Jump to content

Forslag til hundeførerrifle


Origo

Recommended Posts

Jeg har fått en forespørsel fra en kamerat med å bistå med kjøp av en hundeførerrifle. Han ønsker en kort og lett børse, helst i syntetstokk.

Jeg har lite erfaring som hundefører, men ser helt klart fordelen med en kort og lett rifle. Har sett litt på Mauser M03 trial. Har selv en Sauer Outback 202, og denne burde vel også kunne duge til dette bruket. Jeg trenger konkrete tips om merke og modeller. Når det gjelder kaliber, er jeg mer usikker. Børsa vil bli mest brukt på elgjakt. Han har ei rifle i 30-06 fra før. Når det kommer til optikk blir jeg enda mer usikker da jeg aldri har gått med ette før. Ser for meg at det ofte kan bli tett skog og korte hold under denne type jakt, kanskje en kikkert i størrelsesorden ,5-5x42?

 

Jeg trenger som sagt litt tips og erfaringer fra folk som går som hundeførerer. Hva type våpen, optikk og kalibe de bruker, og hvorfor.

 

Budsjettet på prosjektet er relativt romslig.

Link to comment
Share on other sites

Her får du sikkert mange forskjellige svar.

 

Den ultimate hundeførerrifla er vel kanskje Kongsberg 393 carabin i 9,3x62?

 

Med et romslig budsjett er det jo lov å sveipe innom noen dobbeltrifler sbs i 9,3x74R?

 

En artig cowboyvariant er Marlin Guide Gun i 45/70.

 

Selv bruker jeg Sako helstokk i 375H&H.

 

Som du ser er det over middels grove kalibre, men som hundefører er det ofte en logisk konsekvens at man også går ettersøk. Og man kan si man hva man vil om tester o.l , men i mine øyne vil jeg helst ha ei så tung kule som mulig hvis jeg må avlive en trebeint eller kjeveskutt elg igjennom kvist eller kjerr.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg vurderte rifle, så kikket jeg på Røssler og var i direkte kontakt med fabrikken for endel spørsmål.

Det er jo en kjempebillig systemrifle. Jeg hadde noen synspunkter på det med kort løp,aluminiumskasse

og at den var lett.

 

Da fortalte Røssler at børsa var tiltenkt bland annet hundefører markedet, og det var årsaken til at løpslengde

og vekt var noe tilpasset det behovet, men selfølgelig kan den brukes til mye annet også.

 

Jeg likte den både å holde i og var på nippet til å kjøpe den, men så fikk jeg et tilbud på en Schultz og

da valgte jeg det.

 

Kjenner ingenting til børsa ellers, men det er vel som med alt annet at noen griner for hver minste detalj

(og skal anbefale Sauer 202 som er 3 ganger dyrere) og noen er fornøyde.

http://www.jagd-shop.at/english/home.html

Link to comment
Share on other sites

Må støtte disse som nevner Blaser R93,

har selv en professional med 50cm 9.3x62 pipe og 57,*cm 6.5pipe.

 

Med 50 cm pipe har jeg målt den til 93cm, mulig jeg har mindre kolbekappe enn

forrige mann.

 

Du får vel løpene enda kortere tror jeg, i tillegg har de hundeførerbørser, såkalte

tracker utgaver.

 

En eller annen form for Blaser R93 i 9.3x57/62 burde være bra elgmedisin,

gjerne toppet med lett optikk alá rødpunkt eller 1-4x20?

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har Steyr Mannlisher Mod L i .308 som konerifle og den er superlett, godt grep og meget god å skyte med.

 

Original svingmontasje til kikkerten som gir samme treffpunkt etter av/på montering.

 

For meg er denne helt perfekt..

 

Men kunne jeg valgt ville den vert i kaliber 9,3x62..

Link to comment
Share on other sites

Eg driv med ettersøk etter hjort.

Reminton Seven Custom 308W med 47 cm langt løp arva sonen min.

