik at du kan få kikkerten lenger fram Hva slags montasjer og kikkert har du?

Link to comment
Share on other sites

Kikkerten er IOR 2-10 (tror jeg) som fulgte med børsa i superpakken til Artemis. Ringene går rett opp, og skinna er den som hører til børsa. Jeg har vurdert ringer med forlengelse, men jeg vil uansett forlenge stokken (har opplevd dobbelskudd som følge av dårlig grep, synes det er vanskelig å få børsa helt bak i skulderen. Den er også litt stutt i håndgrepet, så jeg vil ha noe lengre der også.

Link to comment
Share on other sites

Finne naturlig siktepunkt, om rifla ikke vil peke i blinken, flytt deg, ikke bare rifla

Puste litt, så en har litt å gå på, lag deg gjerne et rituale her, pust inn, ut, inn, ut og hold

Puste nesten ut, ut til avslappet

Holde stille i sentrum, eller så stille en klarer

presse langsomt og kontrollert avtrekk til det smeller, mens en holder i "sentrum" - drit i at siktet beveger seg

holde avtrekker inne og se på skiva i siktene

Puste.. også her er et rituale på plass, puste inn og ut mens en tar ladegrep og finner siktbilde på nytt f.eks.

 

Dersom skuddet ikke går innen 7-8 sekunder, start på nytt.

 

IKKE dra av når du ser siktet svinger innom sentrum.

IKKE "trekk av"

PRESS rolig og hold siktet midt i

 

Leste dette her ett par ganger. Betyr det at en skal bruke samme avtrekksteknikk enten en skyter i benk, liggende, sittende, kne stående og stående kort sagt uansett hvilken stilling en skyter i og uavhengig om en har støtte på en eller annen måte? På stående har vel eg fram til no praktisert måten: ett kjapt avtrekk når det ser ut om eg er innom blinken.

Link to comment
Share on other sites

Leste dette her ett par ganger. Betyr det at en skal bruke samme avtrekksteknikk enten en skyter i benk, liggende, sittende, kne stående og stående kort sagt uansett hvilken stilling en skyter i og uavhengig om en har støtte på en eller annen måte? På stående har vel eg fram til no praktisert måten: ett kjapt avtrekk når det ser ut om eg er innom blinken.

Jeg mener at man på trening skal tilstrebe dette. Lære seg å akseptere hvor mye siktepunktet svinger når en holder det beste en kan, og dra av inni der - kontrollert ukontrollert, gjerne raskt, men uten å "nappe av". En er mye mer tjent med å trene på å holde stille, enn på å dra av på "rett" sted. Dra av kjapt, og innen en tid, OK, men et sted i en sving, nei. Men jeg vet det vil være uenighet. Og jeg snakker om skyting på stillestående mål, men dette er "basis", grunnteknikk, finessene kommer når en behersker den.

Når en må, så må en, og da må akseptere er et og annet napp, og et og annet avtrekk langt ute i "holdesonen"

 

Mange/alle sliter med å få "holdesonen" liten på stående, og praktiserer det du beskriver - og det virker. Og for de som har ambisjoner om å kanskje holde treffsonen på simlefiguren så kan en uten problemer bruke denne "veiv og napp" metoden.

Den vil gi mange treff inni, og med litt trening, ikke så mange utenfor. Det skal være et fælt napp for å havne utom 30cm sirkelen.

I stødige stillinger (alle andre enn stående) så vil risikoen for napp ved denne metoden være så stor at den ikke lønner seg, for her er et napp langt utenfor den sonen en klarer å holde inni.

 

Dersom ambisjonen er å stå og skyte 10ere på DFS skiva, så tror jeg bare ikke på denne veiv og dra av-metoden. Man kan saktens vingle inn 40-45p, (som jeg gjør), men skal man inn i tieren så sier alle som faktisk ER inne i tieren, at man bare pent må holde i tieren så lenge som mulig, og lære seg å trekke av mens man er der - jeg prøver enda...

