Jump to content

hvilken løpslende velger bør jeg velge på en 200str


Tavi

Recommended Posts

hei

jeg er klar for å kjøpe meg en str 200 i 6.5-55,skal ha bolthorn chassie,bruksområde bane og langhold,jeg er usikker på løpslende kommer jo fra dfs fra 67-74 cm med twist fra 19-21.(en omdreining på 19 eller 21)cm antar jeg?

I tilbudet jeg har fått fra skyttelinken bygger de børsa med sauer kasse,sluttstykke,magasin og avtrekk,i tilleg kan jeg velge løp fra andre fabrikanter som walther lothar uten ekstra kostnad.

tilbudet gjelder til den 12.1 trenger innput.hva skal jeg velge og hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte lette eller tunge kuler? Høy eller lav hastighet?

 

Vil du ha lang og tung rifle eller laaang og tung rifle? Alt har fordeler og bakdeler her.

 

Du å finne ut hva du skal bruke den til så kan vi komme med 1000 forslag så kan du velge hva du vil følge :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du må unnskylde om dette er et dårlig svar, men det er litt opp til deg selv. Til liggende skyting er pipelengden og dermed balansen i våpenet ikke like kritisk som på stående.

 

Rekrutteringsskyttere velger ofte 67 cm fordi de ikke er så framtunge og mer letthåndterlige. Jeg har inntrykk av at majoriteten av mannlige skyttere bruker 70 cm og justerer med blylodd for å få opp vekten ved behov, evt bruker 74 cm. Lang pipe er en fordel til feltskyting (større utgangshastighet) og til dels på stående (altså baneskyting) fordi tyngdepunktet flyttes fremover. Bakdelen er selvsagt et tyngre våpen. Den lengre siktelinjen er lite merkbar.

 

Litt på siden av det du spør om; har du skutt pistol i over seksti år er du sannsynligvis rundet 65 og kan skyte i klasse V65. Imidlertid er nivået der så høyt at det er lite motiverende for en nybegynner med rifle.

Link to comment
Share on other sites

hei

jeg er klar for å kjøpe meg en str 200 i 6.5-55,skal ha bolthorn chassie,bruksområde bane og langhold,jeg er usikker på løpslende kommer jo fra dfs fra 67-74 cm med twist fra 19-21.(en omdreining på 19 eller 21)cm antar jeg?.

19 og 21 er løpsdiameter, ikke riflestigning.

 

 

Riflestigninga er 1/220 mm på sauerløp og Lothar Walther, 1/210 mm på Schultz og Larsen, og 1/225 mm på Heym.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker denne tråden selv om spørsmålet er litt på siden.

Fikk papirer fra politiet i går og er klar for kjøp. Ser nå at det leveres piper fra tre ulike produsenter. Er valget hipp som happ for en nybegynner, eller har dere klare anbefalinger?

Link to comment
Share on other sites

Snakka med en skytter som hadde skutt ut over 20 LW piper, han var ikke i tvil om hvilken pipe han skulle velge :)

 

Jeg har hatt noen originale Sauer piper, to S&L piper og nå en Blaser pipe, sistnevnte holder jeg på å tester ladninger til

Så har jeg hatt en fra LW, men denne var jaktfeltutgave

 

De jeg til nå har hatt best presisjon med er Sauer og S&L

 

S&L pipa (feltpipe) har best presisjon når kula får litt fart, fra 850m/s går den hull i hull. Under det samler den fortsatt godt, men når man vet man kan få bedre presisjon så lader man gjerne til 850/860m/s

Link to comment
Share on other sites

De jeg til nå har hatt best presisjon med er Sauer og S&L

Jeg har også fått best presisjon med Sauer - eller - den pipa jeg har fått best presisjon med var Sauer. Men så har jeg jo prøvd mest Sauer piper. Den eneste pipa jeg har hatt, som virkelig ikke gikk bra, noen gang, var S&L

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...