Jump to content

17hmr på rev.


v-max

Recommended Posts

en kompis vurderer å kjøpe seg ei cz med to løp 22lr,og 17hmr . 17hmr vil han bruke i glugga på reven.jeg er skeptisk til den lille kula,da jeg har sett hvor hard reven kan være selv med enn litt langt bak plassert v-max i 223....tenker da det vil bli noen ettersøksrunder,for alle som har jaktet rev vet jo at ett 100 % nøyaktig skudd er umulig hver gang.

trenger råd fra folk som HAR skutt rev med 17hmr,og erfaringen deres.

Link to comment
Share on other sites

Vel, mi erfaring er at reven er langt fra hardskutt. Har vel 14 - 15 rev på samvittigheten med 17hmr, og så lenge du husker at kula er lett og mister energi fort så er det ingen argument mot å bruke den på rev. Til gluggjakt på rev er den jo nær sakt perfekt, liten lyd av kula med lyddemper, gir renslige fellinger, lett å skyte med og som oftest uhyre presis.

Link to comment
Share on other sites

har også en del rev på samvittigheten med 17 hmr, erfaringen tilsier at sålenge hold er under 100m og plasseringen rett så detter den.

selv foretrekker jeg å bruke 308`n da det er litt mer garanti der. men av og til har det blitt til at 17 hmr har blitt brukt og alle 3 gikk noen runder før de la seg alle innenfor ca 7m. skyter du over 100 m risikerer du at kula ikke ekspanderer skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

når jeg sier hardskutt,så mener jeg at reven har sprunget 50-70 meter med feks sundskutt lever.en jeg skaut laget 50 meter langt blodspor.hjetet lå igjen på åta.alt var suppe.da tenkte jeg at jeg er glad for den punchen 55 grains v-max kula har.mulig det hadde blitt samme ødeleggelser med en 17 hmr.jeg bare spør,for jeg har null erfaring med det kalibret.

Link to comment
Share on other sites

17.hmr'n min har ca 15 rødpelser på samvittigheten,1 på lokk og resten på åte og alle på ca 40-50m. Med unntak av 2stk har alle klappet sammen i smellen. De to som ikkje gjorde det viste TYDELIGE skuddtegn ( klappet sammen og lå å sprellet) før de stakk. Begge lå ca 15 m fra skuddplassen stein dau og begge hadde litt dårlige plasserte skudd. Var litt i tvil i begynnelsen på denne kula på 1,1gram,men mine erfaringer har overbevist meg. Har ingen betenkeligheter å bruke V-max i 17.hmr på rev på fornuftige avstander.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har til nå skutt ni rev med 17hmr. De er skutt på 30m med 20grs.gamepoint og det skjer det samme hver gang med riktig plassering av skuddet. Alle beina går som trommestikker et halvt sek. så raser de ut alt fra 8 til 20m. Nesten så jeg finner dem under samme grana hver gang. Nå har jeg kjøpt en esk 17grs.v-max for å teste om det er mer knall og fall i den greit å kunne slappe av i glugga etter skudd hvis man ser at den kvelder med en gang. Kan legge til at de to kulene går nesten likt i børsa mi. :)

Link to comment
Share on other sites

fikk testet nybørsa til kammeraten i dag.appelsiner,eppler og brusflasker fikk sine doser....på selve effekten sammenlignet med 223,er det ikke mye trøkk i den,men at den kan funke godt på rev,med riktig hold,og skuddplassering er jeg ikke i tvil om...men med tanke på hvor langt en rev kan springe med et godt skudd av en 223 er jeg heller ikke tvil om at noen rever vil springe en del lengre etter skudd med 17 hmr kontra 223.

tror hvis jeg hadde hatt en 17 hmr på mine åter 90-100 meter ville jeg nok prøvd å unngå bogbladet,da ekspansjonstesten gjorde meg mistenksom på for hurtig ekspansjon ved harde treff 8)