 

Til slutt, for en nybegynner, før man behersker knestående og sittende til sånn omtrent 100% treff på kanskje lerduer på 100m, så ser jeg ingen grunn til å stå og vingle stående. Risikoen for å ta med seg den tvilsomme avtrekksteknikken ned i de lave stillingene er stor, og en skyter uansett ikke bra nok til bruke stående på jakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dette har jo etterhvert sklidd ganske langt utenforndet TS opprinnelig spurte om så jeg kan kanskje bidra litt til dette med skyteteknikk. I perioder tror jeg uten å skryte alt for mye jeg kunne konkurrert med nesten hvem som helst i stående og sittende stilling.

 

Sannheten er jo littk midt imellom det som blir beskrevet. En må bestrebe ett så lite holdeområdet som mulig for å unngå skudd på utsiden av blinkområdet uansett om det er en tier, sirkelen på reinsfiguren innerblinken på en JF figur eller bogen på en klovvilt. Men i stående stilling må man ha være mer offensiv med avtrekkerfingeren enn en kan i lavere stillinger, rett og slett fordi stillingen er mindre stabil og man har mindre tid til rådighet. 7 second squeeze fungere rett og slett ikke fordi ingen har en stående stilling stabil nok til eller holde område som er så lite at man klarer det.

 

I perioder ble det trent intensivt med Scatt og det lærer en enormt mye av i bygging av stilling, timing av avtrekk i beste tidsperiode , hviket kvadrat man normalt setter skuddet i osv.

 

De beste stående skytterne jeg kjenner til har ett holdeområdet på 4-6cm på 100m. Ikke godt nok til å skyte reine 50 serier hver gang,men de fleste er istand til å skyte + 90 blinker av 100 skudd ved å time avtrekket til rund blink.

 

En er derfor mye hardere på avtrekket enn liggende og sittende der en har mye mer tid til rådighet

 

Til TS kan jeg bare si lykke til. Bruk mye tid nå spesielt til å begynne med i bygging av stilling. Bruk enda mer tankekraft på å lese deg opp og eller få noen til å hjelpe deg med hva som bidrar til en god stilling.

 

Skyting i min verden er egentlig forferdelig enkelt. Om du har en stabil og god stilling, lite holdeområdet og standplassdrill som sørger for at du alltid har naturlig siktepunkt midt i blinken er skyting bare ett kontrollert avtrekk som er resultat av samspill mellom øye og finger.

 

Stående 50 med 5 inne er ikke så innmari vanskelig. Det krever bare 2-3 år med dedikert trening, litt tankevirksomhet og nok stahet til ikke å gi seg når det butter litt i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Et bra innlegg av Sauer 150, det er mange nyanser her.

 

Stående 50 med 5 inne er ikke så innmari vanskelig. Det krever bare 2-3 år med dedikert trening, litt tankevirksomhet og nok stahet til ikke å gi seg når det butter litt i perioder

Da rekker jeg det før jeg blir 50 :D Kan du detaljere ut et treningsopplegg?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Begynn med å bygge stilling. Bruk MASSE tid på det. Jeg kan ikke ha stilling som er helt avslappet og bygger helt på skjelett. Jeg må ha littbspenning i muskelaturen i ryggen.

 

Finn ut om du kan ha en kvadratdisk, åpen eller lukket stilling. Endel av de beste gutta som skyter luft internasjonalt skyter lukket. Jeg sliter med det da det gir for mye vridning.

 

Fotstilling avhenger av om du skyter med reim og eller splittet finger.

 

Grunnstilling for meg er hæler i omtrent hoftebredde. Ca 45^ mellom tåspissene. Fysiologisk har du den beste kontrollen på balanse i ankler og legger med denne vinkelen. Senter av kroppen skal være så midt i støtteflaten som mulig. Ha mest vekt på hælene før du monterer våpenet i skulderen. Det jevner seg ut når du får mer vekt foran.

 

Sett våpenet i skulderen med motsatt hånd. Dette sikrer samme anleggspunkt i skulderen hver gang.

 

Balanse er kjempeviktig. Stillingen må bygges slik at du ikke kanter hodet, men legger det rett framover. Balansenerven sitter i mellomøret og kanting av hodet fører til at signaler ned til ankler legger om at du holder på å gå på trynet og du blir urolig i beina.