Den rifla var kvikk til alt! Du ber den i handa ein heil dag.

Monter ein Hausken standard lyddempar og balansen + rekyl blir topp.

Kikkert: 1,5 -6 x 42

No har eg kutta 30-06 løpet på Blaser R93 Lux til 51 cm og er spent på korleis det verkar.

På dette løpet sit det ein Hausken standard lyddempar.

Torsdag startar hjortejakta og mi vakt.

Skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

vil anbefale m03 extreme trail, den har løpslengde 47 cm.

kaliber kommer ann på om han klarer litt rekyl men 9,3x62 er en bra kaliber på elg.

kikkert har jeg prøvd mye forskjellig, skal han ha en så dyr børse bør han ha litt penger å legge i en god kikkert også.

svarovski Z6 i serien. den er veldig finn på mørke kvelder og i skumring

http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=14300

det er i hvertfall ikke tvil om at disse kikkertene er av de beste når det gjelder optikk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du sier ikke hvor mye en slik skal koste, så da rauser det på råd om dem vanlige Mauser, Sauer og Blaser som selfølgelig ligger høyt i både pris og kvalitet. Det kan aldri bli feil å kjøpe det, men det har sin pris.

 

Får noen år tilbake drev jeg å så på Røssler, og mailet fabrikken direkte. Det jeg lurte på var slike ting som vekt og løpslengder. Da fortalte dem at Røssler hadde hundfører markedet som satsing område.

 

Noe annet aner jeg ikke om denne børsa, men er ofte forundret over at det ikke er flere som ser på dette merket. Det må jo vere noen der ute som har desse. Billigere systembørse tror jeg ikke det finnes i markedet. Hadde vært morsomt om noen kunne si noe om denne børsa, og da mener jeg seriøs vurdering og ikke slike banale 'likte ikke avtrekket greier, eller det ligger plast rundt en skrue'.

 

Her er iallefall linken, og det er norsk forhandler på dem. Tror desse selges ned til 10 lapper eller deromkring. Har iallefall sett det på Jaktdepotet tidligere.

http://www.jagd-shop.at/english/home.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir stort sett tauet av en ilter elg hund hele høsten... og min kombinasjon er lett, kort, kraftig, syntet, ikke løst magasin og Docter red dot (eaw montasje, svinger på kikkert ved behov). Rifla er en Remington 700 safari i 375 H&H. Ikke noe spes med Remington, bare ble sånn egentlig. Løpet er 47cm, kappet og frest for 15 år siden. Smeller som et helvete. (demper neste år, tinnitus ut av en annen verden).

 

Jeg har knekt 2 børser ved fall og bøyd en kikkert. Så, sånn i det lange løp fant jeg ut at min hundefører børse ikke skulle være noe dyrt fælt noe. Den skal tåle å bli tredd ned i myra når man blir sliten og den skal tåle mine 90 kilo når jeg detter på den i steinrøyse. Den skal heller ikke irritere livshiten ut av meg fordi rifla er for lang når jeg går i tett kratt og blir generelt fly forbanna av å gå med bandhund. Gud hjelpe så mange ganger jeg har hatt lyst til å hive børsa pokker i vold selv om den er både kort og lett. Kort og lett er alt, men det er min mening.

 

Når det så kommer til kaliber ville jeg gått for noe over kaliber 30. Ikke fordi de er noe dårligere enn noe annet. Men slik jeg ser det vil du som hundefører komme bort i flere hårete situasjoner ved feks ettersøks jakt. Om du har noe kvist i synet dersom du fyrer av en kule som veier 380grs vil du gjøre jobben. Vel og merke en del restriksjoner likevel. Man skal ikke bruke rifla som rydde sag. Selv har jeg falt på to kuler nå. 300 grs TSX i kun 700ms. Smellen ble levelig på den måten. Og du verden, den gjør mer en god nok jobb. Og ved bruk av kikkert bruker jeg 250 grs TSX i 750ms.

