Jump to content

Sølvpilen, remington 700-klone fra North Lawrence, Ohio


jonnyvang

Recommended Posts

Satt på jobb og surfet litt i vinter og kom over denne reportasjen fra shot show 2012: http://bulletin.accurateshooter.com/2012/01/shot-show-kelblys-atlas-custom-rifle-and-40th-super-shoot/

 

Har en stund vært på utikikk etter en bærbar rifle for langholdsskyting og jakt, og den Kelbly Atlas Factory custom rifla så ut til å kunne passe til dette formålet til en overkommelig pris. Etter noen samtaler med andre som har handlet med Kelbly ble det klart at kostnadene med å importere fra dette firmaet er minimale, men jeg ble advart mot lange leveringstider. Tok kontakt med Kelbly og fikk høre at denne rifla var lagervare i mange kaliber og leveringstiden var derfor ikke lengre enn tiden det nok å få innvilget eksporttillatelse. Jeg tok sjangsen og bestillte meg en i det heller uvanlige kaliberet 7mm WSM for å ha noe som gir god ballistikk i kombinasjon med litt punch "der ute". Søkte så om importsertifikat fra UD siden det var dette Kelbly trengte for å søke om eksporttillatelse. Fikk meg litt ekstra venting siden jeg var litt sløv og somlet med å sende inn ordinær våpensøknad, da UD krevde dette før de ville gi meg importsertifikat. (Når jeg importerte Barnarden min vinteren 2011 var ikke dette nødvendig).

 

Uansett tok det ikke mange ukene før papirene var i boks og bestilling ble sendt 24.april. Både via vanlig post og elektronisk. 10.Mai ble rifla sendt fra USA, og 19.Mai kunne jeg plukke den opp på den lokale Kiwi-butikken.¨

 

Skuffelsen ble stor da det viste seg at 7mm WSM hylser ikke ville kamre. Etter en del prøving og feiling og kommunikasjon over dammen, ble det klart at de hadde brukt en 7mm/300WSM brotsj i stedet for en 7mm WSM når de kamret pipa. I praksis ikke noe stort problem når en er klar over det, men litt irriterende var det jo. Skal sies at Kelbly har tilbudt seg å sende ny pipe, men jeg har sagt at jeg kan beholde denne.

 

Børsa ble så sendt til våpenloftet for å få satt på en Sonic 45 demper. Det viste seg at demperen hadde vanvittig skeive gjenger, så bakstykket må sendes i retur. Håper jaktdepotet er raske med å levere nytt bakstykke. Gjengejobben hos våpenloftet ble pent utført med en matchende gjengebeskytter (se bildene)

Edit 26.07.2012: Nytt bakstykke mottatt, børsa testskutt og demperen fungerer nå som den skal!

 

Har bare skutt ca 10 skudd med 162 A-max til nå, men jeg satser på å få etablert noen ladninger i løpet av sommeren. Er litt rekyl uten demper, så jeg venter til den er på plass før jeg begynner å søke etter godladninga. Tenker også å prøve ut 180 grs Berger Hybrid.

 

Her er noen bilder av børsa:

normal_atlas_left2.jpg

normal_atlas_right2.jpg

normal_atlas_right_close.jpg

 

Komponentene er:

Stolle Atlas short action (rem 700 klone)

Rifle basix direkteavtrekk

Krieger 24" løp #4 med 1/9 twist

B&C m40a1-style stokk med aluramme. (kassa er beddet i stokken)

20 moa picatinny

 

Tofoten som står på nå er en Caldwell, men jeg får snart et adapter slik at jeg kan bruke Atlas-tofoten min i stedet.

 

Tenker å fortsette å poste her etterhvert som jeg får fler erfaringer med henne

Link to comment
Share on other sites

Uansett tok det ikke mange ukene før papirene var i boks og bestilling ble sendt 24.april. Både via vanlig post og elektronisk. 10.Mai ble rifla sendt fra USA, og 19.Mai kunne jeg plukke den opp på den lokale Kiwi-butikken.¨

 

I løpet av perioden 24.April til 10.Mai ble eksporten ferdigbehandlet hos amerikanskje myndigheter. Hvor langt tid det eksakt tok vet jeg ikke. Kelbly eksporterer en god del rifler i året og tok seg av alt det amerikanske papirarbeidet for meg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fått noen nye Norma 300 WSM hylser, så jeg ladet opp 10 skudd med 162 A-max foran 62 grain med n15.