 

Avtrekket må være mer offensivt ergo må du ha mer fortrykk fra tommelen tidligere i bevegelsen. Avtrekket bør være tatt innen maks 8 sekunder. Helst 6. Kapilærårene til øyet er tynne slik at synet blir gradvis dårligere fra du slutter å puste og blir dramatisk forverret fra ca 8 sekunder og utover. Med en simulator kan du selv sjekke når du er roligst i tidsrommet. Da er det jo relativt smart å få avgårde skuddet i det roligste tidsrommet.

 

Avtrekk uansett stilling skal i min verden alltid gjøre med tommelen. Er mye enklere å gjøre ett jevnt avtrekk om tommelen får styre bevegelsen.

 

Når du har bygget en god stilling og en er fornøyd er det smart å tegne et avtrykk av føttene dine på en papplate slik at du lett finner igjen fotstillingen din fra forrige trening.

 

Beste treningstipset jeg kan gi er som følger. Når du har trent en stund må du føre statistikk. Hva er ditt gjennomsnitt score i den aktuelle stillingen? Snittet ditt er det som avgjør hva du skal gjøre. Så lenge du i en gitt økt skyter bedre enn ditt snitt fortsett å skyte. Når du i 2 serier skyter under snittet- slutt å skyte. Dvs at på gode dager- tren masse. På dårlige dager gå hjem. Da sørger du for trene mest mulig effektivt.

 

Ellers er det MASSE god litteratur på området. Meste er på utenlandsk som ofte ellers, så det hjelper ofte å ha litt språkkunnskaper.

 

I tillegg er det viktig å trene mye. Kjøp en salong eller helst ei bra luftrifle. Trene stå med luft gir deg mer løpstid og det krever at du følger skuddet helt i skiva. Skyter du luft kan du greit klemme av en perfekt X, men bevegelser etter skuddet gjør at treffet er en 6'r.

 

Masse jeg kunne skrevet om dette, men det er noe som ikke er alt for lett å kommunisere på ett nettforum via en PDA :)

 

Rettet endel autokorreksjoner

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Meget bra beskrevet, et kort innlegg som oppsummerer og poengerer det jeg nok burde fått ut av alt jeg har lest om det... Burde være sticky.

 

Avtrekk uansett stilling skal i min verden alltid gjøre med tommelen

Godt poeng, jeg tror det bidrar mye til "rettlinjede" avtrekk, ikke ned til siden avtrekk. Det er også vanlig å se i BR om man har litt vekt på avtrekkeren og holder i rifla.

 

PDA

ja, "kvadratkilometer" :mrgreen:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Litteraturliste?

 

Hva menes med avtrekk med tommelen?

 

Enkelt. Grip rundt noe ganske hardt. Trykk tommelen fremover. Se hva som automatisk skjer med pekefingeren :)

 

Om du setter tommelen mot kolbehalsen og skyver med puta på tommelen rolig får du ett mye bedre avtrekk enn om avtrekket kommer av aktiv pekefinger. Treff 16.30 er tegn på aktiv finger- det vi kaller napping :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips Sauer 150.

Drar meg innom Jaktdepotet i Drammen i løpet av uka og kjøper litt høyere kvalitet på treningsammo og får lagt inn noen økter i ukene fremover der fokuset blir på skytestilling og kontrollert avtrekk.

 

-Valfader

 

EDIT: Grammatikk.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. Da ser vi deg i løpet av uken.

 

Mitt absolutt beste tips for bra skyting er å ha kontroll på naturlig siktepunkt. Om du alltid uten unntak sørger for at rifla alltidhar 0 punkt midt i den skiva eller blinken du skal skyte på er det alfa og omega for stillingsbyggingen. Du skal uten unntak alltid tilpasse vinkelen på kroppen til skyteretning aldri motsatt.

 

Om du slapper av i stillingen lukker øynene og åpner dem igjen skal sikte fortsatt ligge rolig så midt i skiva som mulig. Når en er ny er dette ofte litt tidkrevende. Med mer erfaring er det gjort på noen sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Når en er ny er dette ofte litt tidkrevende. Med mer erfaring er det gjort på noen sekunder.

Naturlig siktepunkt er uhyre viktig - det kan ofte lønne seg å trene spesifikt på dette. Ala å reise seg mellom hvert skudd, og lage seg et system for hvordan en legger/setter seg ned og i stilling

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ståendeskyting er J*** mye vanskeligere å forklare skriftlig enn å vise deg på banen i praksis, men jeg skal prøve.

