Jump to content

Kapping av løp i forbindelse med montering av lyddemper?


Styrmann1

Recommended Posts

Trenger noen eksperttipps her nå!!

Ble anbefalt å kutte løpet på min Howa 243 Winchester i forbindelse med montering av hardcore demper. Mener løpet var 57 cm, anbefalt å kappe det til 50 cm. Noen har imidlertid frarådet meg dette da kulehastigheten etter all sansynlighet vil reduseres kraftig.

 

Noen som vil dele meningene sine med meg her?

Vil reduksjonen i hastighet bli merkbar? Våpnet brukes mest til rådyr og rev!

 

Styrmann1

Link to comment
Share on other sites

Ble forsåvidt ikke så mye klokere av å lese tråden til ROE. Høres jo ut som om type caliber betyr en hel del her.

Det er kanskje dumt å kappe løpet på 243 hvis man ikke kan skyte mer enn eks 1000 skudd før demperen er ødelagt.

Hvis hastigheten reduseres så mye at eks varmintkuler ikke fungerer optimalt, har man ikke da redusert våpenets funksjon betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

7cm (!) Du vil nok kunne måle redusert utgangshastighet, men jeg tviler sterkt på om du eller viltet vil merke noen forskjell. Våpenets funksjon vil være uforandret, og varmintkuler vil kanskje ikke eksplodere på 450m hold lenger, bare på 425m :roll:

Ville nok vurdert en demper med stålinnmat, da varer den iallefall mye lengre enn løpet... Og helst en teleskopisk demper.

 

Generelt er det for mye myter og "magi" om dette emnet, ja, utgangshastigheten synker noe - so what. Det er ikke noen "grense" hvor hastigheten synker plutselig til svært lave tall, den synker relativt jevnt. Du kunne like godt sørge over de sekundmetrene du ikke får fordi løpet bare er 57cm (istf. 74), som å bekymre deg for å kappe det.

 

Jeg har en BR Reflex T8 på et #7 (tungt) 55cm løp og den demperen er et tungt svin, likevel synes jeg at rifla er helt grei og bærbar og har fin balanse. Om den blir for framtung kan du jo legge inne ei metallplate under kolbekappa. Det har jeg på ei anna rifle, for å flytte balansen dit jeg vil ha den.

 

Du har en .243, kapp eller la vær, det eneste du vil merke forskjell på er balansen, og sannsynligvis smell uten demper. At en 6BR eller en 6XC ville gitt deg mer hastighet per g krutt får så være, du får uansett mere hastighet fra .243en.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, der kom det noe med mening i. Takker for det. Greit å få litt utfyllende svar da man er usikker. Mange har meninger om dette. Noen har tydelighvis vært uheldige, andre ikke. Valget er tatt her. Børsa er sendt til børsemaker og den blir nok noe kortere enn før. Så får man resultatet.

Jeg spør fordi at jeg er usikker. Så takk alle sammen for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

At en 6BR eller en 6XC ville gitt deg mer hastighet per g krutt får så være, du får uansett mere hastighet fra .243en.
Er demping meningen med livet, bør det også tillegges at patronene med mindre hylsevolum er letter å dempe og kappes det nok vil forskjellen i ytelse være veldig liten.

Folk blir jo nesten hysteriske og så begynner man i feil ende, patroner med tregt krutt, som gir høye hastigheter og smeller mest kappes brutalt og dempes. Isteden for å velge mindre voluminøse raskt krutt brenner, hvor demperen virkelig er effektiv og løpslengden spiller mindre rolle. Så veldig mye skal vel ikke en 243 kappes før man er på 6XC nivå.

Link to comment
Share on other sites

Er nok dere som missforstår. all den tid dempere og krutt koster penger er det etter min mening feil å anbefale noe som er sløseri med begge deler. At dempingen blir mye mere effektiv med en mindre intens patron er også noe og ta med seg. Hvor lenge vil en demper holde på 30-378(lite hull stor hylse) med 40cm pipe og hvor dempet blir det?

Link to comment
Share on other sites

er ingen som nevner 30-378 her 350. vi snakker erfaringer rundt 243. Jeg kommer til å kappe min på 45cm uten å blunke. Det jeg evt taper blir minimalt. Hastighet uten demper er uinteressant, og demperen gjør jo, som alle som har skutt rifla med og uten demper vet at med demper får man mer hastighet enn uten.

Link to comment
Share on other sites

@Styrmann1: Om jeg setter opp en 75gr V-Max i 1000 m/sek med 57 cm pipe så dropper den til ca 960 m/sek om pipa kappes til 50 cm (Norma MRP).

Du mister altså ca 40 m/sek, men så du vet det er dette teoretisk resultat fra QuickLoad, men likevel er programmet meget nøyaktig/riktig om man legger inn de rette parameterene.

Kulebana forandres så lite at det har ingen praktisk betydning på "kort" hold, du må uansett kneppe/holde over på 300 meter og utover...

Link to comment
Share on other sites

er ingen som nevner 30-378 her 350. vi snakker erfaringer rundt 243.
Var mere proporsjonene jeg hintet til.
Jeg kommer til å kappe min på 45cm uten å blunke. Det jeg evt taper blir minimalt. Hastighet uten demper er uinteressant, og demperen gjør jo, som alle som har skutt rifla med og uten demper vet at med demper får man mer hastighet enn uten.
Har man bestemt seg om at man gjør det rette, gjør man gjerne det uansett. Du må gjerne vise til målinger før kapping med samme ammo som etter kapping og med demper, som belyser dette.

