Jump to content

Hjemmelagd Ballistic Gel


Wadcutter

Recommended Posts

Etter å ha sett de fleste Mythbuster episodene fant jeg ut at ballistic gel var noe å prøve :)

Googla for oppskrift, men fant bare amerikanske ingredienser. På rema 1000 fant jeg Mors gelatinpulver til 10 kr posen. 1 pose holder til 1 liter vann til mat. Slik gikk jeg frem

 

1. Blandet 2 poser gelatinpulver med 1 liter varmt vann fra springen(dobbel så mye gelatin som til mat)

2. Rørte godt, men rolig så det ikke ble noen bobler.

3. Helte over i en bolle og lot det stå i kjøleskapet i 6 timer

4. La bollen i varmt vann til gelatinen var flytende igjen.

5. Helte over i passende form (Blomstervase fra IKEA funka fett) tilbake i kjøleskapet for 12 timer

6. Varmt vann rundt formen til gelatinen glei ut (kan ikke skyte på blomstervasen fikk jeg beskjed om av fruen)

7. Dro på skytebanen for å teste.

 

Ballistic gel må være en bestemt temperatur for at det skal være reelt. Det var minusgrader den dagen jeg var på skytebanen så testinga ble raskt unnagjort så den ikke skulle fryse.

 

Slik så det ut før vi åpnet ild. Kanten på gelatinen er litt ødelagt ettersom jeg måtte krangle litt med å få den ut av vasen.

Julen08046.jpg

 

Skøyt så et skudd med en Subsonic 40 grain 22LR kule.

Julen08047.jpg

 

Det er tydelig at kulen ikke utvider seg før et stykke inn

Julen08049.jpg

 

Neste steg blir å prøve med mer ballistic gel.

 

Noen andre som har oppskrift/forslag på hvordan dette gjøres?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til matlaging skal gelatinen blandes med 1 liter vann pr pose. Jeg brukte derfor 2 poser på 1 liter for å få det mer konsistent. Det at gelatinen varmes og kjøles ned 2 ganger tror jeg også vil gjøre den hardere. Dette er mitt første forsøk på dette så jeg lurte på om andre hadde fått det bedre til..... Gelatin er gelatin, så vi må bare finne det rette blandingsforholdet.

Link to comment
Share on other sites

På rema 1000 fant jeg Mors gelatinpuler til 10 kr posen.

Greit at jeg kansje er trøtt, men dette er da vitterlig i grenseland til tidig?

 

Hehe, var nok en liten skriveleif ute og gikk der! :lol:

 

 

Uansett skulle det vært mulig å prøve, spørs vel om jeg ikke må gjøre et forsøk når sesongen nærmer seg!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 years later...

Måtte en tur på rema når jeg leste dette før idag :mrgreen:

 

Kjøpte plater jeg da de var billigere, fungerte greit å blande ut. Til matlaging var det anbefalt 6plater/halv-liter. Jeg prøvde to forskjellige blandinger, en med 20plater/halv-liter og 30plater/halv-liter :P mulig dette blir murstein, men da er det bare å prøve på nytt... :mrgreen:

 

Skal prøveskytes på i morgen :)

Link to comment
Share on other sites

Når du smelter gelatinen, vil ulumskheter og dritt synke..eller flyte opp. Sil av, og hell forsiktig over i en annen form :wink: Og for all del, ikke prøv hurtigkjøling. Da har gelatinen lett for å bli porøs. (Kan fortsatt smeltes om)

Jeg bruker hudlim (perler) 1/10 av prisen i forhold til gelatinpulver fra super`n. Husker ikke i farta hvor jeg kjøpte, men det kan jeg sikkert finne ut av en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjenn! :smile:

 

Da er geleen sunnskutt :mrgreen: 30plater/halvliteren tror jeg ble for hard... Gikk rett igjennom 1,5l brusflaske(på langs) :P

20plater/halv-literen gikk bedre, men kula stoppet i bunnen av flaska så må nok til med et lengre pleksirør e.l :)

 

Så konklusjonen min er max 20plater/halvliteren, skal prøve med "svakere" blanding neste gang :) Tror også at jeg kommer til å kjøpe ny gelatin hver gang... ALT klistrer seg fast så det blir nok bare groms om den skal "gjennvinnes" :lol:

 

Råd om å få geleen i samme hardhet som kjøtt mottas med stor takk! :D Skyter med 22lr, og kula går altså hele lengda på en 1,5l flaske, realistisk?(50m hold) (RWS HP, WIN laser, CCI minimag)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvordan så kulene ut?

 

De er ekspandert i 2/3 av kulens lengde og flate på toppen naturligvis, etter møtet med flaskebunnen... :P Ut ifra sårkanalen ser det ut som kula bruker rimelig lang tid før den ekspanderer, men det kommer nok av som du sier-at den møter bare "kjøtt".

 

Litt OT tilslutt....

Er RWS HP laget av sprøtt bly? er ofte at borden/soppranden river seg løs fra kula. Dette er nok likegyldig for kråka, menmen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Våte aviser er plenty bra nok. Svakheten med alle metodene er at de aldri kan bli helt reelle. Det finnes ikke to like dyr, to like situasjoner og derfor kan ikke noen metoder gi helt riktig bilde. Hva de gjør er å vise hva som skjer i mediet som blir truffet og gir en fin indikasjon på penetrasjonsdybde mot forskjellige kuler og størrelse på sårkanal.

 

Restvekt på kulene vil variere veldig fra aviser, treff i bein/bog/utenom bein så om den er 80% i aviser eller gelantin vel så er det 80% i det mediet som da blir antakeligvis i beste fall i vilt egentlig.

 

Derfor er våte aviser helt greit medie å teste i for å sammenligne forskjellige kuler mot hverandre, nå du finner en som er presis med en presis ladning og finner ut at den penetrerer helt greit med en grei sårkanal og ikke gjør en Norma Elite oppførsel for deg da har du funnet en bra patron som du kan holde deg til fremover.

 

Det nytter lite med en upresis superkule, da hvor du treffer betyr mye mere enn kulen. En trenger en kule som kan gjøre jobben, altså ikke en vmax på rådyr om en vil. Det er jo alt en må teste dersom den er presis i din rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...