Jump to content

Kaliber til jerv


Longshot

Recommended Posts

Håper noen med erfaring kan bidra med synspunkter: Jeg har registrert meg som lisensjeger for første gang i år da jeg bor i et distrikt med en del jerv. Det jeg lurer på om det finnes noe ammunisjon i. 223 Rem som oppfyller kravet til anslagsenergi (minst 980 joule), eller om jeg bare kan glemme det og bare bruke mausern i 308 i stedet? 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, Longshot skrev:

Ok, er det slik at det meste av jaktpatroner i 223 holder kravet med god margin, eller er det bare enkelte typer som kan brukes? 

God og god. Bør ikke være noe problem å finne jaktammo som holder kravet, feks fra Norma. Bruk ammunisjonsfabrikantens data.

Off topic, så tror jeg at jeg kanskje ville brukt .308en til dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi har akkurat en tråd om .222 Rem på rådyrjakt nå:

http://www.kammeret.no/topic/82399-222-på-rådyr-marginalt-eller-helt-innafor/?

 

Jeg så ingen oppskrift på "jervefrikasse" sist gang jeg bladde i "Stor kokebok" av Henriette Schønberg Erken, så jeg antar de færreste vil servere jerv på søndagsbordet. Kjøttødeleggelse er derfor ikke noe tema. Derfor ville nok jeg brukt treningsammoen i 308 NM'en, 150 grs Remington blyspiss, hvis det ble aktuelt å kverke en fjellfrans. 22-250'en gjør selvfølgelig også jobben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jegermeistern said:

Jeg så ingen oppskrift på "jervefrikasse" sist gang jeg bladde i "Stor kokebok" av Henriette Schønberg Erken

 

Akkurat kjøttet er vel ikke så fristende når man vet hva slags åtsler jerven kan finne på å sette tennene i, men det kunne jo bli aktuelt å stoppe ut dyret om man fikk lov til å beholde det. (litt usikker på om alt lisensfelt vilt må leveres inn til SNO eller om de kan la jegeren beholde dyret etter at det er undersøkt)

Nå har ikke jeg ubegrenset med jaktvåpen å velge mellom, hverken .222 eller 22-250, men halvautoen i .223 vil gi mulighet for raskere oppfølgingsskudd enn mauseren om det skulle bli nødvendig. 

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, Longshot skrev:

 - men det kunne jo bli aktuelt å stoppe ut dyret -

 

I så tilfelle kan man jo kverke en av de lokale villkattene, og levere til preparanten, så h*n kan fylle ut med i skuddhullet, og snu den sida mot veggen! 😀

 

Her på Vik i Zanzibarland har forresten stammen av halvville katter ikke tatt seg opp igjen, etter at ei gaupe tok påskeferien sin mellom husene her sist på 90-tallet. En medvirkende årsak til det er nok at det nå bare er et husdyrbruk igjen på stedet, og der er det et nybygd betongfjøs, der verken katter, mus, eller Garborgs småsporv kan komme inn og nyte "den rike grøda".

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Longshot skrev:

Akkurat kjøttet er vel ikke så fristende når man vet hva slags åtsler jerven kan finne på å sette tennene i

 

Samtidig så er reker og krabber en delikatesse, og de er vel ikke noe dårligere åtseletere enn jerven... :ph34r:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

En jerv er jo ikke stort større enn ei litt stor katt, så 223 må holde i massevis. Rett 308-kule vil vel dele den i to omtrent...

Alle vet vel hva svensk-lappen sa da turisten spurte hvor stor en jerv er? ;)

 

K

 

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Stor katt i så fall, en voksen jerv kan vel sammenlignes med en liten hund. Men den har mye pels som gjør at den ser større ut enn den virkelig er. 

Hva sa svensk-lappen?

 

23 minutes ago, M67 said:

Alle vet vel hva svensk-lappen sa da turisten spurte hvor stor en jerv er?

Link to comment
Share on other sites

En skikkelig kule i 223 gjør jobben uten tvil. Bruker kaliberet mye selv og blir stadig overrasket over hvor potent patronen kan være. Velger du f.eks fusion som fabrikksladd er det ikke noe å lure på. Hadde du hatt kun 308 hadde det vært greit nok, men er du heldig å først få felle en jerv er det vel litt stas å ikke ødelegge den for mye? Den dør garantert greit med 223 også :-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...