Jump to content

En/to/tre-fot?


Mondragon

Recommended Posts

Har omtrent null erfaring med skytestokk

Har dessverre noen armer som lager problemer når jeg skyter «fritt» Dermed sliter jeg med skudd stående og uten anlegg

På trening sitter jeg gjerne med albuene på knærne (skyter gode serier slik) og i skogen finner jeg meg anlegg

I år har jeg bestemt meg for å kjøpe skytestokk, slik at jeg har et anlegg uansett hvordan skogen ser ut rundt meg

Har prøvd stående med en enkeltfot nå i helgen...og det gikk da tålig greit det, men føltes noe vinglete. Så her må jeg trene en del hvis kjøp

Det positive med denne, fortalte eieren meg, var at h*n brukte den som stokk/støtte når hun gikk og at den enkelt kunne svinges og legges i alle retninger uansett hvor dyret kom fra

Jeg tenkte litt på ustabilitet i terrenget da den jo med en spiss fot kanskje hadde lett for å synke/småbevege seg og hvordan har Man denne liggende klar i påvente av dyr?

Om en ukes tid skal jeg få prøve en to-fot. Hvordan fungerer den i forhold?

En skrøt uhemmet av sin tre-fot. Jeg leser at disse «står fast» når du har satt dem der (vanskeligere å dirigere om tre ben) men mange av dem har jo en topp som svinger helt rundt så da kan jo ikke føttene ødelegge for skuddsjangsen? (Glemte å spørre om alt dette)

ser også for meg at jeg på post kan vurdere retninger og hvordan støtten da bør stå til sittende og/eller stående skudd og så sette den opp slik at den står klar...

Går tre-fot å stille opp til stående skyting foresten...hører noen si at det gjør den ikke...

Men som jeg begynte med...jeg har null erfaring med slik stokk i skogen så takknemlig om dere som bruker slik kan fortelle om deres erfaringer med de dere bruker og hva dere dermed anbefaler

Takk

 

Link to comment
Share on other sites

Fra en stødig tripod kan du skyte nesten like bra som liggende, dog ikke like fort - og det krever uansett trening. De er jo dyrere og tyngre selvsagt, men spesielt i sittende og knestående blir en god trefot, med f.eks. "Hog Saddle" stødig som fjellet. Stående er nå engang stående, og trening må til. Man kan jukse det bra stødig med ei reim i tillegg, men da begynner det jo å ta tid også. Folk skjøt gode treff på ei 20x20cm plate på 410m stående fra trefot på PRS finalen nå i helga, så det går nå iallefall an..

 

 

 

K

14095887_10157266043430570_7082179781087885341_n.jpg

14115580_10157266453720570_6034668113639950533_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tre-fot er litt upraktisk i jaktsammenheng med mindre det er på postering der dyrene har et fast bevegelsesmønster. Selv ha jeg laget en stav på 1,7 meter med en kløft på toppen. Den tjener som stav når jeg går og som skytestøtte når det skal skytes. Når en jakter i skog er det alltids en mulighet for å støtte seg opp etter et tre og da er en-foten plutselig blitt en to-fot :)

Link to comment
Share on other sites

Har selv lekt meg med en Viper Flex skytestokk (http://viper-flex.com) i sommer. Meget imponert hvor stødig den holder rifla. Er som å skyte i benk.

 

Har også en 3pod jeg har brukt for innskyting/justering av sikte utenfor allfarvei. Dønn stabil men svær/tung. Den kommer sjeldent langt fra bilen.

https://www.brownells.no/CALDWELL-SHOOTING-ACCESSORIES-DEAD-SHOT-Magnum-DeadShot-FieldPod-CALDWELL-SHOOTING-SUPPLIES-Aluminum-Rest-10001221

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå for en "firfot" ala viper flex. Har brukt trifot noen år, men kan ikke sammenlignes. På "markajakt" er den enormt stabil, og det går fint an å justere sideveis når dyret dukker opp i en annen retning.

i "skog og mark" finner du anlegg på trær, steiner o.l., da drar ikke jeg på flere føtter enn jeg må.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke stokk du bør velge, er vel avhengig av type jakt og skuddavstand.