 

Ah...viktig. Sikring. Remington sikringa er ikke god nok. Går med tomt kammer stort sett. Så der har Mauser en fin patent på sin 03. Mauser 03 er litt for tung, synes jeg da.

 

Tror ikke du fikk så mye hjelp av meg der, men jeg ville gått for en lett kasse i 9,3x62. Kortest mulig løp, rødpunkt el kikkert med lav forstørrelse. Swarovski 1-6 Z6 er jo drømmen. Som noen har nevnt her så er egentlig de bøyleriflene fine som hundfører børse. Jeg har sett litt på Rossi Puma, den i 454 Casull. Skulle det bli sånn ville jeg ikke hatt noe optisk på den. Kun åpne sikter.

 

Kan nevne at min far har gått med hund i over 50 år. Han sverger til gammel mauser i 8x57. Den bruker han til alt fra stokk, klubbe, pekestokk og rifle. Egentlig er jeg enig. Gammel Mauser er sjef.......

 

Lykke til, du finner nok ut av det.

Link to comment
Share on other sites

Tja....hvor viktigt er det med rekyl når du skal skyte 1-2 skudd innimellom. Man tåler jo den rekylen.

 

Har ikke noe greie på hundefører livet, men vist man skal ramle på børsa, dyppe den i myra, miste den i steinrøysa, henge den fast i alle busker, etc, etc, så hadde jeg ikke spandert 20-30 lapper på en børse uansett hvor mye entusiastisk man er overfor enkelte merker.

 

Tror at Røssler kanskje har noe for seg. Lett, Pipebytte, 51cm løp og mellom 10-15 lapper kanskje, eller så er det bare og kjøpe hva som helst annet med plast og syntstokk og kappe løpet.

 

Dette har jeg ikke greie på, men det var bare en tanke som slo meg.

Link to comment
Share on other sites

Jo, man skulle tro at lett børse og kraftig kaliber skulle være en dårlig kombinasjon. Det trodde jeg også når jeg bygde den siste 375`n. Jeg har en Brno 602 i samme kaliber. Den er sinnsykt tung og lang. Helt original. Den opplevde rekylen på den er mye mye værre enn i den korte og lette Remingtonen. Grunnen er stokken. På Brno`n er det en "banan" kolbe. På Remington har jeg en helt rett Bell & Carlson stokk. Kan ikke sammenlignes. Sist nevnte er behagelig å skyte med. Til og med de hardeste ladninger er ok. Det er dem ikke med Brno`n. Blødd mye neseblod pga at jeg får tommelen i nesa dersom jeg har et normalt grep. Jeg liker Brno`n pga kassa og at du får 6 i magasinet. Men der slutter det. Jeg bruker den aldri lenger.

 

Derimot, kraftig kaliber og kort løp gir et plagsomt lyd trykk. Jeg kommer til å montere en liten demper. Bare for å få smellen litt mer levelig. Kan legge til at jeg i år har ladd "svakt", og det hjalp veldig mye på smellen. Noen og 60grs med VV140 bak Barnes TSX 300grs.

 

OG la meg legge til noe angående rekyl. En 338WM med en "bestemt" ladning bak føles værre en en 458WM med normal ladning. Man kan ikke se seg blind på kalibret. Tenk mer på åssen de blir ladd. 338 er rask, 458 relativt treg. Rekylen blir der etter. 338 slår, 458 skyver. Min 375 sparker mer med 235 grs kule i 900ms enn med 300 grs kule i 700ms. Synes faktisk at 458 LOT`n til en kompis er mer behagelig med 400 grs kule enn det mine hardpakka 235grs ladninger er.

