Jump to content

Fiocchi SST 6.5x55 til storvilt?


msteiro

Recommended Posts

God nok til storvilt? Denne må da slå alt landlevende til jorda umiddelbart:

" Fiocchi SST 6,5X55 90g/140gr, Winchester-hylse med Super Shock Tip". 

 

Pusling-kalibre som 460 Wby og 600 Nitro er ikke sammenlignbare med dette storviltkalibret!

 

Når det gjelder "lovlige" fabrikkladninger i 6,5x55, skutt i kortpipede våpen med demper, gjelder fortsatt regelen om at det er det fabrikanten skriver (ljuger?) på eska som dreper dyret.

Link to comment
Share on other sites

Vet det finnes tråder og videoer om kulen, men spør om data på den ferdigrullede som det er linket til.

Ettersom det ikke står noe info på nett om hva produsenten lyver seg til, håpet jeg noen hadde erfaring med de, sett på esken eller t.o.m. testet.

 

PS: Kort pipe har nok effekt på fart, men lyddemper har ingenting med det å gjøre...

 

Link to comment
Share on other sites

Du finner data på denne i Fiocchikatalogen. Oppgitt til 1876 ft/lb@100 yds. Ett stykke i fra kravet for bruk på storvilt (elg osv).

Edit:

Fø selger JD nå under messa Nosler Trophy Grade med 140 gr AB kule til kr 20,- pr stk. Heller ikke den er i nærheten av kravet med 1906 ft/lb@100 yds. Ikke det at jeg tror det ikke duger, men slik er det nå.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Var egentlig AB jeg hadde tenkt å kjøpe, men selv om JD skriver at det er storviltpatron på hjemmesiden sin, viser jo Nosler siden noe annet. 

 

Hornady Superperformance er derimot akkurat innenfor kravet, så er vel en av de få som klarer kravet uten å ha de ballistiske egenskapene til en murstein.

Link to comment
Share on other sites

SST= super shock tip. Relativt tynnmantlet, raskt ekspanderende kule med mekanisk mantellåsning ala Interlock. Hvorvidt den er egnet til storvilt, avhenger av hva slags vilt- og hvilken terminalballistisk profil du ønsker. Elgkule? Ikke etter min mening. Mindre hjortevilt? Hvis du prioriterer skuddeffekt høyere enn hensyn til slaktet. Min mening, bare.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Låner opp tråden til å se folks erfaring rundt fiocchi 30-06 og 308sp 150. Ser det er nokså rimelig ammunisjon. Hvordan er denne på presisjon, kjøttødlegelse O.S.V (skal brukes på elg) 

 

Nå bruker eg forresten federal fusion, hvordan er disse sammenliknet. Er fiocchi heller å foretrekke? 

Edited by Mausertrynet
Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, Mausertrynet skrev:

 bruker eg forresten federal fusion, hvordan er disse sammenliknet. Er fiocchi heller å foretrekke? 

Prismessig..... Ja (koster kun 6,99 pr.stk på XXL nå). Men som elg-kule.... Lite trolig.

Jeg har ingen erfaring med Fiocchi sin 150gr. SP blyspiss.... Men:

 

Dette ser ut til å være en «tradisjonell blyspiss» uten låsing av mantel/bly, og da er 150gr. både i letteste og skjøreste laget for stor elg (sammenliknet med Fusion).

 

Jeg hadde heller fortsatt med Federal Fusion hvis jeg var deg. Men hvis du må bytte ut Fusion, så tror jeg dette er ett bedre alternativ enn Fiocchi:

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=117350336

 

Man ser jo på kula i slutten av denne videoen, at dette ikke er noen «premium-kule» (men det er sikkert en brukende kule til jakt på Rådyr):

 

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...