Til hjortejakt med varierende poster i løpet av dagen og med moderate hold har jeg god erfaring med en enbent Primos Trigger Stick beregna for sittende skyting. Den veier lite, settes opp på sekunder og har en teleskopfunksjon som gjør det er enkelt å forandre høyden. Anlegget for rifla er svingbart og endestykket er utformet slik at det ikke så lett kan synke ned i underlaget. Med andre ord veldig fleksibel og gir god støtte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt litt forskjellig av trebeinte skytestokker. Alt fra trepinner surret ihop med syltetøystrikk, via hjemmelagde polske til trigger stick. Alt virker og alt gjør deg til en betydelig bedre stående skytter. De med teleskopbein som trigger stick kan og lett brukes sittende/knestående. Til middels lange hold er dette helt utmerket. Når holdene strekkes litt og/eller en har OK tid kan en viper-flex eller lignende være løsningen. En slik blir med meg til Polen senere i høst. De er dønn stabil. Før den turen skal jeg trene på å bruke viper-flex'en så jeg 'har den i fingrene'


Men jeg ser for meg at det kan være litt mikk å få slikt montert i en rask situasjon, så det blir ikke den jeg tar med når jeg skal inn i tjukkeste skogen for å smyge etter dåbukk og hjort. Da tar jeg den hjemmesnekrede 'lokale' trefoten. Men selv der foretrekker jeg ofte å bruke tre som anlegg. Det har hendt noen ganger at jeg har skutt dyr fra anlegg på tre mens den polske guiden fortsatt rigger opp stikkene...


Det viktigste er tilslutt anlegg og stødig siktebilde. Om anlegget er ei bjørkekvist eller en avansert skytestokk med fint navn bryr ikke dyret seg om så lenge kula treffer rett :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen :)

Skulle jo gjerne prøvd dem alle før kjøp men det blir jo ikke lett...

Stokken er primært tiltenkt elgjakta der det jo er rimelig faste poster...og også posteringsjakt på rådyr (der har man jo dog oftest muligheter for å sette seg på steder med naturlig anlegg riktignok)

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fortsetter på denne tråden

Endte opp med en Decoy (G-sport)

Prøvde den på skytebanen i går og det gikk fra håpløst til rimelig greit  :)

Han i butikken viste meg hvordan bruke den men dette hadde jeg glemt en del av når jeg kom til banen så jeg slet litt

Jeg ser nå - etter å ha googlet litt og trålet YouTube - at jeg la rifla litt feil bla

Men...kan ikke se at min er helt lik Viper-Flex

På Viper-Flex justeres bena etter brukerens høyde men på Decoy er det kun mulig å dra ut «ekstra ben» helt nederst...VF sies skal justeres til munnhøyde...min D på det korteste rekker meg til nesa

VF har bare «stativet» mens D også har en snor festet til som en skal stå på/tre under foten for stabilisering

Jeg slet med å få satt den på plass innen rimelig tid og med mangel på stabilitet

Nå gjorde ikke jeg helt riktig dog men...dere erfarne Viper-Flex/Decoybrukere...kan dere gi litt tips og råd for å få den «inn i systemet» best mulig

Jeg trodde det bare var en slik sak men finner nå altså ut at det er to forskjellige systemer

Er VP bedre enn D? 

Thanx :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må spørre igjen jeg...dere som bruker Viper-Flex/Decoy ol...hvordan i all verden får dere det til?

Har hatt med min Decoy et par ganger nå og den ligger bare på posten. Jeg får det ikke til

Setter den opp men da sitter jeg jo fast med rifla i kun en retning. Kommer det dyr annetsteds fra så er det ikke råd å få flyttet føtter og stillet inn uten mye styr

Greit den kan fungere på flatmark men ute på post er det jo sjelden det synes jeg

Jeg tror jeg må gi opp og selge saken videre 

G-sport hadde ikke inne mer trefot da de hadde fått mye reklamasjoner på føttene og ny modell kom ikke inn før i slutten av oktober. 

Pga av kroppen liker jeg å sitte en del og vil kunne flytte rifla i flere retninger

Dere som har trefot...er dere fornøyde med deres, hvilken model er det og hvor er den kjøpt?

Takk :) 

Link to comment
Share on other sites

@DoctoRoy Veldig bra gjort 👍😃

Men jeg ønsker noe som gjør at jeg kan sitte på post...

