Jump to content

Pris 9 mm nato


aimin

Recommended Posts

Hei.

Kor det kommer fra før eg kjøpte det kan eg ikke svare for, dette er noe eg har liggende. 9 mm parabelum gråe 50 pakninger merket lot 88. Har egentlig ikke lov å væra eigar av dette siden eg ikke har våpen til ammoen. Har da avhendet dette videre til pistolskytter med papir.

Link to comment
Share on other sites

En ting blir ikke mer lovlig bare fordi mange velger å bryte loven!

 

Forsvaret i Norge har aldri vært tiltenkt rollen som ammunisjonsforhandler med salg til det sivile markedet.

De skal kjøpe og bruke ammo.

Men gang på gang ser man at personer ender opp med slik ammo.

Hvordan skjer dette? Er det liksom kun ved tyveri fra Forsvaret?

Er der utro tjenere der som selger ammo for egen fortjeneste?

 

Jeg kjøpte f.eks selv ei "pølse" med 7,62x55 hos en godkjent våpenhandler seint på ´90-tallet.

Hvor de fikk disse fra aner jeg jo ikke, og visste den gang ikke bedre enn at jeg antok at det måtte være helt ok.

 

Andre sivile borgere har også opplevd å få ammo som betaling for hjelp og dugnad ved millitære øvelser o.l

(Jada, jeg også...)

 

Så om det er forbudt ved lov? Tja, jeg er jammen usikker!

Noen kaller det heleri, men å kjøpe i en butikk eller å få som "takk for hjelpen" er vel ikke i den kategorien, eller?

 

Jeg er jammen ikke sikker!

:?

Link to comment
Share on other sites

OT: Har som flere andre fått tilbud om noen esker 9mm nato (gratis) for å skyte opp fra folk som tilfeldigvis har noe liggende og slenge. Har takket pent nei da jeg er usikker på hvor skikket slik ammo er ? Er det ikke relativt hardt ladet ? Kan våpen som ikke er dimensjonert for 9mm Major-ladninger ta skade av slikt ? Eller er forskjellen neglisjerbar :)

Link to comment
Share on other sites

Opp til rundt 94 fikk alle typer befal kjøpt 1000 skudd årlig til egentrening, i ett relativt romslig kaliberspekter spesielt på håndvåpensiden, for en krone pr. patron eller 5000 skudd .22 for 20 øre/stk. I tillegg ble det gitt bort ammo til forskjellige "verdige" formål til "støtteorganisasjoner".

 

Interessert befal kjøpte årskvoten sin og gjerne også kollegaenes sine, om kollegaene ikke var intressert var vanlig.

 

9mm og 7,62X51 patronene som ble solgt, var samme ammoen som forsvaret normalt hadde til tjenestebruk. Ordningen ble oppretthold en stund etter 94ish, uten subsidiene, men allikevel betydelig rimeligere enn ved å handle over disk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...