Jump to content

Kuler som stopper i elg?


Slitern

Recommended Posts

Da jeg for det meste går med hund på elgjakt ønsker jeg å finne en kule som stopper i elg i kal.30.

Har 40cm pipe i kal. 30-06, så den oppfører seg nok mer som en 308w mtp hastighet.

Lader selv, og typiske skuddhold er under 50m.

 

Trenger ingen "synsing" ut i fra reklamer og ladetabeller, er kun ute etter meninger ut ifra medlemmenes egne erfaringer.

 

Er også ute etter god skuddreaksjon, og har full forståelse av at det da kan bli litt søl....

 

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å besvare dette uten at det blir en viss grad av synsing og prædikering...

 

Problemet med myke, lettekspanderende kuler som stopper i elgen, er at de fort blir marginale ved treff i bein. F.eks ei kule som stopper i elgen ved lungeskudd bak bogen, vil gjerne ha problemer med å slå gjennom bogknoken på en stor elg, i allefall så mye at den gjør "nok" skade i motorrommet etterpå. Det hadde vært enklere å finne "rett kule" hvis en skulle skyte i en vedlomp, enn når det er snakk om elg fra 40-300 kg slaktevekt, og jobben til kula varierer fra å slå gjennom store bogknoker til å passere gjennom muskler og bløtvev ved treff mellom ribbein.

 

Det ligger skallet av en .30 Norma Elite på stuebordet her, fra årets elgjakt, som illustrerer et annet problem i forhold til dette med gjennomskyting og løshund (som jeg regner med er problemstillinga di). Den er jo kjent for å være rimelig bløt. Mantelen har stoppa i elgen, blykjernen har gått videre. I hvilken retning/vinkel er uvisst. I slike tilfeller hadde det kanskje vært bedre med ei solid bonda kule som er mer retningsstabil, for ei ubalansert flatbanka blykjerne kan vinkle mye i elgen. Har vært borti tilfeller med kuler som har vinkla 45 grader+ i elg, da blir det uforutsigbart (dette var en elgkalv, treff høyt i underkant av ryggrad, .358 Hornady RN kule)

 

Det du antakelig bør gå for er ei rimelig hardt lada, lett og solid kule. Stor utgangshastighet, korte avstander, rask ekspansjon og mye nedbremsing i viltet. Men samtidig ei kule som er såpass solid at den er retningsstabil (som igjen er ei utfordring ettersom lette kuler = korte kuler, DVs mindre retningsstabile). Men bare så det er nevnt - jeg ville vært forsiktig med å bruke kulevalg som unnskyldning for å skyte på elgen uten å vite at bikkja er i sikker sone...

 

Det er noe som sier meg at litt hardt lada 150gn partition muligens kan være det du leter etter, ei kule jeg brukte mye i "gamle dager" og mange rundt meg som fortsatt satser på denne, synes vi finner igjen andelsmessig flere av disse i elg enn andre kuler. Problemet er åpenbart - den slipper fronten, og i verste fall kan du ha to utgangshull i ulik vinkel. Ellers har jeg jakta med Sako Hammerhead i år, og den virker å være mykere enn jeg forventa men ser ut til å holde sammen i det minste(8x57 - fant igjen ei kule i en elgkalv, riktignok skutt rimelig rett forfra). Her kan også 150gn versjonen i .30 være et alternativ. Oryx har jeg droppa, har inntrykk av at den er veldig variabel. Hvis du går for skikkelig hurtigekspanderende kuler (type: v-max eller derimot) er problemet at du må begynne å sortere veldig på hvilke skuddsjanser du kan ta... Har skutt rådyr med v-max (222) men da konsekvent bak bog og helt rene sideskudd. Pålegger seg selv alt for mye begrensninger med slik ammo, men det går selvsagt bra så lenge du har toppetasjen med på jakt.

 

Lette homogenkuler kan også være en løsning, så lenge en får de til å ekspandere seg dønn flat uten å deles opp. Riktignok kjent for stor gjennomtrengning, men letteste utgave i stor fart bør ekspandere så mye at den stopper raskt. Ingen egenerfaring, men sikkert noen som kan fylle på.

 

Interessant tema uten fasitsvar.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner selvsagt at man ikke får både i pose og i sekk! Som du sier er det STOR forskjell på kalv kontra okse, og jeg skyter ALDRI uten at hunden er i sikker sone. Men så er det dette med sikker sone, med tilsynelatende sikker bakgrunn er det fremdeles rikosjett fare, og da må jeg nesten ha hunden under riflepipa for å være sikker. Har brukt 200gr Nosler Partition iår, finner ikke igjen en eneste kule, og ut ifra skuddskader er det ikke mangel på ekspansjon...