Jeg kan liksom ikke skjønne hvordan jeg skal klare å få løftet en en/to-fot fra bakken, sette den på plass, få rifla på plass osv på en kjapp måte når et dyr kommer

Ser greia hvis en går eller står...men jeg sitter altså for det meste 

Men jeg er blond...mulig det har noe med saken å gjøre 😂

 

Link to comment
Share on other sites

@Mondragon Jeg kjenner ikke til denne Decoy skytestaven men for Viperflex har man litt å gå på angående venstre/høyre justering uten å flytte beina.
Man kan kjøpe en 'wide angle' modul også (de selger en del ekstra stash til blodpris - trur jeg betalte 700 for go-low modulen for sittende/liggende skyting):

V-F-WACK1.jpg

Nå er jo jeg en amatør på området,  men med noe trening (ref youtube) så ser det ut til at man relativt kjapt kan slå ut staven og sette rifla i posisjon dersom man ser dyr. Man trenger mao ikke "sitte klar" i en gitt skyteretning.
Det følger med plast deksel man setter på beinene slik at det egentlig ikke er noe skrangling/lyd, men noe økt visuell støy blir det jo. 
I bratt/kupert terreng kan man jo også f.eks bruke staven uten å slå den ut.

Har kun skutt fugl med min og det var litt knotete i starten å lade om kipplaufen til jeg fant teknikken :)

Link to comment
Share on other sites

Litt om støtte når man sitter; da griper jeg rundt staven og bruker hånden som anleggsflate. Har tenkt at jeg må komme på en enkel støtte som skrår opp og som er helt fri fra staven. Det må ikke være for kompliserte greier - men slik at alle og enhver med tilgang til en kniv kan klare å lage den:) En Y som mangler ene armen oppover. 

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har bestemt meg for Primos sin gen 3 tre-fot

Er ikke så mye tid å trene på nå så da får jeg heller se til året etter en sesong med denne :)

Med to armer fulle av tennisalbue og senebetennelse er det godt med litt støtte hvis en må følge dyret i kikkerten en stund 

Jeg sitter så godt som alltid på post også så da tror jeg at dette er et godt alternativ 👍

Link to comment
Share on other sites

@Mondragon Har Primos 3fot og 1fot. Gen2. Mine erfaring er at de (for meg i hvert fall) var subotimal hva skytestøtte angår vs skytestaver som støtter både kolbe og forskjefte (ala viperflex). Sistnevnte fungerte bra fra første skudd. Primosen (som kun gir støtte på forskjefte) ble det mer sporadisk samlinger med, men det krever trening naturligvis.

For Primos 3fot finnes også dette som ett tillegg (vurderte ebay en stund på den):

65808.png

 

Nå har riktignok Primos kommet med viperflex lignende løsninger også. Har ikke sett den i Norge.

Link to comment
Share on other sites

@bback Ser at de som støtter både foran og bak må være mye mer stabilt enn de med bare et støtte

Jeg tenkte dog på å ta med den toppen du har bilde av der

Ser at Viper Flex ol er bra, men  til sitt bruk (prøvde min på skytebanen og fikk flotte treff)

Disse er vel primært for smygjakt

Både på elg og rådyr så setter en seg jo gjerne «litt i buskene» og da blir bena liksom sittende fast i vegetasjonen og rifla peker en retning

Det er ikke råd å få flyttet på bena/endret retning uten mye styr og det går jo ikke når et dyr kommer  :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Eg vart "frelst" på skytestokker etter eg vant ein (firefoter) frå seeland, som gir støtte både framme og bak. Eg skyter like godt med denne, som eg gjere liggande med anlegg og eg opplever den som både rask, enkel og lydlaus å montere til skudd. Men bakdelen med denne slik eg opplever den, so fungerer den best til rolige skuddsituasjoner, då eg opplever den som knotete på f.ex ein post der hjorten kjem gåande forbi og ein må endre siktepunkt. Eg synes også den er litt knotete til smygjakt i skogsterreng, den er stor, tar ein del plass utslått osv.

 

Derfor kjøpte eg i går ein primos trigger stick gen 3. Det er ein trefoter der ein berre får anlegg på framskjeftet, men eg skaut betre enn forventa, eg lufta 9.3'n på skytebana i dag og satte 3 skudd innafor snusboksen på både sittande og ståande skyting. Eg opplever den som litt knotete å montere, men samtidig opplever eg at eg er meir mobil, dvs at eg kan flytte treffpunktet raskare og enklare her. Men med tanke på kor tung den er og kor keitete det er å få den klar til skudd, so vil denne for min del passe bedre til bruk på post. 

 

So då gjennstår det å finne ein optimal stokk til smygjakt i skogen, kanskje det blir ein tilsvarande som primos'n, med med 1 fot? Eg trur biltema hadde slike for salg tidligare, sikkert elendig kvalitet men verdt eit forsøk?

Edited by magnum_mauser
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...