Blir nok å skyte disse en dag selv om nytt bakstykke til demperen lar vente på seg.

 

amax_x10.jpg

 

Her er en sammenligning mot lapua trainer i 308win

7mmWSM_308win.jpg

 

Den ny dama er hakket feitere over baken :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Skuddene ble avfyrt uten dramatikk. Snittfart ca 885 m/s. 10 skuddssamling på 35mm med stor sidespredning. Skytteren har nok skylden for dette da han ikke har skutt noe med med rekyl på lenge :oops:

 

Ellers så har jeg i dag bestillt meg en March F 3-24x42 FFP med FML-1 retikkel som skal sitte på toppen av børsa. Dette er en snasen sak med omtrent samme dimensjoner og vekt som IOR'en som sitter på nå. http://www.deon.co.jp/march/March-F.htm Har bestillt varianten uten lys.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått lovnad fra jaktdepotet om at bakstykket blir sendt i dag. Så kanskje jeg får prøvd den med demper på før jeg reiser på ferie.

 

Var en tur på fjellet og prøvde meg på litt langhold i går (700m+), men det ble rett og slett mye bom. Her er et lite klipp da jeg prøvde dagens to siste skudd på 850 meter.

 

Da jeg kom hjem var det frem med kronografen da opplevd treffpunkt vertikalt ikke stemte med teorien. Kronografen viste ca det samme som før, og nullpunktet var korrekt. Så bommingen min skyldes nok bare dårlig skyting :oops: Det positive var at børsa viste lovende tendeser til små samlinger under kronograferingen :) Gleder meg til å få på demper og etterhvert ny kikkert!

 

IOR-kikkerten kommer litt til kort når holdene blir så lange som dette pga max 10x forstørrelse og fast parallakse. Parallaksefeilen var potensiellt ganske stor på 850m. 10x fungerer fint til å sikte med, men er litt smått for å fange opp nedslaget om en bommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bakstykket lå i postkassa når kom hjem etter en god uke ferie. Nå ser alt rett og fint ut. Sneik meg ut i kveld og prøvde noen skudd på 100m og den fungerte som forventet :)

 

Var en tur rett før ferien og prøvde meg på 480m på en gong jeg har hengende. Skaut 3 skudd og alle satt brukbart sentrert med en samling på 12-15 cm. Kamera var desverre ikke med. Gleder meg til å få prøvd den mer utover høsten!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde 10 skudd med 162grs a-max liggende så jeg tok meg tur til fjells og skaut litt på 1010 meters hold.

Som vanlig feilvurderte jeg vinden. På standplass kom vinden fra venstre og i målområdet kom vinden fra høyre. Endte opp med å holde ca 0.5 MIL til venstre. Er glad jeg bar opp en stor gong :lol:

 

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonnyvang

Er du sikker på afstanden, efter hvad jeg kan se, går der under 1 sekundt fra det smeller, til kuglen treffer, Det vil efter min opfattelse give en afstand mellem 400-700 meter, afhængig af udgangshastighed og BC.

Demperen virker efter det viste ret godt

Link to comment
Share on other sites

Det er nok gått kuk i det danske uret igjen http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1388892.ece :lol:

 

Er temmelig sikker på at avstanden er over 1000m. Leica'en (crf1600) målte 1010-1015 meter, kartet sier "ca 1000", og beregningen på det ballistiske appen stemte svært godt. 9 MIL vertikalt. Er mulig at synken mellom lyd og bilde i videoen ikke er helt perfekt?

 

Lyddemperen ser ut til å fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kamera bruker du?

Hvor mye zoom?

 

Under selve skytingen så er det filma gjenom spotteskop. Et nikon fieldscope 50 ED med 27x wide DS okkular. Kameraet er et billig Panasonic DMC-FS35 og jeg antar at effektiv zoom på denne kombinasjonen er ca 40-50x.

 

I sekvensen der jeg zoomer ut så bruker jeg et annet Panasonic kamera som jeg ikke husker navnet på som har 20x optisk zoom og 40x digital. Filmet hele seansen med dette også, men det ble bedre detaljer med spotteskopet.