 

Til og med 300wm kan du få til å være mer ubehagelig enn det du kan få til med feks en 375. Alfa og omega er utforming på stokk og bruke hodet når man lader. Det finnes ikke fornuft i å bruke en 210grs kule i 375 forran ei 300 grs kule når vi snakker elgjakt. Lad 300 grs kula hardt og du får svi. Men det trengs ikke. 700ms er mye mer enn nok. Kulefall er ikke noe tema. Det er bare å prøve. Det må du uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns lettvekts børser er hysterisk huset opp, to gode alternativer ingen vil angre på, reduser midjen og tren mere.

Selv hundeførere kan treffe på dyr lengre unna enn 15m, slik at en børse med normal vekt har noe for seg.

Noe annet som etter min mening ikke henger på greip, når noen har fått sin ultimate lettvektsrigg, fukker man opp hele konseptet og setter på demper.

Ser det er noen som kapper 30-06løp til 40cm, effekten blir da dårligere enn 308W, muningsflammen og smellet blir derimot en høydare.

Skal man ha korte løp, er man best tjent med patroner med for kalibre små hylser fordi de da bruker raskere krutt og hastighets tapene blir minimale.

Hundeførere går ofte gjennom mye kvist og kvast, noe av dette finner man gjerne igjenn inne i børsas magsin mm. Derfor ville jeg kun stole på solide mekansismer, hvor man med litt ekstra kraft kan kamre en patron, som kan fungere 100% i et slikt miljø, mauser og andre boltmekanismer, solide bøyerifler og brytvåpen, de fleste halvautoer og rettrekkere er ikke i denne gruppen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har gått med bandhund i 4 år nå, samt har begynt å slippe hunden i de tetteste krattene. Jeg anbefaler en Mauser M03 i kaliber .375 H&H, med løpslengde på 54 cm.

4 skudd i magasinet, ett i kammeret, våpenet nedspent hele tiden fram til skudd.

Magasinet kan låses med en umbrako nøkkel slik at du ikke mister det, har aldri trengt å gjøre dette.

Sluttstykket er 6 kantet så barnåler og annet dritt kan ikke påvirke sluttstykke gangen.

Anbefaler videre kikkert swarovski 1.25-4x24 i SR rail, dønn solid montasje.

Reserve kikkert/aimpiont ferdig innskutt ligger alltid i bilen under jakta, ingen treffpunktsendring ved skifte av kikkert.

 

Reimfestet bør være på pipa, og våpnet bæres i Nikkeloh "ryggsekk" reim.

 

Garantert fornøyd med dette da jeg stiller høye krav til utstyret, prismessig ca 9000 for kikkert, 2500 montasje, 30000 rifle. (må ha pen stokk...)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har gått med bandhund i 4 år nå, samt har begynt å slippe hunden i de tetteste krattene. Jeg anbefaler en Mauser M03 i kaliber .375 H&H, med løpslengde på 54 cm.

4 skudd i magasinet, ett i kammeret, våpenet nedspent hele tiden fram til skudd.

Magasinet kan låses med en umbrako nøkkel slik at du ikke mister det, har aldri trengt å gjøre dette.

Sluttstykket er 6 kantet så barnåler og annet dritt kan ikke påvirke sluttstykke gangen.

Anbefaler videre kikkert swarovski 1.25-4x24 i SR rail, dønn solid montasje.

Reserve kikkert/aimpiont ferdig innskutt ligger alltid i bilen under jakta, ingen treffpunktsendring ved skifte av kikkert.

 

Reimfestet bør være på pipa, og våpnet bæres i Nikkeloh "ryggsekk" reim.

 

Garantert fornøyd med dette da jeg stiller høye krav til utstyret, prismessig ca 9000 for kikkert, 2500 montasje, 30000 rifle. (må ha pen stokk...)

 

 

Hør hør..... Dette er sjefs børsa!

 

 

 

Lenger opp menes det at korte lette våpen er huset opp. Jeg mener ikke det. Opp til 300 m vil jeg sette en god slump på at ingen tør sette ræva opp for min lettvekter. Med lettvekter i 375 veier den fortsatt over 3kg. Enig i at du mister effekt og ødelegger noe av balansen med demper. Spesielt med BR demper. Tunge som f.