Har ikke kronografert, kun ladet til optimal presisjon, men ut ifra egne ladedata og erfaringstall har kula en v/o på ca 720m/s.

Trodde dette skulle være en suksess mtp skuddskader og gjennomtrengning, men den gang ei! Slaktet ser fælt ut, og total mangel på skuddreaksjon. Virker som den er ferdig ekspandert og har sluppet fronten FØR den kommer inn i maskinrommet?

Tenkte å prøve 150gr Lapua Mega f.eks, dersom presisjon er tilfredsstillende (Ja, ønsker god presisjon, selv om de fleste skudd er under 50m), eller en konvensjonell kule i 165/180gr.

Homogene kuler er uaktuelt for min del, uten å ha prøvd dem er vel gjennomskyting mer regel enn unntak?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring fra 30 cal, men en kule jeg har brukt som ekpanderer meget lett og samtidig holder godt sammen er Woodleigh weldcore.

Den vil etter min erfaring være en kule som kan oppfylle dine krav uten å sette store restriksjoner på skuddvinkler. Min erfaring er at den ekspander til meget stor diameter uten å avgi særlig med fagmenter.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Slitern skrev:

Tenkte å prøve 150gr Lapua Mega f.eks, dersom presisjon er tilfredsstillende (Ja, ønsker god presisjon, selv om de fleste skudd er under 50m), eller en konvensjonell kule i 165/180gr.

 

I de riflene jeg har prøvd Lapua Mega har denne gitt god presisjon, og de kulene jeg har funnet igjen av den har også holdt sammen (om enn med noe lavere restvekt enn "Premium" kuler. Egentlig ei merkelig kule, ren konvensjonell kule med en ikke spesielt aerodynamisk form, som både holder greit sammen og gir god presisjon. Til 1/3 av prisen av de fleste bonda varianter (i den grad det har noe å si på jaktammo).

Er rimelig overbevist om at det er lettest mulig/mest mulig fart som er nøkkelen, DVs den rake motsetning av 200gn i moderat ladning som du har prøvd.

 

Link to comment
Share on other sites

Om kula mister litt vekt på tur gjennom skroget tar jeg ikke så tungt, er blitt så gammel at litt bly i maten fra eller til spiller mindre rolle. Ser at Mega har limt blyet til mantel, kaller dette bonding på hjemmesiden, å er vel verdt å prøve. Er uansett så rimelig at dersom de ikke fungerer på elg kan jeg treningsskyte med dem :)

Lav hastighet kan kanskje ha noe for seg, men da med konvensjonelle kuler. I en kalv som ble skutt hadde restvekta (bakre del) av en 200gr NP vinklet av i bogen på dyret og tatt veien ut gjennom halsen....

Link to comment
Share on other sites

Jakta sjølv med 30-06 tidlegare og var ute etter akkurat samma effekten sidan eg også er hundefører. Prøva mykje rart og fant ut att tunge bløte kuler moderat ladet ofte stod i skinnet på motsatt side. Prøva med Swift AF i 200 gn og skøyt tvers i gjennom alt som dukka opp, det fungerte i hvertfall ikkje.

Homogene kuler hadde eg også droppa. For stor risiko for gjennomskjyting  og rikosjettfare. Mega ser eg det  tipses om og den er nok ikkje dum. Oryx, woodleigh og accubond har eg god erfaring med. Legg deg litt tungt ca 180 gn og legg av litt på ladning og reduser hastighet så har du større sjanse for å lykkes.

Skyter no med 9.3 x62 og finner stort sett alltid kula i skinnet på motsatt side då med 286 gn Oryx kule lade til drøye 700 m/s ut av pipa og i tillegg er slaktet meget fint👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har etterhvert endt opp med Lapua Mega både i 9.3x62 (285) og .308/3006 (185), jeg ladet selv og bruker snille ladninger godt under maks.

 

Finner ofte kula i skinnet på baksiden, men også gjennomskyting ved skudd bak bøgene.

 

Når det gjelder skuddreaksjon går 9.3 langt utenpå de andre to.

 

Bildet viser kuler som begge er skutt gjennom begge bøgene hvor grove bein var knust på begge sider.

 

 

15107616832411385336259.jpg

Edited by HVSJT
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...