Link to comment
Share on other sites

Skal ut en tur og speide etter gåsa i morgen ettermiddag. Hadde lyst til å ha med meg nyrifla så jeg måtte sjekke at kaldskuddet satt omtrent der det skulle.

Og det gjorde det :)

innskyting%20til%20g%C3%A5s.jpg

 

Første skuddet er det til venstre. (blinken er 5 cm i diameter. Her er det 180 grains berger hybrid i 875 m/.

Link to comment
Share on other sites

Bringbærplukkere spolerte sjangsen på gåsa :evil: , men siden været i dag var fortreffelig så tok jeg meg en tur hjem i lunsjen får å prøve meg på et kaldskudd på 480 meter. Det gikk ganske bra selv om jeg glemte baksekken.

normal_cold_bore_480m.jpg

Standplass her er relativt skeiv sideveis (må ha mer enn 10 cm forskjell i lengde på bena i tofoten) og ganske myk mose. Med andre ord feltmessig stilling og desto mer artig når en når en treffer :smile:

 

Dette var 180 grains berger hybrid i 875 m/s. Det var tydlig en del energi igjen når den nådde plata. Kirkeklokka klang godt, og det ble en bra bulk i plata... (i følge norsk stål skal det være 6mm hardox 450)

 

Plata er 30x30 cm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hjortejakta starter i natt. Tenker å ha med meg denne rifla på fjellet på dagtid i morgen. Skaut inn i kveld på100 meter.

 

Først 3 skudd 180 grs berger hybrid

hybrid_klar_til_jakt.jpg

Skrudde siktet 2cm ned. Og så 3 stk 160 grs accubond. (edit: bildet er i vater. Ikke lappen)

accubond_klar_til_jakt.jpg

 

Dette burde være bra nok :D

Link to comment
Share on other sites

Ser du fikk gjenget denne superriggen hos en norsk forhandler.. Hadde du noen kjente der, eller dialog med dem i forkant? Med tanke på hva man har sett levert av gjengejobber rundtomkring her hjemme hadde jeg vært ytterst skeptisk til å la noe skjære i en slik børse for meg :winke1::D:?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 6 months later...

Hadde 2stk Berger Hybrid som måtte skytes opp for å frigjøre hylser til en ny batch lading.

Gikk opp i utmarka her der jeg har en gong hengende på 480m hold. Men hva er det som møter

meg?

 

dumme_dyr_480m.jpg

 

Gikk meg en liten tur rundt standplass og bannet, men da jeg kom tilbake gikk de jaggu der fortsatt.

Etter å ha ofret 1 stk nosler accubond i myra i passelig avstand fra sauene skvatt de litt, samlet seg i flokk, for så å spankulere i rolig tempo vekk fra målområdet.

 

Fikk så skutt mine to Berger Hybrid:

7mmWSM_480m.jpg

 

Børsa går fortsatt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Klarte ikke å vente på anledning til å skyte inn med brems på 100 meter, så jeg fyrte av en neve skudd over fjorden på noe is på 770 meters hold i dag. Treffpunktforandring fra demper må være minimalt da både høyde og sidekorreksjon så ut til å stemme med teorien.

 

Bremsen så ut til å fungere bra. Klarte å spotte meg selv med kikkerten på 24x og en litt krøkkete liggestilling. Sølvpilen går fortsatt som en stråle og er temmelig tiligivelig på vinden :) Synd jeg ikke gadd å rigge opp kamera, for dette var hull i hull selv i 5 m/s sidevind (litt lettere på is enn på papp..)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Etter jeg var med på NM langhold for 1 mnd siden har Sølvpilen stått nypusset i våpenskapet.

I dag fikk jeg muligheten til å ta meg en tur ut å skyte en neve skudd på en 30x30 cm plate jeg har hengende 480 meter.

 

Feltmessig stilling. Standplass er ikke i vater.

DSC_0225.JPG

 

5 skudd inklusive cold/clean bore skudd. Vertikal spredning skyldes dårlig skytter. Første skuddet var et av de 3 øverste, som ikke er langt fra sentrum av plata.

DSC_0226.JPG

 

6 og siste skuddet var etter gammel sprayboks som sto under plata. Dette ble en hårfin bom. Boksen velta, men var like hel.

 

6mm Hardox er litt i tynneste laget på 480 meter. Det får juling av WSM'en.

DSC_0227.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...