 

All skyting forklares ut fra gammeldags klokkeskive der skyteretning er kl 12. En tiltenkt linje fra målet gjennom munningen tilbake forbi skytteren

 

Med tåspissene ca 13.30 og 15.30 (45 grader vinkel) er en kvadratisk stilling at tåspissene er like nære(berører) linjen fra målet. Berører begge tåspisser denne linjen er stillingen kvadratisk

 

For høyre hendte er åpen stilling at venstre tåspiss er trukket tilbake(nærmere deg) enn linjen fra målet. Dvs venstre tåspiss < kl 12.

 

Lukket stilling er motsatt. Venstre tåspiss krysser linjen fra målet og er >12 eller nærmere 1

 

Hvor mye åpen eller lukket stillingen din er angis i cm for enkelt å forklare hvor mye du roterer rundt den fremre beinet ditt i stilling. Antallet cm måles fra skytelinjen til venstre tåspiss som +(åpen) / - (lukket) x cm.

 

Masse ord for å forklare en enkel vinkel, men håper det var forståelig.

 

Om du bruker Scatt eller en av de andre skytesimulatorene er egentlig likegyldig. Felles for alle sammen er at med litt analytisk bruk lærer de deg veldig raskt optimalt avfyringstidspunkt, hvilke bevegelsesmønster du har, om det er horisontale eller vertikale bevegelser du sliter mest med osv. For stillingsbygging er det alfa og omega å vite hvilke bevegelser du har som er størst og som gir den mest mulig poeng ekstra om du tar tak i. Du skal alltid trene på det du er dårligst til om poenget er å vinne gull og heder. Lite vits å bruke tid på å trene ligg om du er stabil på 50 og du gir fra deg 10-12 poeng på hver stående serie.

 

Noe av det beste med simulator er at du enkelt kan bruke 20 min hver dag uten å måtte reise på skytebanen for å trene. En får veldig mange avtrekk med 20-30min om dagen når en klikker. Sammenlignet med bare klikking - får du tilbakemelding på skive med simulator.

 

Siden dette har blitt en skyteteknikk tråd skal du få ett tips til. Stående skal du alltid ta den første blinken du ser. Dvs du skal være så offensiv at første gangen rifla roer seg i treffområdet skal skuddet gå. Det er der det med trening og timing kommer inn i bildet og det du hører alle skyttere snakker om og sliter med når trykket i hodet blir litt ekstra og en "blir passiv". Å holde skuddene igjen for lenge blir uten unntak ræva. Da disse skuddene avfyres etter at rifla har vært rolig en periode som regel i sentrum og du klemmer av på vei ut.

 

Men ikke heng dere for mye opp i terminologi og teorier. Skyting er jo så enkelt som å holde midt i og trekke av mens en er der. Egentlig forferdelig lett :D

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Sauer 150! En slik tråd har jeg ventet på lenge!

 

To spørsmål til; et teknisk og et utstyrsspørsmål:

 

1. Angående å "trekke av med tommelen": Jeg skjønner at dette er greit når pistolgrepet er nesten rettvinklet og det er en egen plass til tommeltotten på stokken. Som det blant annet er på skiskyttergevær og GRS-stokken. Men er denne teknikken anvendbar på rifler med vanlig jaktstokk, der det ikke er noen plass for tommelen å dytte i mot. Legger man tommelen over mot venstre vil jo et trykk med tommelen skyve rifla sideveis.

 

2. Er skytesimulatorer veldig kostbare, eller er det et alternativ for den litt over snittet ivrige hobbyskytteren? Og vil en ikke lett venne seg til uvaner siden rekylen er fraværende og "utgangshastigheten" (altså aksjonstiden for våpenet) er veldig høy?

 

U

 

PS: Angående det at skuddet må gå så snart siktet er på blinken, så mener du vel at skuddet må gå når siktet har roet seg på blinken, og tar jeg meg ikke tid til det - så bommer jeg. Jeg trenger ihvertfall et sekund eller tre for at siktebildet skal roe seg. Årsaken til at jeg spør er at jeg har hørt dette rådet mange ganger, og jeg tror mange misforstår og tror det er viktig at det smeller så snart korset farer forbi treffområdet. Det kan siste kan vel ikke være riktig?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...