 

Skjønner jo at demping har blitt en hellig ku. Mitt poeng er bare at man kan brenne mindre krutt, få bedre demping, mindre løpslitasje, lengre levetid på dempern og tilnærmet samme utgangs hastighet med en litt mindre hylse. Og det burde jo være nærliggende når man mener at tapt hastighet er uvesentlig.

Personlig går jeg andre veien, jeg brenner gjerne ut løpet for å få de siste ekstra meterne, rekker rasker og flatere ut, med minst mulig avvik fra den rette linje og trykke til med mest mulig kraft før faenskapet jeg skyter på flytter på seg. Men det er meg.

Link to comment
Share on other sites

@Styrmann1: Om jeg setter opp en 75gr V-Max i 1000 m/sek med 57 cm pipe så dropper den til ca 960 m/sek om pipa kappes til 50 cm (Norma MRP).

Du mister altså ca 40 m/sek, men så du vet det er dette teoretisk resultat fra QuickLoad, men likevel er programmet meget nøyaktig/riktig om man legger inn de rette parameterene.

Kulebana forandres så lite at det har ingen praktisk betydning på "kort" hold, du må uansett kneppe/holde over på 300 meter og utover...

 

Inntresant det du kommer med her. Jeg anser meg som småviltjeger. Det som jeg skyter på blir et så lite "target" på over 300 meter at skudd er uaktuellt.

Det som er kritisk for de fleste er vell spektre mellom 100 og 200 meter tenker jeg. Rifla mi har samme treffbilde på 200 meter som på 100 meter. Det var vell det jeg i grunn var mest bekymret for å ødelegge ved evt kapping av pipa.

Teoriene er mange, og ulike erfaringer behøver ikke nødvendighvis å bety at jeg eller du tar feil. Selv om man kan få følelsen av at det er slik.

 

For min del er nok meningen med livet noe helt annet enn demping. Men hvis jeg kan jakte uten å skremme nabogubben av "hølet" på mårraskvisten, så foretrekker jeg faktisk det. Men det er meg.

 

Som jeg skrev tidlig i linken, så har jeg forståelsen for at dette med reduksjon i hastighet kan variere fra kaliber til kaliber. Det var erfaringer rundt dette jeg var int i å høre litt om. Føler jeg har fått mange gode svar å meningsutvekkslingen har vært fin den. Takker alle sammen for gode tilbakemeldinger. Så blir det ekstra spennende å se hvilke erfaringer man drar sjøl!! Takker og bukker!

Link to comment
Share on other sites

Det var en test av akkurat dette i Vapentidningen for noen nummer siden. Der hadde de noen rifler i forskjellige kaliber, som de kappet litt og litt og målte reduksjon av utgangshastigheten etterhvert.

 

Resultatet var som M67 sier, en gradvis reduksjon, og det gjaldt alle kaliber. Kompakte patroner som 308 og 9,3x62 tapte litt mindre utgangshastighet enn f.eks 30-06, men ikke mye. 30-06 skjøt flatere enn 308, selv når begge hadde kappet pipe.

Link to comment
Share on other sites

Om vi tar utgangspunkt i dataene i min forrige post;

-75 gr V-Max 1000 m/sek: Om du skyter inn på 170 meter så er du ca 2 cm over på 112 m og på 200 m er du ca 3 cm under. 24 cm under på 300m.

-75 gr V-Max 960 m/sek: Om du skyter inn på samme hold som over så er du ca 2,5 cm høy på 110 m og på 200 m er du 3,5 cm under. 26 cm under på 300 meter.

 

Tar forbehold om at det kan bli litt andre resultat i din børse, men forholdet i treffpunkt mellom de to forskjellige hastighetene er ikke mye feil.

 

Med det jeg har satt opp så vil du, teoretisk, med 57 cm løp brenne ca 96% av kruttet og med 50 cm løp ca 94% av kruttet.

 

Kapp i vei! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dersom du har anledning til å lade selv, er det mulig å finne fram til en ladning som fungerer optimalt med den pipelengden du velger. Ved å bruke et program som QuickLoad kan du velge løpslengde og deretter laborere sammen en ladning som gir god forbrenning og god hastighet innenfor trykkgrensen for patronen.

Jeg har selv fundert mye over dette i forbindelse med at jeg har tenkt å sette lyddemper på min Sako 75 i .308W. Ved å gå ned litt i kulevekt (140 grains GS Custom bullets moly coated homogen kule) og velge et relativt raskt krutt (IMR3031), kan jeg oppnå over 870 m/s fra 42 cm løp. Dette er en kraftig komprimert ladning, men skal gi 100 % forbrenning selv i den korte pipa. 150 grains versjonen av samme kule gir ca 844m/s i følge QuickLoad, også den med fullstendig forbrenning.

 

Jeg må legge til at jeg ikke faktisk har gjort dette i praksis enda, men ut fra det jeg hører så er QuickLoad relativt pålitelig og jeg har brukt de siste oppdaterte kuledataene fra GC Custom sin nettside. Med fabrikkammo blir det nok litt annerledes, fordi jeg antar at man ved framtagelse av disse ladningene har brukt krutt som passer best i lange til middelslange løp.

Link to comment
Share on other sites

Det var en test av akkurat dette i Vapentidningen for noen nummer siden. Der hadde de noen rifler i forskjellige kaliber, som de kappet litt og litt og målte reduksjon av utgangshastigheten etterhvert.

 

Resultatet var som M67 sier, en gradvis reduksjon, og det gjaldt alle kaliber. Kompakte patroner som 308 og 9,3x62 tapte litt mindre utgangshastighet enn f.eks 30-06, men ikke mye. 30-06 skjøt flatere enn 308, selv når begge hadde kappet pipe.

 

En annen ting som var interessant i denne sammenhengen var at 30-06 økte støynivået betydelig mer enn 308 og 9.3 ved kapping...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...