 

Jeg må si at jeg ikke hadde hatt noen betenkligheter med å hatt en 375 med 40cm løp. Du kan bruke så tunge kuler at du fint velter en elefant med utgangshastighet på 650ms. Tungtveiende argument mot et så kort løp er smellen og flammen.

 

Et godt eksempel på en rifle som er ødelagt med for kort løp ut av esken er Sauer 303 i 300WM. En kompis har en sånn. Husker ikke løpslengda, men fy f som jeg har slitt når jeg lader til ham. Min jalla Vepr i 308 gir samme hastighet med samme kule. Tror jeg må bruke 135 krutt eller noe for å få fart i greia. Dessuten burde den fått navnet jammomatic. Den er nå sendt inn og befinner seg hos Sauer. Førøvrig smeller og lyser det så jævlig av den at det er komplett umulig å bruke den under skumringsjakt. Et skudd og så er du blind i 30 sekunder etterpå.

 

Et godt tips er, kjøp hva f du vil. Og så tar du å fester deg i en dravillig hund, og sett så kursen gjennom Finnskogen. Når du er fremme ved svenskegrensa har du funnet ut hva du vil endre på børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg en 50 cm pipe i 8x57IS til Blaseren for bruk i skogen og med hunden. Skal utstyres med rødpunkt eller liten kikkert type 1-4xca32. Gjenges, med liten demper kan da de åpne siktene brukes, og horselen til hund og meg spares. Fin løsning synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en M98 F1. Finn en som er i god stand og med glatt mekanisme.

Kapp pien til 47-50 cm.

Monter Leupold Scoutkikkert, og en skikkelig glassfiberstokk.

Det finnes scoutmontasje som kan monteres i hylsen for det orginale baksiket.

Fremre remfeste i ring rundt pipa

Eventuelt nytt avtrekk.

Behold orginalsikring og hevarm

Monter eventuelt jaktdiopter og forsikte fra Enfield P17 eller P14.

 

Fordeler:

Skikkelig mekanisme som bestandig fungerer.

Meget god ( idiotsikker ) sikring, slik at rifla kan bæres ladd

Kort og lett.

Kan bæres i en håd, vil balansere i tyngdepunktet.

Vil henge lavt på skuldra ved vanlig bæring.

30-06 gir god effekt, og tolererbar rekyl.

Blir forholdsvis billig.( bruk resterende penger på treningsammo!)

 

To av hundeførerne i mitt elglag har slike rifler, og de skamroser konseptet!

Link to comment
Share on other sites

Hvis trådstarter har en Outback fra før ville jeg vurdert å bruke som den er eller byttet til en Hardwood pipe:

46 cm og remfeste ved munningen. Samt mulighet for "sidefeste" på bakstokken. Aberet er hvorvidt det lar seg gjøre å ettermontere festet bak.

S_202_Synth_Hardwood_re_dkl_01.jpg

aaa071x05.jpg

aaa071x05.jpg

 

Trasker i 3 uker i snitt hver høst med hund under elgjakta. Setter fokus på vekt mer enn noe annet. Samt at rifla skal være kort og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror kompisen din vil bli fornøyd om han velger Mauser M03 Trail, Blaser R93...eller noen av de andre i denne kategorien. Som hundefører rifle mener jeg oppspenneren virkelig kommer til sin rett, så jeg ville anbefsle noen av disse.

Av sikter mener jeg skur og korn ofte kan gjøre jobben godt som noe...uten å være så utsatt for slag, vann/bøss o.s.v også slipper man å dille med Butler Creek eller lignende. Skulle det bli en post innemellom drevene er det jo bare å sette på kikkerten med hurtigmontasjen de fleste av disse har om man vil det.

Av kaliber er det jo flere fine, jeg ville vel valgt et kaliber med litt tyngde og diameter.

 

Det står litt om Merkel og 8x57IS i siste Våpentidningen. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...