Link to comment
Share on other sites

reveammoen jeg bruker,og den han skal bruke.mener det var 17 grains? v-max ...jeg har 55 grains i 223.55 grainsen den virker mer eksplosiv,på både appelsiner og store brusflasker med vann.brusflaskene skutt med 223 revnet i begge siden fra topp til bunn...17hmr sprengte sund bunnen,og kulerestene lå inni flaska.....men appelsinen var med 223 helt sprengt.største biten jeg fant var ca 2 cm bred og lang,mens hmr var den delt i flere store biter.er vel ikke i tvil om at 17 hmr vil være myyyye mer snill med reveskrottene enn 223 er.i di fleste tillfeller revner buken på reven med 223 pga trykket.skal bli spennende å se resultatet med hmr.regener med han har et par skrotter i løpet av uka/helga :)

Link to comment
Share on other sites

vi testet på ca 40 m med brusflaskene og frukten :) ..ellers synes jeg den hadde imponerende sammling på 80 meteren.12-15 mm med kjøpingsammo er veldig godtkjent.jeg måtte begynne å ladde 223 min selv,for å kunne skyte rev...særdelses kravstor børse mtp ammunisjon....federal speed shock sammlet vell ca 70 mm.....med hjemmeladet v-max er jeg ca på 8-10 mm med 223.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen rever med 17hmr og V-max. De har alle gått rett ned. Den ene var en hannrev på 8,1 kg som fikk kula rett i bogbeinet men kula gikk likevel lang nok inn, lungene var ganske så ødelagt når jeg åpnet den. Traff en annen midt i hjertet, det var nesten eksplodert, ikke store biter igjen av det etterpå. Aldri hatt gjennomskyting.

 

Klart at 17 hmr ikke kan måle seg med 223, men om man ikke strekker holdet for mye og er litt mer nøye med skuddplasseringen, er det ei perfekt åtebørse om man vil ta vare på skinnet.

Link to comment
Share on other sites

Testa v-max på 20mm sponplate med belegg på begge sider som har stått ute hele høsten og vinteren. Blåste tvers igjennom på 30m som tilsvarer holdet jeg har på åte. Da var det 6 minus ute. Siste reven jeg skjøt hadde mye mer blod i munn og nese enn noen av de jeg har skutt med gamepoint. :D Synd det var skabb fikk ikke sett så nøye på inngang/utgang.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg hiver meg forsiktig på det mange sier; det fungerer helt fint, men vil du ha garanti så gå for tyngre skyts. Svigerfar har skutt både duer og rev med .17 HMR, og den er upåklagelig opptil 100m, så frykt ikke!! Utrolig artig kaliber som er fantastisk presist om det ikke blåser (har selv hullet kronestykker på 100m). Mitt eneste problem med kaliberet er at massen i selve kula er fryktelig liten (vi snakker såvidt noen gram), at JEG er redd det blir så små og få fragmenter at reven kan lide mer/lenger enn nødvendig. Personlig gikk jeg for .223 og mener dette er det ultimate reve/rådyr-kaliberet pga fart, flat kulebane, energi og vanvittige utvalg av kuler, om en først skal la .308'n ligge igjen hjemme :) Og en dempet 22-250 eller .223 (billigere/mer tilgjenelig ammo enn .222?) er suveren uansett hvordan en ser på det.

 

Og by the way, for å sitere svigerfar; styr klar TNT/V-Max kuler og gå for GamePoint uansett byttedyr! (V-Max er kanon på banen da de er veldig presise)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Go kveld...

Skaut en rev no i kveld ca 00.00 med cci v-max rent side skudd på ca 70m. innhullet tre cm bak bogen å ut midt i bogen... reven sprang ca 40-50m... reven var rundt 5kg. kan det være noe med avstanden som gjorde at kula ikke ekspanderte nok til å unngå gjennom skyting? er første reven æ har skutt med 17 hmr så har ikke noe å sammenligne med!!

Link to comment
Share on other sites

Nå i februar kom et rundskriv fra Direktoratet for Naturforvaltning. Dette tar for seg viltloven og kan leses her:

 

http://www.dirnat.no/multimedia/55048/R ... fangst.pdf

 

Som dere sikkert vet så er rev unntatt for kravene om anslagsenergi, og man må derfor i henhold viltloven selv avgjøre hva som er tilstrekkelig anslagsenergi (se side 20 i rundskrivet). Det er kun kaliber .22 lr som har egne bestemmelser ("opp til hares størrelse men ikke hare"...).

 

Dilemmaet er derfor at regelverket er så vagt at det er formålsparagrafen (§1) som til syvende og sist står alene. Det vil si at dersom du er uheldig og skadeskyter en rev, som deretter springer inn i et boligfelt og må avlives der, så kommer politiet og slår i bordet med "det er åpenbart at jakta påførte unødige lidelser i henhold til viltlovens § 1". Du har i følge dem ikke vurdert anslagenergien rett (jfr. veilederen som jeg linka til over). Og selv om det er skutt flere tusen rev med .17 HMR, kan du allikevel straffes av almenpreventive hensyn. Du blir derfor ilagt og får deg en bot på fem tusen eller så. Dette er jo satt på spissen og krisemaksimert så det holder, men det er på sin plass med en advarsel til nye jegere som ønsker å skaffe seg et våpen til "diverse jakt". Jeg er enig i at .17 HMR er et morsomt kaliber, med billig treningammunisjon, men samtidig vil jeg nok være tilbøyelig til å anbefale folk å gå noen runder med seg selv før de går til anskaffelse av marginale kalibre.

 

Men så klart, skadeskyting kan også inntreffe med seksogenhalv og kaliber tolv. Men da er det liten tvil at man har tatt kravet om anslagsenergi på alvor.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt .17HMR og det er uten tvil et brukende kaliber. Rev, kråker, måker o.s.v. faller fint.

Et veldig tilgivende kaliber med tanke på den høye utgangshastigheten. Ut til 130 meter er den trygg å bruke og kulefallet trenger man ikke tenke på. Eneste er som Xxaxx sier i innlegg nummer to at man må ta hensyn til energitapet som gjør seg gjeldende etter 125-140 meter

 

Det er dog dyr ammo om man veier den opp mot hjemmelada .222 eller .223

For min del ble det et enkelt regenstykke når man lader .222 til under 3 kroner og ammoen til .17HMR koster 3,40 for billigste.

(Ja saklig, jeg betalte 6k for nyrifla, 4k for kikkert til den og 2k i ladeutstyr samt sikkert 3-4k i dill og dall... :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare nok en gang anbefale .223 fremfor .17 HMR når personer skal ha et "alt mulig kaliber", og spesielt når det er nye jegere med få våpen (skal ikke lyge på meg for mye erfaring). Våpen er omtrent samme pris. Ammo er bare et par kroner mer for JAKTammo i .223, og uendelig mye kraftigere og mer pålitelig + MYE større utvalg og bruksområde. Rekyl er stort sett en ikke-sak når det gjelder begge, og begge dempes omtrent like mye med demper (overraskende høyt overlydsmell fra .17HMR).

 

.17 HMR er et artig hyttekaliber til kråke og rev for den som har det meste i skapet. .223 rem er et universelt kaliber med et ENORMT utvalg av ammo, som tar alt opp til rådyr med null problemer og spørsmålstegn! (Godkjent til "deer" i enkelte amerikanske stater)

 

..........etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min quad mest til trening med 22 men slengte med 17 hmr fordi den såg veldig interessant ut. Eg har ikkje skote anna enn fuggel med den, den held seg presis ut til rundt 100 meter, utover det skal det vere heilt perfekte forhold og eg ville aldri skote rev på eit slikt hold.

 

Eg skaut ein rev med 308 Oryx i haust, det blei eit bre treff der eg øydela begge lungene, likevel klarte reven å springe 30-40 meter ned til vatnet og svømme ca 10-15 meter. Det er utruleg og dei kan springe sjølv med eit godt skot av også forholdsvis stort kaliber med tanke på dyret.

 

Om du er også ute etter ei treningsbørse i 22lr så vil eg anbefale å slenge med 17 hmr, det er eit flott og spennande kaliber og er dønn presist.

 

-Aslak

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
På 12/15/2012 den 19.49, xxaxx skrev:

Vel, mi erfaring er at reven er langt fra hardskutt. Har vel 14 - 15 rev på samvittigheten med 17hmr, og så lenge du husker at kula er lett og mister energi fort så er det ingen argument mot å bruke den på rev. Til gluggjakt på rev er den jo nær sakt perfekt, liten lyd av kula med lyddemper, gir renslige fellinger, lett å skyte med og som oftest uhyre presis.

Bra du sier "som oftest" for kaliberet, som jo er veldig bra, tåler lite vind. Blåser det, vile jeg valgt tyngre skyts. Påstanden min bør kanskje testes i vind og i vindstille,, for å få den bekreftet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...